In jurul lumii pentru un site

Postat la 29 iunie 2009 120 afişări

Un YouTube tematic, in care sa nu fie incarcate filmulete despre oricine si orice, ci filmulete cu un singur subiect, si anume calatoriile. A fost ideea unui om de afaceri pasionat in special de turism, dar si de internet.

In urma cu doi ani, Ciprian Enea (35 de ani) a lasat compania pe care o fondase in 2001 pe mainile proaspatului sau partener de afaceri si a plecat intr-o excursie foarte lunga. Timp de mai bine de un an, a calatorit de la Taj Mahal pana in Timorul de Est si din Nicaragua pana in Argentina. Efortul a meritat, spune Enea, pentru ca astazi detine impreuna cu partenerul sau, Giani Holban (33 de ani), primul site de calatorii din Romania cu continut video generat de utilizator. TVTravel.ro aduna sute de filmulete provenite din calatoriile lui Enea, dar si ale celor peste 100 de utilizatori inscrisi pe site.

Investitia necesara pentru aparitia pe piata, in mai 2008, a primului YouTube pentru pasionatii de calatorii a fost de circa 250.000 de euro, dintre care doar 100.000 de euro au fost cheltuiti cu dezvoltarea si lansarea efectiva a site-ului. Restul banilor, 150.000 de euro, a acoperit deplasarile lui Enea si a provenit in egala masura din surse proprii, precum si dintr-un parteneriat cu agentia de turism Prestige Tours, detinuta de omul de afaceri Mircea Vladu.

Anul acesta vor mai fi investiti inca 75.000 de euro in dezvoltare si in urmatoarea runda de calatorii pe care Enea o va intreprinde, de data aceasta in Japonia, Coreea, Papua Noua Guinee si Taiwan. Totusi, spun cei doi fondatori, in urmatorii doi ani nu vor vedea profit din incasarile TVTravel.ro. Antreprenorii asteapta venituri de 50.000 de euro in urmatorii doi ani si, desi suma nu va duce la atingerea breakeven-ului, considera ca potentialul pe termen lung este mare. “Preferam sa investim in zona de imagine-TV, pentru ca in timp capeti avantajul competitiv al nisei pe care te pozitionezi. TVTravel.ro se vrea o zona de informare reala a publicului, un fel de reality show, care iti arata si partile bune ale unei destinatii, dar si pe cele rele, mai putin mediatizate”, spune Ciprian Enea. Este de fapt o alternativa, explica fondatorul TVTravel.ro, la televiziunile clasice despre calatorii, care nu arata mereu toate fetele unei destinatii. Enea are multe exemple din calatoriile lui in acest sens.

Unul dintre acestea este drumul lung si costisitor pe care a fost nevoit sa il strabata din cauza unei vize lipsa: pentru a ajunge din Insulele Capului Verde in Burundi, a trebuit sa faca o serie de pit stop-uri in Portugalia, apoi in Africa de Sud si Kenya, pentru a ajunge in final la destinatie. In total, 56 de ore de stat in aeroporturi si 3.500 de euro aruncati efectiv pe drumuri. Informatiile de acest gen au atras in cele cateva luni de la lansarea site-ului un trafic de circa 1.000 de vizitatori pe zi, cu variatii in weekend (cand numarul de vizitatori scade) si in apropierea sezoanelor turistice (cand traficul se tripleaza). Giani Holban, colegul din facultate al lui Ciprian Enea, cu care acesta a pornit parteneriatul in zona de online in 2006, este convins de potentialul acestui segment, slab dezvoltat la noi in comparatie cu alte tari: “In lume, site-urile de calatorii sunt pe locul al treilea dupa cele de informatii generale, respectiv cele locale/regionale”. Holban este constient de faptul ca, momentan, “sharingul video in Romania consta de fapt in glumite si videoclipuri, dar romanii incep sa calatoreasca tot mai mult si, concomitent, acorda atentie sporita si site-urilor de informare turistica”.

Dificultatile intr-un astfel de start-up sunt insa multe, mai spune Holban, date de faptul ca zona video este la inceput in Romania, dar mai ales de costurile mari pe care un astfel de proiect le implica. In plus, publicitatea online, sursa de venit intr-o astfel de afacere, este prea putin populara in randul companiilor romanesti, cu atat mai putin printre companiile din turism. “Bugetele de online in tarile dezvoltate se duc pana la 20% din tot ce inseamna publicitate, in timp ce in Romania abia daca ajung la 1,5%. In plus, hotelierii nu investesc in online”, spune Giani Holban. Mai e si momentul nefavorabil dat de criza, in care bugetele de publicitate (inclusiv pe internet) scad. Antreprenorii isi mentin insa atitudinea optimista: “Da, oamenii sunt mult mai prudenti, dar a avut loc o compensare intre cei care au redus si cei care au plusat la promovarea online”.

Printre clientii companiei se numara agentii mari de turism, dar fondatorii spun ca publicitatea pe un site de turism poate veni si din internetul mobil, creditele auto sau de nevoi personale, asigurari, carduri, sisteme de transfer de bani la distanta sau electronice de voiaj. TVTravel.ro face parte din reteaua Best Tourism, construita de Enea pornind de la un prim site, portalul de travel omonim. Cu un trafic saptamanal de 250.000 de vizitatori, reteaua cuprinde astazi peste 100 de site-uri grupate in sase categorii: BestTourism.ro, o retea nationala de 42 de harti, o retea de 29 de destinatii externe, o retea specializata cu 6 linkuri utile, o retea de poze cu 31 de portaluri si doua site-uri destinate vacantelor de sezon. Anul trecut, compania a generat venituri de 500.000 de euro, iar pentru anul in curs cei doi parteneri asteapta venituri intre 450.000-550.000 de euro.

Enea spune insa ca principala problema este finantarea si ca acum cauta parteneri pentru a se dezvolta in continuare, asa cum au facut si alte site-uri de videosharing: “O suma optima care sa ne acopere planurile de investitii pentru urmatorii cinci ani ar fi de minim 250.000 de euro”. Sumele ar trebui sa mearga in dezvoltarea TVTravel.ro si a unui blog de turism, precum si in lansarea unei versiuni noi a portalului de informare turistica BestTourism.ro. Restul site-urilor sunt deocamdata in conservare. Astfel ca, daca anul trecut 90% din resursele de munca erau alocate dezvoltarii retelei, in 2009 procentele inclina catre activitatile curente din grup, de mentenanta, servicii pentru clienti si vanzari. Cel putin pentru o perioada.


Sharing in .ro

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/in-jurul-lumii-pentru-un-site-4605286
4605286
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.