25% pentru PR

Postat la 24 martie 2009 21 afişări

Daca pana mai ieri PR-ul statea in umbra publicitatii clasice, 2009 rastoarna prioritatile de comunicare ale companiilor aflate in cautarea reputatiei pierdute.

 

“PR-ul in 2009 are misiunea de a suplini parte din efortul alocat in trecut publicitatii si de a gasi metode creative pentru un impact mai spectaculos al mesajelor corporative”, spune Mihaela Nicola, CEO al agentiei The Group. De aceea, spre deosebire de alte segmente din industria comunicarii, piata de PR va creste anul acesta, iar ritmul de crestere de 25-30% care a caracterizat evolutia sa in ultimii cinci ani va fi nu doar mentinut, dar ar putea fi chiar depasit (valoarea pietei de PR in 2008 a fost de 30 de milioane de euro). “Piata creste deja. Scade investitia in media, in publicitate, dar specialistilor in PR li se cere sa-si sporeasca gama de servicii acordate, sa fie si mai inovativi, si mai eficienti. Mi-e greu sa fac o estimare a procentelor de crestere, dar mie imi pare o curba mai dinamica chiar decat cea a inceputului de an 2008”, spune Mihaela Nicola.

 

Solicitarile mai numeroase sau pentru servicii de tip nou vin deja sau vor veni cu precadere din industriile aflate in zona de risc a perceptiei publice. Un prim exemplu il constituie bancile, care “au inceput sa fie vazute ca personaje negative, asa cum erau pana nu demult numai producatorii de tigari sau de alcool”, spune Gilda Lazar, Corporate Affairs director al companiei JTI Romania. “Oamenii sunt otraviti emotional cu informatii negative despre banci. Toata lumea stie si vorbeste despre banci”, afirma si Madalina Nistor, cea care gestioneaza contul Piraeus Bank in cadrul agentiei Action Global Communications. De aceea, spune ea, pentru un PR de banca e foarte greu sa controleze comunicarea, mai ales ca sunt foarte multe restrictii la care acesta se supune. Cu o criza de imagine insa s-au confruntat in ultima perioada nu doar companiile din sectorul financiar, ci si cele din industria auto, a asigurarilor, imobiliara si in general din zonele in care a stagnat consumul din cauza precautiei publicului.

 

“Opinia specialistului in relatii publice capata importanta tot mai mare in management, acum cand organizatiile sunt zilnic sub presiune, asaltate de stiri diverse, care implica schimbarea strategiei de la zi la zi”, spune Mihaela Nicola.

 

Prin urmare, daca anul trecut agentia de PR avea in grija strategia de comunicare pe termen lung, acum i se solicita sa fie alaturi de client in fiecare decizie, zi de zi, pentru ca managerii se tem ca orice greseala in comunicare le poate dauna pe termen lung. “In Marea Britanie, prudenta excesiva in comunicare a determinat companiile sa isi angajeze specialisti de PR, renuntand, partial sau total, la serviciile agentiilor de PR”, spune Colin Farrington, presedintele Global Alliance. Trendul nu este insa valabil si in Romania, crede Mihaela Nicola, care sustine ca piata de relatii publice va continua sa se imparta in aceeasi masura intre agentii specializate, consultanta externa si efort in-house.

 

Problema va ramane in continuare dimensiunea mica a bugetului de comunicare, in raport cu nevoile existente. “Activitatile de PR vin sa compenseze reducerea bugetelor de media, deoarece clientii nu-si permit sa fie complet tacuti, dar sumele alocate managementului crizei, desi in crestere, sunt inca prea mici in raport cu expertiza oferita”, este de parere Mihaela Nicola. De aceea, volumul mai mare de munca va modifica strategiile de pret practicate de consultantii in relatii publice in 2009. CEO-ul The Group spune ca onorariile vor creste, dar nu proportional cu eforturile PR-istilor de a se adapta la “nevoile extrem de specifice ale fiecarui client in aceasta perioada”.

 

De la inceputul anului, agentia a primit solicitari pentru servicii de tip nou de la clienti existenti (in special activitati de comunicare interna si training de tip “face the press”), dar a crescut si numarul clientilor care solicita pentru prima data consultanta. “Fee-urile (onorariile - n.red.) cresc mai ales la acele servicii pe care clientii nu le valorizau just in trecut, dar pe care acum le socotesc indispensabile”, mai spune Nicola.  

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
publicitate,
promovare,
PR,
media,
publicatie
/media-marketing/25-pentru-pr-4082667
4082667
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.