Meet the CEO. Despre retail. La viitor

Autor: Andra Stroe Postat la 15 noiembrie 2021 1702 afişări

Timp de peste un deceniu a făcut parte din Forţele Aeriene Franceze iar apoi a avut câteva escale în instituţii şi companii din ţara natală. Anul acesta însă, Julien Munch a ajuns pe plan local pentru a prelua mandatul de CEO al Carrefour România, unul dintre jucătorii cheie din piaţa de 15 mld. euro a retailului alimentar. Cum îşi propune să „piloteze” compania într-unul dintre cele mai provocatoare momente ale industriei?

„Visurile copilăriei sunt cele care ne dezvoltă, ne dau forţă şi ne inspiră”, spune Julien Munch, CEO, Carrefour România. Al său a fost, ca al multor tineri care aspiră să devină jucători de fotbal, să joace în tricoul echipei de club favorite. O altă meserie la care a visat în copilărie, pe când nu avea încă nici zece ani, a fost cea de astronaut, dorinţă care a rămas însă „un gând îndrăzneţ pentru viaţa următoare.” A avut totuşi ocazia să străpungă norii în misiunile internaţionale desfăşurate de-a lungul carierei aviatice pe care a început-o în 2000, după absolvirea Academiei Forţelor Aeriene Franceze. S-a înscris la această instituţie în 1998, din dorinţa de a explora – „noi spunem «voir du pays» – a vedea ţara”, şi de a-şi servi patria. „Probabil şi faptul că bunicul meu fusese paraşutist m-a convins în subconştient să merg pe această cale.”

El, a urmat, totodată, cursurile Institutului de Studii Politice din Rennes şi ale Universităţii Paris Dauphine, unde a studiat drept, economie şi ştiinţe politice, „fiind interesat totodată de istorie şi tot ce se întâmplă în lume.”

Despre primul job spune că şi-l aminteşte ca şi cum ar fi fost ieri. „Aveam 16 ani şi mi-am luat un job de vară la o livadă de meri din zona rurală a Franţei. A fost o experienţă foarte utilă, am învăţat foarte multe”. Din primul salariu povesteşte, amuzat, că şi-a cumpărat „ceea ce astăzi nu am mai descrie ca Hi-Fi stereo – un casetofon pentru casete şi CD-uri, care erau atunci în top. De atunci, a apărut streamingul audio, dar cred că şi acum am casetofonul în pod”.

Drumul către Forţele Aeriene Franceze i-a fost deschis de o serie de întâlniri de impact, despre care crede, în general, că te dezvoltă întotdeauna ca om. După doi ani de training academic şi militar intens în Salon-de -Provence, şi-a început cariera profesională ca ofiţer administrativ şi financiar în Polinezia Franceză. „Anunţurile de recrutare spuseseră adevărul: mi-am «văzut» ţara atât în Franţa continentală, cât şi în misiunile din teritoriile de peste mări. Când ai douăzeci şi ceva de ani şi eşti într-o funcţie de conducere, cea mai mare provocare este să câştigi susţinerea echipei, adesea mai experimentată decât tine, şi să te remarci repede.” Anii petrecuţi în Forţele Aeriene Franceze, care au culminat cu o poziţie în echipa şefului Statului Major al Forţelor Aeriene, l-au învăţat multe despre sine, l-au ajutat să îşi depăşească limitele şi să le înţeleagă pe ale celorlalţi. „În misiunile din străinătate am cunoscut frecvent şi bucurii, şi tristeţi. Am păstrat vii aceste amintiri. Am renunţat la uniformă când ajunsesem locotenent-colonel, după mai bine de 12 ani de aventuri extraordinare.”

Viraj total

După încheierea carierei aviatice a activat, pentru o perioadă, în sectorul public financiar. Spune că a ales această direcţie, atât de diferită de activitatea precedentă, pentru că este de părere că, deşi avem o singură viaţă, putem, cu puţină îndrăzneală, să trăim mai multe într-una. „Am rămas în slujba statului şi m-am alăturat Inspectoratului General al Finanţelor ca înalt funcţionar, având responsabilităţi de consiliere a guvernului şi auditare a politicilor.” În cei cinci ani petrecuţi acolo, a alternat timpul petrecut în Franţa cu alte misiuni în străinătate, de data asta pentru Fondul Monetar Internaţional. „Atunci am descoperit cum funcţionează statul şi mecanismele politice. Foarte instructiv, aş zice.” Inspectoratul General al Finanţelor nu este însă un loc în care să-ţi petreci întreaga carieră, spune Munch, aşa că, după mai bine de 15 ani în serviciul statului, a acceptat această ultimă provocare de a crea valoare în lumea businessului. „Cu un CV bogat şi destul de original în comparaţie cu alţi candidaţi, am reuşit să conving Group Fnac Darty, un retailer important din Franţa, să îmi dea oportunitatea de a începe o nouă carieră, în retail, având sub coordonare unul dintre magazinele sale de referinţă din Paris, pe strada Montparnasse. De ce acest domeniu? Pentru mine, retailul afectează în mod direct vieţile oamenilor, este concret, te forţează să fii rapid şi creativ. Cred că mereu am avut un suflet de retailer.”

La fiecare stadiu al carierei spune că a avut ocazia să întâlnească un mentor care să îl motiveze şi să îi dea o şansă. În retail susţine că acesta a fost, cu siguranţă, Alexandre Bompard, CEO-ul Carrefour Group, care a jucat un rol decisiv în ceea ce îl priveşte. „Viaţa nu este întotdeauna liniştită. Uneori te poate cuprinde îndoiala şi ai tot dreptul să te simţi un pic descurajat, dar ce am învăţat în aceşti 20 de ani de experienţă profesională şi de-a lungul vieţii este că nu trebuie niciodată să renunţi, ci să priveşti înainte.”

Munch se consideră o persoană norocoasă, care a reuşit cam tot ce şi-a propus până acum. „Voi rămâne totuşi cu regretul că am părăsit Polinezia Franceză. Acolo am avut primul job serios şi doi ani de experienţe extraordinare.”

În opinia sa, cele mai mari provocări cu care te confrunţi în viaţa profesională sunt gestionarea incertitudinilor şi coordonarea echipelor. „Experienţa m-a învăţat să rămân calm, să îmi asum riscuri şi să am întotdeauna grijă de oamenii de lângă mine. De aceea, la Carrefour sunt un ferm susţinător al programului School of Leaders, prin care colegii mei sunt mentoraţi de profesori de renume de la Academia de Studii Economice din Bucureşti şi susţinuţi astfel să îşi atingă potenţialul profesional.”

Pentru a afla un răspuns corect despre care sunt cele mai importante calităţi şi cele mai mari slăbiciuni ale sale, glumeşte, spunând că ar trebui să îi întrebăm pe soţia sa şi pe cei doi copii adolescenţi, Anais şi Victor. „Vorbind serios, cred că, uneori, lipsa răbdării îmi poate juca feste, dar din fericire, cu toţii simţim că avem mai mult control asupra vieţii pe măsură ce înaintăm în vârstă. Cât priveşte calităţile, cred că una dintre ele ar fi inteligenţa relaţională.”

În opinia sa, este esenţial pentru un lider să ştie să asculte întâi şi să decidă apoi, dar şi să aibă carismă astfel încât cei din jur să îşi dorească să îl urmeze. „Cred că fiecare membru al echipei trebuie să fie creativ şi convingător când vine vorba de lucruri în care crede.”

Printre hobby-urile executivului se numără sporturile de iarnă, joggingul şi benzile desenate. La capitolul „lectură”, Munch spune că nu prea crede în cărţile care teoretizează leadershipul, ci în cele care inspiră, care îţi dau o lecţie de viaţă şi îţi arată un drum. Sunt multe cărţi pe care le-ar recomanda, dar dacă ar trebui să aleagă una, aceea ar fi povestea lui Nelson Mandela – „Lungul drum spre libertate”, publicată în 1994.

Retailul, mereu dinamic

Executivul a preluat funcţia actuală în primăvara acestui an. În opinia sa, rolul de conducător în calitate de CEO, de „şef de orchestră”, este să îi energizezi pe toţi şi să creezi oportunităţi pentru ca fiecare angajat să-şi atingă potenţialul. „Lucrez încă la asta. Ştiu şi că trebuie să simplifici procese din organizaţie ca să ai succes. Lucrez şi la asta. În final, uneori trebuie să iei decizii rapid şi să îţi asumi riscuri. Chiar şi la asta lucrez.”

Potrivit lui, retailul este un mediu solicitant, cu presiune constantă, deoarece fiecare minut contează, iar uneori te apasă destul de mult această presiune. „Dar o carieră în retail este foarte stimulantă, îţi oferă provocări în fiecare zi, presupune muncă în echipă, şi nu te lasă să te plictiseşti, dimpotrivă, găseşti mereu satisfacţii. Pentru mine, cea mai mare bucurie este să pot să contribui la actualizarea profilului omnicanal şi îmbunătăţirea constantă a experienţei de shopping pentru consumatori. Este captivant, antrenant, şi mă reprezintă.”

În timpul săptămânii Julien Munch are un program ocupat. „O parte din timp o petrec axându-mă pe urgenţe, responsabilităţi zilnice, dar îmi fac timp şi să mă gândesc pe termen lung. Aşa că alternez întâlnirile sub aceste două obiective.” Cea mai mare capcană, adaugă el, este să te laşi prins în treburile zilnice şi să îţi pierzi perspectiva. „Rolul meu ca CEO este să construiesc noi parteneriate, să menţin şi să consolidez relaţiile cu diferiţi furnizori şi să fiu implicat în comunitatea de business din România. Consider că, de fapt, suntem o companie românească de mai bine de 20 de ani.”

Executivul spune că îşi dedică mult timp atât pentru a merge pe teren, în magazine, unde se întâlneşte cu echipele şi clienţii, cât şi parteneriatelor cu producătorii locali din România. Tocmai de aceea, a început şi să studieze limba română.


Carte de vizită Julien Munch, CEO, Carrefour România:

♦Œ Julien Munch s-a alăturat grupului Carrefour la începutul anului 2021.

♦Œ Executivul şi-a început cariera în 2000, ca ofiţer în cadrul Forţelor Aeriene Franceze, fiind activ în Franţa, cu misiuni internaţionale.

♦ŒŽ Are experienţă şi în sectorul financiar public, între 2013 şi 2017 lucrând la Inspectoratul General al Finanţelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor din Franţa. În această perioadă a colaborat şi cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi a fost membru în boardul companiei Aeroportul Martinique.

♦Œ El a făcut mutarea către sectorul de retail în 2017, când s-a alăturat companiei Fnac-Darty Group în calitate de director de magazin în Montparnasse. După doar doi ani, a preluat rolul de director reţea Fnac Paris, iar mai târziu s-a alăturat companiei Carrefour.

♦Œ Printre hobby-urile sale se numără sporturile de iarnă, joggingul şi benzile desenate.


Pariul viitorului: modelul omnicanal

În 2020, Carrefour România, care are o echipă de 18.000 de angajaţi, a înregistrat o cifră de afaceri de 11,3 miliarde de lei, în creştere cu 5,6% faţă de 2019. Retailerul a ajuns în prezent la o reţea naţională de 353 de magazine, dintre care 41 sunt hipermarketuri, 187 – supermarketuri, 99 sunt marketuri express şi 26 Supeco (discounterul companiei). Pe segmentul de produse proaspete, compania colaborează cu peste 1.000 de producători locali, iar aproximativ 50% dintre articolele din portofoliu fiind produse în România. „Lucrăm de mult timp la consolidarea acestei amprente locale, lansând programe precum Deschidem Vinul Românesc (care sprijină cramele mici, mijlocii şi mari, oferindu-le expunere şi piaţă de desfacere) sau Creştem România Bio (dedicat susţinerii fermierilor care trec la agricultura bio), menite să contribuie la dezvoltarea sectorului agricol din România şi, în acelaşi timp, să ofere clienţilor noştri o ofertă extinsă de produse autohtone de înaltă calitate. Un alt exemplu este crearea Cooperativei Vărăşti, care ajută peste 100 de mici producători să aibă acces la retailul modern. Şi vom continua pe acest drum.”

Ca parte din strategia de dezvoltare, retailerul a făcut o serie de investiţii în lansarea unor soluţii digitale. Magazinele companiei dispun de un mix între case de marcat tradiţionale, cu casieri, şi case self-checkout. „În prezent, avem case self-checkout în 35% din magazinele noastre, cu procente diferite de prezenţă în funcţie de formate – de exemplu, toate hipermarketurile noastre sunt echipate cu astfel de case automate.” Soluţia caselor self-checkout este completată de opţiunea scan & pay din aplicaţia Carrefour, care îi ajută pe clienţi să scaneze produsele şi să plătească folosind codul de bare unic generat în aplicaţie pentru toate produsele scanate, reducând timpul petrecut la casă. Munch spune că ambele soluţii sunt mai rapide şi totodată ajută clienţii să evite supraaglomerarea în magazin, un aspect extrem de util în timpul crizei sanitare actuale. „De la case self-checkout la noi funcţionalităţi în aplicaţia noastră şi parteneriatul cu Bringo, soluţiile noastre au fost utile în timpul pandemiei şi reprezintă o bază solidă pentru un viitor în care retailul nu este doar aproape de client, dar oferă şi o experienţă personalizată de cumpărături.”

În ceea ce priveşte segmentul online, vânzările pe acest canal, realizate prin parteneriatul cu Bringo, au crescut de 4,4 ori în 2020 comparativ cu 2019. Despre Bringo, jucător prezent astăzi în 37 de oraşe, Munch spune că este, deocamdată, cel mai renumit produs autohton, dezvoltat şi crescut în plan local şi exportat de Carrefour România în alte ţări. „Modelul platformei este prezent acum în Belgia, Argentina şi, mai nou, Franţa. Suntem mândri că platforma a evoluat ca parte a parteneriatului nostru şi a viziunii noastre comune de a crea un impact semnificativ şi de a oferi proximitate clienţilor noştri în toate formatele şi în toate mediile – offline şi online.” Programele exclusive Carrefour sunt, de asemenea, în discuţie pentru a fi adoptate la nivel de grup, având în vedere succesul lor local, adaugă executivul. Potrivit lui Munch, împreună cu Bringo compania s-a extins atât pe plan orizontal – incluzând tot mai multe magazine în platformă (93 de hipermarketuri, supermarketuri şi marketuri express, şi zece magazine Supeco), cât şi în plan vertical, odată cu recenta lansare, în parteneriat cu Bringo, a serviciului de livrare rapidă – 30 de minute – în Bucureşti, Iaşi, Cluj şi Timişoara. Pe lângă dezvoltarea marketplace-ului, retailerul şi-a propus să ofere prin Bringo o „oglindă” online pentru centrele comerciale. „Astăzi, clientul doreşte să poată alege unde, cum şi când să facă cumpărături. Îşi doreşte să aibă la dispoziţie o gamă largă de produse şi, în acelaşi timp, să mănânce local. Pentru noi, nu este vorba de a alege între online şi offline, ci de a consolida acest model omnicanal. Trebuie să investim în mod continuu pentru a oferi această experienţă de cumpărături integrată.”

În viziunea lui Julien Munch, un mandat de succes la cârma companiei înseamnă ca la finalul acestuia Carrefour România să îşi consolideze poziţia în industria locală de retail şi să continue să adauge noi pagini de reuşite istoriei de 20 de ani. Ca parte a strategiei de expansiune, el îşi doreşte să dezvolte inclusiv managementul de tip franciză. „Avem oportunitatea de a ne baza pe antreprenori care au deja experienţă în relaţia cu clienţii şi în sectorul de retail. Cred, în acelaşi timp, că este un win-win, o oportunitate bună şi pentru antreprenori să lucreze cu un partener puternic precum brandul Carrefour.”

Printre priorităţile sale se mai numără continuarea consolidării parteneriatelor cu furnizorii, stimulată de platforma lansată de companie pentru producătorii locali, susţinerea diversităţii şi dezvoltării profesionale a echipei, necesară în această industrie foarte competitivă, precum şi inovaţia, Munch fiind de părere că trebuie să te gândeşti la businessul de mâine, să anticipezi ce îşi doresc clienţii. „Aceasta presupune investiţii în inovaţie, date şi domeniul digital.”

Legat de situaţia industriei româneşti de retail, executivul, căruia îi place să se gândească la o soluţie „în termeni de potenţial, mai curând decât de slăbiciuni”, consideră că piaţa locală a avut o evoluţie puternică în ultimii 20 de ani, de când Carrefour este în România, 2001 fiind şi momentul în care compania a lansat în plan local un nou format de magazin: hipermarketul. „Totuşi, simt că mai este spaţiu de a creşte modelul omnicanal, modelul de business pe care pariem. Cred că, în viitor, oamenii vor fi mai orientaţi către online şi văd că este potenţial antreprenorial de explorat în ceea ce priveşte partenerii noştri, atât la nivel de furnizori, cât şi de parteneri de franciză. Sunt bucuros să văd că românii au un spirit antreprenorial puternic şi că sunt parteneri de încredere.” În opinia sa, puterea pieţei este strâns conectată de puterea de cumpărare a clienţilor, care este, desigur, conectată la rândul ei de evoluţia economică, în general.

Parteneriatele, un pilon al dezvoltării pe termen lung

Pe termen scurt şi mediu, executivul subliniază din nou că are în plan continuarea dezvoltării Carrefour România ca retailer omnicanal. În acest sens, compania vizează atât deschideri de noi magazine, până la finalul anului urmând deschiderea a două hipermarketuri în Bârlad şi Ploieşti, cât şi expansiunea în sfera online, mai ales în platforma Bringo.

În paralel cu planurile de expansiune, Munch spune că vor viza şi modernizarea magazinelor din prezent, digitalizarea proceselor de back-office şi a etichetelor şi vor continua să adapteze aplicaţia Carrefour şi contul Act for Good, un instrument lansat anul acesta, prin care clienţii accesează oferte şi reduceri, având totodată ocazia să ofere punctele cumulate pe parcursul cumpărăturilor către diverse cauze sociale.

„Pe termen lung, pentru a ne putea dezvolta, trebuie să construim noi parteneriate. Pentru a ne deservi clienţii cât mai bine, cred în complementaritatea dintre ofertele retailerilor din piaţă, dintre retaileri şi companiile care oferă servicii sau dintre jucătorii cu prezenţă în mediul fizic şi cei din mediul digital. Aceasta este o direcţie care ne ghidează pe termen lung.”

10 sfaturi oferite de Julien Munch tinerilor aflaţi la începutul carierei:

1. Crede în tine!

2. Dă tot ce e mai bun din tine!

3. Rămâi curios toată viaţa!

4. Bucură-te de fiecare moment!

5. Fii ambiţios şi altruist în acelaşi timp!

6. Acceptă micile eşecuri!

7. Asumă-ţi riscuri!

8. Caută oportunităţi de a învăţa în mod continuu!

9. Învaţă să spui „nu”!

10. Fii integru şi nu te abate de la valorile tale!


MEET THE CEO este un eveniment în cadru restrâns, care facilitează dialogul cu cei mai importanţi manageri din România. Pentru a afla cine sunt invitaţii ediţiei următoare şi pentru mai multe detalii despre MEET THE CEO,  accesaţi secţiunea Evenimente de pe site-ul www.bmag.ro sau sunaţi la numărul de telefon 0318.256.293.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Meet the CEO,
retail,
Julien Munch,
carrefour

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.