Marirea si caderea petrolului

Postat la 22 decembrie 2008 9 afişări

2008 este considerat de petrolisti un an agresiv. O spun atat operatorii din retailul de produse petroliere sau din gaze naturale, cat si cei din productie. In 2008 s-a tranzactionat cel mai scump, dar si cel mai ieftin petrol din ultimii ani, ceea ce nu putea sa nu afecteze rezultatele companiilor petroliere.

 

Petrolistii au avut un motiv in plus in 2008 sa aprecieze cum se cuvine consumatorii din Romania: desi la mijlocul acestui an petrolul s-a scumpit accelerat si carburantii de asemenea, con­sumul s-a mentinut, desi era estimata o scadere a cererii. Vanzarile de carburanti ale Petrom, parte a grupului austriac de petrol si gaze OMV, si ale Rompetrol, societate controlata de compania de stat de petrol si gaze KazMunaiGaz din Kazahstan, au crescut cu pana la 9% in primele noua luni ale anului si si-au pastrat tendinta chiar si in al treilea trimestru, perioada cand a fost atins un maxim istoric al pretului petrolului.

 

In acelasi interval insa, Lukoil Romania a avut vanzari in scadere cu 3%. Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil, spune ca scaderea vine din faptul ca scumpirile de la pompa nu au reflectat integral preturile internationale. Evolutia cotatiilor petrolului pe plan international a facut ca eficienta comercializarii unei tone de carburanti sa fie mai mica. Cu toate acestea, petrolistii s-au laudat si cu diverse recorduri: Mariana Gheorghe, CEO al Petrom, spune ca in octombrie s-a atins chiar un record de vanzari de 200 de milioane de litri. Desi in trimestrul al patrulea pretul petrolului a scazut de doua ori fata de mijlocul anului, iar preturile la pompa s-au redus in consecinta, consu­ma­torul s-ar putea comporta diferit in contextul crizei financiare; Dinu Patriciu, presedintele grupului Rompetrol, este de parere ca unul dintre efectele crizei financiare va fi scaderea marjelor de pro­fi­tabilitate din retail, iar primele rezultate negative ar putea fi inre­gistrate odata cu anuntarea rezultatelor din trimestrul al patrulea. Acestea vor fi cu atat mai rele pentru companiile petroliere care au si upstream, deoarece costurile de productie si rafinare vor fi in aceasta perioada peste cotatiile internationale ale petrolului. 

 

Companiile petroliere au mers inainte cu planul de investitii: Petrom a continuat programul de retehnologizare la rafinaria Petrobrazi, iar Rompetrol, pe langa investitii la Petromidia si Vega, a inaugurat si terminalul marin de la Midia. Terminalul a necesitat investitii de 175 de milioane de dolari (128 de milioane de euro) si a dus la extinderea cu 350% a capacitatii de tranzit a produselor finite prin portul Midia.  

 

In ansamblu, anul 2008 se va termina pe plus pentru cele mai multe companii petroliere, in special deoarece prima parte a anului a fost buna pentru toata lumea, iar rezultatele mai slabe din al patrulea trimestru se pot compensa cu cele din primele trei trimestre. Rezultatele vor fi bune in mod sigur din punctul de vedere al cifrei de afaceri, dar si al profitului, chiar daca pentru unele companii - precum Lukoil - profitul net va fi mai mic decat in 2007 cu aproximativ 7%.

 

Unul dintre efectele scumpirii petro­lului s-a tradus in 2008 in cereri repetate ale distribuitorilor de gaze naturale pentru scumpirea metrului cub de gaze la consumatori. Prima majorare din 2008 a pretului gazelor a fost operata la 1 februarie, cand tarifele au urcat cu 8,5%. Au urmat cereri repetate ale celor doi mari distribuitori de gaze naturale (Gaz de France - Distrigaz Sud - si E.ON Gaz Romania - Distrigaz Nord), care s-au soldat cu o majorare de 12,5% de la 1 iulie. Distribuitorii, dar si furnizorii de gaze au mai solicitat si solicita in continuare majorarea pretului gazelor, noi scumpiri fiind prevazute pentru 2009. 

 

REPERE 2008

  • Pentru rezultatele de ansamblu ale companiilor pe 2008, scumpirea petrolului in prima parte a anului este asteptata sa aiba un impact mai puternic decat scaderea pretului la petrol din ultimele luni.
  • Petrom a continuat programul de investitii la rafinaria Petrobrazi, iar Rompetrol, pe langa investitii la Petromidia si Vega, a inaugurat si terminalul marin de la Midia.
  • Tarifele la gaze au fost majorate de doua ori, la 1 februarie (cu 8,5%) si la 1 iulie (cu 12,5%).

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
petrol,
retail,
operatori,
gaze naturale,
consum,
crestere
/cover-story/marirea-si-caderea-petrolului-3677499
3677499
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.