Super-Liderul în era AI: oamenii înaintea algoritmilor
Superliderul businessului românesc nu zboară şi nu poartă pelerină. Îl recunoşti după felul în care schimbă energia unei echipe, clarifică direcţia şi transformă presiunea în progres. Din banking la tech, din Real estate la energie, am întrebat lideri şi fondatori care sunt superputerile care îi ţin în joc când totul se schimbă.
Superliderul anului 2025 nu este cel cu cele mai multe „like-uri”, ci acela care reuşeşte să livreze rezultate fără să piardă din vedere oamenii. Răspunsurile adunate din industrii diferite desenează un portret comun, cu trei linii importante: empatie, claritate, rezilienţă – la care se adaugă, inevitabil, curiozitatea şi orientarea spre soluţii. „Algoritmii pot analiza date şi automatiza procese, dar nu pot simţi. Nu pot înţelege nuanţele emoţionale şi nu pot naviga complexitatea relaţiilor umane”, spune un lider din banking, care subliniază că empatia rămâne un avantaj imposibil de replicat. Din zona antreprenorială, alt răspuns vine ca o lecţie de rezilienţă: „Cele mai reziliente afaceri şi cei mai rezilienţi profesionişti au prosperat în momentele de incertitudine şi o vor face şi în următorii ani”.
Într-o industrie creativă, accentul cade pe echilibrul dintre consecvenţa necesară pentru a transforma o viziune în realitate şi abilitatea de a te adapta în momentele-cheie.
În real estate, negocierea nu e privită ca o luptă, ci ca o punte între două lumi, iar răbdarea strategică devine un atu. În tehnologie, superliderul e cel care se uită la date ca un detectiv, nu doar pentru a confirma ipoteze, ci pentru a descoperi ce poate fi îmbunătăţit. „Succesul nu vine peste noapte, ci se clădeşte cărămidă cu cărămidă, întotdeauna în echipă”, spune un executiv din zona pensiilor private, rezumând una dintre cele mai puternice lecţii adunate.
Poate cea mai puternică concluzie vine din felul în care aceste voci se suprapun, deşi vorbesc din industrii diferite. Superliderul este o sumă de practici, nu o imagine, este un om care ascultă mai mult decât vorbeşte, clarifică fără să simplifice excesiv, caută datele care contrazic ipoteza, nu pe cele care o confirmă. Îşi dozează energia între o viziune pe termen lung şi nu confundă viteza cu graba, nici empatia cu indulgenţa.
Într-o frază, superliderul este acel profesionist care reuşeşte să livreze şi să crească oameni în acelaşi timp. În era AI, acesta va fi avantajul imposibil de replicat.
Cel mai bine este să vedeţi însă voi cea mai mare parte din răspunsurile primite, parte din cele incluse în anuarul „100 tineri manageri de top”, ediţia 2025. Redăm modul în care văd ecuaţia leadershipului în era AI 40 de lideri sub 40 de ani din România, care au răspuns la întrebarea: „Numiţi trei superputeri profesionale. Ce abilităţi sunt esenţiale pentru succesul în carieră?”.
Adelina Elena Bădescu
director adjunct direcţia juridic, Salt Bank
Adelina Elena Bădescu, doctor în economie, este director adjunct al direcţiei juridice al Salt Bank, asistent universitar la FAIMA–UPB şi cadru universitar asociat la Facultatea de Drept - ASE. Este membră a AEDBF-România şi contribuie la dezvoltarea de strategii juridice şi financiare.
♦ Pentru mine, cele mai importante abilităţi nu se rezumă la ce scrie într-un CV – competenţele tehnice contează, sigur, dar nu sunt totul. Adevăratul succes profesional se construieşte în jurul unor calităţi mai profunde: cum vezi lucrurile, cum reacţionezi la schimbare şi cum te conectezi cu oamenii din jur. În primul rând, cred în leadershipul strategic – adică să poţi vedea imaginea de ansamblu, să anticipezi riscuri şi să iei decizii cu gândul la impactul pe termen lung. Apoi, adaptabilitatea: trăim vremuri în care direcţiile se schimbă des, aşa că e esenţial să fii flexibil, fără să pierzi din vedere ce ai de construit. Şi, poate cel mai important, comunicarea clară şi autentică – cu echipa, cu colegii din alte departamente, cu partenerii externi. Fără comunicare reală, nicio strategie nu prinde viaţă. Cred că echilibrul dintre cele trei – viziune, flexibilitate şi relaţie – face diferenţa între a performa bine şi a construi ceva care chiar contează.
Roxana Mariana Ivan
Head of Contact Center, BCR
Roxana Ivan este head of customer center la BCR şi coordonează o echipă aflată în prima linie a relaţiei cu clienţii. Sub conducerea sa, capacitatea Contact Centerului BCR a crescut constant, ajungând astăzi la cinci centre regionale – în Bucureşti, Ploieşti, Timişoara, Iaşi şi Sibiu – cu aproximativ 300 de colegi care gestionează anual circa 4 milioane de solicitări venite de la persoane fizice şi companii.
♦ În primul rând curiozitatea şi dorinţa de învăţare continuă, pentru că în lumea de astăzi sunt abilităţi esenţiale de supravieţuire.
♦ n Apoi ar fi empatia. Pentru că discutăm despre cum AI poate analiza date, automatiza procese sau cum poate oferi răspunsuri rapide. Dar, oricât de avansată ar fi tehnologia, AI nu poate simţi. Nu poate înţelege nuanţele emoţionale şi nu poate naviga complexitatea relaţiilor umane.
♦ Iar a treia, claritatea. Claritate în gândire, în comunicare şi direcţie. Ţine de leardership şi puterea execuţiei strategice. Pentru că un lider bun trebui să vadă limpede, să exprime simplu şi să acţioneze. Cu intenţie, cu perseverenţă, constant.
Daniel Tudose
Country Manager Romania, Key Account Manager Romania & Moldova, Ericsson
Şi-a început cariera la Ericsson în urmă cu 16 ani, ca inginer junior, aceasta fiind şi prima sa experienţă profesională. La doar 25 de ani a preluat primul rol de management, iar de atunci a ocupat diferite poziţii de conducere în cadrul companiei, atât în România, cât şi la nivel internaţional. Parcursul său profesional include experienţe acumulate în Marea Britanie, Egipt, Suedia şi în ţările nordice. Astăzi este responsabil de businessul Ericsson în România şi Moldova, o geografie strategică pentru companie în regiune, iar obiectivul său este să dezvolte parteneriatele cu clienţii, echipa pe care o conduce şi propria sa evoluţie ca lider.
♦ Atitudinea potrivită, inteligenţa emoţională, şi dorinţa de dezvoltare, de ieşire din zona de confort. Atitudinea cu care abordăm situaţiile care apar în viaţa profesională, şi atitudinea cu care interacţionăm cu cei din jur, consider că este esenţial să fie una potrivită. Apoi, succesul depinde de capabilitatea noastră de a colabora cu cei din jur, de a lucra în echipă, de a creea noi conexiuni, o zonă în care inteligenţa emoţională poate face diferenţa. Şi nu în ultimul rând, sunt importante curiozitatea de a învăţa lucruri noi şi dorinţa de a ne expune la situaţii care oferă oportunităţi de creştere.
Sever Savanciuc
Chief Executive Officer, Lowe Group
Absolvent al universităţilor Warwick, Bocconi şi St. Gallen, şi fost membru în consiliile de administraţie ale unor companii evaluate la peste 1 miliard de dolari, are o vastă experienţă în domenii strategice precum fintech, healthcare sau data intelligence. Acum coordonează activitatea de management a agenţiilor din grupul Lowe.
♦ Echilibrul – între consecvenţa necesară pentru a-ţi aduce viziunea la realitate şi abilitatea de a te adapta, în momentele-cheie, la oportunităţile care schimbă regulile jocului;
♦ Empatia – pentru că succesul nu poate fi construit în lipsa colaborării;
♦ Creativitatea – pentru că astfel te diferenţiezi.
Adrian Netu
Director vânzări divizia de proiecte, ASBIS România
Coordonează divizia de proiecte din cadrul ASBIS România, una dintre cele mai importante companii de distribuţie IT&C din regiune. El consideră că misiunea sa este să transforme provocările tehnologice în oportunităţi concrete de business pentru partenerii firmei.
♦ Pentru mine, superputerea profesională constă în capacitatea de a învăţa rapid şi de a te adapta. Industria în care activez se schimbă rapid, iar abilitatea de a înţelege trendurile, de a anticipa cerinţele pieţei şi de a ajusta strategia în funcţie de context este esenţială pentru succesul pe termen lung.
♦ O altă superputere pe care o consider esenţială este comunicarea clară şi empatică. În rolurile de leadership, trebuie să ştii să transmiţi viziunea şi să coordonezi echipe diverse. Ascultarea activă, abilitatea de a înţelege perspectivele diferite şi de a găsi soluţii comune sunt fundamentale.
n De asemenea, rezilienţa şi gestionarea presiunii sunt abilităţi care, în contextul actual, fac diferenţa. A şti cum să îţi păstrezi calmul, să iei decizii raţionale chiar şi în faţa provocărilor mari, este crucial.
♦ Şi, nu în ultimul rând, cred că o superputere esenţială este orientarea către rezultate, dar nu într-un mod rigid — ci adaptabil. Capacitatea de a menţine o direcţie strategică clară, în timp ce îţi ajustezi abordările tactice pentru a obţine cele mai bune rezultate, este ceea ce face cu adevărat diferenţa într-o carieră de succes.
Andrada Tănase
Partener, Regulatory Advisory, Deloitte România
S-a alăturat Deloitte România în 2015, în calitate de senior consultant, şi are peste 15 ani de experienţă în domenii precum Basel III, guvernanţă, risc de credit, gestionarea capitalului şi a lichidităţii, guvernanţă şi raportare financiară. Este licenţiată în Finanţe, Bănci şi Burse de Valori şi are un masterat în Managementul Proiectelor Internaţionale de la ASE. Este membră a ACCA şi CECCAR şi este certificată ca financial risk manager (FRM).
♦ Pentru un consultant, succesul nu ţine doar de expertiză, ci de impactul pe care îl creezi în organizaţia clientului şi în cadrul echipei. Din punctul meu de vedere, este esenţial să anticipezi nevoile clientului, să gândeşti strategic şi orientat către soluţii, să fii adaptabil şi să înveţi continuu.
Elena Panait
Head of Leasing, Genesis Property
Elena Panait se descrie ca arhitect de formare, antreprenor prin vocaţie şi lider prin experienţă. În prezent, este head of leasing & comYunitY la Genesis Property, unde creează spaţii şi momente care aduc valoare reală oamenilor şi comunităţilor din jurul clădirilor de birouri din campusurile Yunity Park şi West Gate Business District.
♦ Empatia care te învaţă să înţelegi nevoile reale ale celorlalţi, claritatea atât de importantă în decizii şi în comunicare şi viziunea care te ajută să priveşti dincolo de prezent şi de ce este evident în faţa ta. Pe lângă acestea, ascult activ, creez punţi între oameni şi am un simţ al spaţiului care mă ajută să transform ideile în locuri vii, care aduc bucurie, abilităţi care m-au ajutat mereu să conduc echipe diverse şi să administrez proiecte cu un impact real în societate.
Alexandru Luchian Constantinescu
fondator şi CEO, Life in Codes
Este fondator şi CEO al Life in Codes, companie de tehnologie specializată în consultanţă şi implementare de soluţii care optimizează colaborarea şi managementul proiectelor în organizaţii. Cu mai mult de 12 ani de experienţă în industrie şi numeroase certificări internaţionale, conduce o echipă remote de 15 specialişti care activează în şapte ţări europene. Sub coordonarea sa, Life in Codes s-a extins din România în pieţe strategice precum Bruxelles, Londra şi Dubai, consolidându-şi poziţia la nivel internaţional.
♦ Cred că una dintre cele mai valoroase abilităţi pe care le-am cultivat este gândirea clară în contexte complexe. Într-un mediu în care informaţia e abundentă, dar rareori ordonată, am învăţat să descompun haosul în paşi simpli, concreţi şi acţionabili. A doua forţă esenţială este capacitatea de a asculta activ – nu ca să ofer un răspuns rapid, ci ca să înţeleg cu adevărat ce se ascunde în spatele unei cerinţe sau al unui blocaj. De multe ori, soluţiile nu vin dintr-un răspuns genial, ci dintr-o întrebare bine pusă. Iar poate cea mai subtilă, dar importantă superputere este conectarea oamenilor potriviţi între ei. Cred sincer că marile idei se nasc din colaborări bine alese şi că sinergiile puternice valorează mai mult decât oricare soluţie solo, oricât de strălucită ar părea.
Alexandra Bălan Marinescu
director general adjunct, Allianz-Ţiriac Pensii Private
Este directorul general adjunct al Allianz-Ţiriac Pensii Private S.A.F.P.P. S.A. din 2023, iar din 2024 deţine şi rolul de director general interimar. Are o experienţă de peste 18 ani în industria financiară, specializându-se de-a lungul carierei în actuariat, audit financiar şi consultanţă financiară.
♦ Răbdarea, perseverenţa şi empatia. Succesul nu vine peste noapte, ci se clădeşte cărămidă cu cărămidă, întotdeauna în echipă.
Răzvan Ungureanu
director, Liderul Departamentului de Impozitare Internaţională, EY România
Este director în cadrul departamentului de asistenţă fiscală a EY Romania şi coordonatorul practicii de consultanţă în impozitarea internaţională. Este licenţiat Finanţe-Bănci la ASE, unde a absolvit şi un masterat în finanţe corporative. S-a alăturat EY în urmă cu aproape 17 ani.
♦ Perseverenţă, calm, capacitatea de gestionare a timpului şi rezolvare a problemelor.

Alexandru Atanasiu
Board Member, Head of Construction Services, Colliers România
Are o experienţă de peste 19 ani în consultanţă imobiliară, facility, property şi asset management, coordonând echipe multidisciplinare şi proiecte tehnice complexe, cu o viziune orientată spre eficienţă operaţională, calitate sustenabilă şi relaţii solide cu partenerii.
♦ Cred că succesul în carieră se sprijină pe motivaţia intrinsecă, acel combustibil interior care te susţine chiar şi atunci când lucrurile devin dificile. La fel de importantă este atenţia la detalii, pentru că din ele se construieşte, în mod real, calitatea. Iar peste toate, dorinţa sinceră de a lăsa o amprentă pozitivă - asupra oamenilor, echipelor, businessului şi societăţii - este ceea ce dă sens şi energie fiecărei zile.
Roxana Băbătie
Head of Domestic Sales, Cargus
Cu peste 17 ani de experienţă în industria de logistică şi curierat, Roxana Băbătie şi-a construit cariera în jurul ideii de conectare eficientă între oameni şi afaceri şi s-a implicat în dezvoltarea unor parteneriate strategice, precum şi creşterea eficienţei operaţionale. Din 2023 face parte din echipa Cargus, unde a fost promovată în rolul de head of domestic sales.
♦ Cred că succesul profesional de durată se sprijină pe un set solid de abilităţi esenţiale. Adaptabilitatea este prima dintre ele, pentru că schimbarea este singura constantă, iar capacitatea de a răspunde cu flexibilitate şi echilibru la contexte noi face diferenţa între stagnare şi evoluţie. Importantă este şi integritatea, pilonul încrederii, fără de care niciun parteneriat, echipă sau proiect nu poate funcţiona sănătos pe termen lung. Iar empatia completează acest trio: pentru mine, leadershipul autentic porneşte de la capacitatea de a-l înţelege cu adevărat pe celălalt, de a-i recunoaşte nevoile, emoţiile şi perspectivele, şi de a lua decizii care ţin cont şi de impactul uman, nu doar de cel strategic.
Ana Maria Olaru
fondator & CEO, Smart Electric
Are peste zece ani de experienţă în sectorul energetic şi este fondatorul Smart Electric, un proiect dedicat soluţiilor sustenabile. Cu un profil multidisciplinar, combină viziunea antreprenorială cu pasiunea pentru inovaţie şi tehnologie verde.
♦ Pentru mine, cele trei superputeri esenţiale sunt: claritatea în decizie, rezilienţa în faţa presiunii şi capacitatea de a aduce oamenii împreună în jurul unui scop comun. Aceste abilităţi fac diferenţa reală într-un context instabil. Te ajută să navighezi prin haos, să menţii direcţia şi să transformi echipele din simple resurse în adevăraţi parteneri de drum.

Anca Pamfiloiu
director sucursala Dorobanţi, BRD Groupe Société Générale
De peste 15 ani este manager în cadrul BRD Groupe Société Générale, dar cariera sa în banking se întinde pe parcursul a 18 ani. Se descrie drept pasionată de operations management, orientată către oameni şi inovaţie.
♦ Cele trei superputeri necesare pentru a avea succes sunt creativitatea, adaptabilitatea şi comunicarea eficientă. Ai nevoie de fiecare dintre cele trei pentru a inova, a fi deschis către noi modalităţi de lucru, a putea fi clar şi concis în viziunea pe care o vei descrie echipei.
Andreea Moroşanu
CEO, Veraltis Asset Management (B2IMPACT)
Are peste 15 ani de experienţă în asset management şi operaţiuni. Şi-a început cariera în cadrul Telekom, companie în care a parcurs mai multe etape, iar apoi a avut roluri tot mai complexe în alte firme. A gestionat transformări majore, cu accent pe eficienţă, performanţă şi relaţii solide de business, iar de peste doi ani s-a alăturat companiei pe care o conduce.
Dacă ar fi să aleg trei superputeri profesionale care m-au ajutat constant în carieră, aş spune:
♦ Empatia, pentru că oamenii nu au nevoie doar să fie coordonaţi, ci şi înţeleşi. Ca lider, cred că performanţa reală vine din conexiunea autentică cu echipa. Empatia m-a ajutat să depăşesc momente dificile, să ascult, să inspir şi să construiesc încredere.
♦ Claritatea în gândire, dar mai ales în comunicare. Cred că unul dintre cele mai subestimate atuuri în leadership este capacitatea de a formula clar o direcţie, o decizie sau chiar o îngrijorare. Claritatea evită ambiguitatea, reduce fricile şi dă energie acţiunii.
♦ Rezilienţa, pentru că am trecut prin multe tranziţii, crize şi momente de incertitudine. Ceea ce m-a menţinut pe direcţia mea a fost puterea de a rămâne consecventă în valorile mele, chiar şi atunci când totul părea instabil.

Ancuţa Apalaghiei
F&C Manager NHSc SEE, Nestlé Romania
Are o experienţă de 17 ani în domeniul financiar, iar parcursul său în cadrul Nestlé a început în 2009 şi a avut mai multe roluri în diverse categorii. A absolvit Facultatea de Contabilitate şi Informatică de Gestiune din cadrul ASE şi programul de master „Concepte şi practici de audit la nivel naţional şi internaţional”.
♦ Abilităţile esenţiale pentru succesul în carieră sunt: adaptabilitatea, inteligenţa emoţională, gândirea strategică.
Bogdan Ionescu
practice manager - store app development & technical lead, Devhd, ServiceNow Partner
Se concentrează în egală măsură pe dezvoltarea aplicaţiilor inovatoare pentru ServiceNow Store - atât cu IP Devhd, cât şi pentru clienţi din diverse pieţe globale şi pe consolidarea echipei, pentru a crea soluţii scalabile şi de impact.
Pentru orice carieră, următoarele trei lucruri pot face diferenţa:
♦ Motivaţia de a fi mai bun, de a face mai bine – fiecare zi aduce ocazia să înveţi ceva nou sau să îmbunătăţeşti ceva ce ai făcut ieri. Cred mult în progresul constant, în paşi mici, dar siguri.
♦ Dorinţa reală de a ajuta – fie că vorbim despre clienţi sau despre colegi, cred că succesul vine din capacitatea de a înţelege cu adevărat o nevoie şi de a construi o soluţie care chiar contează. Asta înseamnă să fii atent, să asculţi şi să creezi un produs care aduce valoare.
♦ Să nu te dai bătut – obstacolele apar inevitabil, dar am învăţat că oricâte ziduri ai avea în faţă, întotdeauna vei găsi şi o uşă. Important e să o cauţi cu răbdare şi încredere.
Cristian Brînză
fondator, Moon Resorts
Cristian Brînză este antreprenorul care a creat Moon Resorts – o reţea de căsuţe premium în inima naturii. A pornit cu zece unităţi şi un vis: vacanţe fără griji, fără compromisuri. Azi, conduce un business de milioane de euro şi are o viziune clară: turism sustenabil, cu suflet.
♦ Primul lucru: capacitatea de a vedea lucrurile în ansamblu. Întotdeauna mi-am dorit să înţeleg cum funcţionează întregul mecanism, nu doar o piesă din el. A doua e decizia – nu doar să o iei rapid, ci să o iei bine, cu date şi intuiţie în acelaşi timp. Iar a treia, poate cea mai importantă: capacitatea de a aduce oamenii potriviţi aproape şi de a-i păstra. În orice business, oricât de bun ar fi produsul, echipa face diferenţa. Fără încredere, claritate şi comunicare constantă, totul se rupe. Astea trei abilităţi – viziune, decizie, oameni – sunt ceea ce încerc să exersez zilnic.
Mihai Ciprian Osiac
CEO, ABC Insurance
Traseul său profesional a început în domeniul vânzărilor, a continuat în zona de control, compliance/guvernanţă, combaterea fraudelor şi daune, pentru mai bine de zece ani. Acum, este cel mai tânăr CEO al unei companii din industria asigurărilor şi membru în Consiliul de Administraţie al PAID România.
♦ Trei superputeri profesionale esenţiale pentru succesul în carieră sunt: capacitatea de a comunica eficient, inteligenţa emoţională şi adaptabilitatea. Inteligenţa emoţională este crucială, deoarece ne ajută să înţelegem şi să gestionăm propriile emoţii şi pe ale celor din jur, facilitând relaţiile interpersonale şi luarea deciziilor echilibrate. De asemenea, adaptabilitatea este esenţială într-un mediu de business în continuă schimbare, iar comunicarea clară asigură o colaborare eficientă. Aceste abilităţi, împreună, sunt fundamentale pentru a naviga cu succes provocările profesionale.
Dan Huru
CEO & Co-Founder, MeetGeek.ai
Inginer software la bază, om de produs şi de business, PhD în AI, venit din provincie în Bucureşti – sunt câteva dintre reperele cu care se caracterizează antreprenorul care a pus bazele MeetGeek. Folosită de peste 4.000 de companii din mai mult de 100 de ţări, MeetGeek automatizează complet procesul întâlnirilor – de la participare şi transcriere, până la extragerea de insighturi şi sincronizarea automată cu peste 5.000 de aplicaţii de productivitate şi colaborare.
♦ Nu există o singură formulă magică pentru succes.
Din punctul meu de vedere, pentru un antreprenor (şi nu doar), cea mai importantă calitate e determinarea – sau, altfel spus, rezistenţa la frustrare. Să poţi merge mai departe chiar şi când lucrurile merg prost. E o abilitate care se poate cultiva, dar greu de măsurat cu adevărat.
Aş mai menţiona:
♦ Atenţia şi comunicarea cu oamenii – capacitatea de a observa nu doar cifrele, ci şi detaliile şi nevoile celor din jur. Să ştii să asculţi problemele punctual şi să găseşti soluţii împreună cu fiecare.
♦ Caracterul şi exemplul personal fac diferenţa. Integritatea te duce departe, mai ales când lucrurile devin dificile. La fel de important mi se pare să fii un lider hands-on – să înţelegi provocările echipei tale şi să fii dispus să te implici direct, nu doar să delegi.

Alexandra Ţiţan
Director pentru Relaţia cu Investitorii, Roca Industry
♦ Cred că succesul profesional se clădeşte pe câteva repere esenţiale.
În primul rând, disciplina decizională, capacitatea de a rămâne echilibrat, de a lua decizii clare şi de a gestiona presiunea cu luciditate, inclusiv în momente de incertitudine. Apoi, curiozitatea profesională, dorinţa permanentă de a învăţa, de a evolua şi de a transforma fiecare experienţă într-o lecţie aplicabilă. Şi nu în ultimul rând, la fel de importantă este construirea relaţiilor şi a echipelor, răbdarea de a clădi încredere, parteneriate şi rezultate durabile împreună
cu oamenii alături de care lucrezi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












