Mirajul internetului mobil

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 30 noiembrie 2010 52 afişări

Pe internetul mobil exista in prezent in toata lumea peste trei milioane de site-uri adaptate special ecranelor de mici dimensiuni ale telefoanelor mobile. In Romania insa, numarul paginilor dedicate ajunge cu greu la 100, din lipsa de continut si de interes din partea companiilor pentru acest mediu ca forma de promovare.

"Ajung sa consum mai mult de jumatate din traficul de internet pe mobil, pentru ca accesez site-urile in versiunea obisnuita, asa cum apar si pe calculator", se plange Cristina Toma, o tanara arhitecta in varsta de 27 de ani care are internet pe telefonul mobil de aproape doi ani. Plateste aproximativ patru euro pe luna pentru 250 MB de trafic si, desi e-mailul si socializarea sunt destul de sus pe lista activitatilor online pe mobil, internetul pe telefon este pentru Cristina esential mai ales in activitatea ei, atunci cand este pe teren si are nevoie de varii informatii ajutatoare pentru proiectele de care se ocupa. "Si n-ar fi doar atat, dar daca am nevoie de o adresa sau pur si simplu caut o cafenea unde sa ies cu prietenele, dau aproape invariabil peste site-uri aglomerate, cu multe poze, care se incarca greu si care consuma."

Principala problema pentru Cristina si, asemenea ei, pentru majoritatea utilizatorilor de internet mobil este lipsa site-urilor special adaptate pentru ecranul de mici dimensiuni al telefonului mobil, care sa afiseze informatia intr-un mod mai compact si mai lesne de citit, dincolo de optimizarea pe care o fac anumite browsere de acces la internet, precum Opera Mini. Daca in lume numarul paginilor de internet optimizate pentru internetul mobil a depasit anul acesta trei milioane, "in Romania n-am reusit sa identificam nici macar 100, majoritatea de divertisment sau de stiri", spune Dan Virtopeanu, directorul general al Voxline Communications, companie ce lucreaza in prezent la un director unde sa fie inregistrate toate site-urile romanesti importante care au si o versiune pentru mobil.

Practic, online-ul pe mobil este astazi cam in acelasi stadiu in care era internetul traditional la sfarsitul anilor '90, cand a fost nevoie de doi ani ca numarul paginilor web sa sara de la 150.000 la peste doua milioane, potrivit unui studiu realizat recent de dotMobi, compania din spatele initiativei de popularizare a domeniilor de internet .mobi, speciale pentru telefoane. In zona mobila, in doi ani a fost facut un pas chiar mai mare, de la 150.000 de versiuni mobile in 2008 la cifra actuala de trei milioane, semn ca potentialul de crestere este totusi mai ridicat decat in cazul internetului traditional.

Degeaba insa, daca in Romania acest progres se intampla greoi, iar discrepanta dintre tendintele internationale si cele locale continua sa fie foarte mare. Din punctul de vedere tehnic, lucrurile au fost deja puse la punct; operatorii de telefonie mobila pun la dispozitia utilizatorilor de mai multa vreme serviciile necesare, la preturi care in ultimii ani n-au facut decat sa se reduca. Mai mult, prin strategia si ofertele din piata se vede cu ochiul liber ca internetul mobil este unul dintre elementele cheie pe care operatorii mizeaza pentru a creste in urmatorii ani pe o piata telecom ce s-a contractat de la 4,6 miliarde de euro in 2008 la 4 miliarde de euro anul trecut. Cel mai afectat a fost tocmai segmentul comunicatiilor mobile, pe fondul reducerilor de cheltuieli de aproape jumatate de miliard de euro facute de consumatori in perioada de criza.

Fiecare dintre furnizorii de servicii de telefonie si internet mobil contribuie la promovarea versiunilor mobile ale site-urilor romanesti, prin intermediul portalurilor proprii, de genul celui al Orange, Vodafone Live sau al web'n'walk lansat de Cosmote. "Aplicatiile personalizabile din web'n'walk ofera informatii pe scurt din principalele site-uri mobile din Romania si redirectioneaza apoi consumatorii direct catre acestea", da un exemplu Gabriel Ionita, senior managerul responsabil cu dezvoltarea produselor si serviciilor la Cosmote. Vodafone Romania a dezvoltat chiar un serviciu in vederea publicitatii pe mobil, AdPlus, prin care site-urile de mobil sa poata afisa mesaje comerciale, util in special publicatiilor cu versiuni speciale pentru telefoane.

"Site-urile de stiri stau cel mai bine la capitolul prezenta pe mobil", apreciaza Orlando Nicoara, directorul executiv al Apropo Media, divizia de online a grupului MediaPro. In rest, "site-uri adaptate pentru ecranul telefonului mobil sunt in continuare foarte putine, iar eforturile facute pentru dezvoltarea nisei nu prea au avut rezultat", adauga si Virtopeanu, fara a lua in calcul si versiunile mobile mai numeroase ale blogurilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/mirajul-internetului-mobil-7752318
7752318
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.