Cum vrea un start-up din Cluj-Napoca să revoluţioneze „piaţa fanilor fotbalului”. O să fie prima companie din lume de acest gen

Autor: Ioana Niţă Postat la 16 mai 2024 214 afişări

Un start-up din Cluj-Napoca s-a gândit să revoluţioneze „piaţa  fanilor fotbalului” şi a dezvoltat o platformă, prima din lume, prin intermediul căreia suporterii pot contribui la susţinerea jucătorilor tineri de fotbal din ţări în care aceştia nu au condiţiile şi nici resursele necesare pentru a evolua în carieră, având totodată posibilitatea de a avea şi un randament al „investiţiei realizate” pe măsură ce jucătorul avansează în carieră. 

Platforma, numită Nordensa, a fost lansată în vara lui 2022 şi până în prezent au fost listaţi şapte jucători tineri de fotbal din diferite ţări din Africa şi Orientul Mijlociu. Fotbalul adună zeci de mii de oameni pe stadioane şi milioane sau chiar miliarde de persoane în faţa ecranelor atunci când sunt meciuri importante, fiind singurul sport care are atât de mulţi suporteri la nivel global. Iar aceşti numeroşi fani cheltuie anual foarte mulţi bani pe biletele la meciuri, pe pariuri, pe zboruri şi cazări dacă meciurile nu au loc în oraşul sau ţara în care locuiesc, dar şi pe diferite produse inscripţionate cu numele şi logo-ul clubului de fotbal favorit, sumele alocate hobby-ului lor nefiind niciodată recuperate. În plus, nici nu au ocazia să se implice realmente într-un club de fotbal. Prin Nordensa, ei pot face mai mult.

„Conceptul Nordensa este foarte simplu. Vrem ca fanii să poată susţine tineri jucători din toată lumea şi când aceşti tineri jucători îşi încep cariera de succes în Europa, fanii care i-au susţinut primesc nişte recompense financiare pentru faptul că au crezut în acei tineri jucători când poate nimeni altcineva nu credea. Deci asta face Nordensa: punem laolaltă fanii fotbalului şi aceste tinere talente pe care noi le alegem cu foarte multă responsabilitate. Adică jucătorii pe care-i listăm sunt adevăr foarte buni. Avem o echipă de scouting foarte competentă – sunt oameni care au lucrat la cluburi foarte mari din Europa, gen Bayern, Arsenal, Porto ş.a.m.d., unde au avut poziţii de top. Şi atunci ne asigurăm că listăm jucători foarte talentaţi“, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Adrian Docea, fondatorul Nordensa. El are o experienţă de peste 20 de ani în marketing, având din 2014 şi propriul business de consultanţă de brand pentru start-up-uri tech – Heraldist. Iar din 2022 Docea a pus bazele proiectului Nordensa, ideea fiind să le ofere fanilor fotbalului şi „ceva palpabil“, mai exact posibilitatea de a susţine financiar un jucător tânăr pentru ca mai apoi să câştige la rândul lor din veniturile jucătorului de fotbal pe măsură ce acesta avansează în carieră. Pentru a face scouting, specialiştii atraşi în echipa Nordensa folosesc date sportive şi algoritmi, pe baza cărora aleg jucătorii de fotbal pe care îi listează în platformă.

Cum funcţionează însă platforma Nordensa mai exact? Practic, fanii pot contribui cu sume începând de la 30 euro pentru a sprijini tineri jucători de fotbal, iar apoi pe o perioadă de 5 ani ei primesc 8% din câştigurile fotbalistului susţinut. Conceptul se aseamănă într-o oarecare măsură campaniilor de crowdfunding pentru start-up-uri. „Avem campanii deschise, iar atunci când se termină cele 1.000 de <<share-uri>> - părţi sociale într-un joint venture între Nordensa şi fani -  disponibile pentru fiecare jucător, nu mai poţi investi pentru că nu mai sunt <<share-uri>> disponibile. Partea faină e că noi listăm jucători tot timpul, adică tot timpul vei găsi nişte tinere talente pe care poţi să le susţii”, a punctat Docea. De la lansarea platformei în vara lui 2022 şi până în prezent, pe Nordensa au fost listaţi 7 jucători tineri de fotbal din diferite ţări din Africa şi Orientul Mijlociu. Start-up-ul se axează pe pieţele din Africa, Orientul Mijlociu şi America de Sud, unde caută jucători de fotbal sub 23 de ani. Odată primite finanţările de la fani, Nordensa foloseşte banii pentru a acoperi costurile aferente perioadei de „trial” (perioada de testare şi recrutare de către cluburi) – vize, transport, cazare etc. -, salariul jucătorului în primul an sau pentru diferite servicii de dezvoltare personală şi sportivă, în funcţie de ce anume are nevoie fotbalistul pentru a evolua în carieră.

Primul sportiv listat pe platformă – mijlocaşul camerunez Joseph Iyendjock – a devenit anul trecut şi primul fotbalist din lume susţinut de suporteri care a semnat cu un club european de fotbal, fiind transferat prin intermediul Nordensa la clubul Dinamo Tbilisi. „Pentru primul jucător listat s-au vândut <<share-urile>> în circa nouă zile. E o proveste foarte interesantă fiindcă jucătorul acesta ne-a ajutat să avem o acoperie media globală destul de rapidă. El este primul jucător din istoria fotbalului care e susţinut de fani pentru un transfer internaţional. Adică asta în sine e o premieră şi faptul că Nordensa e prima platformă care reuşeşte aşa ceva. Dar şi povestea lui e foarte interesantă. El are un background destul de dificil, este orfan şi îşi creşte singur fraţii.” Până acum, Nordensa a încheiat parteneriate cu peste 20 de cluburi şi academii de fotbal din Europa, America de Nord şi Japonia, printre ele figurând nume importante precum Real Zaragoza, Standard Liege, Flyeralarm Admira, Dinamo Bucureşti, Dinamo Tbilisi, ETO Gyor, DAC sau Kawasaki Frontale.

În prezent, platforma Nordensa este disponibilă ca aplicaţie mobilă pentru iOS şi Android, dar şi ca aplicaţie web, iar până acum sunt peste 5.000 de persoane care au descărcat aplicaţia. Ca modalitate de monetizare, Nordensa percepe în prezent un comision de 10% din tranzacţiile efectuate în platformă, iar spre finalul anului vrea să introducă şi alte surse de venit bazate pe subscripţii.

„Spre exemplu, plănuim să introducem un abonament în care să oferim nişte date foarte avansate de scouting pentru un segment mai mic de fani care sunt interesaţi să analizeze absolut tot, să vadă ei cum se îmbunătăţeşte pasa şi atunci să aleagă în cunoştinţă de cauză jucătorii în care să investească”, a precizat fondatorul Nordensa, adăugând că echipa lucrează la o serie de funcţionalităţi noi care să ofere o experienţă mai interactivă în aplicaţie. Până acum, start-up-ul a atras investiţii în valoare totală de 1,65 milioane de euro de la mai mulţi business angels şi fonduri de investiţii din străinătate, dar şi din România. Printre investitori se numără Vertical Seven Group, Cabrio Investment, DMA Development, David Lumby, Lasse Vibe, Emiliano Marcondes, Mads Davidsen, V7 Capital, Rebel Ventures, Voicu Oprean (Arobs) şi business angels din grupurile locale Growceanu şi TAN (Transylvania Angels Network). Pentru a-şi susţine ritmul accelerat de dezvoltare, Nordensa are în prezent în derulare o rundă de finanţare de tip brigde în care vizează atragerea a 1,5 milioane de euro, proiectul fiind evaluat acum la 15 milioane de euro. „Avem în continuare nevoie de resurse aşa că am deschis o rundă de tip bridge în care ţintim suma de 1,5 milioane de euro. Noi suntem evaluaţi deja la 15 milioane de euro. Nu suntem un start-up cu o evaluare mică, dar nici nu ne-am considerat un start-up est-european sau românesc de la bun început. Ne uităm la standarde internaţionale pentru că echipa e de asemenea natură şi pentru că proiectul deja are relevanţă globală. Ştiu că în Europa evaluările sunt mai mici, dar noi am început de la o evaluare de 7,5 milioane euro din prima zi. Adică ştiu că asta sună strigător la cer pentru un investitor, dar până la urmă noi vrem să fim un unicorn în patru ani“, a spus Adrian Docea. 



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitat: Radu Albăstroiu, fondatorul MasiniLaCheie.ro

Ce face? A dezvoltat o platformă online ce funcţionează ca un agregator al furnizorilor de maşini de închiriat.

„Anul trecut am avut un gross merchandise value de 200.000 de euro, ce se transformă practic în aproximativ 20.000 de euro venituri nete ale companiei. Noi prognozăm că în următoarele 12 luni, prin introducerea asigurărilor şi prin creşterea numărului de clienţi pe care îi avem în momentul de faţă, vom trece de 150.000 de euro în venituri ale firmei şi de peste un milion de euro în gross merchandise value. “

2. Invitat: Adrian Docea, fondatorul Nordensa.

Ce face? A dezvoltat o platformă online ce le oferă fanilor posibilitatea de a investi în tineri jucători de fotbal.


Rubrica „Start-up Update”

Invitat: Daniel Nicolae, cofondator şi managing partener în cadrul Innoship - platformă pentru managementul livrărilor dedicată jucătorilor din e-commerce.

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a bugetat pentru anul curent o creştere de circa 70% a cifrei de afaceri, urmând să depăşească

astfel pragul de

2 milioane de euro, în condiţiile în care acum încep să se vadă roadele contractelor semnate în 2023 cu mai mulţi clienţi mari la nivel internaţional. Intrarea în grupul polonez Alsendo, susţinut de fondul de private equity Abris Capital Partners, în 2022 a ajutat start-up-ul să implementeze strategia sa de creştere la nivel internaţional, în prezent având în portofoliu jucători mari la nivel european sau chiar global precum grupul spaniol Inditex, retailerul de încălţăminte Deichmann şi reţeaua de farmacii Dr. Max. Per total, portofoliul Innoship depăşeste 300 de clienţi, din care momentan majoritatea sunt din România.

„În momentul de faţă, cu toată onestitatea, cred că avem circa 50 de clienţi din străinătate. În ultima perioadă avem din ce în ce mai mulţi care vin din acest segmentul, iar ponderea veniturilor o să fie din ce în ce mai puternică din rândul clienţilor internaţional. “


Rubrica „Investor Watch”

Invitaţi: Jakub Kuberski - partener în cadrul Enterprise Investors şi Ionuţ Negrescu - CEO, Software Mind România & Moldova.

Tranzacţii surpriză - grupul polonez Software Mind face o achiziţie în România şi una peste ocean

Jakub Kuberski: „Software Mind a făcut de fapt două achiziţii într-o perioadă foarte scurtă de timp, fiindcă  Software Mind se dezvoltă foarte dinamic prin achiziţii. Aceste două noi achiziţii au fost a cincea, respectiv a şasea achiziţie a companiei, achiziţii făcute după investiţia noastră în Software Mind la începutul anului 2021“

Ionuţ Negrescu: „Noi avem sediul în Bucureşti şi un birou în Chişinău, dar avem echipe în toată România pentru că se poate lucra remote. Avem angajaţi în toate oraşele mari din România - Timişoara, Braşov, Iaşi, Craiova şi Cluj-Napoca.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
fotbal,
fani,
platforma,
cluburi,
fotbalist,
meciuri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.