Fady Chreih, CEO, Regina Maria: „Am construit infrastructură medicală digitală în «ţara dosarului cu şin㻓

Autor: Ioana Matei Postat la 27 mai 2024 416 afişări

Într-o eră în care digitalizarea nu ocoleşte niciun domeniu, reţeaua privată de sănătate Regina Maria a dezvoltat o infrastructură completă, în care a integrat şi dosarul medical 100% digital. Acesta este doar un exemplu din seria de soluţii tehnologice avansate şi de inteligenţă artificială prin care Regina Maria şi-a propus nu doar să îşi optimizeze propriile procese interne, ci să faciliteze diagnosticarea mai rapidă a pacienţilor, asumându-şi astfel rolul de pionier al digitalizării în domeniul sănătăţii.

„Privim de mai mulţi ani digitalizarea ca pe o prioritate strategică în dezvoltarea reţelei noastre de sănătate, considerând-o esenţială pentru asigurarea calităţii medicale la cele mai înalte standarde. Această perspectivă este cea care ne-a ghidat şi ne-a determinat să devenim un pionier al adoptării tehnologiilor digitale şi al Inteligenţei Artificiale în domeniul medical din România, având, astăzi, multiple iniţiative şi soluţii digitale care vin în sprijinul pacienţilor noştri”, descrie Fady Chreih, CEO al reţelei private de sănătate Regina Maria, viziunea lui asupra uneia dintre principalele direcţii pe care au decis să se concentreze.

Digitalizarea reprezintă un pilon important în evoluţia companiei şi, în esenţă, şi-au propus ca prin aceasta să atingă trei obiective principale: îmbunătăţirea experienţei pacientului şi inovarea procesului prin care acesta interacţionează cu medicii (de exemplu, prin Clinica Virtuală, dosarul digital, Notele Medicilor, aplicaţia de mobil Regina Maria), asigurarea calităţii medicale la standarde internaţionale (pe care o obţin, de pildă, prin integrarea AI-ului în interpretările imagistice şi de laborator, cât şi în cadrul altor acte medicale), aşa cum sunt intervenţiile chirurgicale robotice, alături de îmbunătăţirea şi fluidizarea proceselor lor interne – acest al treilea obiectiv deservindu-le, în final, indirect, pe primele două.  În ceea ce priveşte investiţiile pe care le realizează în direcţia digitalizării, acestea sunt constante şi vizează acele soluţii care răspund nevoilor curente ale pacienţilor, fie direct sau chiar indirect. De exemplu, au implementat recent, în cadrul clinicilor Regina Maria, alături de start-up-ul românesc Parol, un soft de Inteligenţă Artificială care generează, în timp real, rapoartele medicale în urma vizitelor pacienţilor. „Prin «preluarea» acestui aspect administrativ şi îmbunătăţirea acurateţei înregistrărilor, softul ajută, astfel, medicii să aloce mai mult timp pacienţilor în cadrul vizitei, contribuind la consolidarea relaţiei dintre cei doi. Este doar unul dintre exemplele în care o nouă soluţie digitală implementată în cadrul Regina Maria urmăreşte, ca obiectiv final, susţinerea calităţii medicale”, explică Fady Chreih.

Anual, milioane de euro din bugetul reţelei de sănătate sunt îndreptate către menţinerea soluţiilor existente şi dezvoltarea altora noi. „Astăzi, suntem lideri în digitalizarea medicală din România şi am construit infrastructură medicală digitală în «ţara dosarului cu şină»”, sumarizează executivul reuşitele de până acum de sub umbrela digitalizării.

Ecosistemul medical  din buzunar

„Prin soluţiile digitale dezvoltate, dăm mai multă putere pacientului atunci când vorbim despre actul medical”, descrie CEO-ul Regina Maria efectele soluţiilor digitale, care sunt vizibile mai ales asupra pacienţilor. Prin intermediul acestora, ei au acces rapid, simplificat, integrat la îngrijirea de care au nevoie, deţinând controlul asupra propriei sănătăţi. „Simultan, digitalizarea susţine medicina de calitate, care se aliniază standardelor occidentale. Astfel, digitalizarea ne ajută să scalăm serviciile noastre şi determină pacienţii să fie mai informaţi şi să ia decizii asumate cu privire la sănătatea lor”, adaugă el. Până acum, aplicaţia mobilă Regina Maria a ajuns la peste 1,6 milioane de conturi de utilizatori şi reprezintă astfel una dintre cele mai populare aplicaţii mobile medicale din regiune: „Şi, simplu spus, prin intermediul ei, un întreg ecosistem medical digital încape în buzunar”. Prin intermediul acestei aplicaţii, pacienţii au posibilitatea să îşi facă o programare la specializarea medicală de care au nevoie, să acceseze o consultaţie la un medic preferat de ei în sistem de telemedicină, să acorde recenzii şi feedback, să acceseze un asistent virtual care identifică simptome astfel încât să fie îndrumat către medicul potrivit, să acceseze complet întregul istoric medical al său în format digital. „Pe scurt, aplicaţia Regina Maria integrează, într-un singur loc, serviciile digitale dezvoltate pentru a sprijini pacientul, ceea ce le face extrem de uşor de folosit”, crede Fady Chreih. De asemenea, aplicaţia vine şi cu o componentă de educare, în sensul că aceasta include funcţionalităţi legate de utilitatea deţinerii unui abonament medical – abonaţii văd, în contul lor din aplicaţie, cât economisesc, prin intermediul abonamentului. O altă aplicabilitate cu efecte directe asupra timpului pacienţilor este dosarul medical complet digitalizat. Acesta este esenţial în cadrul consultaţiilor, pentru urmărirea evoluţiei diverselor afecţiuni, prin oferirea de recomandări terapeutice potrivite şi nu numai. „Ceea ce am urmărit prin dosarul medical complet digitalizat a fost nu doar ca pacienţii să aibă acces la istoricul lor medical, reprezentat de rezultatele analizelor, tratamentele şi scrisorile de recomandare primite, în formă 100% electronică, ci şi să poată folosi uşor aceste informaţii în orice context medical au nevoie de ele”, explică Fady Chreih. Soluţiile lor digitale au fost rapid adoptate de pacienţi – 1,5 milioane de programări s-au realizat în Clinica Virtuală a reţelei, iar accesările lunare ale Asistentului Virtual sunt în continuă creştere. „Instrumentul, bazat pe inteligenţă artificială, cu o bază de peste 720 de afecţiuni medicale, este gândit să-l ghideze pe pacient către specialitatea medicală cea mai potrivită, în funcţie de simptomele pe care le are. Astfel, traseul pacientului în reţea este optimizat şi cresc şansele ca acesta să ajungă direct şi mai rapid la specialitatea necesară.” Fady Chreih observă că, datorită acestor instrumente digitale, pacientul Regina Maria este mai informat şi mai conştient de rolul pe care îl joacă atunci când vine vorba despre sănătatea proprie. „Este şi un pacient care a învăţat să se aştepte la accesibilitate şi transparenţă în ceea ce priveşte actul medical şi va solicita pe mai departe acest lucru când vine vorba de îngrijirea sa şi a celor dragi. Alături de promovarea unui comportament preventiv, pe care o reuşim prin intermediul abonamentelor medicale, prin ecosistemul medical digital pe care l-am dezvoltat, sprijinim dezvoltarea unei adevărate culturi a sănătăţii în România.”   

„A.I. este pasul următor din medicină, iar viitorul este deja aici”

Inteligenţa artificială nu ocoleşte nici domeniul sănătăţii şi, din punctul de vedere al CEO-ului Regina Maria, aceasta se va reflecta şi în calitatea medicală: „Cred că suntem cu toţii de acord că AI este pasul următor din medicină, fără de care nu mai putem vorbi de calitatea medicală la cele mai înalte standarde, iar viitorul este deja aici”.

În cadrul Regina Maria, au început să integreze Inteligenţa Artificială în ultimii doi ani, într-o perioadă care este, de fapt, una încă de învăţare pentru domeniul medical din România, potrivit lui Fady Chreih. „Am pornit de la implementarea Inteligenţei Artificiale pentru a sprijini munca doctorilor din imagistică şi laboratoare, în paralel dezvoltând atât iniţiative interne, pentru automatizarea şi fluidizarea fluxurilor de lucru la nivel organizaţional, cât şi soluţii ce pot fi utilizate direct de pacienţi, aşa cum este Asistentul Virtual, instrument bazat pe inteligenţă artificială care ghidează pacientul către specializarea medicală cea mai potrivită pe baza simptomelor.” De altfel, Regina Maria este, potrivit declaraţiilor  lui Fady Chreih, primul furnizor medical care a introdus inteligenţa artificială în laborator şi imagistică şi, prin urmare, primii care au adus pacienţilor români timpi mult mai rapizi şi o acurateţe mult mai mare în interpretarea rezultatelor analizelor şi investigaţiilor. „Am pornit prin a introduce AI pentru interpretarea rezultatelor CT şi radiografiilor, iar cel mai nou proiect bazat pe un algoritm de AI pe care l-am integrat ajută la detectarea, localizarea, identificarea şi caracterizarea zonelor suspecte de cancer de sân pe mamografii”, detaliază el.

În prezent, toate cele 28 de centre de imagistică Regina Maria folosesc inteligenţa artificială, iar cel mai mare laborator al reţelei este primul acreditat RENAR pentru integrarea inteligenţei artificiale în sistemul de management al calităţii, ceea ce înseamnă o şi mai bună acurateţe a rezultatelor, prin reducerea eventualelor erori umane. „Practic, AI-ul acordă un sprijin important muncii medicilor şi, în final, vorbim de beneficii extraordinare pentru pacienţi, care pot fi siguri că rezultatele primite au cel mai înalt grad de acurateţe.”

„Să rămânem în urmă din punct de vedere digital nu a fost şi nu va fi niciodată o opţiune”

Când vine vorba de provocări, Fady Chreih observă că acestea sunt universale, indiferent de domeniul de activitate. „Investiţiile financiare iniţiale mari, de exemplu, dar şi rezistenţa la schimbare, securitatea datelor sau integrarea sistemelor existente reprezintă situaţii de care se loveşte orice organizaţie care implementează soluţii digitale. Însă, indiferent de cât de mari pot părea aceste obstacole, trebuie să realizezi că, dacă nu le vei depăşi, costul final va fi mult mai mare. Pentru noi, ca reţea care asigură românilor calitate medicală la standarde occidentale, să rămânem în urmă din punct de vedere digital nu a fost şi nu va fi niciodată o opţiune”, subliniază el. Ca exemplu în ce priveşte felul în care prioritizează digitalizarea, oferă lansarea Clinicii Virtuale în 10 zile, în perioada pandemiei.

„Am dovedit, de fiecare dată, că facem faţă cu succes provocărilor şi că suntem gata oricând să ne adaptăm pentru a răspunde nevoilor pacienţilor.” În 2020, când pandemia de COVID-19 a schimbat, brusc, regulile jocului, trebuia să  se asigure de sănătatea pacienţilor, concomitent reducând interacţiunile sociale directe. Necesarul de îngrijire medicală nu scăzuse, ba din contră, în timp ce orice consultaţie faţă în faţă trebuia atent evaluată, pentru ca riscurile acesteia pentru pacient să nu depăşească beneficiile. Au realizat astfel că este nevoie să găsească o soluţie şi au lansat, alături de partenerii de la Microsoft, Clinica Virtuală. Prin intermediul acesteia, pacienţii aveau în continuare acces la consultaţii medicale, fără a fi nevoiţi să se expună riscului prin deplasarea ce ar fi fost impusă de o consultaţie faţă în faţă. „Astăzi, Clinica Virtuală rămâne parte integrantă din ecosistemul nostru digital şi este în continuare utilizată de pacienţii din întreaga ţară pentru a accesa serviciile medicale de care au nevoie, indiferent de unde se află.”

Ce aduce viitorul în domeniul medical şi ce planuri are Regina Maria în continuare?

Din punctul de vedere al lui Fady Chreih, AI va juca un rol crucial în următorii 5 – 10 ani atunci când vorbim de sănătate, mai cu seamă pentru că sistemele de inteligenţă artificială au incredibilul avantaj al scalării şi, datorită acestui fapt, al democratizării accesului la servicii medicale de înaltă calitate. „Extrapolând, a lucra cu un software AI nu înseamnă a colabora cu echivalentul unui singur profesionist medical, ci cu sute de mii de profesionişti medicali înalt specializaţi, care pot fi «consultaţi» oriunde este nevoie de ei. Digitalizarea este astăzi parte din normal, iar lucrurile evoluează atât de repede încât devine destul de greu de prezis cum va arăta concret peisajul serviciilor din domeniul sănătăţii peste un deceniu sau două. Cert este că tehnologia merge înainte, iar noi vom ţine pasul cu ea, în acelaşi ritm alert, prin investiţii strategice în instrumentele digitale care aduc plusvaloare pacientului.”   ■

Ce cuprinde ecosistemul digital al Regina Maria?

Proiectele digitale accesate direct de pacienţii reţelei:

• Aplicaţia de mobil Regina Maria

• Dosarul medical 100% digital al pacientului

• Clinica Virtuală

• Asistentul Virtual pe bază AI

• Notele Medicilor, prin care pacienţii acordă feedback

La nivel intern:

• proiecte de digitalizare prin care sunt eficientizate diverse fluxuri şi procese organizaţionale

La nivel medical:

• integrarea Inteligenţei Artificiale şi  a celor mai noi tehnologii (de exemplu, algoritmul de inteligenţă artificială XVision pentru citirea radiografiilor de torace şi a examinărilor CT de torace, respectiv dispozitivul software „Lunit INSIGHT MMG” de detectare/diagnostic asistat de computer (CADe/x), bazat pe un algoritm de inteligenţă artificială, menite să ajute la detectarea, localizarea, identificarea şi caracterizarea zonelor suspecte de cancer de sân pe mamografii)

5 întrebări şi răspunsuri din interviul cu Fady Chreih:

1. Cum sunt integrate tehnologiile emergente, cum ar fi realitatea virtuală sau blockchainul, în cadrul Reţelei de Sănătate Regina Maria?

Suntem în permanenţă interesaţi de tehnologiile emergente şi de impactul pe care îl au acestea atât în medicină, cât şi în optimizarea fluxurilor interne organizaţionale. În momentul de faţă, nu folosim direct realitatea virtuală în cadrul reţelei, însă cu siguranţă vedem această tehnologie jucând un rol important în medicina viitorului. O percepem ca pe o extensie naturală a telemedicinei. Prin urmare, nu excludem ca, pe viitor, Clinica Virtuală şi în general activitatea  Regina Maria să se extindă şi în spaţii digitale imersive.   

2. Care sunt principalele feedbackuri şi sugestii primite de la pacienţi în ceea ce priveşte dezvoltarea şi îmbunătăţirea serviciilor digitale oferite de Regina Maria?

Foarte mulţi pacienţi vin către noi spunându-ne cât de mult apreciază simplificarea accesului la medic şi toate avantajele care derivă din acest ecosistem digital. Într-o ţară unde te poţi simţi copleşit atunci când ai nevoie să găseşti un specialist pentru problema ta, noi punem la dispoziţie toate instrumentele nu doar pentru a reuşi acest lucru, ci şi pentru a ajunge la el în cel mai scurt timp. Bineînţeles, există permanent loc de mai bine. Integrăm permanent feedbackul primit în sistemele noastre, asigurându-ne că le îmbunătăţim în permanenţă.

3. Cum sunt implicaţi medicii şi personalul medical în procesul de digitalizare şi implementare a noilor tehnologii în cadrul Regina Maria?

Din fericire, medicii noştri au aderat întotdeauna rapid la schimbările aduse de digitalizare. De exemplu, pentru specialiştii din laborator şi cei din imagistică, Inteligenţa Artificială a devenit un adevărat „coleg” de muncă care îi ajută în interpretarea rezultatelor mai rapid şi mai eficient. Doctorii care consultă pacienţi în regim de telemedicină au întâmpinat mereu cu deschidere şi o atitudine pozitivă utilizarea acestui mediu diferit de comunicare cu pacientul. Este clar că fără sprijinul şi susţinerea colegilor noştri medici, nu am fi putut ajunge foarte departe şi ne bucurăm să vedem că mereu am avut o viziune comună, aceea de a folosi tehnologia pentru un act medical de cea mai înaltă calitate. 

4. Cum este gestionată tranziţia şi adaptarea pacienţilor la noile tehnologii şi servicii digitale oferite de Regina Maria?

Oferim permanent sprijin pacienţilor noştri printr-un call center care răspunde tuturor întrebărilor lor, alături de un chatbot care să îi ghideze în căutarea soluţiilor de care au nevoie. Bineînţeles, nu toţi pacienţii sunt deschişi acestor canale alternative, astfel că păstrăm deschise căile tradiţionale de comunicare, prin call center şi personal la recepţiile fizice din în fiecare unitate REGINA MARIA. Digitalizarea este o prioritate, însă aceasta nu înseamnă pierderea interacţiunii umane.

5. Care sunt lecţiile învăţate din procesul de digitalizare şi implementare a tehnologiilor în cadrul Reţelei de Sănătate Regina Maria?

Că putem mai mult şi mai bine. Fiecare proiect implementat cu succes a demonstrat importanţa de a fi cât mai flexibili şi cât mai deschişi inovaţiei şi experimentelor, validându-ne modul de lucru. Orice schimbare adusă de digitalizare vine nu doar cu enorme beneficii, ci şi cu anumite riscuri – de a întâmpina rezistenţă din partea utilizatorului final, de a nu fi realizat în timpul propus sau chiar de a aduce erori cu impact asupra reputaţiei. Am învăţat că, pentru a evolua, trebuie să ne asumăm aceste riscuri.    

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.