Cum poate fi digitalizat fotbalul

Autor: Ioana Niţă Postat la 16 martie 2024 37 afişări

Când te gândeşti la fotbal sau la orice sport, nu faci nicio asociere cu digitalizarea pentru că în primul rând te gândeşti la acţiune, la antrenamentul şi jocul în sine care se petrec în mediul offline. Însă şi în aceste domeniu al sportului sunt o multitudine de procese şi activităţi În spatele a ceea ce se vede pe teren care pot fi digitalizate, tocmai pentru a simplifica partea birocratică şi administrativă şi a pune accentul pe ceea ce contează cu adevărat: performanţa jucătorilor.

Cu ideea asta a plecat la drum start-up-ul local The Football Brain, care prin platforma cu acelaşi nume digitalizează activităţile din cadrul a peste 150 de cluburi de fotbal din România. Start-up-ul are însă ambiţii mari şi vizează extindere în străinătate, plus lansarea unei noi soluţii care să vină în completare – o platformă de scounting pentru fotbal.

„În 2020 am început efectiv să lucrăm la aplicaţie şi primii clienţi, primele cluburi de fotbal, au apărut în 2021 la început. De atunci şi până acum am crescut la un număr de 150 de cluburi şi academii de fotbal din România. Avem peste 500 de utilizatori din cadrul acestor cluburi, asta însemnând, bineînţeles, în special antrenori, dar şi persoane din zona administrativă, preşedinte de club, director sportiv etc. - toţi au un rol şi un utilizator în cadrul aplicaţiei. Iar, pentru că este o aplicaţie care se adresează nu doar celor din cluburi, ci şi sportivilor şi părinţilor, pot spune că în acest moment avem peste 15.000 de sportivi care folosesc aplicaţia şi aproximativ 8.000 de părinţi. Fiecare cu rolul său în aplicaţii şi cu acces diferit“, a spus Armand Bertea, fondator al The Football Brain, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. El a pornit proiectul The Football Brain în cadrul companiei sale de dezvoltare de software Brandweb, acum cele două businessuri fiind separate. „Ideea pentru The Football Brain a început să se cristalizeze în 2019, atunci când am avut şansa să fiu bursierul unui bootcamp organizat de MIT în Germania, care s-a intitulat Sports Entrepreneurship, fiind pentru persoane care doreau să pornească un start-up în sport. Şi pe lângă mentorii extraordinari de la MIT, care au fost prezenţi, şi grupul de cursanţi a fost foarte interesant, pentru că erau cursanţi din 85 de ţări. În echipa mea mai era o persoană din Franţa, una din Mexic, una din India şi una din Emiratele Arabe. deci era foarte divers grupul. Şi practic acolo am pus bazele acestei idei, şansa de a o pune în aplicare venind odată cu pandemia“, a relatat fondatorul The Football Brain. Platforma The Football Brain a fost lansată în 2021, iar investiţia de până acum în dezvoltarea soluţiei se ridică la circa 250.000 de euro. The Footbal Brain digitalizează atât partea administrativă şi operaţională a unui club de fotbal, cât şi tot ce ţine de partea de comunicare cu părinţii şi cu jucătorii, fiecare având propria interfaţă a soluţiei cu informaţiille necesare lor.


Armand Bertea, fondator al The Football Brain: „În 2020 am început efectiv să lucrăm la aplicaţie şi primii clienţi, primele cluburi de fotbal, au apărut în 2021 la început. De atunci şi până acum am crescut la un număr de 150 de cluburi şi academii de fotbal din România. Avem peste 500 de utilizatori din cadrul acestor cluburi.“


„Pentru cluburile sportive, platforma digitalizează toate procesele care au loc în cadrul unui club. Ceea ce se vede la suprafaţă, atunci când ne gândim la un club de fotbal, adică poate ceea ce se vede pe teren efectiv, este un procent foarte mic faţă de ceea ce se întâmplă în spate. Pentru că, în cadrul unui club de fotbal, trebuie să avem o parte financiară, o parte legată de comunicare, o parte legată de marketing, comercial ş.a.m.d. Şi acest lucru se întâmplă atât la cluburile profesioniste, unde bineînţeles că operaţiunile sunt cu atât mai mari, dar şi la cluburile şi academiile de copii şi juniori şi poate acolo este cu atât mai pregantă nevoia de organizare. Concret, imaginaţi-vă un club de copii şi juniori la care sunt 700-800 de copii care plătesc taxe pentru a fi la acel club. Simpla gestionare a acestor taxe - cine a plătit, cine nu a plătit, apoi cantonamente, participări la turnee, echipamente ş.a.m.d. Este vorba de o evidenţă foarte complicat de avut doar în Excel-uri sau pe caiete. Aici vorbim doar de zona administrativă, dar apoi mai este partea tehnică, în care este vorba de antrenamente. Antrenorii, marea lor majoritate, au evidenţa antrenamentelor şi aveau şi înainte să apară The Football Brain, dar aceasta era pe hârtie, pe care şi făceau planul de antrenament, programul de antrenamente etc. Iar comunicarea cu sportivii şi cu părinţii, de cele mai multe ori, se făcea pe grupuri de WhatsApp“, a explicat Armand Bertea, adăugând că programul antrenamentelor şi toate informaţiile privind competiţiile sunt introduse în platformă de către antrenori, fiind astfel disponibile imediat şi pentru sportivi şi părinţi. „În platformă sportivul şi părintele văd informaţii referitoare la programul său, când are antrenament, când are meciuri, poate să confirme prezenţa sau nu la un antrenament şi acest lucru este imediat vizibil de către antrenor. De asemenea, părintele vede un profil al jucătorului cu toate datele pe care le introduce antrenorul, prezenţele la antrenamente, observaţiile pe care le face, cum s-a descurcat la meciuri, evaluările care se fac de către antrenori. Deci toată această comunicare este transparentizată. La fel şi partea financiară. Părintele are un istoric financiar al tuturor plăţilor pe care le-a făcut, în special partea de cotizaţie lunară, dar şi orice altă plată pe care a făcut-o pentru echipamente, cantonamente, participări la turnee. Plăţile se fac 100% prin aplicaţie. Tot ce trebuie să facă părinţii este să-şi ataşeze un card în aplicaţie sau pot face plata direct prin Google Pay, Apple Pay.“ Modelul de monetizare al The Football Brain presupune perceperea unui abonament lunar sau anual cluburilor sportive, costul fiind cuprins între 50 euro şi 250 de euro/lună în funcţie de numărul de sportivi pe care îi are clubul respectiv. „Pentru până la 30 de sportivi aplicaţia este gratuită. Deci absolut oricine poate testa aplicaţia şi îşi poate introduce o grupă. Iar celelalte praguri sunt între 30 şi 100 de sportivi, între 150 şi 250 de sportivi şi între 250 şi 500 de sportivi“, a punctat fondatorul platformei.

Majoritatea clienţilor The Football Brain sunt academii sau şcoli de fotbal care au în medie 150 de sportivi înscrişi, însă platforma este folosită şi de cluburi de fotbal din Liga I, cum ar fi FC Rapid Bucureşti, FC Politehnica Iaşi şi FC UTA Arad. Pentru anul acesta, start-up-ul şi-a propus să ajungă la venituri recurente de 100.000 de euro şi să facă totodată şi primii paşi spre internaţionalizare, pieţele vizate fiind cele din regiune şi cele din Africa. Totodată, echipa The Football Brain lucrează acum şi la un produs nou – o platformă de scounting pentru fotbal, care va veni în completarea actualei sale platforme.    

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitat: Armand Bertea, fondatorul The Football Brain

Ce face? A dezvoltat platforma cu acelaşi nume ce digitalizează activităţile din cadrul unui club de fotbal.

2. Invitat: Pavlos Loizou, CEO al Ask Wire

Ce face? Construieşte o bază de date cu toate activele imobiliare din Balcani - care va conţine inclusiv date privind riscurile în caz de cutremur sau inundaţii, preţurile din tranzacţii, potenţialul panourilor solare dar şi traficul auto.

„Am întâlnit o mulţime de oameni aici în România şi acum avem o serie de întâlniri cu BCR, unde discutăm despre demareea unui proiect (un proof of concept - POC) despre cum poate folosi banca datele noastre pentru generarea de leaduri pentru împrumuturi verzi, dar şi despre ESG sau aspectele de mediu. Este un prim pas. În acelaşi timp, suntem în discuţii cu o companie energetică. Sperăm ca în a doua jumătate a anului nu doar să înfiinţăm o companie, asta e partea uşoară, ci să începem efectiv să angajăm oameni.“



Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Alin Breabăn, cofondator al Vestinda – platformă de investiţii automatizate

Ce e nou? Start-up-ul local se află în prezent în curs de a finaliza o rundă de investiţii în valoare totală de aproximativ 375.000 de euro, din care 75.000 de euro îi strânge prin inter­mediul unei campanii de finanţare pe platforma de equity crowdfunding Seedblink. Finanţarea va fi folosită în principal în zona de dezvoltare de produs, start-up-ul având în plan să se axeze şi pe zona B2B, furnizând tehnologia sa în sistem „white label“.

„Runda a început încă de anul trecut împreună cu Techstars şi banca Sella. Techstars a pus 120.000 de dolari, iar dPixel, braţul de investiţii al băncii Sella, a pus 165.000 de dolari. S-a mişcat poate puţin mai greu decât ne doream, însă suntem într-un punct foarte bun. Deja am închis investiţia cu ei şi acum avem şi susţinerea unui grup de angel investors din România prin comunitatea Bravva, iar în plus ne-am lansat campania şi pe Seedblink, unde sunt disponibili încă 75.000 de euro, din care 36.000 de euro au fost deja obţinuţi de la investitorii privaţi pe care noi i-am adus. În total, runda completă este de un pic peste 400.000 de dolari sau 375.000 euro.“

2. Invitat: Arthur Rădulescu, cofondator şi CEO MerchantPro – platformă de e-commerce

Ce e nou? MerchantPro, platforma de e-commerce dezvoltată de compania locală Shopmania Net, a generat anul trecut venituri de 1,7 mil. euro, în creştere cu peste 20% faţă de 2022, în condiţiile în care compania şi-a orientat strategia de business preponderent către magazine online de dimensiune medie şi mare. Pentru anul curent, compania mizează pe o creştere similară a veniturilor de circa 20-25%.

„Anul trecut am văzut rezultatele efortului din anii precedenţi. Iar pentru anul 2024 ne aşteptăm la o creştere similară de 20-25%, în condiţiile în care piaţa nu ia o întorsătură bruscă într-o direcţie sau altă, adică în condiţii normale de funcţionare. Pentru comercianţi credem că anul 2024 va fi un an mai bun decât anul 2023. Noi am anticipat o creştere pentru anul acesta chiar de 10% sau mai mult a pieţei locale de e-commerce, care este estimată să ajungă la circa 8 miliarde de euro.“

3. Invitat: Radu Negulescu, fondator şi CEO al Sessions – platformă de colaborare all-in-one

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să ajungă la 100.000 de utilizatori şi la venituri anuale recurente de 5 mil. dolari până la finalul acestui an, când are în plan să deschidă o rundă de finanţare de tip serie A. În prezent, start-up-ul are în derulare o rundă de finanţare în valoare totală de 3 milioane de dolari, din care a atras până acum 2,7 mil. dolari de la mai mulţi investitori.

„Iniţial eu am investit în acest business. Am peste 4 milioane de dolari investiţi în businessul acesta ca o dovadă a credinţei mele faţă de ce putem să construim. Alături de mine imediat după au venit nişte fonduri de investiţii extraordinare, Early Bird, care a investit în UiPath, Stride, care a avut nişte investiţii extraordinare în UK, şi LauncHub din Bulgaria, care este un fond pe care îl apreciez foarte mult.“



ZF IT GENERATION Special

Invitat: Mihai Constandiş, country manager şi head of Romania Studios în cadrul Cognizant

Revoluţia inteligeneţei artificiale: AI-ul trebuie privit ca un asistent, ca o unealtă în mâna oamenilor şi nu invers

„AI este o tehnologie puternică care ne va ajuta foarte mult şi va avea implicaţii în toate industrile. Dacă ne uităm în istoria relativ recentă a omenirii, au existat revoluţii industriale de-a lungul timpului care au schimbat masiv felul în care ne comportăm, felul în care arată lucruri. Internetul cu siguranţă a fost o revoluţie, electricitatea cu siguranţă a fost, maşina cu aburi de asemenea a fost. Deci ne putem uita la AI ca la o nouă revoluţie. Vom vedea cât de ma­sivă este, însă ce este foarte important de spus este că AI e un instrument şi nu este o entitate care are control, chiar dacă într-adevăr există anumite temeri pe tema asta.“



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.