Cum influenţează AI, IoT, big data şi angajaţii preţul acţiunilor

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 25 aprilie 2024 50 afişări

Acţiunile Life is Hard, companie de tehnologie listată la Bursa de Valori Bucureşti pe piaţa AeRO, au crescut cu 55% în ultimul an, ajungând la mijlocul lunii martie 2024 la un maxim istoric, de 2,83 lei. Cifra de afaceri a crescut cu peste 23% (43,9 milioane lei), EBITDA a avut o dinamică mult mai mare, marcând un plus de peste 65% (11,56 mil lei). Compania a derulat o nouă emisie de obligaţiuni, cu dobândă de 10%, pentru a finanţa o viitoare achiziţie.

Achiziţii, consolidare, integrarea AI în business sunt direcţii strategice în dezvoltarea Life is Hard (LIH), care a marcat plusuri de 23% a cifrei de afaceri şi respectiv 65% ale EBITDA, în 2023. Până pe 15 aprilie, compania a derulat o emisiune de obligaţiuni, cu o dobândă de 10%, scopul fiind atragerea de resurse pentru finanţarea unui nou proces de achiziţie strategică. „Prin această emisiune avem în plan construcţia unui parteneriat strategic ce va fi realizat prin investiţia într-o companie cu un profil similar. Valoarea acestei investiţii este estimată la 2 milioane euro, iar în Adunarea Generală a Acţionarilor, programată pentru 29 aprilie 2024, solicităm acţionarilor o suplimentare a acestui buget cu încă 1 milion de euro. Finanţăm toate aceste demersuri strategice folosindu-ne de mecanismele pieţei de capital pentru a da şansa tuturor celor care vor să ne fie alături să facă parte din povestea LIH, pe care vreau să o scriem împreună”, afirmă Cătălin Chiş, CEO şi preşedinte al consiliului de administraţie al Life is Hard S.A.

Tot el adaugă că viitoarea achiziţiei se încadrează în strategia de creştere a LIH demarată în 2021, a cărei validitate a fost certificată prin rezultatele financiare solide ale ultimilor trei ani.

Însă 2023 nu a fost lipsit de provocări. Spre exemplu, activitatea diviziei de insurance s-a desfăşurat într-un context de piaţă în care jucătorii cheie şi-au consolidat operaţiunile. Anul trecut, falimentul Euroins, una dintre cele mai mari companii din asigurări din România, cu cea mai mare pondere în piaţa de asigurări RCA la momentul respectiv, a perturbat semnificativ piaţa şi a dus la o reaşezare a jucătorilor din segmentul asigurărilor auto, detaliază Cătălin Chiş. Divizia de Insurance, prin aplicaţia 24Broker.ro a alocat resursele necesare pentru procesele tehnice care vizează importurile de date. Astfel, s-au înregistrat creşteri ale volumelor poliţelor emise prin 24Broker.ro.  

Anul trecut, compania şi-a consolidat produsul principal 24broker, „cea mai comprehensivă platformă de distribuţie de asigurări din România, dezvoltând noi module şi integrând componenta de inteligenţă artificială (AI), în urma unei investiţii semnificative, de 10,68 mil. lei, ce a avut ca surse fonduri europene şi resurse proprii”, declară Cătălin Chiş. Asistentul AI de Asigurări ajută agenţii de asigurări să-şi îmbunătăţească suportul oferit clienţilor, prin furnizarea unui chatbot conversaţional direct pe WhatsApp. În colaborare cu partenerii din 24Broker, „am iniţiat faza de testare pentru colectarea de feedback şi îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor, iar acum clienţii pot verifica şi reînnoi poliţele RCA instant, direct din chat. Ne propunem să completăm funcţionalităţile asistentului, permiţând servicii precum obţinerea de cotaţii, compararea preţurilor de la asigurători multipli şi procesarea contractelor. Avantajul principal pentru clienţi constă în procesul simplificat de reînnoire a poliţei, eliminând complet grijile privind expirarea poliţei RCA. Pentru brokeri şi agenţi, acest lucru se traduce prin reducerea timpului alocat activităţilor post-vânzare, permiţându-le astfel să deservească un număr mai mare de clienţi într-un mod mult mai eficient”, mai spune Cătălin Chiş.


Structura Life is Hard

Cu obiectivul clar de a susţine digitalizarea atât în sectorul privat cât şi în cel de stat din România, grupul şi-a extins prezenţa pe piaţă prin achiziţii strategice şi investiţii în startup-uri tech, incluzând:

1.Œ LIFE IS HARD. WORK SOFT, jucător cheie în industria de asigurări care operează platforma 24Broker, care a acţionat ca un veritabil sistem de operare al industriei asigurărilor. Timp de 17 ani a adus eficienţă în vânzări, procese şi în distribuţia asigurărilor, atât intermediarilor cât şi asigurătorilor. În cifre, platforma poate fi creionată astfel: 265 de brokeri, 11.000 de agenţi şi peste 5 milioane de contracte derulate prin platformă.

2. Innobyte Solutions, companie deţinută în proporţie de 100% de LIH

3. Performia Finance, companie de consultanţă financiară unde LIH deţine 40%

4. XIGA, startup insurtech care avansează conceptul embedded insurance în regiunea Europei Centrale şi de Est şi în care LIH are o cotă de participare de 10%, prin LIH Ventures.


În linie cu strategia de dezvoltare a unui ecosistem extins de distribuţie de asigurări, care să faciliteze accesul la piaţă a cât mai multor produse şi jucători, LIH a dezvoltat 24MGA - un produs nou, dedicat companiilor de asigurare europene care doresc să pătrundă pe pieţe noi colaborând cu brokerii locali.

Tot în 2023, LIH a recunoscut potenţialul considerabil al XIGA, un startup insurtech care avansează conceptul embedded insurance în regiunea Europei Centrale şi de Est şi în care LIH are o cotă de participare de 10%, prin LIH Ventures. XIGA operează pe model B2B2C şi îşi propune să ofere companiilor B2C posibilitatea de a include produse de asigurare în oferta lor, crescându-şi, astfel, veniturile şi facilitând accesul digital al utilizatorilor finali la produse din insurance care le asigură protecţie.

Prezenţa pe piaţa de eCommerce, derulată prin Innobyte Solutions (companie în care LIH are 100% deţinere), s-a consolidat prin investiţii într-un nou tip de competenţă tehnologică (VTEX, platforma cu cea mai mare expansiune globală), care a generat încă din 2023 un volum de business relevant, securizând rezilienţa companiei pe termen mediu şi lung. Ca urmare, cifra de afaceri Innobyte a ajuns la 12,5 milioane de lei (în creştere cu aproximativ 30% faţă de 2022), în timp ce profitul net a depăşit 2 milioane de lei, înregistrând o majorare de 41%.

Prezenţa Life Is Hard pe zona de consultanţă financiară, derulată prin Performia Finance (unde LIH deţine 40%) s-a întărit în 2023. Performia a pus anul trecut accentul pe investiţii în procesare automatizată şi consolidarea echipei interne, ceea ce a dus la un profit net de 598 mii lei. Acest proces a dus la o creştere de 20% a cifrei de afaceri, care a atins la 3,4 milioane de lei la final de 2023.

„Începând cu 2024, Life is Hard va aloca mai multe resurse inclusiv către comunicarea strategică. Nevoia de digitalizare, deşi există, nu este încă deplin înţeleasă, motiv pentru care LIH vrea să ajute la conştientizarea beneficiilor pe care digitalizarea le aduce, direct, în viaţa antreprenorilor câştigându-le mai mult timp. Investiţia în comunicarea LIH, prin care ne propunem să întărim notorietatea companiei, va începe de la mijlocul acestui an”, afirmă Radu Moldovan Petruţ, chief marketing officer în cadrul LIH.

Structura clienţilor este variată, spun reprezentanţii companiei. În insurtech, unde 24broker deţine aproape 40% cotă de piaţă din piaţa serviciilor de suport pentru industria de asigurări B2B, compania lucrează cu aproape toţi actorii din piaţă, atât asigurători cât şi brokeri. În zona de e-commerce portofoliul cuprinde clienţi ca eMAG, Fashion Days, Noriel sau Auchan. „Lista partenerilor pentru care LIH dezvoltă soluţii bespoke este de asemenea relevantă, incluzând instituţii publice precum Consiliul Judeţean Cluj, pentru care am dezvoltat Ghişeul Unic - o aplicaţie digitală inovatoare de cadastru, ca parte a proiectului Judeţul Cluj - Smart Territory”, adaugă Radu Moldovan Petruţ.

Una peste alta, în ultimii cinci ani, ecosistemul Life is Hard, care cuprinde compania Life is Hard SA, precum şi deţinerile sale (Innobyte 100%, respectiv Performia Finance 40%), a avansat de la o cifră de afaceri consolidată estimativ de cca 4,92 milioane de lei în 2018 la aproape 44 milioane lei în 2023. Cu un CAGR de 62% în această perioadă, LIH a demonstrat că este o companie în creştere, reuşind ceva ce este mai rar întâlnit la „growth companies”, respectiv să crească profitabil: în aceeaşi perioadă de referinţă, profitul net a înregistrat un CAGR de 80%. În prezent, echipele din întregul ecosistem Life is Hard însumează peste 230 de persoane, active la nivel naţional.

Radu Moldovan-Petruţ, chief marketing officer, LIH: „Deşi gradul de digitalizare al ţării noastre a crescut constant în ultimii ani, totuşi, există o nevoie mare de soluţii de digitalizare. În acest context, punem mare accent pe transformarea specialiştilor de vânzări în veritabili consilieri care să ghideze clienţii în acest proces de transformare.”


Trecut şi viitor. Despre felul în care s-a schimbat piaţa pe parcursul ultimului deceniu, Cătălin Chiş spune că dacă în urmă cu 10 ani nevoia de platforme e-commerce era la început, acum această piaţă s-a maturizat şi necesită un grad înalt de profesionalism, de client service pe lângă expertiza tehnică. De asemenea, zona de consultanţă financiară s-a dezvoltat şi ea semnificativ, validând importanţa investiţiei făcute în Performia.

În ultimi doi ani am văzut cu toţii cum inteligenţa artificială a trecut de la a fi un subiect limitat în zona de research sau cu aplicaţii nişate, la un subiect mainstream, dorit de toată lumea. „Este important să ghidăm clienţii în a înţelege diferenţa între tehnologii în testare şi soluţii fezabile, la fel cum e esenţial să înţelegem nevoile lor, astfel încât să putem formula soluţia care li se potriveşte. Este evident că AI devine parte integrantă din activitatea tuturor, iar LIH a fost unul dintre pionierii acestei tehnologii în România, aducând pe piaţă primul AI Assistant în industria de brokeraj de asigurări”, continuă Cătălin Chiş.

Pe parcursul ultimilor 2-3 ani, adaugă tot el, s-au remarcat cinci tendinţe globale cheie pe piaţă: inteligenţa artificială şi învăţarea automată, Internetul Lucrurilor (IoT), blockchainul, big data şi analiza datelor respectiv serviciile de cloud. Aceste tehnologii au remodelat deja diverse aspecte ale asigurărilor, inclusiv interacţiunile cu clienţii, evaluarea riscurilor, procesarea reclamaţiilor şi eficienţa operaţională.

De exemplu, explică CEO-ul LIH, inteligenţa artificială şi învăţarea automată au personalizat experienţa clienţilor, în timp ce dispozitivele IoT permit colectarea de date în timp real pentru o evaluare mai precisă a riscurilor. Blockchainul oferă tranzacţii transparente şi sigure, reducând fraudarea şi simplificând procesele, în timp ce big data şi analiza datelor oferă informaţii valoroase pentru procese mai bune de luare a deciziilor şi de dezvoltare a produselor. În plus, serviciile de cloud au permis asigurătorilor să-şi extindă operaţiunile, să devină mai agili şi să intensifice colaborarea.

Impactul actual şi potenţial acestor tehnologii asupra lanţului valoric al asigurărilor este important. Asigurătorii pot profita de aceste tehnologii pentru a îmbunătăţi implicarea clienţilor, pentru a-şi optimiza operaţiunile şi pentru a stimula inovaţia, punctează Cătălin Chiş. De exemplu, chatboţii care folosesc AI pot oferi în timp real suport clienţilor. Contractele bazate pe blockchain pot automatiza procesarea reclamaţiilor, ducând la despăgubiri mai rapide şi costuri administrative reduse. De asemenea, analiza datelor (big data) poate permite asigurătorilor să ofere produse şi preţuri personalizate în funcţie de profilurile de risc individuale, promovând loialitatea clienţilor şi competitivitatea pe piaţă.

„Însă pentru a profita de avantajele pe care le oferă tehnologia, industria de asigurări trebuie să investească în oameni, în infrastructură şi parteneriate pentru a integra cu succes aceste tehnologii în operaţiunile lor. Colaborarea cu startup-urile InsurTech şi furnizorii de tehnologie va accelera inovarea şi poate stimula transformarea digitală. Nu în ultimul rând, asigurătorii trebuie să acorde prioritate securităţii cibernetice, pentru a proteja datele sensibile şi pentru a întări încrederea clienţilor, într-o piaţă în care încrederea este esenţială”, subliniază Cătălin Chiş.

Iar oamenii fac diferenţa în mod radical în afaceri. „Dinamica recrutării este complexă şi diferită în funcţie de zonele în care activăm”, explică antreprenorul. Compania este concentrată pe retenţia angajaţilor, fiind convinşi că o echipă stabilă şi motivată este cheia succesului pe termen lung. Însă planurile de dezvoltare necesită şi atragerea de noi talente alături de care compania să dezvolte teritorii de creştere, de aceea LIH îşi consolidează în 2024 echipa de top management, adăugând oameni-cheie în roluri cheie, precum Cristian Filimon, noul director al diviziei Insurance, Mihai Barabas, chief technology officer, Beatrice Cherecheş, chief financial officer, şi Radu Moldovan Petruţ, chief marketing officer.

Compania se concentrează pe atragerea continuă de talente în zona de software development dar şi în zona de vânzări, unde dinamica este diferită, iar procesul de recrutare are un specific propriu. „În tot ceea ce am construit, echipa a făcut diferenţa. Deşi activităţile se automatizează tot mai mult şi inteligenţa Aartificială pătrunde în viaţa tuturor încetul cu încetul, componenta umană rămâne un fundament vital în orice demers al companiei”, susţine Cătălin Chiş.

În această perioadă, se bate multă monedă, mai cu seamă la nivel internaţional, pe reducerea echipelor din IT, până acum vedetele curtate asiduu de recrutori. În opinia antreprenorului, „cel mai important asset, pentru Life is Hard SA, sunt oamenii care creează aceste produse, motor al digitalizării în multe industrii.” Compania analizează anual tendinţa salarială din industrie şi se asigură că resursele alocate remunerării echipelor sunt aliniate la piaţă. După cum e bine cunoscut, în ultimul an beneficiile fiscale de care s-au bucurat angajaţii din domeniul IT&C au fost scoase. Astfel, taxele pe veniturile salariale au crescut. O mare parte din companiile din industrie, după estimările LIH mai mult de jumătate dintre acestea, au păstrat veniturile brute ale angajaţilor, astfel că povara fiscală a căzut pe umerii lor, ducând la o reducere efectivă a veniturilor nete. Un alt grup de companii a absorbit 50% din impactul acestor creşteri de taxe. „Life is Hard a decis să acopere în totalitate această creştere de taxe asigurându-se că veniturile nete ale angajaţilor nu au fost impactate deloc”, punctează Cătălin Chiş.

Dincolo de rolul pe care îl joacă angajaţii, este importantă atenţia asupra oportunităţilor prezentului. „Deşi gradul de digitalizare al ţării noastre a crescut constant în ultimii ani, totuşi, conform indicatorului DESI, poziţia României este încă una codaşă printre ţările Europei. Asta înseamnă că există o nevoie mare de soluţii de digitalizare. În acest context, punem mare accent pe transformarea specialiştilor de vânzări în veritabili consilieri care să ghideze clienţii în acest proces de transformare, înţelegându-le mai bine core business-ul şi propunându-le soluţiile optime pentru nevoile lor de digitalizare”, afirmă Radu Moldovan Petruţ. El mai spune că LIH se concentrează şi pe inovare şi pe utilizarea tehnologiilor de ultimă generaţie şi continuă să ofere soluţii personalizate clienţilor. „O altă zonă cu potenţial mare de dezvoltare vine din InsurTech, unde LIH este un pionier cu produsul 24broker şi lider de piaţă. Piaţa produselor de asigurări din România este de zece ori mai mică în valoare per capital decât media europeană, iar domeniul va fi într-o creştere continuă.” În ultimii ani, LIH a fost motorul principal de digitalizare al acestei industrii, iar pentru viitor are un plan de dezvoltare în care 24broker va deveni nucleul integrării de noi module, competenţe şi tehnologii, consolidându-şi poziţia şi rolul său de a fi cel mai comprehensiv produs, necesar în piaţa de brokeraj din România.   

O poveste care a început în urmă cu 20 de ani

1. Istoria LIH începe în 2004, când se înfiinţează compania sub denumirea KL SOFTWARE. Un an mai târziu se lansa prima versiune a platformei Medxline, iar în 2007 echipa punea pe piaţă platforma 24Broker, care în trei ani a transformat compania în lider al pieţei furnizorilor de soluţii software pentru brokeri în România. În 2011 a fost implementată o altă aplicaţie, 24Routier, la unul dintre cei mai importanţi furnizori de servicii de transport persoane din România.

2. În 2008, în acţionariatul LIH a intrat Cătălin Chiş, un antreprenor cu experienţă în industrie şi fondator al grupului Active Power Solutions, ceea ce a contribuit esenţial la consolidarea fundamentului de business şi la creşterile ulterioare.

3. În 2013, compania a intrat în proces de rebranding, devenind „Life is Hard. Work Soft”.

4. În 2015, LIH este listată la BVB, piaţa AeRo, fiind prima companie românească de software prezentă pe bursa de la Bucureşti.

5. Din 2018, compania a dat startul implementării suitei proprii de aplicaţii CityApps, respectiv Smart Territory, în mai multe oraşe din ţară.

6. Începând cu 2020, compania a intrat într-o fază de dezvoltare accelerată prin achiziţii, ca urmare a strategiei de dezvoltare pentru digitalizarea

IMM-urilor, achiziţionând 40% din Performia Finance, respectiv întregul pachet de acţiuni al Innobyte Solutions.

’7. În anul următor, a preluat fondul de comerţ a două companii din industria telecomunicaţiilor, devenind, astfel, partener al Telekom Communications Romania (Orange Communications Romania). Tot în 2021, LIH a fost inclusă în componenţa primului indice BET AeRo.

8. În perioada 2021-2023, creşterea companiei a atras atenţia tot mai multor investitori, numărul acţionarilor LIH depăşind 1000 de persoane. Tot în această perioadă, Life Is Hard decide, de asemenea, să ofere echipei interne şansa de a fi în mod direct parte din succesul companiei, acordându-le angajaţilor săi şi rol de acţionar.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
TEHNOLOGIE,
AI,
IoT,
big data,
angajatii,
actiuni,
brokeri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.