GPS-urile isi cauta drumul printre consumatorii romani
Desi vanzarile s-au redus anul trecut la aproape jumatate fata de 2008, investitiile in piata de GPS continua, iar comerciantii incearca sa-i atraga pe utilizatori cu functii noi ale dispozitivelor aduse in tara.
"Romanul nu stie cat de folositor este un GPS", crede Laura Samson, country director Mio Technology pentru Romania, Ungaria, Cehia si Slovacia. Daca intram intr-o benzinarie, spune ea, inca vedem harti de vanzare, cu toate ca exista GPS-uri care pot ghida soferii mult mai simplu. "Consumatorii inca se orienteaza in mare masura dupa harti tiparite. Multi inca se tem de tehnologie, le e frica parca sa nu strice ceva, iar pana nu vor disparea hartile din benzinarii, nu putem spune ca romanii folosesc GPS-ul", sustine Samson. De ce exemplul cu hartile de hartie? Pentru ca utilizatorii privesc GPS-ul strict ca pe o harta si de multe ori pierd din vedere si celelalte functii pe care dispozitivul le are, de la posibilitatea de gasire a unui anumit magazin pana la aceea de a face fotografii. "In Romania, deocamdata, un GPS se foloseste doar atunci cand vrei sa ajungi la o adresa anume sau atunci cand te duci in concediu", considera Sergiu Gansca, director de marketing al Mio Technology Romania.
In prezent insa, pe langa simplele puncte de interes recunoscute de un GPS, dispozitivele ofera acces la richPOI (rich point of interest), o forma imbogatita a punctelor de interes, prin intermediul careia se obtin mai multe detalii, precum numarul de telefon al unei institutii, programul de lucru, o fotografie si alte informatii, cum ar fi, spre exemplu, serviciile pe care le ofera o companie. Aceasta noua functie a hartilor GPS a fost introdusa si in Romania, in urma cu sase luni, de catre compania NaviPro, cu sediul central in Ungaria, prezenta in mai multe tari, printre care Statele Unite, Australia, Germania, Italia, Cehia, Slovacia si Franta. "Pana acum, in Romania avem o baza de date care contine in jur de o mie de firme din toata tara", declara Istvan Kis, asociat si director general al companiei NaviPro Romania. "In alte tari, in functie de munca echipei din firma, baza de date creste cu aproximativ 500-600 de noi companii pe luna si cu siguranta ca si in Romania va fi la fel", adauga Kis. Pentru a deschide biroul din Romania, NaviPro a investit in jur de 15.000 de euro. "Investitia va continua insa, pentru ca vom deschide inca patru birouri in Constanta, Timisoara, Cluj si Brasov", a mai spus Kis. NaviPro a incheiat parteneriate cu Garmin si cu Nav N Go, companie care dezvolta soft pentru 70 de aparate ce au GPS incorporat, acoperind astfel 95% din piata.
Cu toate ca atat producatorii, cat si alte companii, precum NaviPro, au investit in rafinarea ofertei de GPS, piata de profil a fost afectata de criza, iar vanzarile au scazut cu peste 40% in 2009, la circa 70.000 de unitati, dupa aprecierile Mio Technology, spre deosebire de cifrele inregistrate in 2008. Mio estimeaza insa ca piata din Romania ramane cu un potential ridicat de crestere pentru anii urmatori, in conditiile in care pana acum s-au cumparat aproximativ 300.000 de GPS-uri, in timp ce numarul de autoturisme este de aproximativ 4,2 milioane. "In Ungaria, piata este dubla fata de Romania, piata din Cehia este de trei ori mai mare si cu cat inaintam spre Vest, piata se mareste", compara Laura Samson, care precizeaza ca la noi, rata de penetrare a GPS este in momentul de fata mai mica de 5%, in timp ce in vestul Europei este de circa 30%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro