Ce ecou vor avea restructurările masive din IT în rândul angajaţilor din România

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 04 martie 2023 295 afişări

După trei ani dominaţi de creştere în industria de tehnologie, începutul lui 2023 a fost marcat de valul restructurărilor masive anunţate de giganţi ca Microsoft sau Amazon, care au făcut vâlvă la nivel global. Ce ecou vor avea aceste schimbări în rândul angajaţilor din industria de IT din România?

Nu ştiu dacă acest trend se va regăsi în 2023 în piaţa de IT din România. Aşa cum arată cererea de forţă de muncă specializată, cred că, mai degrabă, vom discuta despre angajări şi nu despre concedieri, la nivel naţional”, a spus pentru Răzvan Velican, director executiv al I.O.S. Software Solutions, un integrator de sisteme care oferă servicii de consultanţă IT&C. Compania, care implementează totodată soluţii personalizate şi oferă servicii de suport tehnic pe piaţa din România şi Bulgaria, are o echipă de 24 de specialişti, formată din consultanţi, ingineri şi echipe de suport, iar în birourile din Bucureşti aceştia asigură serviciile de suport, implementare şi helpdesk pentru clienţii din România şi străinătate. „Avem în vedere ca în anul 2023 să creştem echipele de consultanţi şi ingineri IT cu opt noi colegi, specialişti cu experienţă, care să acopere noi roluri în zonele de business development, pre-sales, suport tehnic, administrator de sistem. În ceea ce priveşte portofoliul de clienţi, am crescut numărul acestora cu 27% în 2022. Livrăm servicii şi soluţii pentru 120 de clienţi – din retail, financiar, asigurări, automotive, energie, HoReCa, iar în anul 2022 am început colaboarea cu 14 clienţi noi”, spune directorul executiv al I.O.S. Software Solutions, care a închis anul 2022 cu afaceri de 4,3 mil. euro, înregistrând o creştere de 26% faţă de anul precedent.

O criză cu plusuri şi minusuri pentru România

Însă, în contextul în care restructurările de personal de pe pieţele internaţionale vor avea un impact şi pe piaţa locală, companiile de profil vor încerca să securizeze top performerii, iar restructurările pot crea un context în care experienţa câştigată în companii de succes să fie accesibilă organizaţiilor în creştere, la costuri mai competitive, este de părere Radu Constantinescu, managing director în cadrul Qualitance, companie românească de inovaţie, tehnologie şi inteligenţă artificială. „Este un trend care va continua în piaţa internaţională. Rămânem, însă, pozitivi în felul în care vedem evoluţia pieţei locale de software. Am observat o temporizare a cererii de forţă de muncă, începută în penultimul trimestru din 2022 şi care se continuă în primul trimestru din 2023. Însă concedierile din Statele Unite nu au avut un impact direct până acum. Uitându-ne la situaţii similare din trecut, acest lucru a adus oportunităţi noi pentru Europa de Est. De asemenea, diferenţiatorul de cost va fi important în continuare, cu condiţia ca acesta să fie dublat de o valoare adăugată la nivelul companiilor din pieţele mature”, consideră Radu Constantinescu. El a adăugat că şi obiectivele Qualitance – care a înregistrat afaceri de aproximativ 17,5 milioane de euro la finalul anului trecut, în creştere cu 35% comparativ cu anul 2021 – vizează creşterea echipei cu 15% - 20% până la finalul anului în curs. „În 2022, am ajuns la 220 de angajaţi şi colaboratori, echipa fiind în creştere cu 10% faţă de anul anterior. Estimăm o creştere cu 15%-20% a personalului, însă această creştere este direct proporţională cu dezvoltarea proiectelor şi a portofoliului de clienţi. În permanenţă avem câteva zeci de poziţii deschise şi căutăm oameni cu un nivel de competenţă ridicat şi cu un mindset deschis spre evoluţie. Concret, recrutăm cu prioritate software developers şi product developers.” Pe de altă parte, toată această situaţie de pe pieţele din afară poate aduce, în acelaşi timp, şi o echilibrare a cererii şi ofertei de specialişti de pe piaţa naţională, dar şi o reaşezare a zonei salariale care a avut mai multe etape de creştere, notează Marian Sîmpetru, managing partner al companiei locale eSolutions, specializată în dezvoltarea de software şi traininguri de tehnologie, care a înregistrat o cifră de afaceri de 6,5 mil. euro la finalul lui 2022, în creştere cu 30% faţă de anul 2021. „Observăm o mai mare deschidere pentru discuţii din partea specialiştilor pe care îi abordăm în vederea recrutării, dar şi o uşoară creştere a numărului de aplicanţi care vin spre noi. Cumva, trendul a ajuns şi în România, dar sub altă formă. Există multe companii care lucrează pentru clienţi din Statele Unite ale Americii, inclusiv jucători mari, la care, cel mai probabil, va fi o contracţie a businessului. Rămâne de văzut în ce măsură se va răsfrânge valul de comprimare din S.U.A. per total piaţă, pentru că noi suntem un loc care produce valoare, iar cumulat cu un nivel mai mic de cost faţă de pieţele mai dezvoltate, este posibil să fie o formulă câştigătoare”, spune Sîmpetru. În prezent, compania locală a companiei numără 128 de angajaţi, iar pentru anul 2023 are în plan mărirea echipei. „Procesul de recrutare al eSolutions este continuu şi aliniat cu dezvoltarea businessului. Momentan, majoritatea eforturilor de recrutare se concentrează pe zona de dezvoltare back-end (tehnologii precum Java sau Scala) sau DevOps, roluri cu nivel ridicat de senioritate. Nevoia de creştere a echipei, percepută în momentul actual, este de aproximativ 20%.” Reprezentantul eSolutions consideră că restructurările de angajaţi din afară vor pune însă frână creşterilor salariale accelerate din industria de tehnologie. „Cu siguranţă, creşterea accelerată a salariilor, fenomen vizibil în industria noastră cel puţin în ultimul an, va înceta.” Că trendul restructurărilor poate avea şi un impact pozitiv asupra forţei de muncă din sectorul local de IT&C e şi opinia lui Gabriel Chiva, managing partner în cadrul companiei româneşti Optima, dezvoltator şi furnizor de soluţii şi servicii software, cu afaceri de 4 milioane de euro în 2022, plus 48% faţă de anul precedent. „Pot să mă gândesc că, prin aplicaţiile tot mai dese pe care le primim de la candidaţi şi creşterea disponibilităţii unor specialişti, acesta poate fi un moment de simplificare a procesului de recrutare pentru companiile mici şi mijlocii şi acoperirea într-o anumită măsură a nevoii existente de profesionişti în piaţă. Adică acesta ar putea fi un moment de echilibrare”, este de părere Gabriel Chiva. Echipa Optima Group este în continuă formare. Astfel, dacă pentru linia de business de software compania are aceeaşi echipă de mulţi ani şi adaugă câteva resurse suplimentare în fiecare an, ajungând astfel la 50 de colegi full time în prezent, pentru linia de business de servicii de inventariere active şi stocuri, businessul funcţionează cu peste 500 de colaboratori cu acoperire naţională şi se află în proces de extindere, pentru a putea susţine proiectele pe care le are deja planificate. „Atât pentru proiectele de pe piaţa locală, cât şi pentru proiectele pe care le desfăşurăm pe alte pieţe (Moldova, Bulgaria, Ungaria, Serbia şi Polonia), folosim exclusiv resurse din România. Prioritatea cu care am intrat în 2023 este creşterea echipei. Ne propunem să o dezvoltăm cu minimum 20%, pe măsură ce dezvoltăm proiectele angajate. În momentul de faţă, căutăm să extindem echipa de dezvoltare software şi de project management pentru a gestiona proiectele din perioada următoare. De asemenea, ne aflăm în proces de desfăşurare a unui proiect cu o firmă de consultanţă pentru a introduce un nivel nou de management şi pentru a mapa rolurile şi responsabilităţile echipei actuale”, a menţionat reprezentantul Optima.

Angajaţii „buffer”

Eugen Schwab, vicepreşedinte pentru cercetare şi pentru Europa Centrală şi de Est în cadrul companiei de consultanţă şi analiză Pierre Audoin Consultants (PAC), a explicat că aproape toate companiile mari şi foarte mari de tehnologie au şi au avut întotdeauna un aşa numit „buffer”, adică o zonă cu un număr de 10-12-15% dintre angajaţi, care nu sunt neapărat consideraţi de reprezentanţii firmelor printre cei mai eficienţi sau utili angajaţi. „Iar în contextul actual şi mai ales în contextul discuţiilor şi chiar recomandărilor cumva directe sau indirecte din partea băncilor centrale, în special, şi a celor care duc această politică fiscală şi financiară împotriva inflaţiei, s-a considerat cumva că este momentul să se facă aceste mici ajustări de personal, chiar dacă vorbim de mii de oameni. Este vorba de mii de oameni în contextul unor companii cu zeci, sute de mii de angajaţi. Deci este o mică ajustare”, a explicat Eugen Schwab. El a adăugat că acest fenomen este unul firesc şi face parte din ciclurile de dezvoltare a industriei. „Este o etapă şi am mai văzut-o, cel puţin acum aproximativ 15 ani, când restructurările au fost încă mult, mult mai masive. E posibil să nu fie singura, să nu fie ultima, e posibil să mai urmeze una peste nouă luni – un an, dar este o ajustare care nu înseamnă nici panică, nici neapărat o recesiune a sectorului, ci o reaşezare a resurselor.” În ceea ce priveşte piaţa şi industria de IT din România, Eugen Schwab consideră că restructurările din afară nu vor avea un impact negativ asupra pieţei naţionale. „Sunt companii din România, filiale din România ale companiilor globale care fie au stopat sau cel puţin au încetinit foarte mult angajările, fie au început inclusiv să dea afară o parte din oameni. Dar nu vedem, în momentul de faţă, mai mult decât o decelerare, o scădere a creşterii. Nu vedem o mişcare dramatică nici pe partea de centre de servicii sau centre de R&D sau companii orientate mai degrabă către export. În valoare, în cifră de afaceri, venituri generate, nu vedem o scădere, pentru că, trebuie să subliniez, este acest context inflaţionist. Practic, cei 90-95% dintre angajaţi care rămân în companie vor avea un cost crescut, sub nivelul inflaţiei, în cele mai multe cazuri, dar care se va transmite şi în UE şi în SUA în ratele la client. Deci, în final, avem poate un volum mai mic de, să le spunem, zile-om, dar la o valoare mai mare”, a mai explicat reprezentantul PAC.

Ce rol are reconversia profesională în IT în contextul actual?

Industria serviciilor şi produselor tehnologice din piaţa locală a fost întotdeauna cea în care angajaţii au produs cea mai mare valoare şi, automat, au fost remuneraţi la cel mai ridicat la nivel de economie. Practic, digitalizarea companiilor de pe piaţa locală – şi internaţională – a adus după sine şi o creştere puternică a sectorului de IT din România, salariile specialiştilor IT ajungând aproape de 2.000 de euro/lună în septembrie anul trecut. „Potrivit studiilor, în ultimii ani, industria noastră a avut cele mai ridicate costuri medii lunare din economie. După multă volatilitate şi creştere artificială, la nivel local, cel mai probabil va urma o stabilizare a salariilor”, a spus Radu Constantinescu. El consideră că şi în contextul în care valul de concedieri din afară va continua şi se va observa şi printre jucătorii din România, oamenii tehnici buni vor căuta să se formeze sau să îşi îmbunătăţească competenţele şi în arii cu cerinţă foarte mare, precum data science, cybersecurity, artificial intelligence. Adică nu vor căuta să plece spre alte industrii. „Suntem în paradigma în care învăţarea nu se opreşte niciodată, cu atât mai mult cu cât tehnologiile se schimbă şi evoluează accelerat. Nu mai există o garanţie a unei specializări pe viaţă. Un scenariu posibil şi cu şanse de succes este acela în care se reorientează spre competenţe complementare, care în prezent se află la mare căutare. Altfel, cum în ultimii ani a existat un decalaj mare între nevoia de specialişti şi posibilităţile pieţei, este posibil să asistăm la o reaşezare în domeniu din această perspectivă.” Şi Gabriel Chiva este de părere că indiferent de context, oamenii vor continua să migreze spre domeniul IT. „Nu cred că alegerea altor domenii este neapărat cea mai bună soluţie, ci mai degrabă reconversia, dacă este cazul, tot în domeniul tehnologiei, prin specializări în arii diferite care sunt pe val. Eu nu aş recomanda o reprofilare, ci continuarea şi diversificarea specializărilor. Niciun alt domeniu pe plan local nu este mai ofertant ca beneficii decât industria de IT&C.” De asemenea, chiar dacă poate vor resimţi o mică scădere a veniturilor în urma schimbării companiei, cu siguranţă nu va fi comparabilă cu scăderea implicată de o schimbare a domeniului, subliniază Marian Sîmpetru. „Există în continuare cerere pe piaţa serviciilor IT. La nivel general, industria IT asigură cele mai mari salarii medii pe economie. Dacă ar fi să dau un sfat, le-aş recomanda să continue să se specializeze pe zone de servicii foarte solicitate, în care cererea de specialişti nu este acoperită.”   

„Companiile mari şi foarte mari de tehnologie au şi au avut întotdeauna un aşa-numit «buffer», adică un număr de 10-15% dintre angajaţi care nu sunt neapărat consideraţi printre cei mai eficienţi. În contextul actual, companiile au considerat cumva că este momentul să se facă aceste mici ajustări de personal.”

Eugen Schwab, vicepreşedinte pentru Europa Centrală şi de Est, PAC

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.