De la incredibil la realitate

Postat la 03 noiembrie 2008 41 afişări

Altadata, daca schitai profilul unui familist convins si treceai in dreptul marcii de automobil pe care o conduce Porsche, Lamborghini sau Ferrari, iti rasarea un zambet ironic in coltul gurii.

Astazi, cand spui ca Lamborghini lanseaza un sedan si se gandeste sa-l doteze cu un propulsor pe motorina, singurul zambet din ecuatie este cel inghetat pe fata fanilor marcii.

Daca v-ati revenit dupa vechea surpriza de la Porsche, SUV-ul Cayenne, si nu sunteti un impatimit al automobilelor (deci suportati bine orice soc), va intreb ce v-ar mira mai tare: un sedan Lamborghini, diesel, un Ferrari station wagon sau un SUV al aceluiasi constructor?

Astazi, pentru ca sunt modele reale, ne par tuturor (ma refer la cei care putem privi situatia cu calm si obiectivitate), la fel de obisnuite ca rosul Ferrari pe un Ferrari. Insa la inceput, daca va aduceti aminte, nimic nu era obisnuit cand Porsche anunta, in 2002, ca intra pe segmentul de Sport Utility Vehicle. Unii spuneau la vremea aceea ca la fel de bine ar putea sa dezvolte Ferrari sau Lamborghini motoare economice, diesel.

Si ironia le-a fost ascultata! Lamborghini nu numai ca s-ar putea sa-si doteze actualul concept-car, Estoque, cu o motorizare TDI, dar conceptul este un sedan. Adica o masina obisnuita de familie, pentru ca e greu sa spunem ca va fi o masina pentru orice familie obisnuita...

Sedanul este primul din istoria marcii (cum altfel ar putea fi?) si a fost deja prezentat la Salonul Auto de la Paris, deci sunt sanse mici ca italienii sa mai dea indarat. Si chiar daca in cele din urma nici nu va fi echipat cu motorul TDI si va fi preferat in locul sau V 10-le de pe actualul Gallardo, acest concept prevesteste evident un prim sedan al constructorului italian. Si asta era foarte putin probabil inainte sa o vedem cu ochii nostri.

Alta aparitie surprinzatoare, dar nu in aceeasi masura, a fost cea a motorizarii Boxer Diesel pe modelele Subaru. Si japonezii paseau in necunoscut, si aici n-am mai stat deoparte: am condus Forester, Legacy si Outback, pe toate suprafetele, toate cu noul propulsor. Si ne-a placut. Dar aici vorbim despre o noutate pe care unii o asteptau deja, iar noi, cei care am testat propulsorul, ne-am pierdut din surprindere. Fanii Subaru insa doar ce-si revenisera dupa ramele geamurilor, o schimbare pe care nu s-au grabit sa o aclame. Ba dimpotriva. Acum, cu noile echipari diesel ar putea fi de acord, ca doar e criza economica mondiala. Cam acelasi lucru s-a intamplat in urma cu sase ani cu Porsche Cayenne. Acum nu surprinde pe nimeni, pentru ca ne-am obisnuit cu ideea. Dar in momentul lansarii, fanilor Porsche 911, cel mai cunoscut model al nemtilor, nu le venea sa-si creada urechilor. Intre timp socul a trecut si modelul, ca si decizia de a-l fabrica si-au dovedit din plin beneficiile.

Mult mai curios ni se pare azi sa citim despre Ferrari 456 station wagon, chiar daca multi stiu deja povestea: calutul cabrat a stat si pe grila unor modele in cinci portiere, cu un portbagaj destul de incapator nu pentru crosele de golf personale, ci pentru crosele de golf ale fiecarui partener de joc. Iar aici, chiar daca a fost vorba de o comanda explicita a Seicului Bruneiului, aprobata de sefii de la Maranello, multi o sa creada ca trucam pozele. Dar sapte unitati ale modelului 456 din 1996 au fost trimise la fabrica lui Pininfarina pentru a fi modificate.

In plus, conceptul F151, primul SUV al italienilor de la Ferrari, pare sa fi primit si un termen limita, 2010, deci momentul in care vom merge la munte cu familia (intr-un singur Ferrari) se apropie. Modelul va trebui probabil sa concureze Porsche Cayenne pe un segment de piata unde a intrat, in 2007, si alt constructor exclusivist, Spyker. De data aceasta insa, fiind vorba despre un producator ce-si comercializeaza majoritatea pieselor (e greu sa le spui masini) pe comanda si in serii limitate la cateva zeci de unitati, modelul D12 Peking-to-Paris, desi a fost primul SUV intre bolizii super-sportivi semnati de constructorul olandez, nu a surprins atat de tare. Functioneaza aici acelasi considerent prin care, daca Lotus sau Corvette ar decide, prin absurd, sa faca pace cu mediul inconjurator si sa intre pe segmentul de motorizari hibride, pe noi, europenii, nu ne-ar soca foarte tare. Insa intrebati orice american obisnuit o viata-ntreaga sa conduca muscle car-uri cu motoare de camion ce parere are el despre asta. Va trebui sa il urci in masina respectiva, probabil fortat, ca sa te creada si nici atunci nu l-ai convinge.

Tocmai aici sta puterea surprizei: in ochii clientilor. Iar limita dintre "prin absurd" si realitate este foarte subtire. In primul rand, de ce n-ar face Lamborghini motoare diesel? Sau americanii propulsoare de tip hibrid? In fond, astazi ar trebui sa ne mire mai tare un eventual V10 pe Toyota, pentru ca singurul lucru ce-i restrictioneaza pe constructori este profitul: daca sochezi, dar vinzi, este perfect; daca sochezi si nu vinzi, esti somer.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
De,
la,
incredibil,
la,
realitate
/arta-si-societate/lifestyle/de-la-incredibil-la-realitate-4074447
4074447
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.