Cronică de film: Bucătăreasa din Castamar. Despre dragoste şi intrigi în bucate

Autor: Andra Stroe Postat la 05 august 2021 1505 afişări

Un vechi proverb spune că „dragostea trece prin stomac”, iar în „Bucătăreasa din Castamar” vedem cum acesta se adevereşte. Producţia celor de la Netflix e o poveste cu intrigi, execuţii, cu diferenţe de clasă, orientaţie sexuală şi culoare, cu vendete, dueluri şi căsnicii aranjate, care ne vor purta, deopotrivă, cu câteva secole în urmă, în Spania anilor 1700.

Pandemia, care a închis în case, săptămâni bune sau chiar mai mult, milioane de oameni, a crescut apetitul multora pentru experimente culinare, fie propriu-zise, de la vestita banana bread la reţete sofisticate, fie urmărite în cele mai noi producţii TV, atât concursuri şi reality-show-uri, cât şi filme sau seriale artistice, printre care se numără şi cel de faţă.

Realizată după cartea omonimă a lui Fernando J. Muñez, miniseria de 12 episoade „La cocinera de Castamar“ (Bucătăreasa din Castamar), în regia lui Iñaki Peñafiel şi Norberto López Amado, a fost lansată în luna februarie a acestui an şi a ajuns în România pe platforma Netflix pe 9 iulie. Serialul îi aduce în faţa camerelor în roluri principale pe îndrăgitul Roberto Enríquez Asenjo (cunoscut pentru rolurile anterioare din producţii precum Visavis, Hispania, la leyenda şi La señora, printre altele), acum Diego, duce de Castamar, şi pe Michelle Jenner, care o interpretează pe umila, dar talentata Clara Belmonte, noua bucătăreasă a moşiei Castamar.

Firul evenimentelor este unul previzibil, în care ducele văduv, care refuză să îşi reia atribuţiile la Curte în urma morţii soţiei sale însărcinate, se îndrăgosteşte iremediabil de îndemânatica şi blajina bucătăreasă şefă a familiei şi de bucatele acesteia, în timp ce încearcă să scape de un mariaj forţat, impus de societate. La rândul său, Clara Belmonte se luptă cu proprii demoni interiori, încercând să îşi învingă atât agorafobia (teama de spaţii deschise – n. red.), care o ţine captivă nu doar în interiorul pereţilor bucătăriei, ci în închisoarea propriilor sentimente de vinovăţie, cât şi dragostea pentru duce, văzută cu ochi răi de toţi ai casei, în timp ce găteşte şi scrie reţete cu un simţ profund al gustului.

Celelalte personaje principale, care ţes o întreagă pânză de intrigi în jurul celor doi, sunt conturate foarte bine, în special prostuţa Amelia Castro (María Hervás), infiltrată în sânul familiei de Enrique de Arcona, Marchiz de Soto (Hugo Silva), un personaj perfid şi manipulator, care are drept scop final distrugerea dinastiei Castamar, sau Sol Montijos (Marina Gatell), o hedonistă care jonglează între viaţa de doamnă şi cea de amantă a mai tânărului nobil Francisco Marlango (Maxi Iglesias).

Deşi povestea e una fictivă, de-a lungul celor 12 episoade ne vom întâlni cu personaje istorice ca regele Filip al V-lea al Spaniei, în timpul căruia se petrece acţiunea, şi cu Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi, alias Farinelli, unul dintre cei mai cunoscuţi cântăreţi de operă din toate timpurile.

Povestea Clarei Belmonte şi a lui Diego de Castamar mi-a amintit de una similară, pe care am urmărit-o în urmă cu câţiva ani în serialul istoric coreean Dae Jang Geum, a cărui acţiune se petrece în timpul dinastiei Joseon (1392-1897), şi care prezintă viaţa primei femei din ţară numită medic regal, producţia fiind realizată aşadar după o poveste reală. Ce leagă cele două seriale este faptul că, înainte de a primi această funcţie, Jang-Geum a fost bucătăreasă şefă la palat şi, asemeni omoloagei sale spaniole, a folosit bucatele nu doar pentru a-i delecta pe cei pentru care a gătit, ci şi pentru a-i vindeca. În plus, şi aceasta a atras atenţia şi dragostea unei persoane nobile, mai exact a regelui – cel care a hotărât, în ciuda opoziţiei venite din partea consilierilor, să îi atribuie funcţia de medic regal, ambele personaje feminine depăşindu-şi astfel condiţia: Clara Belmonte ca scriitoare, iar Jang-Geum, ca medic.

„La cocinera de Castamar“ are puţin din toate: dragoste, istorie, mister, acţiune, dramă şi răsturnări de situaţie. Deşi nu aş putea spune că excelează la vreuna dintre categorii, în final rămâne un serial plăcut, numai bun să îţi umple serile.

La cocinera de castamar (Bucatareasa din Castamar)

Regie: Iñaki Peñafiel şi Norberto López Amado

Distribuţie: Roberto Enríquez Asenjo, Michelle Jenner, María Hervás, Hugo Silva, Fiorella Faltoyano