Smithfield isi incearca norocul la noi

Postat la 09 noiembrie 2008 104 afişări

Romania este varful de lance al strategiei noastre, sustin americanii de la Smithfield Ferme la patru ani de la intrarea pe piata. In contextul actual, o crestere semnificativa a afacerii in Romania si in Europa ar reprezenta o resursa pretioasa de profit pentru compania din Statele Unite.

 

Intalnirea reporterului BUSINESS Magazin cu americanii de la Smithfield a avut loc in seara zilei alegerilor prezidentiale din SUA. Erau departe de agitatie si votasera cu cateva saptamani in avans. O unda de ingrijorare li se citea insa in priviri la gandul starii de spirit a concetatenilor lor de acasa. “In magazine e ca a doua zi dupa Anul Nou”, spune Gregory Schmidt, directorul de operatiuni internationale al Smithfield Ferme, ilustrand astfel scaderea dramatica a consumului in SUA.

“Oamenii care pana de curand alegeau unde vor sa locuiasca pentru ca apoi sa caute o slujba sunt acum bucurosi daca mai au un loc de munca.” In aceste conditii, concentrarea pe piata central-estica a Europei poate fiun colac de salvare pentru americani, dupa cum lasa ei sa se inteleaga. Desi Romania este tara in care Smithfield a hotarat sa investeasca cel mai mult (800 de milioane de dolari, dupa cum declarau in 2004 - peste un miliard, dupa ultimele calcule), pana acum norocul nu prea a fost de partea lor.

Pesta porcina izbucnita cu mai bine de un an in urma la cateva din fermele detinute de compania americana in Romania le-a redus la jumatate matca (numarul de scroafe) si le-a adus pierderi mult mai mari decat cele 28 de milioane de lei (aproximativ 7,6 milioane de euro la cursul actual al BNR) pe care le cer statului roman drept despagubire, arata Bogdan Mihail, directorul general al Smithfield Ferme in Romania.

Nici in Polonia, cealalta tara din Europa in care compania americana a investit in ferme de porci, lucrurile nu au mers prea bine, compania fiind nevoita sa-si inchida una din fabrici din cauza unor probleme de igiena descoperite de catre autoritati. In Romania, Smithfield a intrat in 2004, prin achizitionarea combinatului timisorean ComTim. La acel moment, cele 800 de milioane de dolari pe care le aveau de cheltuit aici ii dadeau pe cei de la Smithfield drept unii dintre castigatorii perioadei de crestere economica din aceasta zona a Europei.

Intre timp, americanii au investit circa 600 de milioane de dolari (in jur de 380 de milioane de euro), declarand ca isi vor depasi estimarile initiale in doi-trei ani, la peste un miliard de dolari, in urma scaderii valorii dolarului. In prezent, grupul activeaza in Romania prin trei linii de business: Smithfield Ferme (cuprinzand 35 de ferme de porci in judetele Timis si Arad), Pirin Agri (achizitii de terenuri agricole) si Smithfield Prod (abatoare si distributie a carcaselor de porc prin Frigofer Tulcea si Agroalim Distribution).

Asadar, un model de afaceri integrate, la care se va adauga, se pare, si un parteneriat cu producatorul de mezeluri Campofrio, avand in vedere tranzactia realizata in urma cu cateva luni de cele doua companii-mama la nivel international. Cu afaceri de 100 de milioane de euro anul trecut in Romania si pierderi de peste zece milioane din cauza pestei porcine, americanii sunt insa optimisti ca se vor intoarce pe profit cel tarziu in primul trimestru al lui 2009.

“Pe termen scurt, vrem sa incheiem proiectele pe care le avem in curs si sa ne consolidam echipa”, spune Gregory Schmidt. “Urmatorul pas e sa realizam contracte cu fermierii locali pentru cresterea porcilor, asa cum avem in alte tari.” Intr-adevar, atat in Polonia, cat si in SUA, activitatea Smithfield se bazeaza pe acest sistem: fermierilor locali le sunt incredintati porci pentru a-i creste, compania asigura nutretul animalelor, iar apoi ii cumpara odata ce acestia sunt la greutatea de taiere.

Acest sistem este convenabil si pentru fermieri, deoarece ei sunt proprietarii fermelor si beneficiaza totodata de un venit stabil, dar si pentru cei de la Smithfield, care se pun astfel la adapost de fluctuatia preturilor pentru utilitati. Introducerea acestui sistem in Romania, programata pentru urmatorii ani, necesita insa o sursa de finantare, ceea ce in conditiile crizei economice ar putea sa-i faca pe americani sa-si amane planurile.

“Productia din Romania este foarte importanta pentru a asigura materie prima companiei-mama, mai ales in contextul parteneriatului cu Campofrio”, spune Schmidt, referindu-se la faptul ca Smithfield este prezent in Europa cu productie doar in Romania si in Polonia. In Polonia afacerea este insa mai mare decat in Romania, avand in vedere si ca acolo compania americana este prezenta deja de opt ani. Schmidt recunoaste ca spera ca Romania sa ajunga la acelasi nivel cu Polonia, insa deocamdata aici proiectele sunt putin in urma.

“Pe termen lung, ne dorim ca productia din Romania sa o depaseasca pe cea din Polonia”, sustine el. Tot pe termen lung, cel mai important obiectiv al celor de la Smithfield pare a fiacela de a exporta carne de porc din Romania. Planul este foarte indraznet din cel putin doua motive: in primul rand, tara noastra are deocamdata interdictie la export pana va fieradicat complet pericolul pestei porcine, iar in al doilea rand, aproximativ 70% din necesarul de consum al Romaniei este importat.

“In primul rand ne dorim sa acoperim necesarul din Romania si apoi ne vom gandi la export”, declara Bogdan Mihail, directorul Smithfield Ferme Romania. Smithfield reprezinta aproximativ o treime din productia interna. Alte ferme mari de porci sunt in Romania la Pascani (Kosarom), Peris Ilfov (Romsuintest) si la Braila (Caruz), toate trei cu afaceri cumulate de aproximativ 80 de milioane de euro, conform calculelor noastre.

“In prezent, piata neagra este infioratoare”, arata Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, actionar si director general al companiei Angst. La nivel de producatori, piata este in orice caz foarte fragmentata, primii cinci “mezelari” (Cris-Tim, Caroli, Aldis, Elit si Scandia) avand doar 38% din volumul pietei de profil, potrivit companiei de cercetare de piata MEMRB. Minea nu crede ca Romania are vreo sansa la export in urmatorii doi ani cel putin, cu toate ca Smithfield si-ar dori sa vanda in tarile vecine peste un an.

“Nu ne gandim sa exportam neaparat porci vii sau carcase”, a declarat Bogdan Mihail. Planul americanilor, dupa cum a explicat directorul de operatiuni internationale al companiei, e sa atace pietele vecine prin exportul de “specialitati” de porc, in functie de preferintele de consum ale tarii respective. “Daca ungurilor le plac ficatul sau rinichii de porc, asta vom exporta acolo”, exemplifica el. “Din Polonia putem sa exportam in Germania si in alte tari vecine”, completeaza Anthony Ewing, directorul diviziei FNC (fabrici de nutreturi combinate).

Pentru moment, considera el, legislatia este unul din principalii factori care ingreuneaza iesirea la export. “Vor mai trece cativa ani pana sa exportam, insa acesta este principalul nostru obiectiv”, subliniaza el. “Americanii sunt fantastic de agresivi”, comenteaza Minea strategia celor de la Smithfield, aratand ca singura modalitate a acestora de a penetra tarile vecine o reprezinta segmentul economic de consum, prin exportul in cantitati uriase.

Am vizitat impreuna cu americanii de la Smithfield cea mai noua investitie a grupului (in valoare de 30 de milioane de euro), o fabrica de nutret combinat in localitatea aradeana Vinga. Foarte mandri de greenfield-ul de aici, distins cu un premiu in SUA, americanii s-au abtinut sa comenteze rezultatele alegerilor, recunoscand insa ca sunt ingrijorati pentru viitorul tarii lor. “Nu cred ca exista vreo industrie care sa nu fie afectata de criza financiara. Pe termen scurt, accesul nostru la capital va fiafectat, iar noi avem nevoie de capital pentru a ne dezvolta afacerile”, spune directorul de operatiuni internationale al Smithfield.

Schmidt adauga ca, desi anul acesta recolta de cereale a fost foarte buna, ceea ce a injumatatit pretul fata de anul trecut, au existat multe lichidari ale afacerilor din domeniul zootehnic din SUA, ceea ce face cu atat mai importante operatiunile companiei in Europa si cu precadere in Romania, unde vor sa creeze nu doar cea mai mare filiala a Smithfield din Europa, dar si, mai important, cea mai profitabila.

De cealalta parte, a producatorilor de mezeluri, amenintarea crizei nu se intrezareste prea clar, acestia fiind siguri ca nu va scadea consumul, dimpotriva, mai ales ca la noi consumul este aproximativ de trei ori mai mic fata de media europeana (1,5 kg de mezeluri per capita fata de 4,5-5 kg in Europa si SUA). “La ora actuala nu exista niciun pericol pentru industria carnii de porc in Romania. Evolutia pretului la carne este cea scontata, dar pretul ar putea creste in urmatorii ani din cauza crizei energetice”, e de parere Sorin Minea.

Cu toate acestea, exista foarte multi proprietari care vor sa “scape” de afacerile cu mezeluri in Romania, pentru ca, spune el, “in 2008 nu va putea vorbi nimeni despre profit in aceasta industrie”.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industrie,
Smithfield
/analize/industrie/smithfield-isi-incearca-norocul-la-noi-3466408
3466408
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.