Care este compania din România care a crescut de zece ori într-un singur an şi care atrage tot mai mulţi investitori în ţara noastră?

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 21 octombrie 2025 132 afişări

De zece ori au crescut în 2024 faţă de 2023 afacerile Enexus, companie din domeniul energiei solare, care atrage investiţii străine pe piaţa locală. Şi pentru viitor, strategia de dezvoltare vizează o creştere accelerată. Mesut Güler, fondator şi CEO al Enexus spune că România traversează un moment excepţional pentru investiţiile în energie regenerabilă, datorită mixului atractiv de factori: poziţie strategică, forţă de muncă tehnică bine pregătită, cerere tot mai mare din partea consumatorilor industriali, cost competitiv al energiei solare (LCOE), acces la fonduri europene substanţiale şi un ecosistem în creştere de investitori internaţionali.

 

Investitorii în proiecte de energie regenerabilă trebuie să se poată baza pe un expert care să acopere întregul lanţ de valoare al unui proiect fotovoltaic – de la intrarea pe piaţă, la proiectare, pregătirea construcţiei, livrarea la cheie şi până la mentenanţă”, consideră Mesut Güler, fondator şi CEO al Enexus. Pornind de la această nevoie pe care a identificat-o, a creat o companie al cărei model de business îmbină EPC-ul (engineering, procurement, construction) clasic şi parteneriatele strategice cu investitori străini.

Cum investitorii sunt o componentă cheie a modelului Enexus, compania s-a asigurat că aceştia privesc Enexus drept o poartă de intrare în piaţă şi un facilitator de încredere pentru proiecte energetice racordate la reţea, povesteşte antreprenorul abordarea pe care a mizat.

Zece ani mai târziu, Enexus are un portofoliu de clienţi care combină investitori privaţi, parteneri actuali ce îşi extind sau îşi diversifică portofoliul de proiecte fotovoltaice, dar şi noi consumatori industriali care vor să devină independenţi energetic. „În fiecare zi ne construim reputaţia demonstrând expertiză de piaţă, execuţie reuşită a proiectelor, inginerie eficientă şi securitatea investiţiilor. Obiectivul meu este să poziţionez Enexus ca «go-to company» pentru structurarea investiţiilor de dimensiuni medii în energie regenerabilă şi pentru performanţa activelor pe termen lung”, spune Mesut Güler.

În 2021, Enexus a lansat primele sale proiecte de energie verde în România, ţară care a devenit rapid nucleul activităţii companiei. Astăzi, Enexus este, spune antreprenorul turc, „un ecosistem în care fiecare etapă este gândită pentru a transforma capitalul investit în rezultate concrete, sustenabile şi profitabile.”

Un model rar. Cum funcţionează concret Enexus? Modelul afacerii combină serviciile clasice de EPC (engineering, procurement, construction) cu suport & consultanţă extinsă pentru investitori - adică firma atrage şi ghidează investitorii în energie pe pieţe noi, identifică şi conturează oportunităţi, structurează finanţarea, integrează soluţii de stocare (BESS) şi se asigură că activele performează pe termen lung prin mentenanţă şi monitorizare.

Când etapele din viaţa unui proiect fotovoltaic sunt împărţite între prea mulţi parteneri, furnizori sau prestatori, în loc să fie coordonate de un singur integrator şi conector, misiunea investitorilor devine mult mai complexă decât şi-ar dori. Aici intervine Enexus, care unifică toate serviciile EPC şi adaugă suport end-to-end pentru investitori, oferind o cale rapidă şi sigură către profitabilitate. Într-o astfel de paradigmă, avantajele pentru investitori sunt evidente: timpi de livrare mai scurţi, risc redus şi active mai performante pe termen lung.

„Pentru mulţi investitori străini, provocarea nu este doar proiectul în sine, ci şi descifrarea contextului local – legislaţie, fiscalitate, taxe, particularităţi economice. Rolul nostru este să fim acolo de la început, pentru a-i ghida în acest proces de descoperire. Enexus simplifică traseul de la interes la investiţie, astfel încât orice investitor să poată decide în deplină cunoştinţă de cauză. Este un model rar în piaţă, dar extrem de eficient pentru clienţii care vor să intre pe zona regenerabilă fără bătăi de cap. Nu suntem cel mai mare EPC din piaţă, dar suntem printre cei mai agili, iar această agilitate se bazează pe execuţie precisă şi pe o gândire orientată către investitor”, declară Mesut Güler.

Tot el spune că perspectiva companiei asupra clienţilor este diferită de a altor firme. „Noi privim clienţii Enexus nu ca pe «cumpărători de servicii», ci parteneri care împărtăşesc aceeaşi viziune asupra viitorului energiei. Mulţi provin din Turcia, acolo unde am construit primele relaţii solide în industrie, şi sunt oameni de afaceri, fonduri sau companii care înţeleg foarte bine cum funcţionează pieţele şi unde se află adevăratul potenţial de creştere. Sunt investitori care nu caută câştiguri rapide, ci proiecte bine gândite, asumate pe termen mediu şi lung. Ceea ce îi atrage spre Enexus este combinaţia de calitate în servicii, execuţie impecabilă şi componente premium, dar şi faptul că îi ghidăm pas cu pas în pieţe emergente precum România, unde condiţiile sunt favorabile pentru investiţi profitabile şi durabile”.


2020
Enexus intră pe piaţa din România.

2021
are loc lansarea oficială a operaţiunilor, iar în 2023 sunt realizate primele proiecte cu stocare integrată (ex.: Gorj: 20,4 MW PV Ă 2,5 MW BESS).

2024
anul în care cifra de afaceri ajunge la 23 milioane euro, de zece ori mai mare faţă de anul anterior, cu peste 250 MW contractaţi.

2025
obiectivul este atingerea pragului de peste 600 MW instalaţi sau contractaţi, extinderea în regiunea Mării Negre şi consolidarea reţelei de parteneri.


Enexus şi-a construit un portofoliu cu mai multe tipologii de clienţi: parteneri actuali care îşi extind portofoliul de proiecte fotovoltaice, sau care îşi diversifică profilul energetic, precum şi cu noi consumatori industriali care vor să devină independenţi energetic sau investitori privaţi. „Deseori întâlnim investitori străini care analizează mai multe pieţe din regiune şi care trebuie convinşi să îşi concentreze atenţia asupra României. În acest proces, rolul nostru este de a le arăta motivele reale pentru care România oferă oportunităţi solide de creştere şi randament pe piaţa de energie fotovoltaică”, menţionează Alina Ştefan, chief commercial officer în cadrul Enexus.

Când vine vorba de client, un element strategic pentru Enexus este loializarea. „După ce validăm promisiunile făcute prin proiecte livrate, clienţii existenţi aleg să continue cu noi pentru diversificare sau scalare. Încrederea se consolidează proiect cu proiect, iar relaţiile de lungă durată devin la fel de importante ca atragerea de investitori noi. Pentru noi, parteneriatul este mai mult decât o etapă punctuală – este un capital strategic pe termen lung”, completează Alina Ştefan.

După mai bine de zece ani de activitate în România, Turcia, Italia şi Ucraina, reprezentanţii companiei spun că Enexus cunoaşte particularităţile fiecărei pieţe locale, are viteza şi agilitatea de a livra proiecte între 5 şi 150 MW şi se bazează pe ecosisteme de parteneri strategici create tocmai pentru a ridica standardele EPC, de la simplu la integrat.

O dublă perspectivă. Cu un focus strategic pe România, Enexus rămâne activă şi în alte ţări europene unde derulează proiecte, ceea ce, pe termen lung, a ajutat echipa să-şi construiască o expertiză multi-market.

Gestionarea proiectelor internaţionale cere o dublă perspectivă. Tehnic, compania trebuie să menţină cele mai înalte standarde de inginerie, conformitate şi siguranţă. Cultural, trebuie să se adapteze mediului local de afaceri, să înţeleagă particularităţile reglementărilor şi să respecte modul în care se construiesc parteneriatele în fiecare ţară. Pentru Enexus, aceasta înseamnă să combine expertiza globală EPC cu o cunoaştere profundă a pieţelor locale. De aceea, punctează reprezentanţii companiei, aceasta este atât de eficientă în regiunea Mării Negre.

„Cunoaştem partea tehnică până în cele mai mici detalii, dar ştim şi cum să navigăm în peisajul local: autorizare, lanţurile de aprovizionare şi aşteptările culturale. Această combinaţie de precizie şi adaptabilitate este esenţială pentru a livra proiectele la timp şi fără compromisuri. Cred că energia regenerabilă este una dintre oportunităţile definitorii ale timpului nostru, care va modela un viitor mai sustenabil şi mai rezilient pentru noi toţi. Eu şi echipa mea suntem aici pentru investitorii care vor să îmbrăţişeze schimbarea şi să investească în ceea ce este corect”, declară Mesut Güler.

În 2024, Enexus a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 23 mil. euro, marcând o creştere de zece ori faţă rezultatele anului anterior. „Acestea sunt rezultate record pentru noi, care confirmă că modelul nostru integrat de EPC şi orientarea către investitori aduc rezultate concrete. Divizia EPC a generat aproape 90% din venituri, iar compania a contractat în România peste 250 MW, cu ambiţia ca în 2025 să depăşim 600 MW în proiecte de energie regenerabilă şi să accelerăm extinderea în pieţele din regiunea Mării Negre”, declară Iulia Meiroşu, CFO al Enexus.

Planurile pentru viitor sunt la fel de ambiţioase ca şi evoluţia de până acum a companiei. „Ne propunem să menţinem ritmul susţinut de dezvoltare, să consolidăm operaţiunile din România şi să ne extindem în pieţe strategice din regiunea Mării Negre. România traversează un moment excepţional pentru investiţiile în energie regenerabilă, datorită mixului atractiv de factori: poziţie strategică, forţă de muncă tehnică bine pregătită, cerere tot mai mare din partea consumatorilor industriali, cost competitiv al energiei solare (LCOE), acces la fonduri europene substanţiale şi un ecosistem în creştere de investitori internaţionali. În următorii ani suntem hotărâţi să contribuim strategic la construirea unui ecosistem energetic eficient, scalabil şi rezilient în regiune”, afirmă Mesut Güler.


Carte de vizită

Mesut Güler activează din 2013 în domeniul energiei regenerabile, odată cu liberalizarea pieţei din Turcia, unde a colaborat cu investitori internaţionali şi a înţeles din prima linie ce înseamnă să construieşti încredere prin execuţie rapidă şi corectă. În 2020, a intrat pe piaţa din România, unde a devenit rapid un partener de referinţă pentru investitori în energie solară, datorită modelului complet – de la atragerea şi ghidarea investitorilor, până la livrarea şi operarea proiectelor (EPC).

Pentru el, energia regenerabilă nu înseamnă doar inginerie şi finanţe, ci şi inteligenţă culturală şi construirea de relaţii durabile. Lecţiile acumulate de-a lungul timpului se traduc simplu: să ştii să navighezi printre reglementări, să gestionezi riscurile şi să îţi respecţi promisiunile. Să fii dispus să munceşti mult, să rămâi curios şi să gândeşti pe termen lung. Iar mai presus de orice, reputaţia este cel mai valoros activ într-o industrie unde încrederea face diferenţa.

Ž Astăzi, sub conducerea sa, Enexus se poziţionează ca un gateway pentru investitorii care vor să intre pe pieţele emergente din regiunea Mării Negre, construind proiecte „connection-ready” care oferă profitabilitate şi stabilitate pe termen lung.


Pe de altă parte, punctează tot el, la fel de importantă ca rezultatele financiare este evoluţia echipei. În 2024 şi 2025, compania a atras talente cu expertiză în toate zonele cheie ale businessului: financiar, dezvoltare, operaţional, juridic şi comunicare. „Enexus este o companie de talie medie, dar cu un model de business unic, integrator, care devine şi o şcoală pentru oamenii din interior. Colegii noştri învaţă să privească dincolo de graniţele clasice ale meseriilor din energie şi să lucreze într-o manieră multidisciplinară, care îi formează ca profesionişti compleţi. Acest mod de lucru ne oferă agilitate, dar şi un nivel ridicat de competenţă, ceea ce ne diferenţiază în piaţă.”

 

Un prag de 600 MW. Enexus se află într-o etapă de creştere accelerată, cu investiţii importante atât în proiecte proprii, cât şi în consolidarea echipei şi a expertizei locale. Peste 250 MW au fost contractaţi prin proiecte fotovoltaice în România, dintre care o parte deja finalizate, iar restul aflate în diferite stadii de execuţie. Aceste proiecte reprezintă investiţii cumulate de zeci de milioane de euro în infrastructură energetică modernă, cu beneficii directe pentru reţelele naţionale şi pentru competitivitatea clienţilor industriali. „În 2025–2026, Enexus îşi propune să depăşească pragul de 600 MW de capacitate regenerabilă, consolidându-şi totodată prezenţa în regiunea Mării Negre. Prioritatea este menţinerea unei creşteri sustenabile, cu proiecte bancabile, bine finanţate şi implementate rapid. Strategia include investiţii în integrarea soluţiilor de stocare (BESS), dezvoltarea de parteneriate regionale şi digitalizarea proceselor interne pentru a spori eficienţa”, spune Alina Ştefan.

Cât priveşte următoarea perioadă, noile măsuri fiscale din România - în special creşterea TVA şi ajustările la impozitarea dividendelor - aduc provocări suplimentare, punctează Iulia Meiroşu. Pentru un EPC, chiar şi o majorare de câteva procente a TVA poate adăuga milioane de euro la costul unui proiect de dimensiuni medii. „Cu toate acestea, direcţia strategică a Enexus rămâne neschimbată: compania crede în potenţialul României ca hub regional pentru tranziţia energetică şi îşi păstrează planurile de expansiune. Ritmul implementării ar putea fi ajustat punctual, însă obiectivul rămâne acelaşi: crearea unui ecosistem energetic eficient, scalabil şi rezilient, care să atragă capital internaţional şi să ofere investitorilor încredere pe termen lung.”


Mesut Güler, CEO, Enexus: Pentru mulţi investitori străini, provocarea nu este doar proiectul în sine, ci şi descifrarea contextului local – legislaţie, fiscalitate, taxe, particularităţi economice. Rolul nostru este să fim acolo de la început, pentru a-i ghida în acest proces de descoperire. Este un model rar în piaţă, dar extrem de eficient pentru clienţii care vor să intre pe zona regenerabilă fără bătăi de cap. Nu suntem cel mai mare EPC din piaţă, dar suntem printre cei mai agili.


În luna august, conform ANRE, parcurile fotovoltaice au ajuns la o putere de 2.765 MW în România, transformând solarul, în termeni de putere instalată, în a treia sursă de generare de energie electrică a ţării, după eolian şi centralele hidroelectrice. Compania se aşteaptă, astfel, să asiste la accelerarea valului de investiţii în sistemele de stocare a energiei în baterii (BESS). „De asemenea, România are un cost competitiv pentru investitorii în energia solară, înregistrează acest avânt semnificativ al proiectelor noi şi beneficiază de sprijin european crescut (în măsură în care îl poate valorifica la timp şi corect); în plus, vedem schema CfD şi mecanismele de piaţă (Market Maker) care au scopul să aducă stabilitate pe termen lung”, conform Iuliei Meiroşu.

Reprezentanţii companiei văd însă şi câteva provocări reale: birocraţia şi transpunerea întârziată a unor directive europene (de exemplu, Directiva privind promovarea energiei regenerabile), nevoia de reţea modernizată şi capacitate mai mare de absorbţie sau volatilităţi legate de accesul la finanţare.

Aşadar, România are o piaţă activă a energiei ce se află în fază de livrare accelerată - cea mai prolifică perioadă din ultimii 30 de ani - şi are potenţialul să devină hub regional în tranziţia energetică.

„Tranziţia energetică nu este un drum pe care îl putem parcurge singuri. Oricât de rapid şi eficient ar fi modelul nostru integrat, succesul real vine din parteneriate. Nu ne propunem să facem «toată treaba singuri», ci să fim nodul unui ecosistem sănătos care să facă posibilă dezvoltarea sustenabilă a unui sector vital pentru viitor”, conchide Mesut Güler.    

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.