Nu vinde. Deocamdata

Postat la 08 ianuarie 2008 1 afişăre

Omul de afaceri Mihai Miron vrea sa fuzioneze cele patru firme pe care le controleaza si care asteptau pentru anul trecut o cifra de afaceri cumulata de peste 80 de milioane de euro, in crestere cu 24% fata de anul precedent. Este acesta un prim pas catre o vanzare?

De cand Mihai Miron nu mai tine prima pagina a presei de afaceri au trecut mai bine de patru ani, dar lucrurile sunt pe cale sa se schimbe. Fondatorul grupului Europharm, alcatuit dintr-o fabrica de medicamente, o companie de distributie si o retea de farmacii, si-a vandut participatia catre corporatia britanica GSK, al doilea producator mondial de medicamente. Tranzactia a avut loc in doua etape (1998 si 2003), interval in care Mihai Miron a pastrat fraiele conducerii companiei. In ultimii ani, omul de afaceri a preferat sa alunece intr-un con de umbra, dar a dospit cateva afaceri unde este actionar majoritar si pe care vrea sa le auditeze pentru a le fuziona anul viitor.

Cu banii obtinuti de pe urma exit-ului din Europharm, omul de afaceri de 47 de ani a cladit cateva noi firme. Global Pharmaceuticals (Brasov), Aesculap (Targu-Mures), Medica (Bacau) si IassyFarm (Iasi) au realizat o cifra de afaceri ce s-a plasat in total in jurul a 65 de milioane de euro, conform lui Miron, cresterea previzionata pentru anul in curs fiind de 23-24%. Cele patru firme au ca principal domeniu de activitate productia si vanzarea en-detail de alimente functionale (categoria asa-numitelor „nutraceuticals“), omul de afaceri enumerand intre marcile din portofoliu Antigast, Septogal, gama de minerale si vitamine Activit. Denumirea produselor se datoreaza aportului unor componente din alimente (vitamine, substante minerale) ce asigura o mai buna functionare a organismului. Aceste produse, de genul extractului de ginseng, soia sau usturoi, au fost lansate pe pietele dezvoltate, in SUA si Japonia, tari in care consumatorii sunt interesati de „alimente ce au beneficii in sanatate pana chiar in punctul in care le folosesc chiar drept terapii“, declara Miron.

Desi declara ca „nu are nicio intentie de a vinde deocamdata“, Miron face acum, prin fuzionarea si auditarea firmelor pe care le controleaza, pasii clasici ce preced rundele de negocieri pentru vanzarea firmei. Ar fi deja al doilea exit, dupa cel de la Europharm, afacere fondata de Miron in 1992 si care a pornit initial la drum de la cateva farmacii, dar a ajuns in cativa ani una dintre cele mai dinamice companii de profil de pe piata romaneasca. Odata cu asocierea, in 1995, cu Largo Import-Export, Europharm a inceput activitatea in domeniul productiei de medicamente si a ajuns pana la momentul preluarii una dintre cele mai importante companii de profil, cu o cota de piata de 5%. O felie semnificativa, tinand cont de fragmentarea pietei la momentul vanzarii: in 2000, grupurile internationale acaparasera deja productia si distributia de medicamente, iar singura companie autohtona ce mai ajungea la o cota de 4% era Sicomed Bucuresti.

Vanzarea Europharm a fost structurata in doua momente distincte. Compania britanica SmithKlineBeecham, care a devenit in 2000 GSK in urma fuziunii cu GlaxoWellcome, a preluat in 1998 pachetul majoritar de actiuni, intr-o tranzactie cu o valoare de aproape 30 de milioane de dolari. A doua faza distincta de vanzare a avut loc in 2003, cand GSK a preluat si cele 35% din actiuni pe care nu le detinea, printr-o tranzactie estimata la 10-15 milioane de dolari.

Din momentul vanzarii primului pachet de actiuni si pana in momentul fuziunii, Mihai Miron a ramas seful operatiunilor SmithKlineBeecham, insa locul lui a fost preluat din 2000 de Roberto Musneci. Din acest moment, omul de afaceri roman, care are un doctorat in tehnologie farmaceutica, a ramas in afaceri pe cont propriu. A investit aproape 4 milioane de euro in productie integrata (o ferma agricola si zootehnica si o fabrica de procesare, Bioef) de lapte praf pentru copii sub brandul Vitalact. Marca de lapte praf, inclusa in Programul national de sustinere a natalitatii, intra in concurenta cu oferta nemtilor de la Nutricia, a companiei elvetiene Nestlé sau a olandezilor de la Milupa. Cifra de afaceri dezvoltata de fabrica si de ferma Bioterra de la Dostat, judetul Alba, se plaseaza anul acesta la 3 milioane de euro.

Omul de afaceri pleaca din tara cel putin de doua-trei ori pe luna, iar una dintre destinatiile de peste hotare este Republica Moldova, unde mai are o firma. Eurofarma produce medicamente generice ca Tusin si Efitusin, dar Miron considera ca „vanzarile nu sunt semnificative, pentru ca volumul anual nu depaseste doua milioane de euro“. Legat de piata basarabeana, Miron a bifat insa si o experienta neplacuta: Farmaco Chisinau, o companie detinuta de omul de afaceri si asociatii acestuia, a fost nationalizata, dupa ce comunistii au preluat puterea. Miron si un om de afaceri american cumparasera compania de la statul moldovean, in urma unei tranzactii de 2,5 milioane de dolari, in 1998. Investitiile ulterioare, ce au ajuns la circa 6 milioane de dolari, au fost destinate achizitiei a patru linii noi de productie a medicamentelor injectabile. Cifra de afaceri a companiei crescuse, in urma cresterii capacitatii de productie, de la 7-8 milioane de dolari in 1998 la 12 milioane de dolari in 1999. In urma nationalizarii insa, liniile de productie au fost aduse in Romania, unde s-au pus bazele unei noi fabrici de medicamente injectabile, la Iasi - Ropharma.

Fara a avea batute in cuie si alte planuri de afaceri, Miron spune totusi ca piata de produse veterinare i-ar putea face cu ochiul, mai ales ca are o propunere concreta din partea unor investitori englezi. „E loc suficient si pentru productie, si pentru distributie, dar daca pragul minim de intrare este de cateva sute de mii de euro, investitia ajunge sa sara rapid de cateva milioane de euro.“ Dezavantajul unei astfel de investitii este ca piata produselor veterinare este mult mai mica decat piata de medicamentelor umane. Chiar daca depaseste 100 de milioane, businessul veterinarelor este foarte diversificat si se imparte in doua segmente distincte: cel al alimentelor si al produselor dedicate ingrijirii animalelor si cel al medicamentelor veterinare. Numai piata hranei pentru animale se apropie, conform unor estimari, de 50 de milioane de euro in acest an. Cea mai mare parte a produselor vandute sunt din import. Prima companie care a adus pe piata romaneasca hrana pentru animale este Masterfoods (care are in portofoliu marci precum Pedigree, Chappi, Whiskas, Kitekat), care detine, alaturi de Nestlé si Furajny Hrany Bulgaria, cam trei sferturi din vanzarile de hrana pentru animale. Pe aceasta piata si-au facut loc si companii mai mici, ca Profipet Ploiesti, care importa si distribuie hrana si accesorii pentru animale (marci precum Royal Canin, Ferplast, Hagen, Vitakraft, Tetra, Juwel Aquarium) si care a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproape 11,5 milioane de euro.

O noua afacere - fie pe zona de produse dedicate animalelor sau in alt domeniu - n-ar putea decat sa urmeze procedura standard aplicata de Miron in cazul vanzarii anterioare, unde exit-ul dintr-o afacere inseamna deja ca e in pregatire o alta investitie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
vanzari,
fuziuni,
firme
/analize/comert/nu-vinde-deocamdata-2326840
2326840
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.