De ce a decis unul dintre cei mai puternici executivi români din lume să îşi schimbe jobul. Lucrează în prezent în India, pe care o descrie ca fiind „o cu totul altă planetă” faţă de locurile în care şi-a construit anterior cariera

Autor: Cristina Roşca Postat la 18 februarie 2024 643 afişări

Costin Mândrea, unul dintre cei mai puternici executivi români din lume, a devenit la începutul acestui an preşedintele SLMG Beverages, cel mai mare îmbuteliator al Coca-Cola din India. El a plecat astfel după nouă ani de la un alt îmbuteliator al gigantului american - Coca-Cola Bottlers Japan, unde era board director, vicepreşedinte şi Chief Commercial Officer. Ce urmează?

Unii sunt de părere că Japonia nu este doar o altă ţară a acestei lumi, ci că, mai degrabă, e o lume în sine, e o „planetă” diferită. Situaţia e similară şi când vine vorba de India, astăzi cel mai populat stat, care găzduieşte între graniţele sale peste 1,4 miliarde de oameni. Doar că cele două sunt, de fapt, două „planete” total diferite. Japonia, o insulă aruncată parcă la capătul Asiei, este una dintre cele mai dezvoltate ţări din lume, e un loc unde tradiţia şi modernismul, unde istoria şi viitorul, unde posibilul şi imposibilul se împletesc. India, pe de altă parte, una dintre cele mai întinse ţări de pe glob (cu o suprafaţă cât o treime din Europa), una dintre cele mai populate ţări totodată, este un mix de bogăţie extremă şi sărăcie extremă, este o ţară care se dezvoltă într-un ritm ameţitor şi care speră să devină un jucător tot mai important pe scena economică şi geopolitică a lumii. Ţinând cont de aceste diferenţe, ce l-a convins pe executivul român Costin Mândrea, unul dintre cei mai puternici expaţi români prin prisma poziţiei pe care o deţine, să facă o călătorie „interplanetară”, mai exact să părăsească după nouă ani Japonia şi să o ia de la capăt în India? „Am fost timpul curios să înţeleg cum muncesc oamenii şi am încercat încă din liceu multe joburi - traducător, programator, DJ la radio, designer în domeniul publicitar, agent comercial”, povesteşte Costin Mândrea. Afirmă că a învăţat foarte mult despre angajament, despre cum să promiţi şi să te ţii de cuvânt, despre munca cu clienţii şi despre colaborarea în echipă.

„Ce am învăţat, de asemenea, din toate joburile astea a fost că trebuie să adaugi valoare, să laşi în urma ta mult mai mult decât ce ai găsit. Totodată, m-am îndrăgostit de contactul cu clienţii, pentru că aici poţi să creezi o relaţie şi să găseşti soluţii la problemele lor.” Imediat după facultate - Facultatea de Automatică din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti - Costin Mândrea s-a angajat la Coca-Cola Molino ca trainee, un program de dezvoltare pentru tinerii absolvenţi. Era 1 octombrie 1998. „Am avut şansa să învăţ de la cei mai buni din domeniu, la toate nivelurile. Prin integrări succesive, am ajuns să lucrez în cadrul Coca-Cola HBC (CCHBC), unul dintre cei mai mari îmbuteliatori mondiali, cu operaţiuni în 29 de ţări.”

Printre aceste state se numără şi România. Prezent în România din 1991, sistemul Coca-Cola funcţionează prin două companii partenere, cu activităţi complementare, care asigură prezenţa pe piaţa locală a unui portofoliu divers de băuturi. Compania Coca-Cola România este responsabilă de implementarea strategiilor de marketing, managementul mărcilor, strategia de ambalare şi promovare la nivelul consumatorilor. Coca-Cola HBC România este compania care îmbuteliază băuturile din portofoliul comun, în cele trei fabrici, din Ploieşti, Timişoara şi Poiana Negrii, asigură distribuţia, vânzarea şi marketingul operaţional. „(Perioada în care am lucrat pentru Coca-Cola HBC - n.red.) a fost o oportunitate excelentă să învăţ, să operez în culturi diferite şi să livrez rezultate conducând echipe foarte diverse.” În 2014, executivul a plecat din cadrul CCHBC cu direcţia Japonia, la un îmbuteliator mic, care între timp însă a ajuns, prin integrări succesive, în top cinci din lume. „După nouă ani în Japonia, de la 1 ianuarie 2024, m-am alăturat sistemului Coca-Cola din India. Întotdeauna mi-a plăcut să încerc lucruri noi”, reiterează Costin Mândrea. Înainte de a pleca din Japonia cu destinaţia India, a deţinut în ţara Soarelui Răsare poziţia de board director, vice-president şi chief commercial officer. „După ce a ajuns în Japonia în noiembrie 2014, Costin Mândrea a avut drept misiune să creeze un îmbuteliator foarte profitabil şi lider în industria de profil din Japonia”, scrie compania Coca-Cola Bottlers Japan în anunţul privind plecarea executivului român, dar şi contribuţia acestuia la dezvoltarea businessului. „Datorită dedicării sale, am devenit unul dintre cei mai mari îmbuteliatori nu doar din Asia, ci din lume, în termen de vânzări, între cei peste 225 de îmbuteliatori Coca-Cola de la nivel mondial. Costin a pus bazele şi pentru creşterea viitoare.” Executivul s-a mutat în Japonia în toamna lui 2014, în poziţia de senior executive, marketing and commercial leadership, pentru ca nouă luni mai târziu să preia funcţia pe care a deţinut-o până recent. Înainte de Japonia, a lucrat timp de cinci ani pentru Coca-Cola Eurasia, cu bază în Moscova. „În 2006, la nivel de birou central al CCHBC, s-a format o nouă echipă de strategie. Se chema Excellence Across the Board. Am lucrat cu cei mai buni specialişti din 28 de ţări, implementând schimbări dramatice în businessul Coca-Cola”, îşi aminteşte Costin Mândrea de unul dintre momentele care i-au marcat cariera. Afirmă că şi-a dorit mereu să înveţe, să fie expus la lucruri noi. Iar companiile mari îţi oferă această oportunitate. „Multinaţionalele sunt organisme foarte dinamice, care pun accent pe performanţă şi pe creşterea oamenilor. Într-o multinaţională ai ocazia să cunoşti culturi diferite, să construieşti echipe care transcend graniţele geografice, ai ocazia să creşti. Pentru mine, multinaţionala este o potrivire foarte bună.” Deşi în cariera sa a schimbat mai multe companii (mai mulţi îmbuteliatori), la bază grupul e acelaşi - Coca-Cola. „Nu am plecat din Coca-Cola, doar de la un îmbuteliator la altul.” Mai exact, în timpul celor 25 de ani petrecuţi în sistemul de îmbuteliere al Coca-Cola, a schimbat cinci îmbuteliatori. „Întâmplător (sau nu - n.red.), întotdeauna, îmbuteliatorul pentru care am lucrat a devenit cel mai mare (din ţara sau zona respectivă - n.red.). La asta lucrez şi acum.” În acest moment, el conduce cel mai mare îmbuteliator independent al Coca-Cola din Asia, SLMG India. Echipa sa acoperă cea mai densă zonă din această ţară din punctul de vedere al populaţiei. „Responsabilităţile noastre sunt să servim peste 400 de milioane de consumatori, prin 2 milioane de puncte de vânzare. Astfel, o mare parte din ziua mea este legată de operaţiuni, fabrici, echipe de vânzări, clienţi.” SLMG Beverages este un grup cu o istorie de 30 de ani, ce are activităţi în producţia şi distribuţia de băuturi, fiind parte din Ladhani Group. Compania are afaceri de circa 1 mld. dolari pe an. „Este cel mai mare îmbuteliator independent, cu 43 de linii de producţie, ce realizează 29.000 de sticle de băuturi pe minut. Ambiţia fondatorului e să tripleze această capacitate până la finalul deceniului”, arată publicaţia Outlookindia.com. Ce misiune are acum Costin Mândrea? „Transformarea operaţiunilor din India. Misiunea este de a crea primul indian world class bottler (îmbuteliator indian de talie mondială - trad.), cu performanţe, procese şi capabilităţi globale. Principalul meu focus sunt oamenii, vreau să creez şi să inspir o echipă de nivel mondial.” Spre comparaţie, din poziţia de board director, vicepreşedinte şi chief commercial officer din cadrul Coca-Cola Bottlers Japan, executivul consideră că principala sa realizare - dacă ar fi să aleagă una singură - ar fi că a creat, prin integrări succesive ale îmbuteliatorilor regionali, un îmbuteliator de talie mondială. „Echipa care conduce acum operaţiunile este foarte profesionistă, o combinaţie optimă de talent local şi internaţional. Performanţa a fost apreciată la nivel global şi, în 2023, Japonia a primit Woodruff Cup, cea mai înaltă recunoaştere mondială a sistemului Coca-Cola.” La polul opus, cel mai dificil moment din carieră îl reprezintă anii de pandemie. „Pentru mulţi profesionişti, pandemia a fost o provocare masivă. Am învăţat să operam în incertitudine totală, să tratăm subiecte la nivelul de bază - igienă, safety. Dar, de asemenea, am înţeles ce rol important are Coca-Cola în viaţa consumatorilor nostri, a comunităţilor în care operăm.”

În total, sunt câteva zeci sau poate sute de executivi români care deţin poziţii cheie în cadrul Coca-Cola la nivel internaţional. Asta pe lângă cei circa 1.500 de oameni care lucrează pentru grup pe plan local. Unii s-au mutat la capătul celalalt al lumii, în Asia. Alţii au ales să meargă la sediul central al gigantului american. Sunt şi aceia care au preluat responsabilităţi regionale sau extinse, dar pe Bătrânul Continent. Şcoala Coca-Cola pare astfel a avea o promovabilitate mai bună decât sistemul educaţional românesc. Care e secretul? „Dacă e să mă uit la ce rămâne peste ani (de pe urma muncii mele - n.red.), cu siguranţă sunt oamenii. Am construit o echipă <<world class>> (de top - trad.), am inspirat şi format profesionişti de top, care vor continua creşterea pieţei din Japonia.” Pe plan personal, afirmă că ultimii nouă ani au fost excelenţi pentru el şi familia sa, au crescut împreună şi s-au bucurat de o ţară foarte frumoasă şi de prieteni japonezi foarte calzi. „Japonia a fost în ultimii nouă ani casa mea şi a familiei mele. E foarte greu să te desparţi de casă, de echipă. Dar am avut sentimentul misiunii împlinite, deci era timpul. Iar familia mea a fost foarte aproape de mine şi m-a susţinut.”  Ştie că fiecare început este greu, dar adaugă totodată că împreună cu soţia sa se adaptează acum la noul mediu de lucru şi la viaţa din India.

Care sunt principalele schimbări? „Datele macroeconomice sunt impresionante în India, o ţară care creşte cu 7% pe an, o ţară care are o demografie foarte sănătoasă.” Fiecare a cincea persoană sub 25 de ani din lume trăieşte în India. Iar asta în condiţiile în care multe state de pe glob se confruntă cu o problemă total diferită - îmbătrânirea populaţiei. „Clasa de mijloc este imensă, e vorba de peste 500 de milioane de oameni. Potenţialul de creştere este enorm. De asemenea, doar 40% din populaţia Indiei trăieşte în zone urbane, deci provocările de distribuţie şi execuţie sunt mari.” Dar ce rămâne la fel oriunde este focusul pe a creşte echipe puternice, pe a investi în capabilităţi care să contribuie la creştere. De ce are nevoie cineva ca să ocupe o poziţie de top management la nivel internaţional? „În cazul actorilor de film, ultimul rol e cel despre care toată lumea vorbeşte. La fel şi cu profesioniştii.” Totuşi, trebuie să ai rezultate pentru a discuta despre „următorul rol”.  Apoi, e vorba de comunitatea pe care ţi-o construieşti şi la care ai acces. „Oamenii de decizie trebuie să îţi ştie potenţialul pentru a-ţi oferi roluri bune. Acestea sunt lucruri de bază. Cred că cel mai important pentru poziţiile internaţionale este să fii agil, curios şi culturally sensitive.” Apoi, orice job internaţional este, în funcţie de stadiul de dezvoltare al afacerii, despre transformare. Ori că rezolvi o problemă, ori că accelerezi traiectoria, totul este o transformare. “Care începe cu tine. Ceea ce ai făcut până acum nu mai este suficient pentru următorul rol, deci e o continuă evoluţie.” Deşi a plecat din ţară şi a lucrat şi locuit în diferite colţuri de lume, Costin Mândrea afirmă că a rămas român în ultimii 20 ani - de când a început să lucreze pe plan internaţional. „Am familie, prieteni, amintiri în România. În fiecare an petrecem cel puţin trei săptămâni în ţară. Eu şi soţia mea ne gândim să ne retragem peste vreo 15 ani în România.” Ea deja ajută prin programe de coaching antreprenori români şi companii la început de drum. „Când va veni timpul, mi-ar plăcea să ajut studenţi sau oameni la început de carieră, să împărtăşesc din experienţa şi din greşelile mele. Profesioniştii români au o combinaţie unică de profesionalism, hărnicie şi fun. Sunt <<plus alfa>>, cum spun japonezii, în orice echipă multiculturală.” Cel mai recent, Costin Mândrea a fost în România de Crăciun, înainte de a se muta din Japonia în India. „Ne-am luat 10 zile să ne vedem familiile, prietenii, să vedem concertul de anul nou în livingul nostru din Bucureşti.” La întrebarea de ce anume îi e cel mai dor din România, spune că nu trăieşte în trecut, preferând să evite nostalgiile. „Dar mi-e dor de casele bunicilor din Brăila şi Ialomiţa, iarna, cu sobele cu lemne. Nu mi-e dor de incompetenţa şi aroganţa unor lideri politici sau economici.” Când lucrezi în businessul mare, incompetenţa este atât de vizibilă încât e frustrant să vezi cum oameni care conduc oraşe sau ministere nu sunt în stare să mişte nimic vreme de ani de zile, adaugă el. „Nu mi-e dor de asta şi de aceea, de când am împlinit 18 ani, am mers întotdeauna să îmi fac datoria civică, am votat pentru o Românie mai bună.” Iar la capitolul trei lucruri care ar trebui îmbunatăţite în România, Costin Mândrea aminteşte educaţia, mediul pentru start-up şi infrastructura.      ■

Carte de vizită Costin Mândrea (50 de ani):

1. Este de la începutul acestui an an preşedintele SLMG Beverages, cel mai mare îmbuteliator al Coca-Cola din India;

2. Anterior, a fost board director, vicepreşedinte şi chief commercial officer la Coca-Cola Bottlers Japan;

3. Primul job din Japonia a fost acela de senior executive, marketing and commercial leadership, poziţie pe care a ocupat-o timp de nouă luni în cadrul aceluiaşi îmbuteliator;

4. Înainte de Japonia, a lucrat timp de cinci ani pentru Coca-Cola Eurasia, cu bază în Moscova. În această perioadă a ocupat mai multe funcţii precum director naţional pentru comerţul modern;

5. Tot pentru Coca-Cola a lucrat şi în alte state din Europa, respectiv Grecia, Italia şi Polonia;

6. S-a angajat imediat după absolvirea facultăţii la Coca-Cola la Timişoara, şi de atunci au trecut circa 25 de ani, perioadă în care a lucrat pentru gigantul american în toată lumea;

7. A absolvit Facultatea de automatică din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.