De formaţie arhitect, de profesie creator de magazine

Autor: Cristina Roşca Postat la 09 noiembrie 2012 695 afişări

Magazinele Jolidon, Benvenuti, Gatta şi Noriel îi poartă amprenta. Li se adaugă alte peste 200 de unităţi care, deşi nu au pe uşă sau pe pereţi semnătura lui Matius Ichim, au ieşit din mâinile şi creionul lui. În caietul său cu schiţe vine acum rândul spaţiilor de birouri, pe care vrea să le proiecteze după chipul şi asemănarea celor care le ocupă, aşa cum a făcut în ultimii mai bine de zece ani cu magazinele de modă, bijuterii sau jucării.

CU MATIUS ICHIM (35 DE ANI) ŞI CU PARTENERA SA, atât în business, cât şi în viaţa reală, Alina Andrieş (31 de ani), m-am întâlnit într-o dimineaţă de toamnă la o cafenea din Piaţa Romană. Iniţial, nimic nu dădea de gol faptul că stau faţă în faţă cu un arhitect specializat în spaţii de retail. După primele zece minute însă, după ce prezentările au luat sfârşit şi am trecut la interviu, Matius Ichim şi-a scos caietul cu schiţe şi creionul personalizat (transformat şi în carte de vizită) şi a trecut la treabă: a schiţat, la fel ca mine, întâlnirea noastră.

Matius lucrează de când se ştie pentru sine. Nu a fost niciodată angajat. "Povestea începe în urmă cu mai bine de un deceniu când eram student la Arhitectură în Iaşi. În timpul studenţiei, pentru a face bani, lucram manual felicitări pe care le vindeam ulterior la bănci." Cu banii câştigaţi a reuşit să îşi cumpere bicicletă şi scanner, pe care le-a folosit apoi în scopul jobului său studenţesc.

Cam în aceeaşi perioadă, în 2000, s-a deschis la Iaşi centrul comercial Iulius Mall, al doilea din România după Bucureşti Mall. La momentul respectiv Matius Ichim a mers în centrul comercial pentru a ajuta o prietenă care îşi închiriase un spaţiu. Aici a atras şi primul client, magazinul de jucării Piticot căruia i-a realizat sigla şi i-a lipit-o cu superglu pe faţada mallului. "Businessul a apărut pentru că s-a creat necesitatea. La momentul respectiv la noi în România nu se ştia de arhitectură de retail. Noi am crescut şi ne-am dezvoltat odată cu piaţa."

URMĂTORII CLIENŢI I-A AGĂŢAT TOT LA MALL, pentru că la momentul respectiv chiriaşii se schimbau foarte des. Această situaţie ajuta însă "businessul" de arhitectură, iar pe lista de clienţi au apărut nume noi, precum Pogany (producător şi retailer de lenjerie) şi Otiola (îmbrăcăminte). "Apoi clienţii noştri ne-au recomandat şi din vorbă-n-vorbă am ajuns să avem alţi clienţi, şi în Vaslui, Suceava sau Botoşani."

Câţiva ani mai târziu, deşi piaţa începuse să se dezvolte, cei doi parteneri au plecat în Germania unde Alina Andrieş câştigase o bursă de studii. Ea este specializată în economie şi astăzi se ocupă de clienţi şi de cifrele din spatele businessului, în timp ce partea de arhitectură îi revine lui Matius Ichim.

"Trebuie să recunosc că atunci când am acceptat să plecăm, o parte din mine se gândea să rămână acolo. Piaţa din România era subdezvoltată în aria arhitecturii de retail şi m-am gândit că oportunităţile de acolo vor fi mai multe şi mai bune", îşi aminteşte el. După câteva luni de plimbări prin magazine, prin centre comerciale şi pe artere de cumpărături, după multe schiţe şi fotografii, cei doi au decis să revină în România, unde mallurile începuseră să apară ca şi ciupercile după ploaie. Odată cu revenirea în România, în 2005, s-au mutat în Bucureşti şi au revenit în business.

Şi-au reluat afacerea specializată în arhitectură de retail şi astăzi nu există mall în România unde să nu fie magazine proiectate de ei. "Am mers la Romexpo pentru a-i convinge pe cei de acolo să ne devină clienţi. Acolo i-am cunoscut pe cei de la City Mall care ne-au cerut să ne ocupăm de coordonarea tuturor chiriaşilor." Această misiune presupunea ca toate magazinele din mall să aibă un aspect unitar, înălţimile faţadelor să nu difere, intrările în magazine să fie similare, la fel şi signalistica (caseta luminoasă cu numele fiecărei firme). "Aşa am ajuns să ne ocupăm de 80 de chiriaşi care aveau multe întrebări, de la «de unde aduc gresia» până la «unde bag frigiderul în priză»", îşi amintesc cei doi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Matius Ichim,
designer,
magazine,
arhitect
/analize/comert/de-formatie-arhitect-de-profesie-creator-de-magazine-10283731
10283731
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.