Dar poate vreti un papion

Postat la 12 august 2008 284 afişări

Desi aflate in concurenta cu magazinele generaliste care au in oferta toate tipurile de vestimentatie, retelele specializate in haine pentru barbati spera in 2008 la cresteri de cel putin 50% ale volumului de afaceri. Pe ce se bazeaza?

Un act de curaj - asa descrie Cristian Radu felul in care a inceput afacerea Omnimoda in urma cu patru ani, cand a adus in tara in regim de franciza primele cravate Andrew’s Ties din portofoliul italienilor de la Zadi International.

Afacerea a mers: ultimii doi ani n-au trecut fara o crestere de 10-20% a vanzarilor, in conditiile in care cea mai ieftina cravata nu coboara sub 85 de lei. “Gusturile barbatilor si cultura lor in materie de vestimentatie au evoluat mult in ultimii doi-trei ani”, apreciaza directorul Omnimoda, ce detine franciza pentru Romania si pentru brandul italian de ciorapi si dresuri Golden Point, vandut printr-o retea de noua magazine.

 

Concret, cele doua magazine Andrew’s Ties din Capitala au avut in 2007 vanzari de circa 450.000 de euro, adica in jur de 17% din cifra totala de afaceri de 2,7 milioane de euro a Omnimoda, iar veniturile calculate pana la sfarsitul anului in curs ar trebui sa depaseasca trei milioane de euro, potrivit lui Radu. Primul magazin Andrew’s Ties a fost deschis, in mai 2004, in centrul comercial Unirea. Urmatoarele doua spatii de vanzare au fost Bucuresti Mall si Plaza Romania. Cele trei magazine nu au functionat in acelasi timp insa decat trei luni.

“Cel din Unirii nu a mers asa cum ne-am asteptat si l-am inchis”, spune directorul de franciza, motivand ca preturile afisate erau semnificativ mai mari decat la competitori precum Cavaliere, Bigotti sau Dinasty. In plus, sustine el, piata din Romania nu era pregatita prin 2004 pentru un magazin exclusiv de cravate, pentru ca “pe vremea aceea cravata era perceputa mai mult ca un obiect pe care trebuie sa-l legi la gat sa nu se vada nasturii de la camasa”.

 

Intre timp, lucrurile s-au schimbat. “Acum Bucurestiul mai inghite cel putin doua sau trei Andrew’s Ties, mai ales ca barbatii au inceput sa cumpere din retele specializate. La noi, camasile sunt accesorii, nu cravatele”, afirma Radu, mizand pe avantajul ca vinde o gama de produse mai variata decat magazinele generaliste.Cel de-al treilea magazin al brandului va fi deschis in Cotroceni Park. Pentru 50 de metri patrati, cat va avea in medie magazinul, compania a calculat investitii de circa 80.000 de euro. “Probabil ca vom deschide si in Liberty Center din Rahova. Patru Andrew’s Ties ar fi suficiente”, crede directorul Omnimoda.

 

Desi evolutia este vizibila, spune el, dezvoltarea pietei de profil este inferioara celei de pe pietele europene: “In Italia sa cumperi o cravata este ceva la fel de obisnuit ca si cum ti-ai cumpara o ciocolata. In Romania poate vindem 200-300 de cravate pe luna”. Aceeasi clientela o au in vedere la noi si branduri precum Cavaliere, Dinasty, Bigotti, Steillman, Braiconf, Millenium sau Rutti. Industria de profil numara in total circa 70 de producatori si circa 500 de comercianti.

Anul trecut, Romanian Distribution Group, compania care opereaza brandul Cavaliere, a deschis sase magazine. Acum are 27 si planuieste sa mai deschida inca zece pana la sfarsitul anului in curs, pentru ca in 2007 vanzarile i-au crescut cu 53% fata de anul anterior, adica pana la 10 milioane de euro, conform lui Dorin Butunaru, director de marketing al companiei.

Dar pentru a ajunge la o retea stabila si rentabila, Monica Toader Caluda, actionarul majoritar al Romanian Distribution Group, considera ca este nevoie de 40 sau 50 de magazine. “In cazul nostru, aceasta se va intampla probabil prin 2009, cand se vor finaliza majoritatea proiectelor de centre comerciale, pentru ca deocamdata tot profitul este reinvestit. Abia dupa unul sau doi ani fara noi investitii se pot cuantifica profiturile.”

 

Spre deosebire de franciza Andrew’s Ties, Cavaliere are o experienta de peste zece ani pe piata. De la import si distributie de ochelari de soare din Germania si Taiwan si apoi comert en detail cu haine, Romanian Distribution Group a trecut la productie de cravate. “Initial am inceput colaborarea cu un producator italian. Am fost printre primii furnizori pentru Metro si Steilmann”, isi aminteste Monica Toader Caluda. Ulterior, compania si-a infiintat propriul atelier pentru productie de cravate. “Din 1996 pana in 2000, aceasta a fost principala noastra activitate. Ajunseseram sa avem peste 200 de clienti, atat mari retele de retail, cat si firme private”, adauga Toader Caluda.

Acum, compania produce circa 25.000 de cravate lunar si vinde 85% in reteaua proprie de magazine. Anul 2000 a fost inceputul unei noi etape pe piata de retail, comenteaza Monica Toader Caluda, referindu-se la faptul ca in lipsa capitalului de modernizare, vechile centre comerciale gen Romarta sau micii comercianti au inceput sa piarda teren in fata marilor retele de hipermarketuri si a galeriilor comerciale de tip mall. “Am inteles atunci ca pentru a rezista pe piata avem nevoie de un brand si de magazine proprii.” Primul magazin Cavaliere, deschis in 2002, avea pe rafturi numai camasi si cravate. In timp, oferta s-a diversificat, fiind completata de costume, accesorii, pantofi.

 

In plus, compania avea deja experienta unei perioade dificile pe care Monica Toader o leaga de urmarile deprecierii leului in raport cu euro din perioada 1996-1997. “Pentru a plati furnizorii externi, am pierdut aproape tot profitul prin diferenta de curs valutar. Atunci am luat prin Fondul Romano-American de Investitii un credit de 100.000 de dolari, cu garantii imobiliare de numai 30.000 de dolari”, isi aminteste actionarul majoritar al companiei.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
vestimentatie,
producatori,
import,
export,
cravate
/analize/comert/dar-poate-vreti-un-papion-2918001
2918001
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.