Cum au descoperit retailerii a 13-a lună a anului

Autor: Andra Stroe Postat la 20 noiembrie 2020 182 afişări

După ce eMag, compania alături de care face parte în cadrul grupului Dante International, a pregătit terenul de vânzare transformând ziua de Black Friday din piaţa locală într-un fenomen, retailerul online Fashion Days se pregăteşte să culeagă roadele unei noi ediţii a celui mai aşteptat eveniment de reduceri al anului. CE ÎNSEAMNĂ PENTRU PIAŢA LOCALĂ DE FASHION UN BLACK FRIDAY ÎN PANDEMIE?

La noi, vânzările se împart în 13 luni, 12 luni calendaristice şi una de Black Friday”, a spus Robert Berza, general manager Fashion Days, într-o conferinţă de presă recentă, făcând referire la faptul că în cele 3 zile de reduceri compania înregistrează vânzări cât pentru o lună. În ciuda pandemiei de COVID-19, care a pus „pe butuci” mediul de business local, zona de e-commerce este cea care a avut numai de câştigat. „Dacă retailul în general a scăzut şi aici evident impactul a fost în offline, e-commerce-ul în schimb a crescut extrem de mult, în cele 2-3 luni de lockdown au fost valori foarte mari, variind între 40 şi 100% în funcţie de categorii şi de jucători, trend care s-a domolit în iulie-august-septembrie, ducându-se undeva în jur de 50-60%, şi care e posibil să accelereze în funcţie de potenţialele măsuri restrictive care vor apărea în următoarele săptămâni, spre valori pe care le-am văzut în primăvară”, notează executivul.

Sectorul fashion nu face excepţie. În plan internaţional, un exemplu grăitor este cel al companiei Zalando, care „în primele şase luni ale anului a avut venituri de aproape 3,6 miliarde de euro. În trimestrul II, aprilie-iunie, în Germania, unde a fost lockdown, veniturile lor au crescut cu 27%, în timp ce în primul trimestru au avut un ritm de creştere de circa 15%”. În ceea ce priveşte piaţa locală, potrivit datelor Fashion Days bazate pe surse precum Euromonitor şi Ministerul Finanţelor Publice, în primul trimestru online-ul ocupa doar o cotă de 11% din piaţa locală de fashion, însă în trimestrul II, odată cu instaurarea lockdown-ului şi închiderea mallurilor, acesta a crescut vertiginos, atingând o valoare de 58%, „împinsă preponderent ori de jucători activi exclusiv pe zona online, printre care Fashion Days, About You, epantofi, dar şi de businessuri omnichannel care au început să comunice mai mult, precum CCC, Hervis sau Pepco”. După marcarea acestui vârf, executivul estimează o stabilizare – circa 30-33%, până la finalul lui 2020 şi începutul lui 2021. Dacă la începutul de acestui an, într-un material publicat de ZF, Robert Berza spunea că se aşteaptă, după un an în care înregistrase, în piaţa locală, venituri de 325 de milioane de lei, la o evoluţie a veniturilor similară cu cea înregistrată în 2019, de +30%, anul acesta, impulsionate de pandemie, veniturile nete ale companiei au crescut în medie, potrivit executivului, cu 80% în intervalul aprilie – octombrie, faţă de perioada similară din anul precedent.

Potrivit lui, la aceste creşteri au contribuit şi investiţiile realizate de jucătorii din piaţa de profil în marketingul non-digital. Astfel, în intervalul aprilie-octombrie 2020, target rating point-ul (TRP – valoare utilizată în marketing şi publicitate pentru a indica procentajul publicului-ţintă atins de o campanie sau o reclamă printr-un mediu de comunicare – n. red.) a crescut cu 57% faţă de aceeaşi perioadă din 2019. În cazul brandului Fashion Days, reprezentanţii businessului spun că aceste investiţii au crescut cu 146% în acelaşi interval, iar investiţiile per total în imaginea brandului au fost de şase ori mai mari faţă de 2019, fără să ofere însă cifre. Peisajul care alcătuieşte topul jucătorilor din piaţa locală de fashion s-a schimbat la rândul său odată cu instaurarea lockdownului. Dacă în primul trimestru, potrivit estimărilor Fashion Days, clasamentul era condus de Inditex, urmat de discounterul Pepco, activ exclusiv pe retailul tradiţional, de H&M şi C&A, în trimestrul II în fruntea pieţei a ajuns Dante (cu Fashion Days şi Emag), Lidl, Inditex coborând pe a treia poziţie, iar Pepco, pe locul 4. În al III-a trimestru al anului Inditex şi-a reluat poziţia de lider, Pepco, locul secund, Dante a rămas în top 4, pe a treia poziţie, iar H&M, reintrat, a ocupat al patrulea loc în clasament. În perioada aprilie-octombrie, platforma Fashion Days a înregistrat o creştere de 96% a numărului de clienţi, până la 192.000, o evoluţie de 103% a numărului de aplicaţii active, şi o creştere cu şase procente a veniturilor din aplicaţie, care în acest moment acoperă 70% din vânzări.

Anul acesta, una dintre schimbările aduse de pandemie este şi accelerarea intrării brandurilor premium în online, impulsionată de închiderea magazinelor de profil din aeroporturi şi scăderea numărului de city-breakuri, care a afectat turismul „de shopping”. Pe lângă o serie de firme cunoscute nou intrate în portofoliu, precum Tommy Jeans, Il Passo, EA7 sau DKNY, executivul aminteşte şi de o nouă secţiune specială a platformei Fashion Days – Romanian Corner – destinată producătorilor autohtoni, cu branduri ca Mihaela Glavan, Alina Cernătescu, Bluzat, Underess, Baden şi Miau. În prezent, numărul designerilor locali incluşi în portofoliul companiei a ajuns la 36, cu vânzări lunare de 500.000 de lei, iar pentru perioada decembrie 2020-martie 2021 reprezentanţii businessului se află în negocieri cu alte 20 de branduri.

Black Friday, ediţia de pandemie

Potrivit datelor companiei, la nivelul pieţei locale de fashion, numărul comenzilor plasate în săptămâna de Black Friday a evoluat, de la 268.000 de comenzi în 2017, la 372.000 în 2019, cu o estimare de 502.000 în acest an. În cazul brandului Fashion Days, reprezentanţii businessului prevedeau (înainte de închiderea ediţiei, în avansul derulării evenimentului – n.red.) că ediţia de Black Friday avea să aducă o creştere cu 50% a comenzilor, până la 200.000, şi cu 40% a numărului de clienţi, până la 170.000 de persoane. În ceea ce priveşte valoare medie a coşului de cumpărături pe platforma şi site-ul Fashion Days, dacă în 2019 aceasta a atins suma de 415 lei, cu o valoare medie per produs de 187 de lei, anul acesta vorbim de o valoare medie a coşului de până la 425 de lei, cu o valoare medie de 201 lei a fiecărui produs comandat, potrivit datelor preliminare ale companiei.

În ceea ce priveşte veniturile medii înregistrate, estimările pre-eveniment erau de a ajunge de la 37 de milioane de lei (2019) la o valoare medie de 58 de milioane de lei, cele trei zile acoperind, astfel, veniturile unei întregi luni. Anul acesta, compania şi-a planificat debutul reducerilor începând cu dimineaţa zilei de 11 noiembrie, iar evenimentul a fost programat pe o perioadă de trei zile. Un trend remarcat anul acesta, în special după debutul pandemiei, şi care a accelerat cu ocazia perioadei de reduceri, este orientarea clienţilor către cele 900 de lockere (easy box), prin folosirea cărora se limitează interacţiunea dintre client şi curier. Astfel, în intervalul aprilie-octombrie utilizarea acestora a crescut, doar în regiunea Bucureşti – Ilfov, de la 18% la 28%. Ce are în plus această ediţie de Black Friday faţă de cele precedente nu e doar contextul în care se desfăşoară, ci şi faptul că, pentru multe businessuri, alături de perioada sărbătorilor de iarnă, reprezintă un colac  de salvare după declinul înregistrat pe fondul pandemiei. „Dacă nu îşi revin, e posibil să vedem nişte ieşiri în ianuarie-februarie de la branduri mici şi medii”, spune Robert Berza.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.