Ce planuri are moştenitoarea uneia dintre cele mai mari afaceri de familie din România, cu imperiul de sute de milioane de euro şi mii de angajaţi

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 24 februarie 2024 54018 afişări

Reprezentantă a celei de-a doua generaţii de lideri-antreprenori ai uneia dintre cele mai mari afaceri de familie din România, vicepreşedintele Transavia se aşteaptă ca în următorii 20 de ani compania să joace un rol important la nivel regional.

„Este foarte probabil să asistăm la o tranziţie semnificativă către soluţii inovatoare bazate pe inteligenţa artificială, care vor optimiza operaţiunile şi vor oferi o experienţă mai personalizată clienţilor”, afirmă Theodora Popa-Liteanu.

Ea are cunoştinţe de management strategic, leadership, negociere, investiţii de capital, marketing şi sustenabilitate, dobândite atât prin educaţia executivă acumulată prin absolvirea de programe la universităţi de prestigiu din întreaga lume, precum IMD Business School din Lausanne, Elveţia, Harvard, Columbia Business School, Oxford şi Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administrarea Afacerilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, cât şi prin practica în conducerea afacerilor.

În plus, este acţionar fondator al unui fond de private equity care oferă soluţii de capital şi parteneriat activ pentru consolidarea şi scalarea IMM-urilor din România.


Theodora Popa-Liteanu,  vicepreşedinte, Transavia

Cifră de afaceri (2022): 991 mil. lei

Profit net (2022): 205,3 mil. lei

Număr de angajaţi (2022): 2.338


În 2016, a fondat, alături de tatăl său, Ioan Popa, Theodora Golf Club, cel mai mare resort de golf din Romania, o investiţie privată unică. Situat în inima Transilvaniei, resortul pune la dispoziţia jucătorilor un teren la standarde profesioniste.

Transavia este liderul pieţei locale de carne de pui şi are în portofoliu brandul de carne de pui Fragedo şi semipreparate pe bază de pui Papane. Compania este unul dintre cei mai mari angajatori români, având în prezent aproape 2.400 de angajaţi, care activează preponderent în cele 31 ferme de creştere a păsărilor şi în cele patru ferme de producţie vegetală, în fabrica de nutreţuri combinate, în cele trei abatoare şi în fabrica de procesare a cărnii. În fermele companiei, localizate în opt judeţe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 30% la sută din producţia anuală a companiei merge către export.

Ce perspectivă aveaţi în urmă cu 20 de ani în ce priveşte evoluţia profesională? Ce vă doreaţi să profesaţi, să realizaţi?

În urmă cu două decenii, mă pregăteam să intru la liceu, iar aspiraţiile mele profesionale erau ca o carte în plin proces de scriere. Încă de la o vârstă foarte fragedă ştiam exact ce îmi doresc să fac, şi anume să lucrez alături de tatăl meu şi să învăţ cum să duc afacerea noastră de familie mai departe. Această dorinţă a fost alimentată şi mai mult de influenţa semnificativă a tatălui meu, Ioan Popa, care a construit cu succes cea mai puternică afacere din domeniul avicol din România: Transavia.

Am crescut condusă de valori solide precum onestitatea, integritatea şi respectul faţă de oameni, pe care mi le-a transmis el. Viziunea clară pe care o are asupra afacerilor şi etica solidă au fost pietrele de temelie care mi-au modelat perspectiva asupra lumii afacerilor. Tatăl meu nu doar că m-a pregătit pentru provocările mediului de afaceri, ci m-a inspirat să devin o antreprenoare dedicată şi determinată să urmeze aceleaşi principii care au asigurat succesul durabil al afacerii noastre de familie.

Realitatea a coincis cu gândurile de la acea vreme?

Ştiind foarte clar încă de mică ce vreau să fac, pot spune că traseul meu profesional m-a condus către împlinirea visului meu. Mi-am finalizat studiile şi am urmat cursuri de executive education la unele dintre cele mai prestigioase universităţi la nivel mondial. Am lucrat apoi în toate sectoarele afacerii noastre. Modelul unic în regiune al Transavia, integrat 100% vertical, de la bob la furculiţă, mi-a furnizat o perspectivă holistică asupra întregului lanţ valoric. Am învăţat lucrând cu oamenii noştri cum gestionăm eficient resursele, cum facem totul exact aşa cum trebuie. Am învăţat cum respectul şi etica sunt esenţiale pentru orice afacere. Fiecare etapă a fost o şcoală în sine pentru mine, iar ceea ce am învăţat lucrând în toate sectoarele a contribuit la dezvoltarea mea profesională şi personală în mod semnificativ.

Am avut privilegiul de a învăţa cum gestionăm resursele cu înţelepciune, cum urmărim calitatea şi siguranţa produselor noastre în fiecare etapă de producţie şi cum ne concentrăm pe eficienţă prin politica noastră Zero Pierderi.  Am învăţat totul despre producţie, distribuţie şi strategii de piaţă fundamentând astfel dezvoltarea mea profesională. Am acumulat abilităţi esenţiale în gestionarea echipelor, identificarea oportunităţilor de creştere şi adaptarea la schimbările constante din mediul de afaceri. Am intrat apoi în echipa de conducere Transavia, unde, alături de tatăl meu, dr. ing. Ioan Popa, am avut ocazia să aplic şi să dezvolt aceste cunoştinţe într-un context mai amplu. A fost o tranziţie naturală, unde experienţa a devenit un fundament solid pentru a contribui la succesul companiei.

În acest proces, am învăţat că respectul pentru oameni, etica în afaceri, grija pentru eficienţă, adaptabilitatea şi deschiderea către schimbare sunt esenţiale în atingerea obiectivelor şi în menţinerea poziţiei de lider puternic în industrie. În plus, doar învăţând continuu poţi fi pregătit mereu pentru provocările şi oportunităţile care apar în lumea de astăzi, aflată în continuă schimbare. Astfel, întotdeauna caut oportunităţi noi pentru a-mi extinde cunoştinţele şi a fi la curent cu ultimele tendinţe din domeniul nostru. Particip activ la evenimente dedicate şi cursuri de executive education, care au un rol semnificativ pentru adaptare la schimbările inevitabile de la nivel mondial şi care îmi permit să am o viziune cuprinzătoare asupra evoluţiilor din mediul de afaceri.

În ce priveşte următorii 20 de ani, cum vă aşteptaţi să se schimbe lumea / domeniul în care activaţi / compania pe care aţi clădit-o sau în care lucraţi acum?

Cu siguranţă tehnologia, inteligenţa artificială şi reglementările de sustenabilitate vor juca un rol esenţial în transformarea economiei mondiale şi, implicit, şi a industriei noastre în următorii 20 de ani. Este foarte probabil să asistăm la o tranziţie semnificativă către soluţii inovatoare bazate pe inteligenţa artificială, care vor optimiza operaţiunile şi vor oferi o experienţă mai personalizată clienţilor. De asemenea, „germenii” noii directive CSRD indică faptul că se va pune un accent tot mai mare pe investiţii verzi şi responsabilitate socială. Ce nu se va schimba însă cu certitudine este interesul oamenilor pentru produse alimentare naturale, făcute exact aşa cum trebuie, sigure, de cea mai înaltă calitate. Văd aşadar o oportunitate pentru Transavia de a-şi consolida poziţia de lider, de a continua să întărească încrederea consumatorilor şi partenerilor în produsele oferite şi în acţiunile făcute, de a continua investiţiile şi expansiune pe noi pieţe. Îmi doresc, şi sunt sigură că în următorii 20 de ani compania fondată de tatăl meu va deveni unul dintre cei mai importanţi jucători la nivel european. Aşa cum am făcut, încă de la înfiinţare, compania are potenţialul de a modela nu doar viitorul propriu, ci şi direcţia în care se îndreaptă industria în ansamblu, căci avem puterea să continuăm să inovăm, să ne adaptăm cu agilitate la schimbările de mediu, să continuăm să investim masiv şi să ne menţinem focusul asupra sustenabilităţii şi asupra calităţii produselor pe care le oferim.    


BUSINESS Magazin va lansa în curând anuarul 100 Cele mai puternice femei de afaceri, ediţia 2024. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a catalogului să descoperim împreună cu reprezentantele mediului de afaceri cum au fost cei 20 de ani pe care i-am trăit şi la ce ne aşteptăm pentru următoarele două decenii. Theodora Popa-Liteanu, vicepreşedinte al Transavia, este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an în cadrul acestui proiect.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.