Sondaj Cargus: Anul acesta, de Black Friday, românii sunt mai calculaţi şi nu mai cumpără impulsiv. 64% dintre respondenţi spun că vor cheltui mai puţin de 1.000 de lei

Autor: Valeriu Dănilă Postat la 29 octombrie 2025 13 afişări

Sondaj Cargus: Anul acesta, de Black Friday, românii sunt mai calculaţi şi nu mai cumpără impulsiv. 64% dintre respondenţi spun că vor cheltui mai puţin de 1.000 de lei

De Black Friday, românii se orientează din ce în ce mai mult către cumpărături din marketplace-uri online precum eMAG sau Altex, unde mizează pe cele mai bune reduceri.

7 din 10 urmăresc produsele dorite pe astfel de platforme, iar aproape 5 din 10 se uită în paralel şi la magazine online specializate, în detrimentul magazinelor fizice unde doar 2 din 10 spun că vor căuta reduceri în acest an, potrivit celui mai recent sondaj Cargus, pe un eşantion de 1.036 de respondenţi din mediul urban.

Preţul rămâne cel mai important criteriu de selecţie a produselor cumpărate pentru 88% dintre respondenţi, urmat de costul transportului (26%) şi recenziile altor clienţi (22%). 14% dintre respondenti iau în calcul şi timpul de livrare şi politica de retur atunci când plasează comenzi de Black Friday.

Dacă în anii trecuţi Black Friday a fost pentru mulţi o ocazie să cumpere cât mai multe produse la reducere, 2025 îi găseşte pe români mai calculaţi şi mai atenţi la buget ca oricând, în contextul economic actual.

Aproximativ 4 din 10 spun că vor cheltui mai puţin de Black Friday anul acesta faţă de 2024, iar alţi 37% intenţionează să se încadreze într-un buget similar celui alocat anul trecut. Cei mai mulţi români (aproape 64%) plănuiesc să cheltuie sub 1.000 de lei pe cumpărăturile la reducere de Black Friday şi doar 13% dintre români estimează un buget de peste 2.500 de lei.

„Black Friday nu mai este despre goana după reduceri, ci despre alegeri chibzuite şi valoare reală. Românii nu mai cumpără din impuls, ci aleg cu atenţie magazinele şi produsele în care au încredere şi sunt mai rezervaţi în ceea ce priveşte bugetul alocat, un semn clar de maturizare a comportamentului de consum. În acelaşi timp, tendinţele de creştere a volumului de livrări pe care le vedem deja indică şi o schimbare a stilului de cumpărare: comenzi cu valoare mai mică, din mai multe magazine, în funcţie de cele mai bune oferte. De Black Friday, una dintre cele mai aglomerate perioade ale anului pentru curierat, ne aşteptăm la o creştere de aproximativ 40% a numărului de livrări faţă de o perioadă obişnuită, cu un vârf de peste 70% într-o singură zi de livrare”, declară Belgin Bactali, CEO Cargus.

Pentru cei mai mulţi români, Black Friday este mai degrabă o ocazie de a face achiziţii utile în acest an decât un maraton al ofertelor.

Când vine vorba de ce pun în coş, electronicele şi electrocasnicele rămân în topul preferinţelor pentru jumătate dintre respondenţii la sondajul Cargus. Pe locurile următoare se află hainele şi accesoriile (27%), produsele pentru casă şi grădină (20%), cosmeticele sau parfumurile (17%) şi cărţi şi jucării (15%).

Sondajul Cargus a fost realizat în perioada august - septembrie 2025, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.036 de respondenţi din mediul urban. Studiul analizează comportamentele de consum şi aşteptările românilor legate de cumpărăturile de Black Friday, oferind o imagine relevantă asupra tendinţelor de achiziţie online şi offline din sezonul reducerilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cargus,
black friday,
reduceri,
impulsiv

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.