Ce spune AI-ul despre ce şi-au cumpărat românii de Black Friday: Nu mai cumpără ca „să prindă un televizor la 999 lei”, ci ca să-şi securizeze viaţa pentru următoarele luni: hrană, copil, animale, cafea, evadare. Iar când totul e bifat, intră în scenă aurul şi maşinile
Dacă Black Friday ar fi un test psihologic colectiv, ediţia 2025 tocmai ne-a făcut radiografia: suntem un popor care bea cafea la sac, hrăneşte animalele cu boabe, nu-şi lasă copilul fără scutece, dar nu refuză nici aurul, festivalurile sau o maşină nouă „la ofertă”. În primele 12 ore, românii au comandat peste 3,14 milioane de produse de pe eMAG, în valoare totală de 896 milioane lei – mai mult decât în toată ziua de Black Friday de anul trecut. Atât de repede s-au dat reducerile, încât prima comandă a fost deja livrată şi ridicată de la easybox la 14:35. Opt minute. Atât i-a luat clientului să ajungă la locker. Nici curierul nu apucase să iasă din parcare.
Ce s-a cumpărat cu cel mai mare entuziasm?
Nu telefoane, nu televizoare. Nu roboţi de bucătărie. Ci… peştişori. 1,65 milioane de peştişori gumaţi cu vitamine. Dacă te întrebi cine îi mănâncă, răspunsul e simplu: toată lumea. Şi probabil pe stomacul gol, pentru că s-au cumpărat şi 112 tone de boabe de cafea, semn că România nu bea doar cafea – o depinde ca de oxigen.
Apoi, în topul absolut al responsabilităţii, avem naţiunea părinţilor care nu negociază la scutece: 120.000 de pachete vândute în jumătate de zi.
Când se spune că „românul cumpără compulsiv”, e doar pe jumătate adevărat.
2025 arată că românul cumpără calculat, dar emoţional: copilul, animalele, cafeaua, after-party-ul, apoi restul.
Adevărata revoluţie? Cumpărăm pe datorie, dar cu stil
33% dintre comenzi au fost în rate fără dobândă. Dacă înainte Black Friday era „cumperi dacă ai bani”, acum e „cumperi, iar banii vin după”.
eMAG a testat cu succes ideea: până la 10.000 lei direct în contul MyWallet, în 12 rate. Creditul nu mai e un truc de bancă, e un buton în checkout.
CEO-ul eMAG, Tudor Manea, a spus-o în clar:
„Obiectivul este ca fiecare client să aibă o linie de credit la un clic distanţă.”
Adică reducerile sunt emoţie, dar mecanismul e matematic: plăteşti mai târziu, cumperi mai mult.
Black Friday 2025, varianta „adevărul gol-goluţ”
✔️ Nu mai e sărbătoarea televizorului, ci a consumului strategic
✔️ Românul nu face stoc de electronice, ci de energie (cafea), proteine (peştişori gumaţi) şi decenţă parentală (scutece)
✔️ Experienţele (festivaluri, vacanţe) au intrat în acelaşi coş cu detergentul
✔️ Dacă animalul are mâncare, copilul are Pampers şi tu ai bilet la Untold – se poate spune că viaţa e sub control
Concluzie?
Românii nu mai cumpără ca „să prindă un televizor la 999 lei”, ci ca să-şi securizeze viaţa pentru următoarele luni: hrană, copil, animale, cafea, evadare. Iar când totul e bifat, intră în scenă cele 22 de maşini şi aurul. Aşa arată noul consum românesc: pragmatic, amuzant, uşor anxios, dar cu chef de viaţă. Şi foarte, foarte rapid.
Interpretare realizată cu ajutorul AI pe baza datelor de la eMAG.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













