Raport Kearney: Băncile de retail din România se află la coada clasamentului european la profitabilitatea per client, cu doar 77 de euro, faţă de un nivel record de 238 euro în 2024 în Europa. Dar venitul per client a avut un avans robust, de 10%

Autor: Roxana Rosu Postat la 05 iunie 2025 33 afişări

Raport Kearney: Băncile de retail din România se află la coada clasamentului european la profitabilitatea per client, cu doar 77 de euro, faţă de un nivel record de 238 euro în 2024 în Europa. Dar venitul per client a avut un avans robust, de 10%

Băncile din România se află la coada clasamentului european în privinţa profitabilităţii per client, cu doar 77 de euro, în condiţiile unei medii de 168 euro în Europa de Est şi unui record de 238 euro la nivelul întregii Europe, arată studiul European Retail Banking Radar realizat de compania globală de consultanţă Kearney.

În Europa, profitul per client a crescut de la 229 euro în 2023, marcând un avans de 50% faţă de 2019. Pe primul loc se află Elveţia, cu un câştig de 807 euro/client. 

În acelaşi timp, băncile de retail europene au înregistrat anul trecut o încetinire semnificativă a creşterii veniturilor, la o medie de doar 2,9%, faţă de 18% în 2023.

"În timp ce creşterea veniturilor a încetinit în Europa de Vest, România a înregistrat totuşi o creştere robustă de peste 10% a veniturilor pe client în 2024. Performanţa este determinată în principal de menţinerea ratelor de dobânda la un nivel ridicat. Clienţii din România s-au obişnuit cu ofertele ‘cost-zero’ – fără comisioane, fără taxe – şi au aşteptări din ce în ce mai mari de transparenţă totală; comparativ cu pieţele vestice, există o toleranţă mult mai scăzută pentru comisioanele bancare.

Retail banking-ul din România rămâne, însă, la coada clasamentului în termeni de venit pe angajat şi profit pe client - chiar şi în comparaţie doar cu regiunea CEE. Există în continuare loc pentru îmbunătăţirea eficienţei operaţionale şi pentru investiţii mai consistente în digitalizare şi tehnologie, pentru a îmbunătăţi experienţa clienţilor.",a  comentat Florian Teleabă, Principal Kearney România.

România se află pe ultimul loc şi în privinţa venitului per angajat, cu o medie de 101.000 euro în 2024, faţă de nivelul de 148.000 euro în Europa de Est şi de 406.000 euro în Europa de Vest.

În ceea ce priveşte venitul per client, Elveţia rămâne pe primul loc pe piaţa de retail banking, cu o medie de 2.003 euro, dar băncile scandinave se apropie cu paşi repezi de lider, cu o medie de 1.000 euro. În acelaşi timp, Spania şi Italia înregistrează performanţe puternice, aproape de 900 euro venit per client.

Raportul  Kearney mai arată că, la nivel european, veniturile din comisioane reprezintă acum peste două treimi (72%) din creşterea totală, cu o creştere anuală de 5%. Această evoluţie a fost determinată de volumele mai mari de tranzacţii, majorările de comisioane pe conturi şi o performanţă solidă în administrarea activelor şi asigurări.

Practic, pe măsură ce fluxurile tradiţionale de venituri bazate pe dobândă se confruntă cu presiuni continue, băncile găsesc noi modalităţi de a spori profitabilitatea.

Un raport cost-venit sub 40% era aproape de neconceput anterior în retail banking, dar în 2024 Portugalia a atins o medie de 32% la nivel naţional, iar Polonia a înregistrat o medie de 35%.

Consultanţii subliniază că, având veniturile din dobânzi sub presiune, băncile trebuie să se concentreze pe controlul costurilor, eficienţa operaţională şi adoptarea AI pentru a-şi menţine marjele. Astfel, trecerea către fluxuri de venituri non-dobândă şi optimizarea operaţiunilor vor fi cruciale pentru sustenabilitatea pe termen lung.

Pe de altă parte, deşi ritmul de creştere a veniturilor s-a temperat, profitabilitatea a continuat să crească în sectorul bancar de retail din european. Profitul pe client a atins un record de 238 euro în 2024, în creştere de la 229 euro în 2023 şi marcând o creştere de 50% faţă de anul 2019. ”Această performanţă solidă reflectă capacitatea băncilor de a menţine marjele printr-un control riguros al costurilor, îmbunătăţirea eficienţei operaţionale şi pivotarea strategică spre produse cu marje mai mari, precum administrarea activelor şi asigurările”, se arată în raport.

Gestionarea expunerii la risc va fi o prioritate majoră anul acesta, având în vedere creşterea economică slabă, tarifele record impuse de SUA şi încrederea scăzută a consumatorilor. În Polonia, Spania şi Franţa, băncile au alocat peste 10% din venituri pentru a anticipa noile riscuri de neplată. În Spania, băncile au pus deoparte peste 100 EUR per client pentru a atenua riscurile generate de aceste dificultăţi macroeconomice.

Studiul Retail Banking Radar analizează aproape 90 de bănci retail din 21 de pieţe europene – 49 de bănci din 13 pieţe din Europa de Vest şi 38 de bănci din 8 pieţe din Europa de Est. Ajuns la a 17-a ediţie, studiul utilizează datele oficiale raportate de bănci din 2007 până în 2024, examinând periodic peste 12 dimensiuni-cheie legate de venituri, eficienţă operaţională şi managementul riscului.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
clienti,
banci,
retail,
romania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.