Oraşul din România care se pregăteşte în 2023 de cea mai importantă inaugurare de mall din ultimii şapte ani. Dezvoltatorii pregătesc 260.000 mp de retail nou la nivel naţional

Autor: Bogdan Alecu Postat la 28 martie 2023 6251 afişări

Oraşul din România care se pregăteşte în 2023 de cea mai importantă inaugurare de mall din ultimii şapte ani. Dezvoltatorii pregătesc 260.000 mp de retail nou la nivel naţional

Anul 2022 a fost marcat de puţine livrări de noi proiecte mo­derne de retail, completând suprafaţa totală existentă cu doar 77.000 de me­tri pătraţi, ceea ce reprezintă aproxi­mativ jumătate din livrările estimate iniţial şi o scădere substanţială com­pa­rativ cu cei 102.000 de metri pătraţi înregistraţi în 2021, arată raportul anual publicat de Colliers.

„Perspectivele pe termen scurt pentru piaţa de retail depind de gra­dul în care creşterea vânzărilor esti­mată pentru 2023 va compensa creş­terea inflaţiei şi a costurilor mai mari cu serviciile de administrare a pro­prietăţilor. Faptul că cea mai mare parte a proiectelor care urmează să fie realizate în următorii ani sunt parcuri de retail, un tip de proiecte care oferă o flexibilitate mai mare în procesul de dezvoltare, asigură un grad mai mare de încredere că aceste proiecte se vor realiza în pofida creşterii costurilor de construcţie.

Par­curile de retail anunţate rămân în mare parte concentrate în oraşele medii şi mici, chiar oraşe cu o popu­laţie mai mică de 50.000 de locuitori, dar cu o economie activă şi fără pro­iecte moderne de retail. În ceea ce priveşte centrele comerciale de mari dimensiuni, NEPI Rockcastle va livra spre sfârşitul anului Prome­nada Mall Craiova, cu aproape 64.000 de metri pătraţi, acesta fiind cel mai mare proiect livrat în Ro­mânia de la deschiderea ParkLake Bucureşti, din 2016“, adaugă Liana Dumitru, direc­tor retail agency la Colliers.

Aradul de asemenea revine în forţă, iar AFI Europe va inaugura în acest an proiectul demarat în 2022.

„La Arad am achiziţionat un teren în 2007 şi am asteptat mo­mentul oportun pentru dezvoltarea acestui proiect. Este un retail park deschis, cu o galerie mare, incluzând magazine precum Carrefour, Media Galaxy, Decathlon şi Leroy Merlin. Peste 80% din proiect este deja închiriat şi restul sunt sub negocieri avansate, astfel încât la deschidere totul va fi închiriat. Deja avem un Drive Thru McDonaldÕs acolo“, a spus Doron Klein, CEO AFI Europe pentru România şi Cehia, într-un interviu acordat ZF la mijlocul lunii februarie.

Chiar şi cu aceste noi livrări, care ar putea începe să depăşească 200.000 de metri pătraţi pe an, România, cu cei peste 4,1 milioane de metri pătraţi de centre comerciale şi parcuri de retail, rămâne în urma ţărilor din Europa Centrală şi de Est şi chiar în urma ţărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum/ capita similar cu cel din Cehia şi Polonia (în termeni de volum de produse şi servicii achizitionate), stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia şi cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia.

În perspectivă, consultanţii Colliers explică faptul că în condiţiile în care economia locală rămâne suficient de solidă, iar pe piaţa muncii nu vom vedea disponibilizari masive, veniturile şi implicit nivelul consumului vor rămâne la un nivel ridicat. Un lucru pozitiv pentru piaţă, concluzionează consultanţii Colliers, este că în ultimii 2-3 ani, diferite proiecte de retail, precum centrele comerciale Cora, Vitantis sau River Plaza Râmnicu Vâlcea, au intrat în administrarea unor noi proprietari, ceea ce ar putea duce, în timp, la o reechilibrare a portofoliilor în piaţă.

Cel mai mare proiect livrat în 2022 a fost extinderea Colosseum Mall din Bucureşti (16.500 de metri pătraţi), urmată de Scallier’s Funshop Retail Park din Timişoara (10.800 de metri pătraţi). Cea mai mare parte a livrărilor a constat în scheme de tipul parcurilor de retail, iar aproape jumătate din suprafaţa totală a spaţiilor noi a rezultat din extinderea proiectelor de retail existente.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătraţi, din care peste 2,7 milioane de metri pătraţi sunt centre comerciale tradiţionale, iar restul preponderent parcuri de retail. Peste 60% din suprafaţa totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari oraşe, cu peste 200.000 de locuitori, deşi ne aşteptăm ca decalajul dintre oraşe să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunţate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în oraşe mici şi mijlocii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.