Marile reţele pariază pe casele fără casier. România are cu 30% mai multe supermarketuri şi hipermarketuri decât în 2020, dar numărul caselor self-service a crescut cu 379%

Autor: Cristina Roşca Postat la 10 decembrie 2025 10 afişări

Aproape jumătate din supermar­keturile şi hipermarketurile din România au case „fără casier” şi ponderea tot creşte. Pe de altă parte, numărul mediu de salariaţi per magazin scade. Iar între cele două serii de date există o corelaţie, arată o analiză a Consiliului Concurenţei.

Marile reţele pariază pe casele fără casier. România are cu 30% mai multe supermarketuri şi hipermarketuri decât în 2020, dar numărul caselor self-service a crescut cu 379%

♦ Consiliul Concurenţei avertizează: Pe măsură ce numărul de case self-service per magazin creşte, numărul de angajaţi per unitate scade.

Aproape jumătate din supermar­keturile şi hipermarketurile din România au case „fără casier” şi ponderea tot creşte. Pe de altă parte, numărul mediu de salariaţi per magazin scade. Iar între cele două serii de date există o corelaţie, arată o analiză a Consiliului Concurenţei.

„Pe măsură ce numărul de uni­tăţi de self-service raportate la nu­mărul de magazine creşte, numărul de angajaţi implicaţi în activităţile operaţionale raportat la numărul de magazine are o tendinţă de scădere“, spun analiştii de la Concurenţă.

Corelaţia a pornit de la numărul de case self-service per total maga­zine moderne (inclusiv cele ce nu au astfel de aparate). Mai exact, sunt cam două astfel de case per magazin, în contextul în care sunt aproximativ 4.500 de supermarketuri şi hiper­marketuri în România. Spre com­paraţie, în 2020 raportul era de 0,7 case fără casier per unitate.

În ceea ce priveşte numărul mediu de salariaţi per punct de vânzare, acesta s-a redus cu 12% - de la 25 la 22 de persoane.

Aşadar, pe măsură ce numărul caselor fără casier creşte, numărul mediu de angajaţi per magazin scade.

Această tendinţă poate fi însă justificată şi de faptul că se deschid mai multe unităţi mici decât mari, iar acestea funcţionează cu mai puţini salariaţi.

Totuşi, într-o eră în care AI-ul ameninţă angajaţii din aproape orice sector, este un semnal de alarmă că şi în comerţ – sectorul care angaja printre cei mai mulţi oameni – se schimbă ceva.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.