Manolescu, Blanchard România: De ce să nu îţi stabileşti obiective pentru 2015

Postat la 18 decembrie 2014 807 afişări  

E final de an şi văd că deja încep să apară reţete despre cum să îţi stabileşti obiective pentru următorul an. Pe lângă site-uri şi bloguri “specializate”, sunt tot felul de sfaturi legat de cum să îţi stabileşti obiective, eventual smart sau cu tot felul de codiţe.

Manolescu, Blanchard România: De ce să nu îţi stabileşti obiective pentru 2015
Manolescu, Blanchard România: De ce să nu îţi stabileşti obiective...

Rareş Manolescu este managing director Blanchard România, Master Trainer şi coach.


Se pare că şi la nivel conversaţional, prietenii îşi povestesc cum fac ei evaluarea la final de an şi apoi, în noaptea de anul nou sau în primele zile din noul an, stau cuminţi cu creionul în mână sau cu degetul pe ecranul smartphone-ului şi scriu obiective. Pare un proces fascinant. Unii dintre cei care ascultă (eram şi eu printre ei) devin admiratori ai acestor persoane: “Wow, ce organizat şi disciplinat e X”. Eu personal nu mai cred în ele. Le găsesc ca fiind o sursă de motivaţie auto-impusă şi dăunătoare sănătăţii mele mentale.

De ce a-ţi stabili obiective legate de viaţa ta sau de anul următor este stresant? Şi cum creează asta motivaţie auto-impusă?

În primul rând, exerciţiul în sine de a stabili obiective e stresant şi dificil. Ca adulţi, nu învăţăm deloc acest lucru în şcoală. Ne trezim angajaţi într-o companie sau având compania proprie şi brusc suntem aruncaţi în vârtejul lucrului cu obiective. Şi fie citim pe internet, fie aflăm de la un curs cum se stabilesc obiectivele. Explicarea acronimului e rapidă, ce lipseşte însa e practica supervizată. De unde ştim că FELUL în care stabilim obiective e potrivit? Cine ne oferă ghidare, cine ne sprijină cu sfaturi sau coaching în zona asta? Câti manageri au disponibilitate şi competenţă să îşi îndrume angajaţii despre CUM să stabilească obiectivele şi apoi să discute cu ei despre cum pot învăţa să le conceapă şi mai bine?

În afară de o competenţă maxim moderată în stabilirea obiectivelor (când ai stat de vorbă ultima dată cu cineva despre CUM stabileşti obiective, nu despre conţinutul lor?), mai apare şi factorul motivaţional. Stabilirea obiectivelor e un proces stresant pentru că generează auto-impunere, mai ales dacă apar reperele: timp, cantitate. Adică imi propun (a se citi auto-impun) să realizez (gândeşte-te la orice) până la final de 2015. Dacă acest obiectiv devine public, spus prietenilor, e şi mai puternic efectul asupra motivaţiei: trebuie să atingi obiectivul şi pentru că le-ai spus amicilor tăi. Şi trebuie să le demonstrezi şi lor că poţi, nu doar ţie. Cu alte cuvinte, presiune dublă.

Iar această presiune se manifestă prin reacţii fiziologice generate de creier, de exemplu prin “injecţii” de cortizol (hormonul principal al stresului) care îşi face de cap prin organism. De ce se întâmplă asta? Pentru că situaţia în care ţi-ai stabilit un obiectiv personal (eventual comunicat şi altora), în momentul în care faci o evaluare şi realizezi că nu l-ai atins aşa cum îţi doreai, determină o situaţie de tip ameninţare pentru organism, iar sistemul limbic intră imediat în acţiune, pentru a decide dacă ar trebui să renunţi sau să continui cu îndârjire ceea ce faci. Această decizie e precedată de pregatirea corpului pentru situaţia respectivă, adică de pre-activarea organismului prin secreţia de cortizol, eventual de adrenalină (dacă obiectivul la care esti în întârziere e critic).

Unul dintre efectele “tratamentului” sistematic cu cortizol este că afectează capacitatea de concentrare, activează anxietate sau depresie şi generează probleme de memorie. Iar dacă sunt multe obiective la care nu esti în ritm (asa cum ţi-ai propus iniţial) poţi să ai parte de un fel de stare semi-continuă de stres. De ce ai face asta?

Am descoperit acum ceva timp diferenţa dintre intenţii şi obiective. Asta după ce multa vreme îmi stabileam conştiincios obiective, mă chinuiam să le fac SMART şi le verificam câteodată. De multe ori evitam asta pentru ca ştiam că sunt în întârziere cu ele şi nu aveam chef să constat acest lucru şi să mi-l spun. Am inţeles că intenţiile sunt mai puţin palpabile decât obiectivele şi în acelaşi timp mult mai susceptibile de a fi adaptate la realitate.

Ce e diferit la intenţii versus obiective e că am sesizat ca ele nu creează presiune. Nu generează motivaţie auto-impusă, deşi sunt alese la fel ca obiectivele. Procesul magic e că motivaţia pe care ele o activează e una aliniată sau integrată. Pentru că dacă începi să te gândeşti la intenţiile tale pentru viitor asta nu înseamnă neaparat în 2015. A gândi în termen de un an de zile e limitativ. Cum ar fi să gândesti în termen de viitor, fără să pui neaparat un deadline?

Mai văd o diferenta în felul în care sunt formulate. Intenţia o văd formulată ca pe ceva prezent (sunt calm şi relaxat) nu ca pe ceva ce va fi atins cândva (în 2 ani voi fi calm, adica în peste 80 % din situaţii voi analiza înainte de a răspunde şi relaxat, adică creierul meu va fi pus în situaţii în care va secreta endorfină peste 50 % din timp). Probabil că ai zâmbit citind acest exemplu de obiectiv. Sună aiurea, nu? Ei bine, cam aşa arată dacă te apuci să chinui o intenţie personală (de a te simţi cumva bine) să “intre” într-un format de obiectiv. În schimb, a gândi că eşti şi faci în prezent lucruri (deşi ele nu se întamplă încă) poate fi mult mai automotivant şi mai puternic emoţional, decât a gândi că ele se vor întampla în viitor.

Cel mai important aspect în lucrul cu intenţiile însă am descoperit că nu e formularea lor ci practica de a le repeta zilnic. Singurul exerciţiu practic pe care l-am învăţat de la două persoane extrem de importante din viata mea este ca în fiecare dimineaţă să îmi scriu intenţiile (pe hârtie, electronic). De ce zilnic? Pentru că antrenamentul de a ţi le spune o dată pe zi sau a formula în minte e cel mai puternic activator de motivaţie şi de energie pentru a le duce la îndeplinire. Şi pentru că, repetându-le zilnic, ajungi să îţi dai seama ce îţi doreşti cu adevărat, de fapt. E posibil să realizezi că repetând zilnic scrierea intenţiilor, felul în care le formulezi se schimbă. Că ordinea lor nu mai e aceeaşi. Că adaugi sau uiţi intenţii. E normal. E un proces continuu şi activ, nu ceva static. Obiectivele sunt statice. Intenţiile sunt dinamice. Iar procesul de a le formula este la rândul lui ceva dinamic, emergent.

Închei invitându-te să faci următorul exerciţiu timp de trei luni (atenţie, perfecţionişti, s-ar putea să vă “doară” pentru că nu e foarte controlabil procesul):
- Decide cum vrei sa îţi scrii intenţiile (pe hârtie sau electronic, dar nu schimba mediul)
- Alocă-ţi o oră pentru a sta cu tine şi a scrie intenţiile tale (orice îţi trece prin minte şi îţi doreşti să fii / să faci / să ţi se întâmple / să ai / să simţi etc.)
- Nu te gândi la o ordine anume, doar scrie-le aşa cum îţi vin
- În fiecare zi, reia scrierea acestor intenţii, atâtea câte îţi vin în minte, aşa cum îţi vine să le scrii.
- Nu te uita peste intenţiile scrise în zilele precedente pentru a te inspira. Fiecare zi are importanţa ei şi îţi activează câteodată altă ordine.
- Observă cum ţi se dezvoltă rutina de a le scrie, devenind ca o “mantra”. Când observi asta, înseamnă că eşti deja mai conectat la tine, mai prezent. Eşti pe drumul cel bun.
- Dacă într-o zi nu ai chef să le scrii, nu poţi sau nu ai timp, lasa-le aşa. Nu te stresa că nu ai facut asta. Mai ai nevoie şi de pauze.

După trei luni, uită-te la ce s-a schimbat în viaţa ta, ca urmare a antrenamentului zilnic. E un alt fel de fitness mental care sigur va schimba ceva la tine. Poate chiar îţi va produce sincronicităţile necesare în a-ţi atinge intenţiile într-un fel sau altul.
 

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Am mai scris despre:
obiective,
sfaturi,
motivare
http://www.businessmagazin.ro/actualitate/manolescu-blanchard-romania-de-ce-sa-nu-iti-stabilesti-obiective-pentru-2015-13727777
13727777
comments powered by Disqus
Sky is the limit - Birouri cu vedere spre miliarde de euro Sky is the limit -  Birouri cu vedere spre miliarde de euro

Două milioane de metri pătraţi. Douăzeci de Arene Naţionale puse una lângă alta sau 14 parcuri Cişmigiu aşezate alături. Atât au adunat împreună, în ultimii ani, cei mai mari 50 de proprietari de birouri din Bucureşti.

vezi continuarea
ZF.ro
Este OFICIAL: Olguţa Vasilescu tocmai a făcut anunţul pe care îl aşteptau MII de români. ”De acum, va primi 500 de euro pe LUNĂ de la Guvern oricine va... Este OFICIAL: Olguţa Vasilescu tocmai a făcut anunţul pe care îl aşteptau MII de români. ”De acum, va primi 500 de euro pe LUNĂ de la Guvern oricine va...
ONE.ro
Cum arată soţia lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon. Acesta este, la ora actuală, cel mai bogat om din lume Cum arată soţia lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon. Acesta este, la ora actuală, cel mai bogat om din lume
Motivul pentru care Mădălin Ionescu a demisionat. Afecţiunea care l-a făcut să renunţe la un salariu de 15.000 de euro
Gabriela Cristea, despre câştigurile din televiziune: "Mai bine de un milion de euro"
Descopera.ro
Un mare CERCETĂTOR de la Universitatea Bonn a reuşit să vadă şi să înregistreze IMAGINI din VIITOR cu o tehnică revoluţionară. Ce a apărut pe ecran - VIDEO Un mare CERCETĂTOR de la Universitatea Bonn a reuşit să vadă şi să înregistreze IMAGINI din VIITOR cu o tehnică revoluţionară. Ce a apărut pe ecran - VIDEO
De unde vine numele judeţului în care locuieşti
Criminalul EVREU despre care nu vorbeşte nimeni. A UCIS zeci de milioane de oameni, inclusiv ROMÂNI. Este unul dintre cei mai mari ucigaşi din istorie
Go4it.ro
Cel mai SPECTACULOS smartphone de până acum tocmai a fost prezentat. Nimic nu va mai fi la fel pe piaţă, deoarece acest model „extraterestru” schimbă regulile. Galaxy S9, Huawei P20 şi iPhone X par deja demodate Cel mai SPECTACULOS smartphone de până acum tocmai a fost prezentat. Nimic nu va mai fi la fel pe piaţă, deoarece acest model „extraterestru” schimbă regulile. Galaxy S9, Huawei P20 şi iPhone X par deja demodate
Ce se va întâmpla cu eMAG, în condiţiile în care gigantul AMAZON se află la graniţa micului său „imperiu” din regiune şi angajează masiv în România, iar coloşii chinezi privesc lacomi spre Occident. Acţionarul Iulian Stanciu a spus ce are de gând să facă
Nokia X6, telefonul cu „breton” de la HMD Global, va fi lansat şi în afara Chinei
Csid.ro
Toxiinfecţia alimentară şi indigestia. Cum stăm departe de aceste afecţiuni în vacanţă Toxiinfecţia alimentară şi indigestia. Cum stăm departe de aceste afecţiuni în vacanţă
Alina Puşcaş: Adopt des dieta cu multe legume şi salată verde
Monica Bârlădeanu: Recomand acest pas tuturor celor care nu reuşesc să ajungă la forma fizică pe care şi-o doresc

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.