De la promisiune la coşmar: Cum a reuşit Bruxelles-ul să transforme relaxarea interdicţiei motoarelor termice într-o bombă cu ceas pentru industria auto şi buzunarele şoferilor europeni

Autor: Andrei Şerbănescu Postat la 18 decembrie 2025 9 afişări

De la promisiune la coşmar: Cum a reuşit Bruxelles-ul să transforme relaxarea interdicţiei motoarelor termice într-o bombă cu ceas pentru industria auto şi buzunarele şoferilor europeni

Industria auto europeană priveşte cu tot mai mult scepticism planul Uniunii Europene de a relaxa interdicţia privind motoarele cu combustie din 2035, pe măsură ce detaliile concrete ale noii legislaţii ies la iveală. Mai mulţi lideri din industrie avertizează că modificările propuse sunt „dezastruoase” şi vor duce, inevitabil, la creşterea preţurilor automobilelor.

Marţi, Bruxelles-ul a anunţat că va renunţa la legea care obliga producătorii auto să reducă emisiile la zero până în 2035. În schimb, constructorii vor putea menţine aproximativ 10% din nivelul emisiilor din 2021 şi vor continua să vândă anumite modele cu motoare pe benzină şi hibride. Totuşi, Comisia Europeană impune ca aceste emisii să fie compensate prin utilizarea de oţel cu amprentă redusă de carbon şi combustibili sustenabili.

Această aparentă relaxare a interdicţiei fusese prezentată drept o victorie obţinută cu greu de industria auto, după luni de lobby intens la Bruxelles. Deşi iniţial a fost salutată de unii producători, tot mai multe companii avertizează acum că sistemul de compensare este extrem de dificil de aplicat, din cauza cerinţelor privind folosirea oţelului verde şi a conţinutului „fabricat în Europa”, care ar face producţia mai complexă şi mult mai scumpă.

„Într-un moment în care forţa economică a Europei este esenţială, întregul acest pachet venit de la Bruxelles este dezastruos”, a declarat Hildegard Müller, preşedinta influentului lobby auto german VDA. „Ceea ce pare a fi o deschidere mai mare este, de fapt, împovărat de atât de multe obstacole încât riscă să rămână inaplicabil în practică.”

Grupul Stellantis, care deţine mărci precum Jeep, Fiat şi Peugeot, a criticat la rândul său propunerile, afirmând că acestea nu rezolvă dificultăţile tranziţiei electrice pentru vehiculele comerciale uşoare şi nu oferă suficientă flexibilitate pentru atingerea ţintelor de emisii stabilite pentru 2030.

„Introducerea neutralităţii tehnologice prin revizuirea obiectivului de reducere a emisiilor de CO₂ pentru 2035 este un pas important, dar, în forma actuală, nu va sprijini producţia de vehicule accesibile pentru marea majoritate a clienţilor”, a transmis compania.

Analistul din industria auto Matthias Schmidt avertizează că, odată cu includerea costurilor suplimentare pentru oţelul verde şi combustibilii regenerabili, maşinile pe benzină riscă să devină produse de lux, comparabile cu „ceasurile elveţiene haute couture ale industriei auto”.

În contrast, organizaţia franceză a industriei auto, Plateforme automobile (PFA), a adoptat un ton mai echilibrat, apreciind că noile politici „reprezintă un răspuns iniţial la provocările urgente cu care se confruntă în prezent industria auto europeană”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.