Cum s-a schimbat piaţa de office şi cum vor reveni corporatiştii înapoi în birouri. Dezvoltatorii şi proprietarii de birouri pun accent pe inovaţie, iar furnizorii mizează pe noi concepte de mobilier

Autor: Bogdan Alecu Postat la 16 septembrie 2021 220 afişări

Activitatea companiilor care în mod tradiţional îşi desfă­şurau activitatea pre­pon­derent în clădiri de birouri migrează spre un model de lucru hibrid, în ciuda faptului că ponderea angajaţilor care au revenit la sedii a fost într-o creştere constantă de la debutul pandemiei.

Cum s-a schimbat piaţa de office şi cum vor reveni corporatiştii înapoi în birouri. Dezvoltatorii şi proprietarii de birouri pun accent pe inovaţie, iar furnizorii mizează pe noi concepte de mobilier

Noile proiecte de birouri vin cu facilităţi suplimentare dar şi cu un mobilier diferit, tocmai pentru a se adapta noilor condiţii şi a respecta reglementările introduse în timpul pandemiei.

Activitatea companiilor care în mod tradiţional îşi desfă­şurau activitatea pre­pon­derent în clădiri de birouri migrează spre un model de lucru hibrid, în ciuda faptului că ponderea angajaţilor care au revenit la sedii a fost într-o creştere constantă de la debutul pandemiei.

„Acum vedem o atenţie mai mare pe individ, regândirea spaţiilor de birouri, de spaţiu în care îşi desfăşoară activitatea şi lucrăm cu companiile pentru a construi o reţea, un mod de lucru ca spaţiul să ajungă o destinaţie pentru oameni. Acum contează flexibilitatea, adaptabilitatea şi birourile au acum spaţii multifuncţionale, adaptabile în funcţie de activitate şi ne gândim şi la mobilitate - utilizator care lucrează şi de acasă“, explică Andrei Angelescu, manager of architecture&design, COS.

Immofinanz va continua planul de modernizare a clădirilor de birouri din portofoliul său, pornind cu  myhive Victoriei, fostul sediu al BCR de pe calea Victoriei.

„Clădirea de pe Calea Victoriei este în faza de planificare şi autorizare. Vorbim de o modernizare şi o transformare într-o clădire care să ofere spaţii de lucru de o înaltă calitate, moderne, cu infrastructură amplă şi sustenabilă şi adaptată conceptului myhive. Una dintre modificări va viza o împrospătare a spaţiului public, dorim să construim o terasă verde generoasă, cu spaţiu de relaxare care va deveni un punct de atracţie. Clădirea va avea aproape 28.000 mp GLA cu spaţii de birouri, retail şi relaxare. Vom începe lucrările imediat după autorizare în a doua jumătate a anului viitor iar finalizarea este programată pentru anul 2024“, a spus Andreea Cotiga, senior manager, Leasing Office, Immofinanz.

Cel mai mare proiect aflat în dezvoltare în România pentru Immofinanz este myhive Victoriei, iar alte proiecte vizează clădirile myhive IRIDE eighteen şi myhive IRIDE nineteen, care sunt deja renovate.

În plus, Immofinanz va miza şi pe o componentă nouă de coworking pentru a creşte flexibilitatea birourilor.

„Activitatea de leasing se mulează pe noile tendinţe şi la nivel de grup avem un modul de business complementar şi care va fi introdus şi în România - flexibilitatea de a închiria spaţii complet amenajate pe anumite perioade de timp în funcţie de nevoia reală de la un moment dat. E o componentă care aduce un upgrade conceptului myhive, cu oferte variate. Vom putea avea contracte pe termen lung sau scurt, all inclusive, de a creşte sau reduce suprafeţele în funcţie de nevoie sau de a folosi toate locaţiile myhive din oraş. Nu părăsim zona închirierilor tradiţionale dar va fi completată de coworking. Acestea vor fi operate de Immofinanz şi închirate pe perioade scurte de la o zi“, a spus Andreea Cotiga.

Andrei Păuna, senior project manager, Mobexpert Office, explică faptul că în cazul companiilor, acestea au pus mai mult accent pe confortul celor care vin la birou şi au achiziţionat un mobilier nou.

„Pandemia a schimbat piaţa de mobilier office iar volumele au scăzut în aceşti doi ani, însă acum vedem noi semne de revenire. Spre exemplu sunt căutate birourile reglabile pe înălţime şi panouri fonoabsorbante şi observăm o creştere a confortului pentru angajat cu zone de relaxare, zone comune mai generoase“, a subliniat Andrei Păuna.

Andrei Angelescu, manager of architecture&design, COS

♦ Acum vedem o atenţie mai mare pe angajat. Sunt regândite spaţiile de de birouri şi transformate din spaţiu în care îşi desfăşoară activitatea la un mod de lucru ca spaţiul să ajungă o destinaţie pentru oameni.

♦ Acum contează flexibilitatea, adaptabilitatea şi sunt căutate birourile au acum spaţii multifuncţionale, adaptabile în funcţie de activitate.

♦ Viitoarele birouri COS din Băneasa sunt o traducere a conceptului pe care îl lansam la începutul anului legat de adaptabilitate şi flexibilitate.

Andrei Păuna, senior project manager, Mobexpert Office

♦ Pandemia a schimbat piaţa de mobilier office iar volumele au scăzut în aceşti doi ani, însă acum vedem noi semne de revenire.

♦ Sunt căutate birourile reglabile pe înălţime şi panouri fonoabsorbante.

♦ Observăm o creştere a confortului pentru angajat cu zone de relaxare, zone comune mai generoase.

Francesco Curcio, executive general manager, Pinum Doors&Windows

♦ Pinum este recunoscut ca producător de uşi şi ferestre pentru locuinţe, dar de doi ani am intrat pe piaţa de birouri.

♦ Am livrat pentru noile birouri ale Poliţiei de Frontieră, pentru Politehnica Business Tower, se lucrează în Pallady şi Nicolae Caramfil. Lucrăm pentru birouri de dimensiuni mai mici.

♦ Creşte cererea pentru ferestre de aluminiu pe măsură ce avem faţade tot mai mari cu suprafeţe vitrate tot mai mari.

Mihai Păduroiu, CEO, Office division, One United Properties

♦ A existat o contracţie a cererii, dar nu una ridicată. Piaţa de birouri din Bucureşti este şi va fi în continuare una dintre cele mai atractive destinaţii din Europa Centrală şi de Est şi s-a văzut acest lucru şi pe timp de pandemie.

♦ Noi, ca dezvoltator şi investitor în proiecte de birouri, vedem că pe termen scurt avem o schimbare care a adus o reducere mar­ginală a cererii, dar pe termen lung sunt schimbări benefice.

♦ Ne concentrăm pe facilităţi şi servicii complementare cum este conceptul de office hospitality The One din proiectul din Floreasca şi care va fi şi în prima fază din proiectul din Cotroceni.

Andreea Cotiga, senior manager, Leasing Office, Immofinanz

♦ Anii 2020-2021 au reprezentat o perioadă de schimbări extreme şi fiecare a trebuit să îşi dezvolte capacitatea de a fi agil şi de a se adapta noilor realităţi.

♦ Activitatea de leasing se mulează pe noile tendinţe şi la nivel de grup avem un modul de business complementar şi care va fi introdus şi în România - flexibilitatea de a închiria spaţii complet amenajate pe anumite perioade de timp în funcţie de nevoia reală de la un moment dat.

♦ Conceptul myhive l-am implementat în clădiri în urmă cu câţiva ani cu accent pe comunitate. Piaţa închirierilor de birouri este una tot mai dinamică. Pandemia a determinat în multe feluri accelerarea sectorului de birouri iar în 2021 a început să se simtă activitatea mai dinamică.

Horaţiu Didea, managing partner, Workspace Studio

♦ S-a schimbat paradigma funcţionării biroului deoarece angajaţii au descoperit că pot lucra şi de acasă iar productivitatea este una bună. În continuare piaţa este afectată că marile companii nu au decis ce vor face cu spaţiile de birouri.

♦ Schimbările constau în faptul că munca individuală se poate face de acasă şi angajaţii vor refuza naveta e dinainte de pandemie.

♦ Biroul a devenit un loc al jocurilor de putere, al comunicării, al trainingului, muncii de proiect şi identităţii. Acum se lucrează la proiecte operaţionale şi gândim viitoarea paradigmă a birourilor.

Sheila Ionescu, CEO, The One

♦ Paradigma spaţiilor de birouri este definită de serviciile complementare.  Dinamica a fost diferită în ultimele 12 luni şi flexibilitatea a fost foarte importantă.

♦ Noi venim cu servicii integrate pentru business şi lifestyle. Majoritatea clienţilor sunt companii mari care nu au renunţat la propriile birouri dar au dorit un birou reprezentativ într-o clădire emblematică. Sunt o extensie.

♦ Avem componenta de birouri şi o a doua de facilităţi precum concierge, simulator de golf, business lounge, zonă de bar şi restaurant. Vom avea roof-top bar şi restaurant cu capacitate de 500 de persoane, investiţie de aproape un milion de euro doar pentru acea zonă.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
birouri,
revenire,
piata,
schimbare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.