Ce cauta Hostway pe piata romaneasca

Postat la 15 august 2006 1 afişăre

Fara a se bucura de luminile reflectoarelor precum industria publicitatii online, web designul si gazduirea site-urilor fac casa buna cu profiturile. Prin trei achizitii, Hostway a intrat pe o piata romaneasca fragmentata, dar de 2-3 ori mai mare ca piata de publicitate online.

Fara a se bucura de luminile reflectoarelor precum industria publicitatii online, web designul si gazduirea site-urilor fac casa buna cu profiturile. Prin trei achizitii, Hostway a intrat pe o piata romaneasca fragmentata, dar de 2-3 ori mai mare ca piata de publicitate online.

Februarie a fost o luna memorabila pentru Marius Ion, 28 de ani. Atunci, el si-a vandut compania proprie, IMS Soft & Services, furnizoare de servicii de dezvoltare web, pe care o fondase in urma cu opt ani. Cumparatorii? Americanii de la Hostway, unul dintre cele mai importante nume pe piata mondiala a companiilor care ofera servicii de gazduire web. Suma pentru care a semnat contractul cu americanii, nedivulgata oficial nici acum, a depasit jumatate de milion de dolari, iar el s-a ales si cu conducerea biroului local al Hostway, de-abia deschis cu 30 de zile inainte de tranzactie.

Era doar inceputul unei adevarate campanii de "shopping" a americanilor, care au decis sa intre in Romania fara sa treaca prin problemele inevitabile ale deschiderii unei companii de la zero. In cele sase luni care au urmat, Hostway Corporation a mai cumparat doua firme, Top Hosting si Open Link, ducand valoarea totala a achizitiilor in Romania la peste 1 milion de euro.

Motivele lor? Achizitiile au fost cea mai eficienta metoda pentru a incepe procesul de replicare in Romania, cea de 11-a tara unde este prezenta compania americana, a celor cinci linii de business functionale pe piata-mama din Statele Unite: gazduire web, web design, marketing online, magazine, portaluri si aplicatii internet.

De ce a cumparat Hostway echipa IMS, formata din 25 de oameni? "Pentru ca IMS era o companie cu experienta pe piata americana, 90% dintre clienti provenind de acolo", a povestit pentru BUSINESS Magazin Marius Ion. Activitatea IMS cuprindea dezvoltarea de aplicatii Java pentru telefoane mobile, jocuri Flash pentru calculator, dezvoltarea de site-uri si aplicatii online pentru mai mult de 300 de clienti din Statele Unite sau Germania.

Iar prin achizitia IMS, Hostway si-a creat practic primul departament din cele cinci ramuri ale afacerii: web development-ul, crearea de pagini de internet. Au urmat apoi inca doi pasi logici: achizitiile Top Hosting si Open Link. Top Hosting aducea practic americanilor alte ingrediente lipsa. In primul rand, acoperea principalul obiect de activitate al Hostway, gazduirea paginilor web, si in al doilea rand oferea un contact mai direct cu clientii de pe piata romaneasca. Portofoliul Top Hosting cuprinde 3.000 de site-uri romanesti gazduite pe 10 servere din Romania si SUA.

"Suma nu a fost spectaculoasa dar s-a luat decizia acestei achizitii datorita portofoliului de clienti al Top Hosting", explica Marius Ion. Apropo de lucruri spectaculoase. Nici una dintre pietele pe care activeaza Hostway nu se compara ca expunere mediatica cu vedeta Internetului, piata de publicitate online. Si totusi, surprinzator sau nu, piata de hosting este, in Romania, mai mare decat piata de publicitate online. Estimarile pentru valoarea pietei de publicitate online din Romania difera destul de mult, dar cele mai optimiste aprecieri se invart in jurul valorii de 5 milioane de euro.

De partea cealalta, serviciile de suport tehnic, gazduirea web, designul web si aplicatiile pentru Internet, cu alte cuvinte partea nevazuta a Internetului, invizibila pentru utilizatorii de rand, pot fi considerata coloana vertebrala a Internetului.

Toate acestea nu apar pe site-uri, nu-ti sar agresiv in fata cand deschizi o noua fereastra cum e in cazul unor variante de publicitate, dar aduc bani buni celor care fac afaceri in acest domeniu. Marius Ion vorbeste de o piata a hosting-ului "de cel putin 5 milioane de euro", luand in calcul doar partea pietei reprezentata de gazduirea site-urilor web. Serviciile suplimentare, cum ar fi gazduirea retelelor private locale ale companiilor sau a bazelor cu clienti si informatii din centrele de date, duc estimarile pentru valoarea pietei in apropiere de 10 milioane de dolari.  Astfel ca e de inteles interesul americanilor de la Hostway pentru piata romaneasca. Cea mai recenta dintre achizitiile lor a fost Open Link, unul dintre dezvoltatorii locali de pagini internet, companie fondata in 2001 de Flaviu Radulescu (26 de ani).

Open Link a avut anul trecut o cifra de afaceri de 200.000 de euro si opt angajati. "Daca pana acum ne ocupam de dezvoltarea site-urilor de internet, odata cu venirea Hostway ne vom concentra pe cercetare si dezvoltare de produse si servicii pentru internet", declara imediat dupa tranzactie pentru Ziarul Financiar Flaviu Radulescu.

"Practic, vom deveni intr-un an cel mai mare centru de profil din cadrul Hostway si ne propunem ca in aceeasi perioada de timp sa ajungem la peste 100 de angajati". Open Link va fi condus direct de compania mama, Hostway Corporation, spre deosebire de celelalte doua achizitii de pana acum, care vor fi integrate in Hostway Romania. In viitor, Hostway Romania va deveni centru regional de operatiuni si va coordona echipele din Bulgaria, Ungaria, Turcia, Ucraina si Serbia.

Valoarea tranzactiei cu Open Link a depasit 600.000 de euro, conform lui Flaviu Radulescu. Daca mai avem in vedere si declaratiile ulterioare ale lui Marius Ion rezulta o imagine mai bine conturata. El spune ca s-au cheltuit pentru achizitii mai mult de un milion de dolari si ca in ordinea valorii de cumparare clasamentul este compus, in ordine descrescatoare de IMS Soft & Services, Open Link si Top Hosting.

Interesant este ca cele doua operatiuni ale americanilor din Romania au fost incredintate pentru conducere catre fostii proprietari ai doua dintre achizitii. Marius Ion a preluat conducerea reprezentantei locale a Hostway, iar Flaviu Radulescu pe cea de director de cercetare si dezvoltare al Hostway Lab Romania. Serviciile pe care le ofera cele doua companii unite sub umbrela Hostway Romania acopera toata zona de pre-publicare a unui site. De la inregistrarea unui nume de site, hosting-ul acestuia la partea de design si aplicatii web componente.

Dintre acestea, hosting-ul este o sursa principala si constanta de venituri. Orice site are nevoie de spatiu pe un server care sa-l faca disponibil utilizatorilor de Internet. In functie de nevoile si traficul fiecarui site, taxele lunare pentru inchirierea de spatiu pe un server costa de la cativa euro la cateva sute de euro. Iar mediul de afaceri a inceput sa se schimbe in bine. Marius Ion isi aduce aminte de perioada prin care a trecut IMS Soft & Services acum cinci ani, cand inca lucra pentru clienti din Romania si era supus blocajelor financiare.

"Ajunsesem sa avem cheltuieli de 2.000 de dolari si venituri neincasate de 30.000 de dolari. Nu cred ca ar fi vrut sa fie nimeni in locul meu aici, pentru ca traiam cu bule de oxigen. Se mai dadea drumul la o plata, mai faceai doua-trei investitii, veneau iarasi blocaje, si atunci toata lumea spunea ca plateste «maine». Acum lucrurile stau putin altfel". Acum, Marius Ion spune ca au fost programate pentru urmatorii ani investitii de 5 milioane de euro, orientate in principal catre achizitia de hardware (servere) si acoperirea costurilor aferente largirii echipei pana la 100 de oameni, de la aproximativ 40 cati sunt acum.

Din afirmatiile lui Marius Ion, concurenta pe piata de hosting este aproape inexistenta. "In momentul de fata sunt 2-3 firme care pot spune ca fac hosting si nu cred ca poate spune cineva ca face mai mult de 15.000 de euro pe luna. Noi vom putea, prin crestere organica." Directorul Hostway spune ca anul viitor va fi unul hotarator pentru multe dintre aceste firme, invocand apropierea de Uniunea Europeana si necesitatea de a ajunge la niste standarde de calitate, dar si venirea Hostway. "Acum vom vedea cine rezista la anul. Probabil ca se vor mai vedea cei care au atras fonduri de investitii sau vand afacerea si se ocupa de altceva", spune Ion.

Are el motive bine intemeiate ca sa arate aceasta incredere? Afacerile din hosting au particularitatea ca necesita investitii initiale mari, in partea de hardware (servere) si apoi costurile de intretinere sunt relativ mici, iar fluxul de bani este continuu, ca un abonament la cablu de exemplu. "In business-ul de hosting conteaza sa semnezi azi cu un client si sa te asiguri ca il pastrezi pentru mult timp, pentru ca tu nu faci bani azi cu el. Acoperirea costurilor vine in luna a treia, a sasea, in functie de pachetul luat." De aceea, Ion spune ca vor rezista cei care vor atrage fonduri de investitii, pentru a avea puterea financiara de a cheltui fara sa incaseze.

Pentru ca odata cu venirea Hostway, datele problemei se vor schimba. "Un jucator mare poate sa arunce pe piata trei luni de zile publicitate de un milion de dolari si sa omoare piata pentru ca isi permite." Estimarile cifrei de afaceri dupa un an complet de activitate in Romania sunt, cu rezerve, in jurul a 1,5 milioane de dolari. Iar tinta lui Ion sunt clientii din randul IMM-urilor. "1.000 de clienti cu 2 euro pe luna nu ma ajuta nici sa tin becul aprins de la intrare." De aceea, abordarea va fi similara cu cea a Hostway in Statele Unite, prin parteneriate cu mai multe industrii verticale.

De exemplu, oferte speciale catre asociatii de profil, cu mii de membri, asa cum este recent cazul parteneriatului dintre Hostway Corporation si o asociatie americana a agentiilor imobiliare care-i va asigura direct cateva mii de contracte. Mai au americanii ce sa cumpere in Romania? Momentan, este elaborat planul de business. Dar daca privim in urma la faptul ca fiecare dintre activitatile pe care Hostway le va dezvolta in sau din Romania, si implicit departamentele aferente, au fost realizate in urma unor achizitii, se poate banui ce va urma.

Niciodata nu au fost dezvoltate linii de business de la zero. Si in Romania, trei din cinci nu sunt deloc acoperite: marketing online, dezvoltare de magazine pe internet si portaluri internet. Sunt premise, asadar, pentru a crede ca in viitor "cutia cu sigle", cum descriu angajatii logo-ul care insoteste prezentarile companiei (o cutie albastra cu siglele celor trei achizitii de pana acum in ea), o sa fie umpluta cu nume noi.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/ce-cauta-hostway-pe-piata-romaneasca-1006649
1006649
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.