Care sunt cele două oraşe din România devenite cele mai apreciate destinaţii pentru city break, turism cultural, spa şi cure balneare
Care sunt
Un adevărat muzeu în aer liber, Oradea este un oraş în plină efervescenţă care urmează o strategie ambiţioasă de dezvoltare pentru a-şi creşte atractivitatea atât pentru turiştii români, dar şi străini, iar unul dintre atuurile pe care le promovează este proximitatea Băilor Felix.
Oradea oferă peste 3.000 de locuri de cazare, cu opţiuni diverse atât pentru turiştii de business cât şi pentru cei de agrement, iar în Băile Felix, capacitatea de cazare este de peste trei ori mai mare, cu aproape 9.500 de paturi, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, dar construcţiile şi noile oferte hoteliere sunt departe de a stagna, aşa cum se poate vedea cu ochiul liber într-o plimbare prin oraş şi staţiune.
Cel două destinaţii, care au atras împreună aproape o jumătate de milion de sosiri ale turiştilor în 2024, sunt incluse în cea mai recentă campanie de promovare la nivel naţional, iniţiată de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) „Redescoperă Oradea şi Băile Felix” şi realizată în colaborare cu Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea şi Regiune (Visit Oradea) şi Asociaţia de Promovare Băile Felix.
Turiştii care sunt curioşi să viziteze Oradea pot alege din cele aproximativ 40 de proprietăţi cu locuri de cazarea, de la hoteluri boutique, aparthoteluri, hoteluri localizate în clădiri istorice sau hoteluri care aparţin marilor lanţuri internaţionale, care au de la 10 camere până la 190 de camere, după cum a detaliat Alexandru Chira, director general al Visit Oradea, în cadrul infortripului organizat recent în Bihor pentru agenţii de turism şi presa economică.
Potrivit statisticilor de la nivelul asociaţiei, în 2024 au fost înregistrate 235.429 de sosiri individuale, aproape de nivelul de dinainte de pandemie, din 2019, când erau 236.793 de sosiri, dar peste nivelul de acum 10 ani, din 2015, când veniseră în Oradea 162.253 de turişti. În primele opt luni din acest an, numărul sosirilor de apropie de 150.000.
Mai mult, trei proiecte majore sunt în prezent în construcţie sau foarte aproape de finalizare, iar acestea vor suplimenta oferta turistică cu 276 de camere de cazare, dar şi unităţi de alimentaţie publică, organizare evenimente şi spa.
Nici Băile Felix nu se lasă mai prejos, iar conform informaţiilor verificate de oficialii ANAT la Serviciul de Urbanism al Primăriei Sânmartin, în total sunt 669 de locuri de cazare aflate în construcţie sau în curs de autorizare, care urmează să fie finalizate şi puse în funcţiune sau vânzare.
Potrivit datelor INS, la finalul lui 2024, din totalul de 9.591 de locuri de cazare, mai mult de jumătate, 5.560 sunt în hoteluri, 2.071 în pensiuni agroturistice, dar şi 1.101 în apartamente şi camere de închiriat şi câteva zeci de locuri în bungalouri, căsuţe şi pensiuni turistice. Datele agregate de INS arată că în 2024, în Sânmartin au venit 253.366 de turişti, peste nivelul din 2019, când au fost raportate oficial 224.336 de sosiri individuale.
Calitatea apei termominerale şi tradiţia tratamentelor balneare sunt mândria şi atuul destinaţiei, aşa cum a detaliat pentru vizitatori Jean Podilă, unul dintre cei mai mari investitori autohtoni din staţiune.
La nivel naţional sunt 38 de staţiuni acreditate şi 121 de baze de tratament autorizate medico – balnear de către Ministerul Sănătăţii, conform informaţiilor strânse şi publicate recent de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului (MEDAT), într-un set de 12 ghiduri informative privind afecţiunile care pot fi ameliorate prin utilizarea factorilor terapeutici naturali din România. Iniţiativa face parte dintr-un amplu demers de promovare a turismului de sănătate şi de valorificare a patrimoniului balnear naţional, după cum a anunţat ministerul în cursul săptămânii trecute.
Fiecare ghid prezintă afecţiunile ce pot fi ameliorate prin cura balneară – de la boli cardiovasculare, reumatologice şi neurologice, până la afecţiuni dermatologice, metabolice, respiratorii, digestive, endocrine, ginecologice, urologice şi ortopedo-traumatice. Potrivit oficialilor MEDAT, materialele vor fi utilizate şi în cadrul acţiunilor de promovare, precum târgul Les Thermalies din Franţa, singurul eveniment internaţional dedicat turismului balnear la care România participă cu stand naţional.
De ce s-a mobilizat ANAT
Secretarul general al ANAT, Alexandra Arsene, a detaliat, într-o declaraţie pentru Mediafax, care au fost resorturile care au determinat iniţierea campaniei de promovare a zonei Oradea şi Băile Felix, menţionată repetat ca „cea mai mare staţiune balneară din România” în materiale turistice.
„Seria infotripurilor de promovare marca ANAT, Redescoperă România a luat naştere din dorinţa preşedintelui Alin Burcea de a impulsiona vânzările de turism intern, atât către turiştii români, cât mai ales către cei străini, pentru că, din păcate, suntem ultimii la incoming în Europa, cu puţin peste 2 milioane de turişti străini anual. Actualmente, aceste acţiuni au devenit unul dintre cele mai puternice proiecte de promovare realizate în ultimii ani în turismul intern, tocmai pentru că ANAT a decis să acţioneze acolo unde Ministerul Turismului nu o face. Lipsa unei strategii naţionale de promovare, lipsa unor campanii constante pentru incoming şi absenţa dialogului instituţional ne-au determinat să ne mobilizăm şi să demonstrăm că industria poate genera rezultate atunci când există viziune şi colaborare”, a declarat Alexandra Arsene, la întrebările reporterului Mediafax.
Arstfel, ANAT a organizat anul acesta şase evenimente majore dedicate profesioniştilor din turism, pentru că aceştia să cunoască mai bine produsul România, restiv Redescoperă Valea Prahovei, Redescoperă Maramureş, Redescoperă Bucureşti–Ilfov, Redescoperă Bucovina, Redescoperă Oradea & Băile Felix şi Mega Infotripul Riviera Românească.
Potrivit Alexandrei Arsene, toate au fost posibile datorită partenerilor şi autorităţilor locale care au înţeles că promovarea destinaţiei este o investiţie, nu o cheltuială şi ANAT are exemple excelente de bune practici din partea judeţelor Maramureş, Ilfov, Suceava, dar şi din partea OMD-urilor şi asociaţiilor de promovare precum APDT Prahova, Visit Oradea sau OMD Constanţa.
„ANAT îşi reafirmă poziţia de lider al industriei, cu proiecte majore în derulare — cel al fondurilor de garantare fiind unul dintre cele mai importante. Acesta vine în sprijinul turiştilor şi demonstrează încă o dată că instrumentele actuale de protecţie sunt insuficiente şi trebuie modernizate. Prin aceste acţiuni, ne-am dorit să arătăm că industria privată poate suplini lipsa de acţiune a autorităţilor centrale, dar şi că România are potenţial real dacă este promovată profesionist”, a declarat Alexandra Arsene.
„Ne dorim o strategie naţională pentru turismul balnear”
Întrebată care sunt argumentele forte pentru promovarea zonei Oradea şi Băile Felix, secretarul general al ANAT a precizat că acestea sunt astăzi un exemplu clar de ce înseamnă o destinaţie bine administrată, bine promovată şi orientată spre calitate.
„Oradea a devenit una dintre cele mai apreciate destinaţii urbane din România datorită investiţiilor în patrimoniu, infrastructură, spaţii publice şi managementul profesionist al destinaţiei. A reuşit să îmbine turismul cultural, arhitectural şi de city-break cu o ofertă atractivă pentru turiştii internaţionali”, spune Alexandra Arsene.
În completare, Băile Felix rămâne una dintre cele mai puternice staţiuni balneare din ţară, cu resurse naturale unice şi cu investiţii private majore în ultimii ani, explică oficialul ANAT, iar prin promovarea zonei Oradea şi Băile Felix, asociaţia doreşte să arate încă un exemplu de succes în turismul românesc şi să demonstreze că atunci când autorităţile locale, asociaţiile de promovare şi mediul privat lucrează împreună, rezultatele sunt vizibile şi multiplicabile.
Alexandra Arsene a răspuns şi la întrebarea despre cum şi-ar dori ANAT că statul să ajute turismul balnear.
„Ne dorim că statul să trateze turismul balnear că pe un domeniu strategic, pentru că România are una dintre cele mai bogate resurse balneare din Europa. Ne dorim o strategie naţională pentru turismul balnear, corelată cu tendinţele europene şi cu potenţialul de incoming al României, investiţii în infrastructură publică din staţiuni, programe de finanţare dedicate modernizării şi certificării bazelor balneare dar şi promovarea internaţională a segmentului balnear & wellness, unde România poate concura cu succes state precum Ungaria sau Cehia”, a declarat secretarul general al ANAT.
Totodată, spune oficialul ANAT, este necesară crearea unui cadru legislativ coerent, care să sprijine dezvoltarea şi acreditarea centrelor balneare şi stabilirea unor parteneriate reale între minister, asociaţiile profesionale şi autorităţile locale.
„ANAT este pregătită să contribuie cu expertiză, date şi proiecte, dar este nevoie că statul să îşi asume un rol activ şi constant. Turismul balnear nu poate fi dezvoltat doar prin eforturile mediului privat, are nevoie de o strategie naţională şi de investiţii publice predictibile”, a conchis Alexandra Arsene.
Top 10 al obiectivelor din Oradea
Pentru cei mai conştiincioşi turişti, care vor să se documenteze înainte de un city break, echipa Visit Oradea a ales 10 obiective de neratat în oraşul cu o istorie de peste 900 de ani, cu 89 de obiective spectaculoase în stil Art Nouveau, care au făcut Oradea singurul oraş din România membru al Reţelei Oraşelor Art Nouveau (Réseau Art Nouveau Network) alături de oraşe precum Barcelona, Viena, Budapesta, Bruxelles, dar şi numeroase muzee, centre spa şi un aquapark uriaş şi o mare varietate de evenimente.
Piaţa Unirii
Palatul Vulturul Negru
Biserica cu Lună
Cetatea Oradea
Malul Crişului Repede/Riverside
Casa Darvas-La Roche
Aquapark Nymphaea
Complexul Baroc
Calea Republicii
Palatul şi Turnul Primăriei
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













