Ar putea deveni eticheta „Made in Romania“ o garanţie a calităţii în afara ţării? Producţia românească, în anumite industrii, a început să se alinieze standardelor din Vest. „Nu mai văd diferenţe între made in Germany şi made in Romania“

Autor: Miruna Diaconu Postat la 16 noiembrie 2025 33 afişări

„Made in Romania“ reprezenta un dezavantaj pentru unele produse româneşti prezente pe pieţele internaţionale, însă această percepţie s-a schimbat în rândul consu­ma­torilor străini, astfel că produsele locale au ajuns să aibă o calitate com­parabilă cu ceea ce se întâmplă în fabricile din Europa.

Ar putea deveni eticheta „Made in Romania“ o garanţie a calităţii în afara ţării? Producţia românească, în anumite industrii, a început să se alinieze standardelor din Vest. „Nu mai văd diferenţe între made in Germany şi made in Romania“

 Produsele româneşti au ajuns să fie comparabile cu cele realizate în alte ţări, unele chiar repere în anumite industrii, şi datorită investiţiilor făcute de antreprenorii locali în producţie, dar şi în branding.

„Made in Romania“ reprezenta un dezavantaj pentru unele produse româneşti prezente pe pieţele internaţionale, însă această percepţie s-a schimbat în rândul consu­ma­torilor străini, astfel că produsele locale au ajuns să aibă o calitate com­parabilă cu ceea ce se întâmplă în fabricile din Europa.

Mai mult, în anumite sectoare, eti­cheta „Made in Romania“ reprezintă chiar un avantaj.

„Nu mai văd diferenţe între made in Germany şi made in Romania. Mi se pare că ADN-ul românului a dovedit că este serios, că ştie să răspundă foarte repede. Noi exportăm de foarte mulţi ani, aproape 4 mil. de produse pe an. Oamenii din celelalte sucursale pot să-şi aleagă unde să îşi pună vânzările şi România este în top“, spune Gabriel Eremia, director de marketing, Beko România, prezent în cadrul conferinţei Branduri Româneşti.

Pentru unii antreprenori, această etichetă le ghidează parcursul profesional şi de business, vrând să facă din „Made in România“ un reper.

Lucian Sopa are un business în domeniul marochinăriei. El a lucrat cu nume mari din domeniul modei de lux, precum Louis Vuitton, Versace şi Givenchy. Unul dintre proiectele la care a lucrat a fost geanta roşie în formă de fluture, care apare purtată de personajul principal din serialul Emily în Paris, una dintre cele mai populare serii de pe platforma de streaming Netflix. Geanta poartă semnătura lui Peter Nitz, unul dintre colaboratorii lui Lucian Sopa.

Astăzi, el colaborează cu Peter Nitz, brand de lux elveţiano-american, cunoscut pentru produsele sale artizanale,  pentru care dezvoltă linia prêt-à-porter, pornind de la o schiţă şi un scurt brief tehnic şi ajungând până la realizarea produsului.

Un alt brand cu care lucrează este Peter and James, brand creat de Peter Nitz împreună cu Adam Shulman, actor şi cofondator al James Banks, pentru care dezvoltă obiecte cu o identitate estetică aparte. O altă colaborare este cu Thaden, marcă de fashion de lux.

„Vrem să ducem Made in România la un nivel înalt, comparabil cu ceea ce însemna cândva Made in Italy sau Made in France—un reper de excelenţă în marochinăria premium“, spune el.

Produsele româneşti au ajuns să fie comparabile cu cele realizate în alte ţări, unele chiar repere în anumite industrii, şi datorită investiţiilor făcute de antreprenorii locali în producţie, dar şi în branding.

În pieţele din Europa, România reuşeşte să îşi facă uşor, uşor, un nume în anumite industrii, iar aprecierea faţă de produsele româneşti este în creştere.

„Ne concentrăm să oferim produse fabricate în România pentru piaţa românească, însă exportăm în prezent în 12 ţări europene, unde aprecierea pentru produsele realizate în România este în creştere“, spune Sorin Rodila, CEO Megatitan, companie din jud. Bistriţa Năsăud care oferă servicii de debitare laser, îndoire sau ştanţare a pieselor din oţel, inox şi aluminiu.

Brandurile româneşti încep să fie cunoscute chiar şi în afara Europei, deşi paşii sunt timizi în această direcţie.

Ivatherm, producător de cosmetice, exportă produse încă de acum zece ani, având astăzi o prezenţă în peste 18 pieţe. Circa 40% din cifra de afaceri a businessului este generată de exporturi.

„Românii, de multe ori, au o idee preconcepţie că brandurile româneşti nu ar avea destulă expertiză şi că nu ar fi destul de bine văzute pe anumite pieţe. Am fost atât de bine primiţi în Rusia, Ucraina, Kazahstan, Uzbekistan, Asia, Vietnam, China, cred că antreprenorii români trebuie să aibă mai multă încredere şi să fie convinşi că un  brand românesc este un brand autentic, care vine din Carpaţi, din Europa“, spune Rucsandra Hurezeanu, fondatoarea Ivatherm.

Antreprenorii români trebuie să aibă mai mult curaj, iar Made in Romania nu mai reprezintă un dezavantaj, ci poate fi chiar motorul principal pentru extinderea businessurilor în afara ţării.

„Am vizitat multe fabrici din Europa şi ce s-a construit în România în ultimii ani arată mult mai bine. Doar că ne trebuie mai mult curaj şi de o poveste a produsului pentru a merge afară“, precizează Bogdan Buzu-Vasilache, managing partner Balkanica.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.