Anunţul important făcut de Lidl, care pune concurenţa pe jar. Ce proiect gigantic pregăteşte liderul comerţului românesc

Autor: Cristina Roşca Postat la 31 iulie 2023 2511 afişări

Lidl construieşte un nou depozit - cel mai mare al companiei în România - după ce abia a inaugurat unul nou. Penny are în plan alte două spaţii logistice până în 2029, plus extinderea unuia deja existent. 

Anual, marii jucători din comerţul alimentar deschid sute de magazine noi în România, fie ele supermarketuri, unităţi de discount, proximitate modernă sau chiar hipermarketuri. În paralel, deşi mai puţin evidente pentru publicul larg decât investiţiile în universul de magazine, există întotdeauna şi investiţii în suprafaţa logistică şi asta pentru că fără depozite pe măsură, aceste 4.000 de unităţi moderne nu pot funcţiona. Dacă reţelele sunt echivalentul cadranului unui ceas elveţian, depozitele sunt mecasnimul din spate, sunt cele care pun lucrurile în mişcare. Or, fără un mecanism bun, ar putea apărea întârzieri în aprovizionare, goluri la raft şi multe alte probleme.

Lidl construieşte un nou depozit - cel mai mare al companiei în România - după ce abia a inaugurat unul nou. Penny are în plan alte două spaţii logistice până în 2029, plus extinderea unuia deja existent. Metro vrea două depozite noi pentru livrări, iar Auchan îşi concentrează atenţia pe acelaşi tip de investiţii. Carrefour dezvoltă la rândul său un spaţiu logistic la Bacău. Şi acestea sunt doar câteva exemple privind planurile marilor jucători pentru zona logistică. Doar oficialii Selgros spun că „segmentul de logistică nu este în focusul nostru“, iar asta în condiţiile în care compania nu a mai deschis magazine noi de multă vreme şi nu a mai comunicat nici alte investiţii în businessul local.

ZF a trimis solicitări tuturor celor zece actori din comerţul modern autohton. Kaufland, Mega Image, Profi şi Cora nu au răspuns. În cazul Cora, o explicaţie poate fi şi faptul că francezii de la Carrefour au preluat recent operaţiunile locale ale reţelei într-o tranzacţie ce aşteaptă acordul Consiliului Concurenţei. Astfel, dacă deal-ul va primi acordul, Cora va ieşi de pe piaţa din România.

În ceea ce priveşte Carrefour însă, în România, grupul are o suprafaţă logistică totală de peste 160.000 mp, depozitele fiind localizate în Brazi (judeţul Prahova), o suprafaţă de peste 30.000 mp, în Deva (judeţul Hunedoara), peste 42.500 mp,şi în Bucureşti, 88.800 mp.

„Mizăm pe o dezvoltare logistică multilaterală, care susţine atât modelul de business Carrefour, cât şi investiţiile calibrate pe mai mulţi ani.“

Dublarea suprafeţei depozitului de produse congelate din Bucureşti reprezintă cel mai nou proiect logistic inaugurat de  grupul care are circa 400 de magazine sub mai multe formate.

„Pentru a susţine expansiunea, în 2023 vom inaugura un nou depozit logistic la Bacău (judeţul Bacău). Noul proiect, aflat în proces de construire, va susţine dezvoltarea omnichannel a Carrefour în România, prin acoperirea zonei de nord-est, respectiv sud-est a ţării.“ Cu o suprafaţă de 35.000 mp, depozitul va fi situat pe centura ocolitoare a oraşului şi va susţine nu doar dinamica magazinelor Carrefour locale, ci şi interconectarea rapidă a multor oraşe precum Iaşi, Suceava şi Brăila, spun oficialii companiei.

„Depozitul logistic de la Bacău va limita distanţa dintre depozit şi magazin, printr-un lanţ de aprovizionare mai scurt şi mai sustenabil, sprijinindu-ne, totodată, să oferim produse mai proaspete clienţilor.“

Cel mai mare proprietar de spaţii logistice din retailul românesc este şi liderul comerţului local, discounterul german Lidl. Compania are şase centre logistice, la Chiajna (lângă Bucureşti), Nedelea (lângă Ploieşti), Iernut (lângă Târgu- Mureş), Lugoj (în judeţul Timiş), Roman (în judeţul Neamţ) şi Fundeni (în judeţul Călăraşi). Toate cele şase depozite au o suprafaţă construită totală de circa 267.000 mp.

„Recent, am inaugurat cel mai mare depozit din portofoliul Lidl România, în Fundeni, judeţul Călăraşi. Amplasată în apropierea autostrăzii A2, clădirea este un punct logistic extrem de important pentru eficientizarea procesului de distribuţie în zona de sud şi sud-est a ţării, deoarece reuşim să aprovizionăm un total de circa 55 de magazine.“

Noul centru dispune de o suprafaţă construită de peste 56.000 mp (fiind cel mai mare depozit al companiei), pe o suprafaţă a terenului de 170.000 mp. Acesta dispune de 119 rampe de acces şi are o capacitate de peste 46.000 de paleţi, spun oficialii Lidl.


Cel mai mare proprietar de spaţii logistice din retailul românesc este şi liderul comerţului local, discounterul german Lidl. Compania are şase centre logistice, la Chiajna (lângă Bucureşti), Nedelea (lângă Ploieşti), Iernut (lângă Târgu-Mureş), Lugoj (în judeţul Timiş), Roman (în judeţul Neamţ) şi Fundeni (în judeţul Călăraşi).

Toate cele şase depozite au o suprafaţă construită totală de circa 267.000 mp.


„Depozitul a fost construit să aibă o amprentă redusă de carbon, iar o particularitate în acest sens este parcul de 2.650 de panouri fotovoltaice amplasate pe o suprafaţă de aproximativ 24% din acoperiş, care ne ajută să reducem în jur de 30% din cantitatea de energie destinată funcţionării clădirii.“ În plus, centrul logistic este dotat cu o staţie de încărcare electrică fast charge, destinată să alimenteze cele trei camioane electrice care au intrat în parcul auto al transportatoului Blue River în ultimul an, şi o staţie de alimentare CNG destinată unei părţi din parcul de camioane care transportă marfă pentru magazinele Lidl, ambele o premieră pentru un depozit al companiei.

„Este o investiţie pe termen lung, asumată, atât din punctul de vedere al protejării mediului prin reducerea amprentei de carbon, cât şi al optimizării rutelor de transport din zonele Bucureşti-Ilfov şi sud-estul ţării.“

Planurile companiei ce are circa 350 de magazine în România vizează optimizarea continuă a spaţiului logistic, astfel că după inaugurarea de la Fundeni anul acesta investiţiile Lidl merg către ridicarea unui nou depozit, în Ariceştii Rahtivani, judeţul Prahova. Termenul pentru inaugurare este 2024.

„Va fi cel mai mare depozit al nostru, cu o suprafaţă a terenului de peste 230.000 mp şi o suprafaţă construită de peste 78.000 mp, având gândită o capacitate totală de stocare de peste 55.000 de paleţi. În strategia noastră logistică urmărim să optimizăm rutele de aprovizionare, să avem un consum eficient de resurse şi să avem un număr echilibrat de magazine pe care le alocăm fiecărui depozit, tocmai pentru a ne asigura că produsele noastre ajung în cele mai bune condiţii.“

De aceea, nemţii au în vedere şi în viitor dezvoltarea portofoliului de centre logistice, despre care spun că reprezintă o investiţie foarte importantă pentru companie. Ei nu precizează dacă ar putea şi închide vreun depozit.

Toate depozitele Lidl sunt în proprietate, acesta fiind modelul aplicat de mai mulţi jucători din industrie, printre care Kaufland şi Penny. Există şi reţele care optează pentru chirie, e cazul Carrefour, Metro şi Auchan.

„Toate depozitele sunt în proprietatea noastră deoarece un depozit construit în regie proprie ne permite să respectăm standardele stricte de sustenabilitate, să asigurăm diferite facilităţi pentru angajaţi, dar şi să ne eficientizăm mai bine activitatea. Preferăm să construim de la zero“, explică oficialii Lidl. Ei adaugă că pentru fiecare construcţie iau în calcul o serie de factori, precum dimensiunea terenului şi amprenta ecologică a construcţiei.

Un model similar de funcţionare are şi celălalt discounter german din piaţă, Penny, care are deja patru depozite şi o reţea de circa 350 de magazine.

„În acest moment avem patru depozite logistice în Ştefăneştii de Jos, Turda, Bacău şi Filiaşi. Depozitul din Filiaşi, cel mai nou, are o suprafaţă de 23.000 mp. În total avem peste 92.000 mp utili de depozitare, unde încap aproximativ 100.000 de paleţi.“

Retailerul a deschis la finalul lui 2021 depozitul de la Filiaşi, judeţul Dolj, în urma unei investiţii de 26 de milioane euro.

„Pe viitor, până în 2029, ca parte din noul ciclu strategic şi de dezvoltare pe care l-am pornit încă din 2020, ne-am propus să mai deschidem două depozite.“ Unul va fi situat în Bucureşti, iar celălalt în zona Banatului. Totodată, Penny va demara procesul de extindere a depozitului din Bacău cu încă 7.500 mp, dedicaţi produselor uscate.

„Ne propunem să investim 1 mld. euro până în 2029 (din 2020 în 2029 - n.red.) în principal în extinderea reţelei noastre la un total de 619 magazine şi în suprafaţa logistică, pentru a ajunge la şase depozite.“

Oficialii Penny spun că spaţiile logistice sunt proprietatea grupului, preferând acest model deoarece pot construi şi optimiza suprafeţele în funcţie de nevoile reţelei.

„În plus, ne dorim ca toate centrele logistice Penny să respecte cele mai înalte standarde de sustenabilitate.“

Pentru a susţine expansiunea, în 2023 Carrefour va inaugura un nou depozit logistic la Bacău (judeţul Bacău). Cu o suprafaţă de 35.000 mp, depozitul va fi situat pe centura ocolitoare a oraşului şi va susţine nu doar dinamica magazinelor Carrefour locale, ci şi interconectarea rapidă a multor oraşe precum Iaşi, Suceava şi Brăila, spun oficialii companiei.

În acest moment Pennyare patru depozite logistice în Ştefăneştii de Jos, Turda, Bacău şi Filiaşi, cu o suprafaţă totală de peste 92.000 mp utili, unde încap aproximativ 100.000 de paleţi. Până în 2029, compania vrea să mai deschidă alte două centre, în Bucureşti şi în zona Banatului. Totodată, Penny va demara procesul de extindere a depozitului din Bacău.

Investiţiile Lidl merg către ridicarea unui nou depozit, în Ariceştii Rahtivani, judeţul Prahova. Termenul pentru inaugurare este 2024. Va fi cel mai mare depozit al companiei, cu o suprafaţă a terenului de peste 230.000 mp şi o suprafaţă construită de peste 78.000 mp, având gândită o capacitate totală de stocare de peste 55.000 de paleţi.

Auchan are în momentul de faţă două campusuri logistice - la Ştefăneştii de Jos, lângă Bucureşti, inaugurat în 2020, cu o suprafaţă de 71.000 mp, şi la Călan, judeţul Hunedoara, inaugurat anul trecut, cu o suprafaţă de depozitare de 22.000 mp.

Centrul logistic din Ştefăneştii de Jos (One Roof) reprezintă principala platforma logistică de depozitare a Metro România. Acest centru, inaugurat în 2020, a ajuns la 65.000 mp după extinderea de 10.000 mp din toamna lui 2021, putând adăposti 25.000 de europaleţi. Acum, compania vrea două depozite pentru livrări.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.