Ahold Delhaize despre preluarea Profi în România: Odată cu această achiziţie, regiunea Europei Centrale şi de Est va deveni un diferenţiator în termeni de creştere şi un driver de profit pentru grup

Autor: Cristina Roşca Postat la 21 februarie 2024 134 afişări

Preluarea Profi va dubla busi­nessul pe care Ahold Delhaize îl are în România, spun oficialii grupului olandezo-belgian în cel mai recent raport fi­nan­ciar publicat. Profi e însă cu 34% mai mare decât Mega Image în termeni de cifră de afaceri. De ce nu creşte businessul în consecinţă?

Ahold Delhaize despre preluarea Profi în România: Odată cu această achiziţie, regiunea Europei Centrale şi de Est va deveni un diferenţiator în termeni de creştere şi un driver de profit pentru grup

În toamna anului trecut, grupul olandezo-belgian care deţine deja în România reţeaua Mega Image a anunţat că va cumpăra Profi  Acordul este acum spre analiză pe masa Consiliului Concurenţei.

Preluarea Profi va dubla busi­nessul pe care Ahold Delhaize îl are în România, spun oficialii grupului olandezo-belgian în cel mai recent raport fi­nan­ciar publicat. Profi e însă cu 34% mai mare decât Mega Image în termeni de cifră de afaceri. De ce nu creşte businessul în consecinţă?

Această afirmaţie a grupului e probabil să ia în calcul eventualele si­ner­gii, suprapuneri de busi­ness sau posibilitatea ca autorităţile din dome­niul concurenţei să decidă că este necesară vânzarea unor ma­gazine, fie ale Profi, fie ale Mega Image, reţeaua pe care Ahold Delhaize o deţine de peste două decenii pe plan local.

Profi a obţinut în 2022, ultimul an pen­tru care există informaţii publice, o cifră de afaceri de 11,7 mld. lei, cu 23% mai mare decât în anul anterior. Mega Image, pe de altă parte, a raportat în acelaşi an afaceri de 8,7 mld. lei, plus 16%.

O dublare a businessului din România înseamnă că grupul nou creat va ajunge la 17,4 mld. lei (potrivit rezultatelor din 2022, cele mai recente astăzi), mai degrabă decât la 20,4 mld. lei cât ar rezulta din suma celor două cifre de afaceri. Diferenţa de circa 15% (sau 3 mld. lei) reprezintă astfel, potri­vit estimărilor ZF, ce se „pierde“ când sunt puse laolaltă două businessuri similare din acelaşi domeniu de activitate.

Totuşi, în pofida acestei „pierderi“ de vân­zări, asemenea tranzacţii sus­cită interes şi au loc pentru că noul acţionar/ cumpărăto­rul - în cazul acesta Ahold Delhaize - vede beneficii, cum ar fi câştigarea unei poziţii importante în piaţă, dar şi posibilitatea de a obţine forţă în ne­gocierile cu partenerii.

„Achiziţia Profi ne aşteptăm să fie finalizată în a doua jumătate a lui 2024, urmând a ne dubla astfel am­ploa­rea operaţiunilor din România. Totuşi, pen­tru că data închiderii tranzacţiei este încă necunoscută, perspectivele noastre pe acest an nu includ impactul acestei opera­ţi­uni“, spun oficialii Ahold Delhaize în raport.

În ceea ce priveşte tranzacţia din­tre Profi şi Mega Image, ea se află în pre­zent pe masa Consiliului Concurenţei spre ana­liză, iar ZF a scris anterior că autorita­tea în domeniu poate aproba deal-ul cu condiţii, cum s-a mai întâmplat în cazul altor acorduri din sector. Asta înseamnă fie că retailerul nou creat are o perioadă în care nu poate majora preţurile în anumite magazine, fie că e obligat să vândă din unităţi acolo unde are poziţie dominantă.

„Este o tranzacţie complicată. Trebuie să ne uităm la impactul asupra consuma­to­rilor, să nu crească preţurile - mai ales că Mega Image este relativ scump, iar Profi relativ ieftin. Trebuie să vedem care este strategia pe care Mega Image o va aborda în magazinele pe care le preia. De aseme­nea, trebuie să vedem care va fi impactul asu­pra furnizorilor şi a producătorilor lo­cali. Până la un punct, concentrarea pieţei e bună pentru că sunt firme mai mari care sunt eficiente, dar e posibil să ajungem curând şi în România ca în vestul Europei, unde se consideră că concentrarea este nocivă pentru că scade concurenţa şi nu mai există inovaţie. Noi nu am blocat ope­ra­ţiuni până acum, dar s-ar putea să ajun­gem să o facem, cum se întâmplă în Vest“, spunea recent Bogdan Chiriţoiu, preşedin­tele Consiliului Concurenţei, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

În toamna anului trecut, când Ahold Delhaize a anunţat achiziţia Profi de la fondul de investiţii Mid Europa Partners în schimbul sumei de 1,3 mld. euro (pre-IFRS), Ziarul Financiar a scris că prin acest deal grupul olandezo-belgian ajunge liderul comerţului local. Era luată în calcul suma cifrelor de afaceri ale celor două reţele Mega Image şi Profi, care depăşea în 2022 businessul Lidl în România, actualul lider al pieţei.

Afirmaţia ţinea cont totodată de faptul că cele două reţele vor opera împreună şi nu separat. Ahold Delhaize nu a anunţat încă planurile în acest sens, dar grupul are experienţă în a funcţiona cu mai multe mărci independente pe o singură piaţă.

În România, spre exemplu, grupul Schwarz deţine şi Kaufland şi Lidl, însă cele două funcţionează separat, şi nu doar local, ci peste tot prin lume, având operaţiuni complet distincte, potrivit informaţiilor transmise. Chiar şi aşa, pot exista sinergii şi beneficii, spun actorii din industrie.

În cazul Ahold Delhaize, oficialii grupului anunţă că prin preluarea Profi, regiunea Europei Centrale şi de Est devine tot mai importantă. Gigantul e activ şi în Cehia, Serbia sau Grecia.

„Regiunea aceasta e importantă pentru noi. Odată cu achiziţia Profi (a cărei finalizare o vedem la orizont), regiunea Europei Centrale şi de Est va deveni un diferenţiator în termeni de creştere şi un driver de profit pentru grup“, afirmă Jolanda Poots Bijl, CFO al Ahold Delhaize.

Profi este astăzi cel mai extins actor din comerţul modern, cu circa 1.700 de magazine, în timp ce Mega Image are puţin sub 1.000 de supermarketuri şi magazine de proximitate. Ambele reţele activează pe aceleaşi formate, doar că Profi a acoperit toate localităţile din România, mizând pe preţuri mici, pe când Mega Image a pariat pe oraşele mari, unde puterea de cumpărare e pe măsură, aceasta fiind poziţionarea companiei încă de la început.

„Combinaţia celor două reţele, care sunt complementare, va permite Ahold Delhaize să acopere atât zona urbană, cât şi cea rurală“, arată acelaşi raport.

Tot comerţul modern local numără 4.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, proximitate modernă şi cash&carry.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.