Trei tineri, inspiraţi de filmele americane, au lansat un business unic în România şi care le aduce zeci de mii de euro

Autor: Georgiana Călin Postat la 04 octombrie 2017 11430 afişări  

Pionieri în segmentul lor de piaţă, trei tineri au preluat din filmele americane o idee de afaceri care le-ar fi fost de mare ajutor cu ani în urmă, din postura de clienţi.

Trei tineri, inspiraţi de filmele americane, au lansat  un business unic în România şi care le aduce zeci de mii de euro
Trei tineri, inspiraţi de filmele americane, au lansat un business... deschide galeria

 Şi-au pus economiile împreună şi au deschis, în urmă cu cinci ani, prima soluţie integrată de laundromat în regim self-service din România – binecunoscutele spălătorii de haine, unde maşinile funcţionează cu jetoane. Cu investiţii de circa 15.000 de euro, Easywash a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 67.000 de euro şi opt unităţi, iar printre planurile lor se numără extinderea în toată ţara, în regim de franciză.

"Totul a început foarte simplu: am avut nişte economii şi am zis: «Ce facem cu ele?». în loc să ne luăm câte o maşină auto second-hand, am zis: «Hai să investim, să luăm mai multe maşini... de spălat». Totul a fost, mai degrabă, un amestec de circumstanţe“, povesteşte Bogdan Grigoraş, unul dintre fondatori.

Spre exemplu, doi dintre ei au făcut sport de performanţă şi erau destul de mult timp plecaţi în cantonamente, iar laundromatul ar fi fost o soluţie ideală la momentul acela. ”Ne uitam la filmele americane şi ni se părea că ar fi fost totul atât de simplu. Apoi, am fost destul de hotărâţi să găsim o idee care să ne permită să ne desfăşurăm în continuare activităţile pe care le aveam independent de Easywash“, adaugă Grigoraş. Astfel, pentru că nu era nevoie să fie prezenţi mult timp în spălătorii, iar nişa aceasta era una neexploatată, de la idee până la implementarea sa nu a fost decât un pas; mai exact două luni. Investiţia iniţială din surse proprii a fost de 15.000 de euro, iar banii au fost folosiţi pentru a cumpăra maşini de spălat şi uscătoare aduse din SUA.

”Practic, am deschis o nouă direcţie de business; suntem printre primii care am venit în România cu această soluţie integrată de laundromat în regim self-service“, declară Grigoraş. Acest concept presupune înfiinţarea unui spaţiu deschis nonstop în care clientul vine şi îşi spală singur hainele, la un cost foarte mic comparativ cu spălătoriile tradiţionale, care taxează per articol. Preţul este de 10 lei pentru o maşină de spălat şi 5 lei pentru o uscare de 20 de minute, iar într-o maşină de spălat sau un uscător intră circa 10 kg de haine uscate; în mai puţin de o oră clientul pleacă cu hainele spălate şi uscate.

Conform declaraţiilor antreprenorului, conceptul este foarte popular în marile oraşe din occident, unde chiriile sunt foarte scumpe şi apartamentele foarte mici, drept pentru care oamenii preferă să meargă la laundromat decât să ocupe spaţiu pentru maşina de spălat. ”De când ne-am apucat de acest business, toate călătoriile noastre în străinătate includ şi vizitarea unui laundromat. Faptul că am adus primii acest concept în România ne face oarecum responsabili şi vrem ca românii să îl înţeleagă şi să îl adopte în număr cât mai mare“, precizează antreprenorul. 

Printre cei care apelează cel mai des la serviciile Easywash se numără clienţii casnici, care doresc să cureţe astfel huse, pilote sau covoare de mici dimensiuni, maşinile de spălat fiind mai mari decât cele din locuinţele noastre. Un număr important de clienţi sunt cei foarte activi, care au nevoie de serviciile laundromatului din cauza programului nonstop şi pentru că îşi pot lua hainele în mai puţin de o oră, dar şi micii afacerişti, precum saloane de cosmetică, coafură, restaurante, saloane de evenimente ori hosteluri, pentru care contează timpul scurt alocat acestui serviciu, dar şi preţul mai mic comparativ cu al spălătoriilor tradiţionale.

O altă categorie des întâlnită în Easywash sunt turiştii, aceştia ştiind deja cum funcţionează conceptul şi preferându-l în detrimentul serviciului de spălătorie din cadrul hotelurilor, tot din cauza preţului. ”Avem turişti care vin de la hoteluri de 4-5 stele pentru că serviciul de laundry este foarte scump, iar în cazul lor, atunci când călătoresc prin mai multe ţări, pentru un bagaj întreg de spălat se ajunge la o sumă destul de mare“, explică Grigoraş. Bineînţeles, o tipologie importantă de clienţi sunt studenţii care stau în cămine, segment ce aduce circa 30-40% din cifra de afaceri.

Compania Easywash Laundromat Concept şi-a început activitatea în 2012, cu o spălătorie amenajată într-un cămin studenţesc din zona Timpuri Noi din Bucureşti, iar acum are opt sedii în Capitală şi o franciză la Timişoara. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de aproximativ 65.000 de euro, iar fondatorii estimează că vor finaliza 2017 cu rulaje de circa 100.000 de euro. ”Interesant este faptul că pentru fiecare laundromat pe care l-am deschis, veniturile sunt în continuare pe creştere“, declară Grigoraş.

în 2016 fondatorii au deschis şi prima franciză în Timişoara, care la începutul acestui an a avut nevoie de extindere cu maşini şi uscătoare suplimentare. Până la sfârşitul anului, fondatorii vor să încheie negocierile pentru francize în alte oraşe mari din ţară, într-o primă fază fiind interesaţi de Cluj-Napoca, Sibiu, Braşov şi Iaşi. Franciza de bază Easywash costă 25.000 de euro, prin care antreprenorii oferă ”laundromatul la cheie“. ”Ne interesează foarte mult ca viitorii parteneri să înţeleagă conceptul şi să-şi facă o strategie de business pe minimum cinci ani. Este o condiţie absolut necesară. Oferim o soluţie integrată care include know-how de business pentru laundromat, soluţia tehnologică şi logistică, dar mai ales strategia de dezvoltare pe regiune“, explică Grigoraş.

Pe de altă parte, planurile includ şi deschiderea în Bucureşti, anul viitor, a primului Laundromat Cafe – ”un concept de spălătorie în care oamenii să se poată destinde şi să interacţioneze la o cafea şi un pahar de vorbă“. Pe modelul de afaceri de profil din marile oraşe occidentale, printre planurile pe termen lung ale antreprenorilor se numără extinderea conceptului Easywash la nivelul întregii ţări. ”în Occident, astfel de spaţii nu existau acum 15-20 de ani, dar acum, în Paris de exemplu, laundromatele (sau laveries) sunt foarte răspândite şi întâlnim câte unul la fiecare colţ de stradă. La fel credem că se va întâmpla şi în România, iar pentru următorii cinci ani mizăm pe o dezvoltare în regim de franciză în afara Bucureştiului“, spune antreprenorul. Conform lui, în marile oraşe din străinătate există câte o astfel de spălătorie la 65.000 de locuitori, iar în SUA încăperile sunt dotate cu câteva zeci de maşini de spălat şi uscătoare. Principalul impediment al acestui segment de piaţă în România este lipsa popularităţii conceptului. ”Mai bine zis, este cunoscut din filmele de la televizor, dar nu se ştie că există această soluţie şi la noi. Provocarea noastră este să facem cunoscută această soluţie“, declară antreprenorul.

Lipsa cunoştinţelor despre funcţionarea acestei afaceri a fost şi cel mai mare impediement al antreprenorilor, care au învăţat pas cu pas ce trebuie făcut. ”Abordarea faţă de client este complet diferită faţă de o spălătorie tradiţională şi am fost în situaţia în care «nu am ştiut că nu ştim», iar  aceste învăţăminte ne-au costat bani şi timp pierdut“, recunoaşte cofondatorul Easywash. însă elementul care i-a ajutat mult în dezvoltarea afacerii a fost faptul că nu e nevoie să fie prezenţi în aceste spaţii. Au reuşit să se împartă foarte uşor între ceea ce numesc ei în glumă ”viaţa de civil“ – cea din afara Easywash – şi cea de oameni de afaceri.

Pentru cei trei o zi obişnuită se desfăşoară astfel: până la ora 6-7 seara lucrează ca angajaţi în domeniile lor profesionale, ca mai apoi să treacă în fiecare seară să verifice laundromatele, să le cureţe şi să le dezinfecteze. ”Spunem deseori că maşinile noastre de spălat sunt poate mai curate decât cele casnice, pentru că noi le dezinfectăm şi le curăţăm zilnic“, explică antreprenorul. Cei trei sunt, de altfel, şi singurii angajaţi ai companiei. George Vulcu, cu background în kinetoterapie, se ocupă de partea de logistică, service-ul maşinilor şi implementarea efectivă a laundromatelor; el a făcut traininguri specializate pentru a se putea ocupa de aceste activităţi. Pentru rezolvarea problemelor tehnice este nevoie de foarte multe resurse şi au decis să investească în training, cu atât mai mult cu cât nu există în România un service dedicat pentru aceste utilaje.

Răzvan Rizea, cu background în finanţe, se ocupă de autorizaţii, activităţi din sfera financiară şi economică, iar Bogdan Grigoraş, cu background în marketing şi comunicare, se ocupă de partea de dezvoltare şi marketing în cadrul afacerii. ”într-adevăr, cu un număr atât de mare de laundromate – opt în Bucureşti, unul la Timişoara şi perspectiva altor 4-5 în următoarele luni –, aceste «vieţi duble» sunt din ce în ce mai dificil de împăcat. Deja unul dintre noi, Răzvan Rizea, s-a dedicat exclusiv laundromatului şi urmează ca în următoarele luni să facem şi noi acelaşi lucru“, conchide antreprenorul.
 

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Fascinaţia board games în era tehnologiei Fascinaţia board games în era tehnologiei

Strategia e simplă: am nevoie de cărămidă pentru a-mi completa setul de cărţi. Construiesc un drum, leg oraşele între ele şi ajung la cele zece puncte de care am nevoie pentru a câştiga meciul. Ar trebui să fie uşor, pentru că am nevoie de şase sau opt, cele mai întâlnite combinaţii. Arunc zarurile: 4 şi 5. Se încheie jocul, dar nu în favoarea mea. Adversarul a primit piatră şi a transformat ultima aşezare în oraş. Aceasta este o scenă des întâlnită în jocul Catan, un simbol al jocurilor de societate ce devin din ce în ce mai populare într-un peisaj al entertainmentului dominat de ecrane.

vezi continuarea
ZF.ro
MASACRU pe şosele: Zeci de MORŢI în urma unui GRAV accident rutier MASACRU pe şosele: Zeci de MORŢI în urma unui GRAV accident rutier
ONE.ro
Amuzant! Cum a reacţionat Regina când Prinţul Charles i-a spus "mami" în public Amuzant! Cum a reacţionat Regina când Prinţul Charles i-a spus "mami" în public
Meghan Markle, apariţie uluitoare la aniversarea Reginei Elisabeta a II-a
"Bătrânelul" la care visează toate femeile din lume! Îl recunoşti?
Descopera.ro
Intrăm într-o nouă ERĂ a computerelor. O invenţie GIGANT a unui grup de cercetători REVOLUŢIONEAZĂ tehnologia Intrăm într-o nouă ERĂ a computerelor. O invenţie GIGANT a unui grup de cercetători REVOLUŢIONEAZĂ tehnologia
O CIVILIZAŢIE industrială AVANSATĂ a existat înaintea omenirii! Descoperire uriaşă a doi mari astrofizicieni, unul fiind director NASA: ''Pentru unii poate părea absurd'' - VIDEO
Reuşită URIAŞĂ! Un tânăr a REZOLVAT o problemă veche de 60 de ani
Go4it.ro
Adevărul din spatele jocului SOLITAIRE. Iată de ce a fost instalat pe toate calculatoarele cu Windows Adevărul din spatele jocului SOLITAIRE. Iată de ce a fost instalat pe toate calculatoarele cu Windows
Căştile „care-ţi vorbesc” sunt disponibile în România. Dacă lucrezi în call center sau eşti manager ai nevoie de aşa ceva
Un bărbat a prins hoţul care i-a furat aerul condiţionat cu ajutorul unui tracker GPS
Csid.ro
7 soluţii pentru a combate respiraţia cu miros neplăcut 7 soluţii pentru a combate respiraţia cu miros neplăcut
Cancerul la sân: cum poate fi diagnosticat şi tratat
Îngraşă brânza? Explicaţiile nutriţionistului Mihaela Bilic

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.