Surori de business: surorile Cătălina Dărăbuţ şi Roxana Pandele şi-au descoperit o pasiune pe care nu ştiau că o au, iar acum aceasta a devenit afacere

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 26 noiembrie 2023 4946 afişări

Lumânările Charlier Concrete Candles, chiar sub acest nume, au devenit realitate la începutul acestui an, atunci când surorile Cătălina Dărăbuţ şi Roxana Pandele şi-au descoperit o pasiune pe care nu ştiau că o au. Aroma, parfumurile şi liniştea profundă pe care o aduc lumânările cu parfumul lor le fascinaseră dintotdeauna, dar habar nu aveau că şi procesul de producţie avea să aibă acelaşi efect.

Alături de sora şi mama mea, am început o călătorie complexă, în care am explorat şi am cercetat toate aspectele ce ţin de startul businessului nostru – de la matriţe, tipuri de ceară, variante de esenţe parfumate, ce feluri de fitile ne trebuie, ce fel de ambalaj, brandul, denumirea produselor, crearea logoului, dezvoltarea website-ului şi până la selecţia partenerului de servicii de curierat etc. Am testat peste zece tipuri de ceară naturală, peste o sută de parfumuri şi peste zece tipuri de fitile”, povesteşte Cătălina Dărăbuţ. Din aceste încercări, au descoperit, printre altele, că matriţele de silicon personalizate pe care voiau să le comande din China erau prea scumpe.

Aşa că au ales să producă nu doar lumânările, ci şi recipientele în care le toarnă. Materialul de bază este betonul. „Tot procesul dinaintea bucuriei primei comenzi a implicat ore lungi şi meticuloase de brainstorming, iar prietena noastră cea mai apropiată, cu experienţă în domeniu, a fost alături de noi şi a contribuit împreună cu noi la alegerea denumirilor produselor, definirea formelor şi a culorilor, precum şi stabilirea dimensiunilor şi a colecţiilor.

Este nevoie de un sat pentru a creşte un copil/ business, nu-i aşa?” Originare din Buzău, Cătălina Dărăbuţ şi Roxana Pandele s-au asociat în acest proiect, deşi experienţa lor nu are nicio legătură cu ceea ce fac astăzi. Cătălina are background de marketing manager, cu un masterat în marketing şi cu alte încercări de antreprenoriat. A lucrat în presa scrisă, apoi pentru o multinaţională din Bucureşti, a fost manager pentru o clinică medicală, consultant imobiliar şi coordonator pentru o companie de consultanţă în management.

Este stabilită în Bucureşti şi îşi împarte activitatea între colaborările locale şi atelierul din Buzău al Charlier. La rândul ei, Roxana are background de economist şi lucrează, în prezent, pentru o companie din Buzău. După programul de la job, Roxana merge în atelierul Charlier pentru producţia efectivă a lumânărilor. Investiţia totală de până acum în Charlier Concrete Candles depăşeşte 40.000 de euro şi a acoperit costurile pentru dezvoltarea website-ului, achiziţionarea stocului iniţial de materie primă (ceara de soia, parfumurile, fitilele), achiziţionarea cutiilor personalizate, aparatura de topit ceara, marketingul. „Sezonul rece a adus noi comenzi semnificative, câteva sute de produse fiind în statusul de precomandă şi la producţia cărora lucrăm deja.

Încă nu am atins punctul de breakeven, dar ne menţinem angajamentul şi suntem încrezătoare că există mulţi consumatori şi companii în România care apreciază produsele handmade, sustenabile, 100% româneşti, în detrimentul produselor de masă.” Planul celor două surori pentru acest final de an este să se adreseze companiilor din toate domeniile care vor să ofere cadouri de sărbători angajaţilor, partenerilor, prietenilor, familiei. „Pentru anul viitor, avem în plan accesarea unui program de fonduri europene pentru construcţia unei hale în care să derulăm întreaga activitate. Ne-am stabilit afacerea de familie într-un sat de lângă Buzău, în casa şi pe terenul bunicilor noştri, în locul unde noi şi mama noastră am crescut şi am trăit amintiri deosebite alături de cei dragi.

Această energie de familie ne oferă o încărcătură senzorială aparte.” Lumânările Charlier, în recipiente din beton, se pot cumpăra de pe site-ul cu acelaşi nume, fiind de asemenea expuse într-o cafenea din Bucureşti, într-un studio de pilates şi într-o clinică dermatologică. Clienţii care le apreciază sunt din categorii diferite: fie oameni preocupaţi de mediu, pentru care este important ca lumânările să fie făcute din ingrediente naturale, fie amatorii de produse făcute manual, fie cei cărora le place să facă daruri, fie, pur şi simplu, cei care iubesc aromele. Magazinele de parfumuri şi cadouri şi designerii de interior se înscriu şi ei pe lista de clienţi. Preţurile lumânărilor sunt între 129 de lei şi 369 de lei. „Ceea ce ne diferenţiază este faptul că avem lumânări de la 250 de grame de ceară şi parfum şi până la 1,5 kilograme, de la 30 de ore până la 100 de ore de ardere. Toate produsele Charlier pot fi reutilizate: atât recipientele, în care se pot planta mirodenii sau flori, cât şi cutiile, perfecte pentru depozitarea produselor cosmetice sau a condimentelor.”

Pentru că sunt încă la început de drum, cele mai mari provocări sunt legate de vizibilitatea brandului, promovarea lui, introducerea produselor în magazine şi buticuri fizice, spune Cătălina Dărăbuţ. „Fiind un produs senzorial, este important să-l poţi vedea şi simţi sau mirosi înainte de achiziţie.” Experienţa de până acum le-a învăţat pe cele două surori lecţia răbdării, lecţia prieteniei, dar şi pe cea a ambiţiei. „Indiferent cât de greu este la început, mergem înainte, mai ales când avem susţinerea necondiţionată a familiei.”   

Preţurile lumânărilor Charlier sunt între 129 de lei şi 369 de lei, venind în diferite variante de cantitate.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Iconist – showroom cu obiecte de mobilier, decoraţiuni, finisaje (Bucureşti)

Fondatori: Raluca şi Mihai Pavel

Investiţii: 120.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 300.000 de euro

Prezenţă: în spatele hotelului Moxa din Bucureşti

TailorBox – ateliere de retuşuri (Bucureşti)

Fondatori: Victor şi Marina Sima

Investiţie iniţială: 30.000 de euro

Cifră de afaceri: 50.000-60.000 de euro anual per unitate

Prezenţă: în parcările a două magazine Kaufland din Bucureşti

favr. – snackuri din ingrediente rămase după fabricarea de băuturi (Bucureşti)

Fondator: Alexandru Cristinoi

Investiţii: 45.000-50.000 de euro

Prezenţă: online, în băcănii, magazine de proximitate şi locaţii HoReCa.

Mooz Artelier – ateliere de creaţie pentru copii (Bucureşti)

Fondatoare: Loredana şi Evelina Pipie

Investiţie iniţială: 2.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru primul an de activitate:

20.000 de euro

Prezenţă: online

Lemnoor – atelier de decoraţiuni şi mobilier (Câmpina, jud. Prahova)

Fondator: Andrei Răduţă

Investiţii: 75.000 de euro

Prezenţă: online



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.