Crizele nu îi opresc: companiile româneşti accelerează, nu aşteaptă vremuri mai bune

Autor: Ramona Cornea, Cristina Bellu Postat la 26 octombrie 2025 224 afişări

Crizele nu îi opresc: companiile româneşti accelerează, nu aşteaptă vremuri mai bune

Crize, schimbări fiscale, incertitudini politice – toate au devenit parte din rutina de zi cu zi a mediului de afaceri. Şi totuşi, sunt antreprenori care refuză să frâneze. Ei investesc, se extind în afara ţării, inovează şi se pregătesc să dubleze din nou cifra de afaceri a economiei româneşti în următorul deceniu. Unii vorbesc despre listări internaţionale, alţii despre expansiuni în Orientul Mijlociu, investiţii în AI sau educaţie. Dar toţi par să creadă acelaşi lucru: că reţeta creşterii nu e aşteptarea, ci acţiunea. Poate că vremurile nu sunt uşoare – dar când au fost? Antreprenorii care apasă doar pe acceleraţie demonstrează că, în România, creşterea nu e doar o chestiune de cifre. E o chestiune de mentalitate.

 

Noi am scos pedala de frână de ceva timp, nu mai avem frână, lucrăm doar pe acceleraţie. Accelerăm.“ Lucian Bădilă, cofondatorul lanţului de cafenele 5 to go, spune această frază zâmbind, dar în spatele ei este o realitate care defineşte o nouă generaţie de antreprenori români: cei care au învăţat să trăiască în turbulenţă şi să o transforme în combustibil pentru creştere.

Cei mai dinamici lideri de business din România nu aşteaptă vremuri mai bune. Le construiesc. Într-un context economic complicat, de la instabilitatea fiscală până la scăderea apetitului de consum, companiile locale continuă să crească – unele chiar spectaculos. Acestea au fost câteva dintre concluziile conferinţei Cele mai dinamice companii din România: Viitorul businessului în mişcare, organizată de Ziarul Financiar.

„La 50% creştere aş putea să spun că stăm foarte bine“, afirmă Alina Donici, cofondatoarea Artesana, producătorul de lactate care a trecut de la 18 milioane lei cifră de afaceri în 2020 la 55 milioane lei în 2024. Businessul românesc a trecut prin pandemie, război, inflaţie şi schimbări fiscale, dar în loc de oboseală, la nivelul antreprenorilor se simte o clară maturizare. „Suntem învăţaţi. Nu e nimic nou. Am învăţat să trăim aşa şi să ne adaptăm. Cred că asta face parte din ADN-ul nostru de antreprenori”, spune Alina Donici despre realitatea mediului de business în care trăieşte compania sa de la formare şi până în prezent. Angela Manolache, partener advisory la KPMG, crede că România are potenţialul de a-şi dubla din nou cifra de afaceri totală în următorii zece ani. „Colaborarea dintre companii, mediul de business şi mediul universitar cred că e foarte relevantă pentru zona de cercetare şi dezvoltare şi cred că este un semn foarte bun de maturizare a pieţei româneşti. (...) Cred că este posibilă mai mult decât dublarea businessului în următorii zece ani. Văd posibilă o creştere accelerată, având în vedere schimbările structurale la nivel de economie şi regiune“, a spus ea cadrul conferinţei.

De la energie până la francize, transporturi, industria alimentară sau real estate, companiile româneşti s-au obişnuit să vadă oportunităţi în crize şi să crească în ciuda obstacolelor.

Eduard Alexianu, director de dezvoltare al Merlins Beverages, a vorbit şi el despre capacitatea businessurilor locale de a se adapta la fiecare dintre crizele cu care s-au confruntat până acum. „Nu credem neapărat că va exista un regres în 2026, au mai existat perioade dificile în istorie. Nu credem că va fi neapărat un an care să afecteze businessurile, au existat situaţii dificile, politice şi militare, dar businessurile au continuat să crească şi suntem foarte optimişti din acest punct de vedere“, a punctat el.

Răzvan Copoiu, deputy-CEO al Enevo Group, susţine că acesta este cel mai mare boom al businessului de energie din istoria României. Până în anii 2020, companiile din energie se chinuiau să facă business cu diverse companii de stat şi să iasă în afara ţării ca să-şi dezvolte businessul. Acum vin banii prin investitori străini, privaţi, fonduri de investiţii care vor să facă în România parcuri fotovoltaice, în principiu. „România va deveni asta cu siguranţă în următorii cinci - zece ani poate cel mai important pol de energetic din zonă, pentru că avem foarte multă energie, suntem şi în centrul unor axe care traversează dinspre Asia spre Europa, deci din punctul meu de vedere este clar ceva foarte efervescent. În următorii doi ani cel puţin acest business va merge foarte bine pentru noi şi pentru companiile româneşti din acest domeniu“, a subliniat reprezentantul Enevo.

Pe piaţa spaţiilor industriale şi logistice, viteza capătă o altă formă – revenirea după o perioadă de stagnare. Luciana Dragomir, chief financial advisor la Eli Parks, observă o schimbare de tendinţă. „Ultimul an a mers cu piciorul pe frână. A fost un an dificil, în contextul alegerilor electorale. Chiriaşii noştri şi-au pus proiectele în aşteptare, pentru că voiau să vadă cum va merge economia mai departe. Acum însă, începând din această toamnă, asistăm la o revigorare a pieţei. Există un interes crescut al chiriaşilor pentru spaţiile pe care le oferim – atât de depozitare, cât şi industriale, de tip built-to-suit. Pentru 2026 ne aşteptăm la un an de creştere accelerată în continuare. (...)  Credem că economia românească îşi va reveni încet-încet. Nu credem că va intra neapărat într-o recesiune, nu o vedem aşa“, a spus ea.


1. „Nu credem neapărat că va exista un regres în 2026, au mai existat perioade dificile în istorie. Nu credem că va fi neapărat un an care să afecteze businessurile, au existat situaţii dificile, politice şi militare, dar businessurile au continuat să crească şi suntem foarte optimişti din acest punct de vedere.”

Dragoş Măgdălina, acţionar, Neortic Motors şi BADSI Mobility

 

2. „La 50% creştere aş putea să spun că stăm foarte bine. Nu putem să nu vedem provocările. Spun de fiecare dată că suntem cumva învăţaţi, nu este nimic nou.“

Alina Donici, cofondatoare, Artesana

 

3. „Businessul este cu un picior pe frână şi cu unul pe acceleraţie. Pentru o creştere sustenabilă pe termen lung este nevoie de un ecosistem care să susţină creşterea, format atât din factori intern, cât şi din factori externi.”

Angela Manolache, advisory partner, KPMG

 

4. „Dacă ne uităm strict la cifre şi la dinamica pieţei, aş spune că ne aflăm într-o creştere accelerată. Într-adevăr, acum vorbim de o piaţă mult mai matură. Noi, compania, în primele şapte luni ale anului am intermediat tranzacţii în valoare de 120 de milioane de euro. Avem o creştere de 35% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.”

Andreea Nicolae, strategic partnerships director, North Bucharest Investments

 

5.  „Nu credem neapărat că va exista un regres în 2026, au mai existat perioade dificile în istorie. Nu credem că va fi neapărat un an care să afecteze businessurile, au existat situaţii dificile, politice şi militare, dar businessurile au continuat să crească şi suntem foarte optimişti din acest punct de vedere.”

Eduard Alexianu, director de dezvoltare al Merlins Beverages

 

6. „Universul companiilor din România este de 918.000, dintre care 860.000 sunt microîntreprinderi. În ultimii şapte ani cifra de afaceri a crescut cu 78% la nivel naţional, profitul s-a dublat şi numărul de angajaţi este într-o creştere foarte redusă.”

Liviu Sav, cofondator, Bridge-to-Information şi Smart Reports

 

7. „România va deveni asta cu siguranţă în următorii cinci - zece ani poate cel mai important pol de energetic din zonă, pentru că avem foarte multă energie, suntem şi în centrul unor axe care traversează dinspre Asia spre Europa.“

Răzvan Copoiu, deputy-CEO, Enevo Group

 

1. „Începând din această toamnă, asistăm la o revigorare a pieţei. Observăm un interes tot mai mare din partea chiriaşilor pentru spaţiile pe care le oferim – atât cele de depozitare, cât şi cele industriale, de tip built to suit.”

Luciana Dragomir, chief financial advisor, Eli Parks


Şi în transporturi se simte acelaşi puls al reluării creşterii de la finalul acestui an şi începutul anului viitor. „Încercăm să stăm doar cu piciorul pe acceleraţie şi să fim atenţi cum putem evita pericolele. Asta ne-am propus şi vedem că foarte multe companii din domeniul nostru fac acelaşi lucru. Le vedem pe creştere de la an la an“, a punctat Alex Păun, general manager al Blue River.

În publishing, Florentina Ion, fondatoarea Editurii Didactica Publishing House, crede că fără educaţie nu există progres. „În 21 de ani de activitate am avut 20 de ani de creştere, între 10 şi 25%. Un singur an, în 2020, am avut o scădere de aproximativ 1% – ceea ce pentru noi a fost mai degrabă o menţinere, nu o scădere semnificativă. Segmentul pe care activăm este plin de provocări însă cred că fără educaţie România nu poate să ajungă prea departe şi nici firmele nu pot să ajungă prea departe. În ultimii ani cifra totală a vânzărilor de carte în România a crescut, ceea ce este extraordinar”, a detaliat Florentina Ion în cadrul conferinţei ZF.

Liviu Sav, cofondator, Bridge-to-Information şi Smart Reports, a vorbit despre universul companiilor de pe piaţa locală, cum arată businessul şi care a fost comportamentul oamenilor de afaceri de pe piaţa locală în ultimii ani. „Universul companiilor din România este de 918.000, dintre care 860.000 sunt microîntreprinderi. În ultimii şapte ani cifra de afaceri a crescut cu 78% la nivel naţional, profitul s-a dublat şi numărul de angajaţi este într-o creştere foarte redusă. Faţă de 2023 chiar avem o scădere de 3% a numărului de angajaţi. La fel şi pe profitabilitate, unde avem 7% reducere, iar cifra de afaceri este într-o creştere foarte uşoară”, a spus el.  Andreea Nicolae, strategic partnerships director, North Bucharest Investments, a vorbit şi ea despre creştere accelerată a businessului. „Dacă ne uităm strict la cifre şi la dinamica pieţei, aş spune că ne aflăm într-o creştere accelerată. Într-adevăr, acum vorbim de o piaţă mult mai matură. Dacă până în luna iulie, când încă era valabilă cota de TVA de 9% am avut parte de un val de clienţi care erau în aşteptare şi au înţeles avantajul de a achiziţiona cu TVA încă valabil atunci, acum vorbim despre o piaţă mult mai matură, un client mult mai informat. Noi, compania, în primele şapte luni ale anului am intermediat tranzacţii în valoare de 120 de milioane de euro. Avem o creştere de 35% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.”

Dragoş Măgdălina, acţionar al Neortic Motors şi BADSI Mobility, nu crede că este aşa de rău să apeşi frâna şi acceleraţia în business, ci o modalitate de a te adapta rapid la posibilele dificultăţi. „La raliuri este o tehnică să parcurgi rapid virajele, apeşi în acelaşi timp şi acceleraţia şi frâna. Asta îţi permite să abordezi mai repede virajele, înţelegând prin viraj sinusoidele negative din business, frânezi un pic pentru a te lansa după aceea mai puternic”, a spus el.

Ce au în comun un producător de lactate artizanale, un brand de bijuterii românesc, un jucător din energie şi un dezvoltator logistic? Răspunsul: aceeaşi atitudine.

„Anul acesta am investit foarte mult în tehnologie, am investit foarte mult în digitalizare. Dincolo de faptul că noi suntem un business 99% în e-commerce – deci practic suntem digitali – am investit în zona de producţie, în integrarea AI în producţie şi în fast production. Deşi producem bijuterii personalizate, livrăm coletele noastre în 24 de ore. (…) Am avut şi anul acesta creştere şi vom avea, cu siguranţă, şi în T4 faţă de T4 anul trecut”, spune Sorin Buiac, cofondator al Chic Bijoux, companie care şi-a dublat cifra de afaceri în patru ani.  De la cafea la energie solară, de la logistică la educaţie şi la automotive, antreprenorii români dau o lecţie despre anduranţă şi despre curajul de a investi chiar şi atunci când predicţiile sunt prudente. „Suntem fostul grup automotive al grupului Continental. Începând de luna trecută am devenit independenţi, iar pe 18 septembrie Aumovio a fost listată la Bursa de Valori Frankfurt. Fiind o companie mai mică, aşteptarea e să putem asigura mult mai bine acest dinamism şi această viteză de reacţie”, a spus Sorin Secară, head of R&D user experience, AUMOVIO Timişoara.     

2. „Suntem fostul grup automotive al grupului Continental. Începând de luna trecută am devenit independenţi, iar pe 18 septembrie Aumovio a fost listată la Bursa de Valori Frankfurt. Fiind o companie mai mică, aşteptarea e să putem asigura mult mai bine acest dinamism şi această viteză de reacţie.”

Sorin Secară, head of R&D user experience, AUMOVIO Timişoara

 

Ž3. „Anul acesta am investit foarte mult în tehnologie, am investit foarte mult în digitalizare. Dincolo de faptul că noi suntem un business 99% în e-commerce – deci practic suntem digitali – am investit în zona de producţie, în integrarea AI în producţie şi în fast production.”

Sorin Buiac, cofondator, Chic Bijoux

 

4. „August a fost teribil, doar că septembrie a revenit în forţă pentru noi. Ce văd acum este că noi accelerăm. Aţi zis mai devreme de frâna trasă – noi am scos pedala asta de ceva timp, nu mai avem frână şi lucrăm doar pe acceleraţie. Accelerăm.“

Lucian Bădilă, cofondator, 5 to go

 

5. „Încercăm să stăm doar cu piciorul pe acceleraţie şi să fim atenţi cum putem evita pericolele. Asta ne-am propus şi vedem că foarte multe companii din domeniul nostru fac acelaşi lucru. Le vedem pe creştere de la an la an.“

Alex Păun, general manager, Blue River

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.