71% dintre români se simt personal responsabili pentru reciclare, cel mai mare procent la nivel global
71% dintre oameni, la nivel global, susţin sistemele de garanţie-returnare (SGR), iar încrederea în eficienţa acestora se află la cel mai ridicat nivel de până acum. Acest lucru deschide drumul către sisteme circulare care menţin materialele infinit reciclabile, precum dozele de băuturi, în circuitul de utilizare.
România se numără printre ţările cu cea mai rapidă adopţie a SGR: 9 din 10 persoane declară că participă la sistem, iar 77% îl susţin activ, conform unui studiu realizat de Every Can Count. Analiza mai arată că 71% dintre români se simt personal responsabili pentru reciclare, cel mai mare procent la nivel global şi că pentru 75% dintre români, reciclarea ar fi mai atractivă dacă procesul ar fi mai plăcut sau mai motivant. 41% îşi doresc un proces de returnare mai rapid, iar 38%, puncte de colectare mai accesibile.
Circularitatea devine parte din mentalul colectiv, potrivit celui de-al treilea val al studiului internaţional realizat la cererea Every Can Counts, desfăşurat în 16 ţări şi pe un eşantion de peste 16.000 de participanţi (dintre care 1.013 în România). Jumătate dintre respondenţi asociază ambalajele circulare cu ideea de a fi reciclate în mod repetat în acelaşi tip de produs (53% în România), iar doar 43% le consideră reutilizabile (35% în România)
În acelaşi timp, 57% dintre participanţi definesc ambalajele reciclabile ca fiind „concepute pentru circularitate”, semn că ideea de circularitate rezonează tot mai puternic cu publicul. În România, procentul celor care văd astfel reciclarea este chiar mai mare: 65%.
Percepţia asupra responsabilităţii privind reciclarea dozelor de băuturi diferă semnificativ de la o ţară la alta. Responsabilitatea consumatorilor atinge cel mai înalt nivel în România (71%), urmată de Irlanda (68%) şi Marea Britanie şi Grecia (64%), în timp ce în Polonia scade până la 35%.
Totuşi, 3 din 4 români (75%) – la fel ca 71% dintre respondenţii la nivel global – declară că ar fi mai motivaţi să recicleze dacă experienţa ar fi mai plăcută sau interactivă, prin recompense, jocuri sau aplicaţii care să monitorizeze şi să celebreze reciclarea. Rezultatele arată că implicarea este veriga lipsă în sistemele actuale de gestionare a deşeurilor.
În acelaşi timp, 9 din 10 persoane (91%) consideră că producătorii şi brandurile ar trebui obligaţi să folosească ambalaje complet reciclabile sau realizate din materiale reciclate.
“Circularitatea nu trebuie să fie complicată. Infinit reciclabile şi deja colectate pe scară largă, dozele din aluminiu sunt dovada că ambalajele cu adevărat circulare sunt posibile. Ceea ce lipseşte este conştientizarea”, spune David Van Heuverswyn, Global Director of Every Can Counts.
La nivel de sistem, schemele de garanţie-returnare (SGR) reprezintă soluţia preferată de public pentru a transforma circularitatea în realitate. 71% dintre oameni, la nivel mondial, declară că susţin SGR, iar nivelul de încredere este chiar mai ridicat: 88% cred că recipientele returnate prin aceste sisteme sunt într-adevăr reciclate.
Contextul este unul tot mai presant: 9 din 10 persoane din întreaga lume consideră deşeurile din plastic o problemă de mediu majoră, comparabilă cu schimbările climatice. Însă această percepţie nu mai este doar o atitudine ecologică, ci o direcţie de comportament. Rezultatele studiului arată că accesibilitatea şi stimulentele sunt factori-cheie în schimbarea obiceiurilor de reciclare. 71% dintre respondenţi susţin chiar ajustarea garanţiei în funcţie de dimensiunea ambalajului – semn al unei preferinţe clare pentru soluţii echitabile şi cu impact real.
România, în topul ţărilor cu cea mai rapidă adopţie a SGR şi cu una dintre cele mai mari rate de returnare a dozelor de aluminiu
În ţări precum Irlanda, România, Ungaria şi Olanda, unde sistemul de garanţie-returnare (SGR) este deja implementat, 90% dintre respondenţi declară că participă activ, semn că obiceiul de a returna ambalaje se formează rapid.
În ţările unde SGR nu a fost încă introdus, sprijinul pentru acest sistem variază de la 58% în SUA la 86% în Serbia, în timp ce în Brazilia atinge 85%. În state aflate în proces de elaborare a legislaţiei, precum Belgia şi Grecia, majoritatea populaţiei susţine ideea, dar solicită informaţii mai clare şi proceduri mai simple.
În România, unde sistemul de garanţie-returnare a fost lansat la finalul anului 2023, participarea este deja printre cele mai ridicate la nivel global: 9 din 10 persoane declară că folosesc sistemul, iar 77% îl susţin activ.
Pentru 41% dintre români, un proces de returnare mai rapid reprezintă principalul factor de motivaţie, în timp ce 38% îşi doresc puncte de colectare mai aproape sau mai uşor accesibile, pentru a putea recicla mai des.
Potrivit datelor oficiale RetuRo analizate de Every Can Counts, rata naţională de returnare a dozelor de aluminiu a ajuns la 82% în septembrie 2025, iar rata de reciclare s-a menţinut la 75%, de peste două ori mai mare faţă de 2022, când datele Comisiei Europene indicau doar 35%.
“Atunci când sustenabilitatea – şi, mai ales, protecţia mediului – se întâlneşte cu confortul, se întâmplă lucruri extraordinare: conceptele abstracte se transformă în gesturi fireşti din viaţa de zi cu zi, iar impactul devine imediat vizibil. Este responsabilitatea autorităţilor şi a celor implicaţi să „traducă” aceste concepte mari în acţiuni simple, aplicabile zilnic. Sistemele de garanţie-returnare sunt exemple excelente în acest sens – avem nevoie de mai multe mecanisme care funcţionează,” spune Raul Pop, Secretar de Stat, Ministerul Mediului din România.
Generaţiile mature sunt convinse, tinerii au nevoie de mai multă informare
La nivel global, susţinerea pentru sistemul de garanţie-returnare (SGR) creşte odată cu vârsta: 59% în rândul generaţiei Z, 67% în rândul Millennials, 74% pentru Generaţia X şi 80% în rândul Baby Boomers. Rezultatele arată un consens aproape total în rândul generaţiilor mai mature, în timp ce tinerii văd potenţialul sistemului, dar îşi doresc mai multă educaţie şi campanii dedicate pentru a se implica activ.
De la politici publice la ambalaje de băuturi: reducerea decalajului de conştientizare
Studiul arată că sistemele de garanţie-returnare reprezintă mai mult decât un mecanism de colectare- ele sunt o punte între comportamentul consumatorilor şi circularitatea reală. Totodată, cercetarea relevă un decalaj important de conştientizare: mai puţin de 2 din 10 respondenţi (17% la nivel global şi 12% în România) identifică dozele din aluminiu drept „cel mai reciclabil” ambalaj pentru băuturi, deşi acestea sunt, în realitate, cele mai reciclate recipiente de băuturi din lume.
Rata globală de reciclare a dozelor de aluminiu este de 71%, comparativ cu 34% pentru sticlă şi 40% pentru PET (sursă: Eunomia Research & Consulting, la cererea International Aluminium Institute*).
Conform aceleiaşi analize, dozele de aluminiu au şi cea mai mare rată de reciclare în circuit închis – 33%, ceea ce înseamnă că sunt transformate în produse similare, menţinând materialul valoros în uz.
“Pe măsură ce sistemele de garanţie-returnare se extind, colectarea de calitate, cu un grad redus de contaminare, va spori performanţa reciclării aluminiului. Astfel, tot mai multe doze vor fi transformate în unele noi, iar cele 29% care încă ajung anual la groapa de gunoi vor fi evitate”, precizează Alexandra Williams, Chair Every Can Counts.
Dozele de băuturi din aluminiu se numără printre cele mai sustenabile ambalaje din lume şi sunt, totodată, recipientele pentru băuturi cu cea mai mare rată de reciclare. Fiecare doză reciclată economiseşte până la 95% din energia necesară producerii uneia noi din materii prime şi poate reveni pe rafturi în doar 60 de zile.
În România, judeţele cu iniţiative puternice în domeniul sustenabilităţii – precum Bucureşti, Timiş, Cluj, Ilfov şi Constanţa – conduc clasamentele naţionale privind rata de reciclare. Prin campanii şi proiecte de artă publică, precum instalaţiile „I CAN”, realizate integral din doze de aluminiu de artistul român Sergiu Chihaia, Every Can Counts România aduce conceptul de circularitate mai aproape de oameni, transformând reciclarea într-o experienţă vizibilă, interactivă şi cultural relevantă.
Datele confirmă ceea ce vedem zilnic în activitatea Every Can Counts: oamenilor le pasă, doar că vor să simtă că fac parte din schimbare şi să înţeleagă de ce reciclarea autentică contează. Sistemele de garanţie-returnare reprezintă doar începutul. Misiunea noastră este să continuăm educarea publicului, în cele 21 de ţări în care activăm, despre potenţialul extraordinar al dozelor din aluminiu.” mai spune David Van Heuverswyn, Global Director Every Can Counts
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













