Club BM: Ce motive avem sa fim optimisti?

Postat la 31 ianuarie 2011 82 afişări

Semnalele pozitive ferme intarzie sa apara, dar suntem mai aproape de sfarsitul crizei decat de inceputul ei, sustin invitatii celui mai recent Club BUSINESS Magazin. In lista de vesti bune se numara cresterea exporturilor, reducerea somajului, o productivitate mai mare si o predispozitie mai accentuata pentru munca. Este suficient pentru a urni motoarele economiei?

INVITATII CLUB BM:

EUGEN SCHWAB-CHESARU, MANAGING DIRECTOR AL PIERRE AUDOIN CONSULTANTS

ANCA BIDIAN, CEO AL KIWI FINANCE

GEORGE BUTUNOIU, MANAGING DIRECTOR AL GEORGE BUTUNOIU LTD

ADRIAN CRIVII, PRESEDINTE AL DARIAN

VALENTIN, ILIE, CEO AL COLDWELL BANKER

BOGDAN POPESCU, HEAD OF STRATEGIC MANAGEMENT AL METRO CASH & CARRY ROMANIA

MARIUS GHENEA, PRESEDINTE AL FIT DISTRIBUTION

BOGDAN BELCIU, PARTENER AL PRICEWATERHOUSECOOPERS

OLIVIU STOICA, CEO AL UNIQA

BUSINESS MAGAZIN: Incercam sa deslusim daca cele cateva semnale care pot fi considerate optimiste, aparute in a doua jumatate a anului trecut, ne pot permite sa vorbim despre jumatatea plina a paharului. Asa este?

ADRIAN CRIVII: Daca pana nu demult toata lumea spunea ca abia a inceput criza, eu spun acum ca suntem mai aproape de sfarsitul ei decat de inceput.

ANCA BIDIAN: Eu eram optimista si in 2009 si acum sunt cu atat mai optimista. Faptul ca inca mai existam este un motiv de optimism. Eu, in general, sunt o persoana rationala si ma uit la solutii tot timpul. Nu cred ca vaitatul este o solutie si in ultimii doi ani de zile am auzit asta preponderent. Nu ne duce nicaieri. In definitiv, sunt niste conditii economice schimbate, intern si international. Trebuie sa luam datele problemei asa cum sunt si sa vedem ce solutii avem ca sa mergem mai departe. Oricum, ciclurile economice se schimba, ar trebui sa fim pregatiti sa prindem si alte crize. Nimeni nu mai are acum rabdare sa culeaga rezultatele la a doua generatie.

MARIUS GHENEA: Romania pare usor deconectata de vitezele de evolutie si involutie ale altor piete. Dupa cativa ani in Uniunea Europeana, ne asteptam sa ne conectam mai bine.

GEORGE BUTUNOIU: Lucrurile par acum putin mai bune prin prisma adaptarii. Poate ca ele nu s-au schimbat in mod fundamental in bine, dar le acceptam noi pentru ca ne-am adaptat la ele.

MARIUS GHENEA: Nu stiu daca ne-am adaptat cu totii. Inca nu vedem decat varful aisbergului. Mai sunt foarte multe companii cu probleme pe care nu le-au previzionat si multe vor exploda acum, in primavara lui 2011.

GEORGE BUTUNOIU: Dar sunt si multi care privesc acum piata cu mult mai multa detasare decat acum un an, pentru ca, pur si simplu, s-au adaptat.

BOGDAN BELCIU: Daca vorbim de cifre, eu cred ca vedem un trend de stabilizare. Declinul s-a aplanat, exporturile continua sa creasca si chiar si scaderea consumului a ajuns la un oarecare echilibru. Probabil ca anul acesta va fi un an de tranzitie si trebuie sa speram la o crestere incepand cu anii urmatori. Dar semne bune sunt: productivitatea muncii creste, firmele incep sa devina mai responsabile.

GEORGE BUTUNOIU: Pe termen lung, sunt mult mai multe efecte pozitive decat negative ale crizei.

ADRIAN CRIVII: Efectul speculativ a disparut. Multe dintre companiile romanesti o sa dispara, iar companiile care raman sunt foarte puternice si serioase. Curatenia care se face in economie este binevenita. Cei care au depasit criza vor face din nou investitii importante si vom vedea povesti de succes, in special in zona industriei alimentare si a energiei.

BUSINESS MAGAZIN: Tot optimismul nostru tine de un lucru fundamental - se misca banii?

MARIUS GHENEA: Nu, nu se misca, iar aici avem si probleme structurale si conjucturale. Structural vorbind, gradul de economisire la gospodarii creste in continuare, ceea ce inseamna ca increderea oamenilor a ajuns la un nivel minim. Pe de alta parte, ca sa se miste banii ar trebui sa vorbim de creditare sub toate formele. Creditarea, la nivelul creditului de consum, este nu doar moarta, ci si anatemizata de la cele mai inalte foruri, ceea ce mi se pare o mare prostie, deoarece creditele sunt o sursa importanta de crestere. Sunt creditele pentru consum, creditele pentru investitii, din zona guvernamentala si mai sunt investitiile din zona guvernamentala. Cam astea sunt sursele de crestere si asa se misca banii. Iar pe partea asta se pare ca banii nu prea se misca - investitiile in infrastructura sunt la cifre absolut halucinante. Aproape nimic nu se investeste, nici in infrastructura rutiera, nici in infrastructura IT.

ADRIAN CRIVII: Totusi, comprimarea unei economii merge pana la un anumit nivel, dupa care trebuie sa reinceapa cresterea.

MARIUS GHENEA: Dar niciodata o scadere economica de aceasta amploare nu este urmata de o crestere pe un palier asemanator, dar trebuie sa fie alimentata de niste lucruri, cum ar fi finantarea, iar pentru asta noi nu avem resurse si disponibilitate imediata.

ADRIAN CRIVII: Activele neutilizate din zona imobiliara au un potential latent teribil. Bancile nu cred ca se mai pot confrunta cu cantitatea asta de lichiditate. Ei pot fie sa-si retraga banii si sa-i duca pe alte piete sau sa inceapa creditarea. Inceputul creditarii va trebui sa fie legat de momentul in care vor incepe sa-si vanda creditele neperformante. Cred ca asa o sa se relanseze industria imobiliara.

MARIUS GHENEA: Partea buna este ca acesti bani bagati in terenuri care nu valoreaza absolut nimic s-au dus la niste proprietari romani, care au facut ceva cu banii respectivi. Deci s-au dus catre un circuit economic, fie el si neterminat.

BOGDAN POPESCU: Credeti ca nu se dau credite pentru ca nu sunt bani sau oamenii nu vor sa le ia sau bancile respective nu vor sa le dea pentru ca nimeni nu are incredere in nimeni?

VALENTIN ILIE: Cifrele arata ca sub 20% in momentul de fata inseamna creditare pe imobiliar.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/club-bm-ce-motive-avem-sa-fim-optimisti-7934281
7934281
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.