Real estate. Real talk.

10 întrebări pentru Răzvan Cuc, preşedintele RE/MAX România

4 nov 2021

În cea mai recentă ediţie a webinarului Real Estate. Real Talk, realizat de Storia.ro în parteneriat cu Business MAGAZIN, l-am avut ca invitat pe Răzvan Cuc, preşedinte al reţelei RE/MAX România, care a vorbit despre comisionul agentului imobiliar. Subiectul a atras atât atenţia clienţilor interesaţi de investiţii în imobiliare, cât şi a agenţilor, drept urmare numărul mare de întrebări primite în cadrul webinarului live. Iată răspunsurile a 10 dintre acestea:

1.         Poţi să te îmbogăţeşti ca agent imobiliar?

Categoric te poţi îmbogăţi ca agent imobiliar - avem agenţi care câştigă în cifre de şase zerouri, mult mai mult decât profesii care necesită o investiţie extrem de scumpă de timp şi de bani. Agentul imobiliar poate ajunge în câteva luni la câştiguri record. Avem în reţea o agentă de top care vine din zona de media şi, fără niciun fel de experienţă în real estate sau vânzări, este în top trei RE/MAX România. 

2.         Când se plăteşte comisionul unui agent în cazul unei vânzări în doi timpi?

Depinde cum ai semnat contractul, fiind unele situaţii în care este prevăzută plata comisionului la antecontract, considerându-se că agentul şi-a făcut treaba. Cel mai des întâlnită situaţie este, însă, atunci când se încasează la închiderea tranzacţiei. 

În cazul dezvoltatorilor vorbim despre un proces mai complex legat de transferul proprietăţii, care se întinde pe o perioadă mai lungă de timp. Clienţii antencontractează deseori proiectele la fundaţie, iar livrarea este mai târziu.Astfel, ţinând cont de fazele construcţiei, un agent nu poate aştepta un an sau chiar mai mult pentru încasarea comisionului. În situaţiile clasice, agentul îşi ia comisionul la contractul final. 

3.         Cine cumpără în prezent?

A apărut o nouă categorie de investitori, sunt din ce în ce mai multe entităţi, fie persoane fizice, fie firme, care investesc capitalurile. De teama inflaţiei, de teama devalorizării masei monetare, îşi investesc banii în imobiliare - pot face asta şi cu o pârghie folosind finanţări, credite, situaţie în care businessul poate să fie foarte bun. Este de aşteptat ca preţurile să continue să crească. E bine să investeşti banii în active imobiliare, astfel încât acest risc să fie semnificativ diminuat. 

4.         Care este procentul de comision pe care agentul îl percepe în situaţia reprezentării exclusive?

Zero comision pentru cumpărători, iar ca vânzător trebuie să acoperi comisionul pe care piaţa l-ar percepe de la cumpărător - respectiv 2%+2%=4%, procentul plătit de către proprietar. 

Desigur, poate ;şi cumpărătorul să opteze pentru a fi reprezentat, urmând să îşi asume, la fel, un comision de reprezentare exclusivă.

5.         Cum procedăm dacă un agent ne contactează şi ne spune că are un client pentru proprietatea noastră, fără să vorbim despre o colaborare anterior?

Este o situaţie extrem de des întâlnită - cumva este un clişeu - aş pune un semn de întrebare acolo - cred cu tărie că varianta ideală pentru un proprietar, mai ales dacă are o proprietate de la media pieţei în sus, este să îşi angajeze un agent care să îl reprezinte exclusiv, întrucât nu va  şti niciodată cine îi vine la uşă dacă pune anunţul de vânzare în online. 

6.         De ce ar fi interesat agentul de obiectivele personale ale clientului, ca un avocat?

În primul rând, este o chestiune de etică: eu, ca agent imobiliar bun, lucrez în primul rând pe recomandări. Pentru un agent bun este important ca un client să fie mulţumit, recomandările fiind aur pentru un consultant profesionist. Nu pot să îmi risc reputaţia într-o tranzacţie eşuată şi vreau ca la final clientul să fie fericit. 

Nu vreau să îmi risc reputaţia în general,  ca în orice profesie liberală. E nevoie de recomandări bune, acestea sunt esenţiale. 

7. Având în vedere că interesele cumpărătorului sunt diferite de ale vânzătorului, de ce încasează agentul imobiliar comision de la ambele părţi?

E o variantă care vine din istoria post-revoluţionară, aşa s-au făcut atunci businessurile, lipseşte un cadru legislativ care să normeze nivelul de prestaţie şi atunci cea mai uşoară variantă este de a lua comision de la ambele părţi. Într-un final, într-o bună parte din cazuri, clientul are senzaţia că a fost jefuit, drept urmare această situaţie contribuie la o reputaţie proastă a agentului imobiliar în piaţă per ansamblu. 

8.         Cum funcţionează procesul prin care un agent reprezintă cumpărătorul?

Este un proces dificil ca un agent să caute o proprietate ţintă pentru un cumpărător, trebuie să caute în piaţă în diverse moduri, online, dar şi fizic, să vorbească cu oameni, vecini, administratori de bloc, trebuie să caute în piaţă ceva ce poate nu există încă la vânzare. În unele situaţii, cumpărătorul vrea o anumită casă sau vrea să îşi ascundă identitatea, astfel încât preţul să nu fie modificat, e un proces foarte fin şi delicat, fiind nevoie de multe abilităţi. Avem cazuri de clienţi care sunt reprezentaţi de agenţi ai noştri, iar comisioanele sunt de la 3% în sus, au ajuns şi la 10% în cazul unor vânzări de nişă, cum ar fi vânzarea unui teren. 

9.         Cât de importantă este fotografia profesională şi în cazul locuinţelor mai ieftine?

Proprietăţile scoase la vânzare sunt într-o competiţie, niciun cumpărător nu va analiza o proprietate fără să se uite la altele, indiferent de mediu. Automat, în mintea ta este o competiţie, fie că te uiţi la un ecran de laptop sau vizionezi proprietăţile live. Prin urmare este foarte important ca în această competiţie proprietatea să câştige nişte puncte - este ca la o piaţă de zarzavaturi - sunt mai multe standuri cu roşii, vinde cel cu o poziţie mai bună, roşii bune şi preţuri eventual mai mici. Fotografiile sunt importante şi la garsoniere de 50.000 de euro, dar mult mai importante la proprietăţi de nişă şi recomand tuturor agenţilor să folosească imaginile. 

10.      De ce sunt mulţi proprietari care refuză colaborarea cu agentul imobiliar, mai ales când vine vorba de proprietăţi medii sau mici?

Într-o oarecare măsură, aceasta ţine de o cultură a serviciului - cum sunt şi acum români care repară singuri maşinile în garaj, vor fi mereu oameni care nu merg la restaurant şi nu comandă mâncare fiindcă îşi fac ei acasă – este un aspect care ţine de o cultură într-o oarecare măsură. Piaţa este foarte dinamică şi pe platforme precum Storia.ro se vând proprietăţi direct, fără nevoia unui agent imobiliar, probabil clienţii considerând că agentul nu poate să contribuie semnificativ la vânzarea aceasta. Acest lucru presupune ca vânzătorul să îşi asume costuri şi riscuri. 

Vedem însă că în tot mai multe ţări din Europa agentul imobiliar câştigă tot mai multă cotă de piaţă şi acesta este şi visul şi intenţia mea - să normăm această breaslă şi atât agentul, cât şi clientul să ştie ce are de făcut un consultant imobiliar la nivel obligatoriu pentru a face parte din breaslă, iar clientul să ştie ce aşteptări să aibă de la un agent şi ce are de plătit. În prezent lucrurile acestea nu sunt creionate, iar acest lucru ne consumă din energie şi nouă, dar şi clienţilor. Mi-ar plăcea ca acest cadru legal să se contureze cât mai curând, dar deja de un an şi jumătate stăm cu legea aceasta, am pus-o într-un sertar al parlamentarilor în mandatul trecut, am mai introdus-o o dată la următorul mandat, dar cred că anul viitor ar trebui să se întâmple. 

Citiţi mai multe despre evoluţia pieţei imobiliare în România, precum şi despre comisionul imobiliar în acest context, în următoarele articole rezultate în urma webinarului Real Estate. Real Talk by Storia.ro, care l-a avut ca invitat pe Răzvan Cuc, preşedinte RE/MAX România.

Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunţuri din piaţă – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primeşte peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât şi prin aplicaţiile de iOSAndroid şi HUAWEI. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniştilor pentru a identifica cea mai bună soluţie de credit ipotecar.  

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.