Lady Gaga si benzina

Autor: Dorin Oancea Postat la 17 ianuarie 2011 22 afişări

Priviti urmatoarea enumerare si intrebati-va cine pare sa nu apartina: Bon Jovi, Roger Waters, AC/DC, Dave Matthews Band, Paul McCartney, Michael Buble, Eagles, Lady Gaga, James Taylor, Black Eyed Peas. Lamurire: este vorba de topul celor mai mari incasari din concerte in Statele Unite anul trecut.

Adoua lamurire - textul acesta este despre multdiscutatul, in Romania, pret al benzinei.Inapoi la intrebare: unii vor spune ca Lady Gaga, altii ca n-au auzit de James Taylor sau poate de Michael Buble, depinde de varsta sau de preferintele muzicale. Jurnalistii de la Slate s-au minunat despre aparitia in top, pe locul trei (fostul Pink Floyd Roger Waters si AC/DC sunt pe locul doi, la egalitate) a celor de la Dave Matthews Band, cu nici mai mult, nici mai putin de 72,9 milioane dolari incasati, cu 10 milioane mai mult decat Paul McCartney si cu 20 de milioane mai mult decat Lady Gaga.

Si chiar, who the f*** sunt DMB? Un produs al anilor '90, care a castigat un Grammy si care a avut cateva albume de top. Pe de alta parte formatia nu rupe clasamentele de vanzari de albume - 30 de milioane de dolari fata de 200 de milioane in cazul lui Waters, 130 de milioane la Bon Jovi si 1,3 miliarde pentru fostul Beatles McCartney. Care este explicatia succesului din concerte? Simplu, DMB este o formatie de live, face asta de 20 de ani. In 2010 a avut 62 de concerte in 50 de orase, in fata a 1,2 milioane de oameni. Din 1992 au sustinut 1.700 de spectacole. In perioada 2000 - 2009 Dave Matthews si formatia sa au vandut mai multe bilete decat orice alta formatie din lume - 11,2 milioane, in timp ce nimeni nu a sarit de 10 milioane de bilete. Lady Gaga nu castiga nimic de pe urma spectacolelor live, pentru ca dansatorii, costumele, instrumentistii si toata punerea in scena costa mult mai mult decat incasarile din bilete. DMB se multumesc cu o punere in scena mai modesta si cu preturi mai mici la bilete (50 de dolari fata de 90 in cazul Aerosmith) si castiga bani buni. In continuare acest text este despre benzina.

Succesul celor de la DMB se leaga de conceptul enuntat simplu de Abba, ca sa raman in zona muzicii si care a fost imprumutat, pe urma, de economisti: "the winner takes all". Ba unii au scris si carti despre asta. Conceptul este simplu: cei din varf iau toti banii, mentine-te, cu orice pret, in top. Este valabil in cazul executivilor de companii de pe Wall Street sau din petrol, sportivilor, luptatorilor, cantaretilor, este economia competitiei. Unii spun ca "the winner takes all" a accentuat segregarea sociala - bogatii s-au imbogatit si saracii au saracit. La un moment dat, un singur procent din totalul celor care obtineau venituri in lumea capitalista castiga 40% din cresterea economica a lumii, in timp ce cei din zona de mijloc si cei din partea de jos a clasamentului se confruntau cu scaderi ale castigurilor reale. Pe de alta parte, competitia este mama capitalismului, invocata tot timpul, iar recompensa in functie de performanta nu este nicicum, fundamental, un concept gresit. Oricine ar vrea sa fie consultat de cel mai bun medic, de aceea medicii cei mai buni au tarife mai mari si pacienti mai multi. Pentru a tempera excesele ar trebui sa actioneze niste reguli fine, sociale.

Castigatorul care a luat totul nu place romanului, in schimb. Vorbesc aici de intreprinzatori si de companiile neaose - intreprinzatorii prefera nisele, iar companiile sufera de o lipsa de ambitie cronica, putine indraznind sa depaseasca granitele sau sa se lanseze in afaceri de anvergura. Si vorbesc nu de ultimii ani, cei cu criza, ci de doua decenii. Acesta este climatul perfect pentru castigatorii care vor totul, iar companiile straine au actionat ca atare - dicteaza piete, tendinte, strategii, preturi. Au banii, argument suficient pentru orice discutie. Avem nevoie de banii lor, argument la fel de suficient.

In urma cu un an de zile, British Gas reducea pretul gazului pentru familiile din Marea Britanie cu 7%, si aceasta era a treia reducere in 12 luni. La 8 martie 2010, E.ON reducea preturile cu 6%. La 20 martie 2010, un sfert de milion de familii de pensionari britanici obtineau un discount de 80 de lire sterline la facturile de gaz si electricitate - parte a unui program de asistenta sociala convenit de companiile din energie. Pe de alta parte, trebuie spus ca valoarea facturii medii la gaze naturale, furnizate in Marea Britanie de sase companii, a crescut din ianuarie 2003 pana in februarie 2009 de la 310 lire la 830 de lire sterline, conform BBC. Sigur, cresterile ar trebui corelate si cu cresterile de venituri ale perioadei.

Castigatorul ia totul. Dar modul in care relationeaza companiile cu societatea si echilibrele dintre preturi si costuri vor depinde totdeauna de o suma de factori care incep cu echivalentul modestiei castigatoare a celor de la DMB si se termina cu glamour-ul perdant al lui Lady Gaga.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
Lady Gaga,
benzina
/opinii/lady-gaga-si-benzina-7890068
7890068
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.