Apple contra tuturor

Autor: Mircea Sarbu Postat la 04 februarie 2013 71 afişări

Până de curând, situaţia în domeniul telefoanelor inteligente părea clară: aparatele cu Android sunt cele mai răspândite, Apple câştigă cel mai bine, iar Windows Phone este în postura de „underdog„. Dar renaşterea BlackBerry şi inovaţiile de la Jolla pot complica ecuaţia.

Toamna anului trecut a fost, ca de obicei, marcată de numeroase lansări de produse, toate încercând să deschidă apetitul cumpărătorilor pentru perioada sărbătorilor, atunci când piaţa (cel puţin în zona "consumer") îşi alege învingătorii. Am încercat să caut rapoarte, statistici sau măcar estimări privind vânzările de la sfârşitul anului trecut, dar n-am avut mare succes. Dacă ar fi să credem ce spun companiile, s-ar părea că toţi sunt învingători.

Un caz particular este Microsoft, care n-a avut mare succes cu Surface, însă se poate bucura pentru vânzările bune în zona telefoanelor: în sfârşit, seria Lumia a spart gheaţa, ceea ce înseamnă că platforma Windows Phone începe să se vadă pe "plăcintele" care ilustrează cota de piaţă, iar Nokia ar putea avea şanse să se echilibreze. Ca de obicei, de la Amazon nu există date, dar se pare că noile tablete Kindle au fost printre cel mai bine vândute. Şi B&N se laudă cu vânzările Nook, iar Samsung se pare că îşi consolidează poziţia de lider în zona telefoanelor.

Şi totuşi, analiştii pieţei consideră că Apple a fost din nou campionul, în primul rând datorită iPhone 5. Însă s-a petrecut un fenomen interesant: deşi veniturile au fost grozave, preţul acţiunilor Apple a scăzut şi zilele trecute Exxon a revenit pe prima poziţie în topul celor mai valoroase companii. Explicaţia este că, deşi Apple a avut în ultima perioadă a anului trecut venituri cu circa 8 miliarde de dolari mai mari decât în 2011, marja de profit a scăzut de la un fenomenal 44,7% la "doar" 38,6 procente. Directorul Tim Cook spune că scăderea este temporară şi se datorează multiplelor lansări de produse din octombrie (care implică o mulţime de cheltuieli). Probabil că aşa este, pentru că modul cum compania îşi conduce afacerile este (deocamdată) imbatabil şi se bazează pe un volum uriaş de bani cash (uneori mai mare decât Trezoreria Statelor Unite).

Spre deosebire de alte companii, Apple preferă să nu facă achiziţii (cea mai mare a fost pachetul de brevete de la Nortel), ci să finanţeze construirea unor facilităţi de producţie pentru tehnologii de vârf în schimbul unei exclusivităţi şi al unor discounturi semnificative. În plus, produsele Apple sunt scumpe, intră la categoria produselor de lux şi încă funcţionează ca "status marker".

Este improbabil ca investitorii să nu-şi fi făcut aceste calcule. Însă grija lor este că, deşi oficialii Apple neagă zvonurile privind o coborâre a ştachetei, este totuşi destul de probabilă apariţia unui iPhone Mini, ceea ce ar însemna o rată de profit ceva mai mică. Speculaţiile pornesc de la două considerente. Primul este că mulţi potenţiali clienţi nu agreează telefoanele mari (iPhone 5 este mai mare) şi preferă modele mai mici. Al doilea se leagă de vizitele lui Tim Cook în China şi întâlnirile cu oficialităţi înalte. Teoretic, e vorba de condiţiile de lucru ale chinezilor, însă mulţi cred că Apple vizează imensa piaţă chineză, pe care o poate cuceri doar cu un model iPhone mai accesibil.

Dar mai este un motiv de îngrijorare pentru cei ce investesc în Apple: apariţia unor noi concurenţi. Desigur, unul este Windows Phone, dar încă pericolul nu este iminent. Cred că o ameninţare poate veni de la o companie căreia i se prezice de multă vreme ieşirea din scenă: canadienii de la Research In Motion. Zilele trecute RIM şi-a schimbat numele, astfel încât acesta să coincidă cu produsul care i-a adus celebritatea: BlackBerry. Schimbarea a survenit concomitent cu lansarea mult-aşteptatei game BlackBerry 10, despre care comentatorii se întreabă dacă este semnul renaşterii sau cântecul lebedei.

Eu tind să-l cred pe Simon Hill, care prezintă zece motive pentru care noile aparate pot scoate compania din impas, iar primul este că reputaţia BlackBerry în zona corporatistă nu s-a evaporat şi companiile vor fi fericite cu un telefon care permite un mod de lucru securizat şi un mod de utilizare personal, complet distincte.

Deşi nu se constituie încă într-o ameninţare pentru Apple, e de notat că finlandezii de la Jolla au finalizat sistemul de operare Sailfish, aşa că sunt şanse ca numărul platformelor mobile semnificative să se ridice la cinci. E mai palpitant aşa.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Apple,
BlackBerry,
Jolla,
inovaţii
/opinii/apple-contra-tuturor-10540240
10540240
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.