Studiu: Pe ce toaca romanii banii

Postat la 31 mai 2009 13 afişări

Dam mai multi bani pe bere decat pe detergenti, preferam magazinele cu discount si suntem mai atenti la preturi, dar bugetul de cheltuieli lunare este in crestere fata de anul trecut, in ciuda crizei.

Acestea sunt concluziile celui mai recent studiu Shopper Trends, realizat de AC Nielsen. Doua miliarde si jumatate de euro - atat s-a cheltuit in Romania anul trecut pe tigari si pe bere, potrivit studiului Shopper Trends 2009, realizat de compania de cercetare de piata AC Nielsen. Sume mult mai mici au fost cheltuite pe racoritoare, apa minerala, mezeluri sau ulei: daca anul trecut am dat pe tigari 1,8 miliarde de euro, am baut in schimb racoritoare in valoare de numai 636 de milioane de euro, apa minerala de 253 de milioane, am cumparat detergent de 171 de milioane si ciocolata tablete de 127.

Una peste alta insa, dificutatile ultimelor luni nu par sa-i fi facut mai cumpatati pe consumatori atunci cand merg la cumparaturi: daca in 2008 cheltuielile totale pentru gospodarie ajungeau la 624 de lei pe luna, acum se ridica la 738 de lei. Media creste in Bucuresti, unde bugetul de cheltuieli ajunge la 815 lei pe luna. “Placerea cumparaturilor se mentine la cote maxime”, sustine Bogdana Baltasiu, client sales&service manager la AC Nielsen.

Chiar daca astfel de date arata ca nu s-a temperat apetitul pentru consum, eventualitatea majorarii preturilor la alimente i-ar face totusi pe cei mai multi sa-si refaca lista de prioritati inainte de a pleca la cumparaturi. Astfel, produsele pe care ar decide sa le cumpere mai rar ar fi cele care fac obiectul achizitiilor “de impuls”, precum snacks, bauturi alcoolice sau bauturi carbonatate. Aproape 18% din cei 1.200 de respondenti au declarat ca ar cumpara mai putine produse de tip snacks, daca pretul alimentelor ar creste anul acesta, 16% ar achizitiona mai putine bauturi alcoolice, iar 12% mai putine bauturi carbonatate. La polul opus, produsele al caror consum nu ar fi influentat de o crestere a preturilor sunt alimentele bio, fructele, iaurtul, mancarea pentru bebelusi, legumele si laptele. Studiul arata ca produsele proaspete reprezinta mai mult de jumatate din suma alocata cheltuielilor lunare, la acest capitol Romania plasandu-se inainte altor tari din regiune.

Daca ar fi nevoiti sa faca economii majore din cauza recesiunii, primele categorii care ar suferi reduceri de buget ar fi hainele, electrocasnicele, consumul cu utilitatile sau distractiile in afara casei. Pe ultimele locuri se afla cheltuielile pentru alimente sau bauturi alcoolice, pe care doar 16% dintre respondenti ar fi dispusi sa le reduca.

Criteriul pretului este si cel ce determina frecventa de vizitare a diferitelor tipuri de magazine. “A crescut semnificativ frecventa de vizitare a discounterilor, care anii trecuti erau un fel de Cenusareasa a cumparaturilor”, spune Bogdana Baltasiu, adaugand ca, in momentul de fata, patru din cinci cumparatori aleg hipermarketurile. De altfel, hipermarketurile si discounterii au fost singurele tipuri de magazine din retail care au inregistrat o crestere a clientilor in cursul anului trecut.

De asemenea, marcile proprii ale magazinelor incep sa castige din ce in ce mai mult teren in fata cumparatorilor. Doar 7% dintre ei nu cunosc nicio marca proprie, in scadere cu 2% fata de anul trecut. Cele mai cunoscute sunt ARO, detinuta de reteaua Metro, Marca No.1 (Carrefour), Clever (Billa), K (Kaufland) si Winny, de la Cora. “Devenim din ce in ce mai atenti la produsele marci proprii, pe care inainte le consideram ieftine si de proasta calitate”, afirma Bogdana Baltasiu.

Potrivit studiului citat, doi din cinci consumatori sunt acum mai atenti la preturi decat anul trecut. In gospodariile cu venituri mai mici, acest comportament este mai accentuat, ca si in orasele medii si mici.

Studiul a fost realizat pe 1.200 de respondenti din 12 orase, iar datele au fost culese in perioada decembrie 2008 - ianuarie 2009. Au fost selectati principalii cumparatori de produse pentru gospodarie din segmentul de varsta 16-65 de ani.

Urmărește Business Magazin

/media-marketing/studiu-pe-ce-toaca-romanii-banii-4465588
4465588
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.