Milioane cu sex-appeal

Postat la 08 noiembrie 2005 1 afişăre

Mai aproape de consumator" este deviza pe care marketerii marilor companii o pronunta din ce in ce mai des. Cei care fac afaceri marcate cu patratel rosu nu ignora aceasta regula a marketingului modern si isi imping business-ul pana intr-acolo incat el devine "foarte aproape" de consumator. Cum?

"Mai aproape de consumator" este deviza pe care marketerii marilor companii o pronunta din ce in ce mai des. Cei care fac afaceri marcate cu patratel rosu nu ignora aceasta regula a marketingului modern si isi imping business-ul pana intr-acolo incat el devine "foarte aproape" de consumator. Cum?

 

Daca v-am acorda un minut sa numiti cateva domenii de interes pentru investitorii straini din Romania, probabil ca v-ati gandi la domeniul bancar, auto, telecomunicatii sau bunuri de larg consum. Si, tot probabil, industria divertismentului pentru adulti nu s-ar numara in short-list-ul respectiv.

 

Presupunerea nici nu ar fi eronata - la ora actuala, lista numelor straine in acest business se reduce la cateva reviste celebre aduse in Romania sub licenta, la unele programe TV difuzate in sistem Pay TV si cam atat. Ceea ce nu inseamna ca industria XXX se opreste aici, dimpotriva, cea underground - consumul de CD-uri si DVD-uri piratate, de reviste ieftine, de articole si accesorii erotice, consumul pe Internet sau chiar consumul "live" din cluburile de strip-tease - pare sa o depaseasca pe cea "la vedere" (este o estimare, disproportia dintre ele neputand fi cuantificata din lipsa statisticilor de profil).

 

La vedere sau nu, consumul de divertisment pentru adulti are un potential ridicat in Romania "si este abia la inceput de drum", este de parere omul de afaceri arab Zyon Ayni, care a investit recent 1,7 milioane de euro in deschiderea clubului de noapte Private Gentlemen’s Club din Bucuresti. Cluburi de noapte se deschid frecvent in Romania, deci initiativa lui Ayni nu ar reprezenta o noutate. Ea este insa notabila prin altceva: marcheaza intrarea in Romania a unuia dintre cele mai valoroase branduri de "adult entertainment" din lume: Private.

 

Compania care il detine, Private Media Group (Spania) este cea mai mare companie de divertisment pentru adulti la nivel mondial, producand si distribuind materiale erotice si pornografice pentru o gama extinsa de platforme media - Internet, DVD-uri si casete video, reviste, programe TV si tehnologii wireless. Acestea sunt distribuite in 40 de tari din America, Asia si Europa - aici detinand 77% din piata de CD-uri si DVD-uri erotice. "Economic vorbind, compania este o minune - o masina de facut bani", asa caracteriza Private Media Group un broker din Londra, citat de revista Forbes, in 2001.

 

Dar, incepand cu acest an, masina de facut bani din "media XXX" (vanzari de 36 de milioane de euro in 2004) a decis sa faca un pas inainte in apropierea de consumatorii sai. Miscarea consta in extinderea bazei piramidei de business care a consacrat-o - media - catre o zona neexplorata pana acum: cluburile de noapte pentru barbati, marca Private. Primul punct de desfacere? Bucurestiul. Cum? Printr-un contract de franciza in valoare de 100 de milioane de dolari prin care Zyon Ayni va deschide un lant de 35 de cluburi in Europa, Statele Unite ale Americii si Asia, in urmatorii sapte ani.

 

Sub acelasi contract, Ayni va trebui sa plateasca companiei o suma aditionala din cifra de afaceri incepand cu 2008, in schimbul careia clubul va beneficia de publicitate si acoperire in media, explica Ayni pentru BUSINESS Magazin. "Compania a vrut sa intre intr-o noua faza de dezvoltare, astfel ca a hotarat sa creeze un mediu in care consumatorii produselor companiei sa aiba ocazia sa-si cunoasca vedetele preferate, care vor veni sa danseze in cluburile noastre (vedetele promovate de productiile Private, n.r.)", spune Ayni, motivand rationamentul Private Media Group (PMG) de a intra pe acest segment.

 

Dar acesta nu este singurul pas pe care PMG il face in stimularea cresterii business-ului sau. In curand, compania va incepe sa distribuie - in Romania si in tarile in care se vor mai deschide cluburile Private - bauturile imbuteliate sub aceeasi marca: vin, vodca si bautura energizanta. "Astfel, bauturile vor completa liniile de business deja existente: vestimentatie, lenjerie intima, palarii si cazinouri - toate marca Private", completeaza omul de afaceri de 32 de ani, care pana acum a fost implicat in afaceri cu restaurante, discoteci si cluburi de noapte in Olanda, tara in care a trait de la varsta de 15 ani.

 

In paralel, a avut afaceri si in domeniul imobiliar in Amsterdam, povesteste Ayni, dar din care s-a retras in urma cu circa un an, cand si-a vandut una dintre cele mai mari companii ale sale contra sumei de 9,6 milioane de euro. "Vroiam sa ma retrag din real-estate, asa ca mi-am vandut si celelalte afaceri mai mici pe care le detineam, pentru cateva milioane de euro fiecare. Cautand asadar o alta posibilitate de investitie, am angajat o firma de consultanta - LLC Consulting din SUA - care, evaluandu-mi experienta si oportunitatile existente, mi-a indicat business-ul divertismentului pentru adulti, o piata mare si cu un potential de crestere ridicat.

 

LLC m-a introdus la Private Media Group din Barcelona si, dupa indelungi negocieri cu acestia, am semnat contractul cu ei", spune Ayni, care motiveaza si de ce ales Bucurestiul ca prima locatie pentru deschiderea lantului de cluburi: orasul ii era oarecum familiar (tatal lui are niste afaceri cu imobiliare in Romania), iar piata este mare aici, in special in segmentul "premium", care este aproape inexistent in Romania, "unde nivelul cluburilor de noapte este foarte jos si foarte «cheap»", precizeaza Ayni. "In plus, aici poti gasi locatii bune la preturi bune."

 

Desi a deschis de curand (in urma cu cateva saptamani), Ayni este multumit de mersul afacerii. Cifra de afaceri este in prezent de 100.000 de euro pe saptamana, iar estimarea sa pentru urmatorii doi ani este de 2,5 mil. euro. Desi nu dezvaluie valoarea profitului, Ayni precizeaza ca acesta este "foarte mare". De ce? Pozitionarea Private este clara, premium - peste 75% dintre barbatii care frecventeaza barul sunt oameni de afaceri; oferta clubului este mare - sunt 50 de fete care danseaza si fac strip-tease aici; calitatea spectacolului este ridicata comparativ cu alte cluburi, iar preturile sunt comparabile. In plus, erotismul vinde foarte bine. "Vand fantezii, asta e afacerea mea", isi sintetizeaza Ayni business-ul, zambind.

 

Povestind din culisele acestui business, el spune ca exista doua modalitati de lucru in industria clubbing-ului de noapte pentru barbati. Prima este cea in stil "american", in care fata ii plateste patronului o suma fixa pe seara, iar tot ce incaseaza de la clienti in urma dansurilor (pe scena sau in particular) ii revine ei. Si este cea de-a doua procedura, cea "internationala", in care fata nu ii plateste patronului ca sa danseze, dar tot ce castiga imparte cu proprietarul clubului.

 

La Private se practica "the American way", spune Ayni. "Eu nu scot bani din buzunar sa platesc fetele care danseaza aici, ele isi platesc singure", spune el precizand ca suma pe care o fata o plateste pe noapte variaza intre 50 si 120 de euro. Isi recupereaza ea banii? Daca are noroc si o place clientul, ea poate incasa pana la 200 de euro dintr-un dans intr-o camera privata, sectiunea VIP. Se procedeaza ca la cazinou: clientii cumpara jetoane valorice, pe baza carora primesc dansurile pe care le solicita. "Nu se plateste cu bani", subliniaza el. Tarifele sunt la vedere, in acelasi meniu de unde clientul isi poate comanda consumatia si sunt impartite pe categorii: lap dance (dansul in poala clientului), dans la masa, dans normal, dans privat normal, dans privat de categoria VIP si tot asa. La clubul lui Ayni exista sase camere private, "iar fiecare are tariful ei", spune patronul.

 

Dar segmentarea nevoilor clientului nu se rezuma la dansuri personalizate pe fiecare separeu. Marketingul afacerii merge mai departe de-atat, putand fi comparat cu oricare alta industrie. Un exemplu ar fi cardurile de fidelitate - cel de platina si cel de aur, in cazul de fata, pe care Private le va emite pana anul viitor. La ce ajuta un astfel de card? "Iata un avantaj: daca esti la Madrid si ai un astfel de card, poti suna la help-desk-ul nostru de-acolo si vine sa te ia o limuzina, de oriunde ai fi. Sau daca vrei sa mergi intr-o croaziera cu iahtul companiei, insotit de o femeie foarte frumoasa, compania ofera si acest serviciu", exemplifica Ayni, spunand ca Private detine 25 de iahturi, dar si avioane - pentru cei care au rau de mare.

 

Si tot vorbind de marketingul specific acestei industrii, Bruce Barber, International Operations Director al companiei, spune ca o sursa importanta de business pentru Private Media este publicitatea prin product-placement in productiile XXX, marcile cele mai expuse in acestea find cele de alcool, tigari si masini (prin product placement se intelege ca diverse produse din categoriile respective sunt plasate in cadrul productiilor companiei - filme, fotografii, clipuri etc.).

 

In afara de acest club si de difuzarea sub licenta a programelor Private Gold, marca Private nu mai este prezenta in Romania. Intrebati daca vor intra si pe segmentul de publishing, reprezentantii companiei din Barcelona au declarat pentru BUSINESS Magazin ca, pentru moment, nu au alte planuri "imediate" pentru aceasta piata. Semn ca succesul romanesc al Private Media este mai degraba asigurat prin reteta "direct langa consumator".  Dupa Bucuresti, urmatoarea locatie a clubului va fi Barcelona, in ianuarie 2006. "Va avea 2.000 mp si va fi cel mai mare din Europa", spune proprietarul Ayni, care incepand cu anul viitor, va incepe sa faca curse intre diversele tari unde isi va deschide cluburile. Deocamdata, sta cu ochii pe afacerea din Bucuresti. Iar de clienti cu siguranta nu va duce lipsa.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Milioane cu sex-appeal
/media-marketing/milioane-cu-sex-appeal-1004933
1004933
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.