Mai e fotbalul o investitie la TV?

Postat la 08 iunie 2008 27 afişări

In timp ce in Austria si Elvetia echipa nationala joaca primele meciuri la un campionat international dupa o absenta de opt ani, in tara, managerii principalelor televiziuni fac calcule despre cum isi vor recupera banii investiti in drepturile de televizare a celor mai importante competitii de fotbal.

Mai e fotbalul o investitie la TV?
Managerii de televiziuni au si de ce sa faca socoteli, avand in vedere ca investitia totala in achizitionarea drepturilor de televiziune s-a ridicat la aproximativ 150 de milioane de euro. Aproximativ doua treimi din suma – 102 milioane de euro cu TVA (85 de milioane de euro fara TVA) - au reprezentat numai meciurile din Liga 1, achizitionate de Antena 1 si RCS&RDS la sfarsitul lunii martie pentru o perioada de trei ani.

Competitorii consortiului Antena 1 si RCS&RDS au fost Realitatea Media – Telesport si Kanal D, care au oferit maxim 84,5 milioane de euro, respectiv 72,5 milioane de euro.

Desi suma este de peste trei ori mai mare decat cele 28 de milioane de euro platite de Telesport in 2004 pentru difuzarea meciurilor in perioada 2004-2008, Dumitru Dragomir, presedintele Ligii Profesioniste de Fotbal, a declarat ca valoarea este mica, asteptandu-se ca drepturile de transmisiune pentru viitorii trei ani sa ajunga la 150-160 de milioane de euro.

Daca din aceasta afacere echipa campioana va castiga aproximativ patru milioane de euro anual, iar ultimele clasate vor incasa in jur de un milion de euro pe an, in ceea ce priveste recuperarea banilor de catre Antena 1 situatia este incerta.

“Nu cred ca banii atrasi din publicitate corelati direct cu meciurile de fotbal sa acopere aceasta investitie. Insa, daca ne gandim la faptul ca meciurile din Liga 1 ajuta la cresterea cotei de piata a unei statii, rezulta ca aceste meciuri vor avea un efect benefic asupra tuturor bugetelor atrase de o televiziune. Deci este posibil ca, la finalul celor trei ani, investitia sa poata fi acoperita de ratingurile si cotele de piata in crestere”, apreciaza Victor Popa, media account director la Optimedia, agentia de media din cadrul grupului de comunicare Publicis.

Cristi Cretu, directorul departamentului sport al trustului Intact, considera ca pe segmentul urban vor fi derby-uri care vor inregistra si peste 20 de puncte de rating (aproximativ 1.970.000 de telespectatori), optiunile 2, 3 si 4 in jur de 10 puncte de rating, iar meciurile de optiunea a 8-a si a 9-a vor inregistra 4-5 puncte de rating.

Victor Popa vede de asemenea o posibilitate a recuperarii investitiei prin promovarea si atragerea de bugete pentru emisiunile conexe transmisiunilor sportive sau prin lansarea unui nou post de sport care sa difuzeze meciurile mai putin importante. Anuntat inca de la inceputul anului ca facand parte din cele trei posturi (sport, muzica si business) in care trustul Intact va investi aproximativ de 30 de milioane de euro, canalul de sport ArennaTV a fost prezentat la jumatatea lunii mai sub numele de GSP TV.

Carmen Lixandru, managing director la MediaCom, agentia de media a grupului de comunicare Grey Worldwide Romania, e de parere ca Antena 1 poate sa-si recupereze investitia, dar estimeaza ca presiunea va fi foarte mare, din cauza unei cresteri mai mici de 35-40%, cat a fost in ultimii ani valoarea cresterilor pe piata de publicitate. "Investitiile in publicitate in segmentul de sport vor creste categoric. Televiziunile au majorat deja costul unui punct de audienta cu o medie de 25-30%; in plus, aceste programe sunt considerate premium si se percepe o suprataxa intre 30% si 50% aplicata la valoarea unui punct de rating. In general, transmisiile competitiilor de fotbal sunt cam cele mai scumpe programe din grila unei televiziuni”, mai spune Lixandru.

In aceeasi zi cu drepturile pentru Liga 1 s-a decis si ca TVR si Boom vor difuza meciurile din Champions League, cel mai important format sportiv la nivel mondial, a carui finala din acest an dintre Manchester United si Chelsea Londra a fost urmarita de aproximativ 100 de milioane de oameni.

Care va fi insa audienta meciurilor? Ioan Todan, directorul departamentului de sport din TVR, afirma ca difuzarea meciurile din Liga Campionilor ar trebui sa fie varfuri de audienta pe toate cele trei segmentele de public - national, all urban (18-99 de ani) si comercial (urban 18-49 de ani). Andreea Hreniuc, TV sales manager la Splendid Media, agentia care vinde publicitate pentru posturile publice de televiziune, estimeaza ca audienta medie pe segmentul all urban va fi cuprinsa intre 6 si 10,5 puncte de rating, adica intre 591.000 si 1.034.250 de telespectatori.

In legatura cu cele 35 de milioane de euro pe care i-a platit TVR pentru difuzarea meciurilor din optiunea 1 a Ligii Campionilor, Ioan Todan spune ca rezultatele investitiei se vad deja, postul public castigand capital de imagine in urma acestei achizitii.

Tot la imagine se refera si Radu Budes, managing director la Splendid Media, atunci cand afirma ca, desi sumele platite pentru drepturile de televiziune sunt substantiale, pot fi considerate investitii in imagine. “Televiziunile nu privesc lucrurile strict din perspectiva veniturilor realizate din difuzarea programelor achizitionate. Adica atat cat am dat versus atat cat am scos. Este importanta si cresterea pe care un program bun o aduce programului dinainte sau celui de dupa. Aceste cresteri se contorizeaza la randul lor in bani”.

De cand sunt difuzate la Pro TV meciurile din Champions League, recordul de audienta a fost inregistrat la meciul Steaua-Real Madrid, care a avut un rating de 27,2 puncte in mediul urban, fiind urmarit de aproximativ 2,9 milioane de telespectatori.

Victor Popa crede ca, odata cu transmiterea partidelor de catre TVR din 2009, ratingurile medii ale competitiei vor scadea cu aproximativ 35-40%. In acest context, Pro TV va transmite incepand cu acest an partidele din Cupa UEFA, a doua competitie ca importanta dupa Champions League, dar care are un rol din ce in ce mai semnificativ pe piata media autohtona, datorita calificarii a cel putin patru echipe romanesti in grupele UEFA (Rapid, Dinamo, Unirea Urziceni, Poli Timisoara) si a posibilei calificari a FC Vaslui din Cupa UEFA Intertoto.

“In sezonul urmator, patru echipe romanesti au sanse sa ajunga in aceasta competitie, asa ca interesul va fi major. Sa nu uitam ca printre meciurile cu cele mai mari ratinguri inregistrate pana acum se afla cel din sferturile Cupei UEFA, Steaua-Rapid, precum si semifinala Steaua-Middlesbrough. Incepand din sezonul 2009, aceste drepturi de difuzare apartin Pro TV si ne asteptam la o promovare foarte puternica, cel putin la nivelul promovarii din Liga Campionilor”, spune managerul Optimedia. Meciul Steaua–Middlesbrough din semifinalele Cupei UEFA, editia 2006 a avut un rating de 33,7 de puncte in mediul urban, iar meciul Steaua-Rapid din sferturile de finala ale competitiei a inregistrat un rating de 31,3 de puncte.

Despre audientele meciurilor din Cupa UEFA, Costi Mocanu, directorul general al companiei Pro TV, afirma ca media de audiente in targetul comercial al Pro TV va fi in jurul a 7%, in timp ce pe canalul Sport.ro, media va fi probabil de 0,8-1 puncte pe acelasi target.

Chiar daca meciurile din Champions League sunt printre cele mai importante programe ale Pro TV la ora actuala, Costi Mocanu spune ca incasarile din publicitate ale postului nu vor fi afectate de pierderea drepturilor de difuzare pentru aceasta competitie, asa cum nu au fost afectate nici in urma cu cinci ani, cand postul nu a mai transmis partidele din campionatul intern de fotbal. “Am pierdut Champions League pentru ca suma oferita de altii a fost mai mare decat a noastra. Foarte bine, inseamna ca nu ne puteam permite programul. Am pus in oferta banii care ne dadeau o margine de profit”, precizeaza directorul companiei Pro TV.

Programele sportive au ocupat anul trecut locul al saptelea in topul programelor difuzate de televiziunile romanesti, din punctul de vedere al audientei, in timp ce in primele cinci luni ale acestui an au ajuns pe locul 6, pe primele trei locuri fiind stirile, serialele si emisiunile de divertisment.

Costi Mocanu considera ca “actiunea, drama, vedetele, transmisiunile live si neprevazutul” sunt ceea ce ii determina pe oameni sa urmareasca meciurile de fotbal, in timp ce Cristi Cretu crede ca pasiunea romanilor pentru fotbal se datoreaza performantelor, inclusiv celor din perioada dinainte de 1989. “Inainte de ’89, fotbalul era una dintre putinele distractii, iar dupa ’89 a fost unul dintre putinele sporturi care au fost mereu in prim-plan. Suporterii au ramas mereu aproape de fotbalul intern. Celelalte sporturi si-au pierdut fanii din cauza lipsei de performante”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
televiziune,
fotbal
/media-marketing/mai-e-fotbalul-o-investitie-la-tv-2693349
2693349
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.