Evenimentele Evenimentului

Postat la 16 martie 2006 1 afişăre

Evenimentul Zilei, cota 4.000: o aniversare frumos ambalata intr-o campanie de imagine cu ingrediente de istorie, promisiuni si detalii retrospective interesante. Si, totusi, ce se afla dincolo de toate acestea?

Evenimentul Zilei, cota 4.000: o aniversare frumos ambalata intr-o campanie de imagine cu ingrediente de istorie, promisiuni si detalii retrospective interesante. Si, totusi, ce se afla dincolo de toate acestea?

Hai sa nu ne ascundem dupa o aniversare! De la taximetristii nervosi si pana la analistii media, in frizerii si in agentii de publicitate, oamenii curiosi din Romania se intreaba ce se va intampla cu Evenimentul", declara, la 11 februarie 2005, pentru editia aniversara a Evenimentului Zilei, jurnalistul Catalin Tolontan - actual redactor-sef la "Gazeta Sporturilor".

"Va redeveni numarul 1 printre ziarele de calitate? Isi va conserva enormul prestigiu? Nimeni nu cunoaste acum raspunsul", a adaugat ziaristul, surprinzand astfel o importanta dilema a industriei media romanesti (asta chiar daca Tolontan nu este, poate, persoana cea mai potrivita pentru a da o opinie "la rece" despre Ringier, trust de care s-a despartit pe picior de razboi, in urma cu doi ani, si care detine acum Evenimentul Zilei). 

Dincolo de faptul ca avem de-a face cu un brand-simbol pentru media romanesti ale ultimilor ani, "cazul" Evenimentul Zilei e relevant pentru zbaterile unui segment de piata aflat in suferinta, in Romania: cel al cotidienelor generale de informatie, al ziarelor "sobre". Practic, pe acest sector activeaza acum doar Adevarul, Romania Libera, Ziua (chiar daca, paradoxal, un rol tot mai important il joaca si Ziarul Financiar). Apoi, in zona mai exista doar Evenimentul si Jurnalul National (doua ziare care imprumuta insa si elemente din zona presei tabloidale - semne clare ale cautarilor de identitate). S-ar mai adauga Cotidianul, preluat recent de trustul celor de la Academia Catavencu, dar care nu are inca rezultate comerciale certe. Dupa un razboi redactie - patronat, din care ima-ginea Evenimentului Zilei a iesit destul de sifonata, dupa ce PSD a pierdut alegerile (lasand ziarul fara tinta predilecta din ultimii ani), fostul tabloid devenit ziar serios pare amenintat acum, din nou, de "tabloidizare". De fapt, la peste 4.000 de aparitii, Evenimentul Zilei isi cauta, inca, drumul, pe o piata deloc facila.

Scaderea de tiraj a cotidianului exista, dar nu este alarmanta: conform BRAT, vanzarile au scazut in ianuarie 2005 fata de aceeasi luna din 2004 cu 5.095 de exemplare, adica peste 5%.  Insa cum criza de pozitionare a ziarului este deja fapt cunoscut pe piata, zvonurile nu au intarziat sa apara. Unul ar fi ca Ringier intentioneaza sa transforme ziarul in tabloid. Desi elementele tabloidale continua sa apara in ziar tot mai frecvent, argumentul e putin sustenabil, totusi, avand in vedere ca trustul elvetian detine deja pe acest segment liderul detasat al pietei, Libertatea. 

Desi chestiunea suporta multe nuante, alta varianta vehiculata, probabil cu sanse ceva mai mari de a se apropia de adevar, este ca Ringier va mentine Evenimentul pe segmentul in care ziarul a intrat cu greu (dupa perioada "gainii care naste pui vii"), acela al cotidienelor de interes general, denumite de breasla "ziare de calitate". Aici s-ar afla in in competitie cu Adevarul, Romania Libera, Jurnalul National sau Ziua. 

Va reusi ziarul acest lucru, in conditiile in care mai mult de jumatate din fosta echipa redactionala a plecat? Raspunsul la aceasta intrebare este crucial si trebuie sa fie rapid, in contextul in care pe piata ziarelor de interes general exista in prezent multa confuzie: Adevarul este pe un trend de scadere de audienta in ultimii ani, Jurnalul National, desi in crestere, isi cauta inca identitatea iar Romania Libera are propriile sale probleme interne (trustul german WAZ, actionar la RL, nereusind inca sa-si exprime un punct de vedere coerent). 

Acesta confuzie de pe segmentul ziarelor de calitate, sobre, de informatie, a adus deja un rezultat interesant: Ziarul Financiar, teoretic un cotidian specializat, a urcat constant in ultimii ani, ajungand sa se bata pe segmente importante de cititori cu Adevarul si sa depaseasca Romania Libera. Deocamdata, conducerea Evenimentului Zilei este optimista si confirma strategia de mentinere a ziarului pe segmentul sau traditional. De unde si campania aniversara din ultimele saptamani, menita sa consolideze, nu sa schimbe, imaginea publicatiei.

"Si asta nu pentru ca asa a cerut echipa redactionala, ci din motive de business. Primul ar fi acela ca Evenimentul are o pozitie bine consolidata ca ziar de atitudine. Al doilea motiv este ca Ringier are deja in portofoliu un tabloid de succes - Libertatea. 

S-ar fi creat concurenta in-house", spune Cosmina Noaghea, director executiv Expres Division, parte a grupului elvetian. 

"Ringier si-a propus sa faca din Evenimentul Zilei ziarul cu cel mai mare numar de cititori din Romania. De aici, noile proceduri de lucru, deadline-uri mai stranse, noi responsabilitati. Toate pentru un ziar care isi propune sa fie numarul unu ca numar de cititori", a spus Noaghea. 

Va reusi Evenimentul Zilei acest lucru, dupa un scandal care i-a zguduit credibilitatea si dupa o scadere brusca de tiraj? 

Ca raspuns la toate aceste intrebari, Evenimentul de Ringier isi reafirma statutul de ziar independent, influent si neaservit politic. Care "nu sta cu pumnul in gura". Vorbind despre campania de imagine derulata recent, prin care Ringier a transmis acest mesaj pietei, Cosmina Noaghea spune ca "a fost o campanie scurta, o comunicare de  moment, prin care am vrut sa marcam aparitia celor 4.000 de numere. In acelasi timp, am vrut sa subliniem continuitatea Evenimentului ca ziar influent". 

Despre Evenimentul Zilei, specialistii media spun ca a adus in Romania post-decembrista ceea ce in termeni de specialitate se numeste "yellow journalism". Adica jurnalismul popular. Aparitia ziarului in iunie 1992 poate fi comparata cu inceputurile presei americane moderne, la sfarsitul secolului al XIX-lea, cand Pulitzer si Hearst au inaugurat primele ziare populare in Statele Unite. Ziarul marcat cu cele doua buline in editia de dimineata, respectiv cea de dupa-amiaza a aparut luni, 22 iunie 1992 si costa 20 de lei. Avea 8 pagini si un tiraj zilnic de 50.000 de exemplare. Sloganul de lansare a Evenimentului Zilei a fost: "Primul razboi al stirilor exacte impotriva zvonurilor de tot felul". 

In noua luni, ziarul care scria despre gaina care face pui vii, contrabanda cu pisici fara cap si femei violate fericite avea sa isi creasca tirajul de 13 ori. O cifra cu noroc, un record de vanzari prin care depasea tirajul liderului consacrat, Adevarul. Evenimentul mai avea sa inregistreze un record in 2001, dupa evenimentele din 11 septembrie din SUA: editia electronica a ziarului a inregistrat 30.000 de vizitatori unici in 24 de ore. 

Revenind de la editia online a ziarului la tarabele din martie 1993, timp de aproape doua saptamani ziarul edita 675.000 de exemplare zilnic si avea un retur de sub 5%. 675.000 de exemplare si doar o singura pagina de reclame. Nu era nevoie de mai multe, ziarul se vindea de la sine. "Pentru ca Romania era o tara nevorbita, si necitita, si neuitata la televizor", spune Cornel Nistorescu in editia aniversara a ziarului, din 11 februarie a.c. "Si avea nevoie sa le traiasca pe toate acestea in exces. Sa vada sex si violenta, sa citeasca inclusiv lucruri in care nici ea nu credea", spune Nistorescu.

In cativa ani, Romania avea sa devina o tara vorbita, auzita, din ce in ce mai citita si, mai ales, vazuta. Televiziunile au furat din audienta presei scrise, luandu-i de langa tarabe si adunandu-i in fata sticlei. Aparitia televiziunii private in Romania avea sa influenteze de fapt toata evolutia ulterioara a presei scrise in particular si a celei audio-vizuale in general. Am asistat la diversificare, achizitii, fuziuni, segmentare, specializare, super-specializare, electronizare s.a.m.d. 

Cum va face fata Evenimentul Zilei in peisajul mediatic actual? Va reusi sa indeparteze imaginea de publicatie in care jurnalisti buni au fost nevoiti sa isi dea demisia dupa un scandal cu puternic iz politic?

La sfarsitul anului trecut, la etajul al doilea din Casa Presei Libere a izbucnit o disputa care mocnea de mai bine de 5 luni intre jurnalisti si patronat - intens mediatizat la vremea respectiva. Originile acestuia au fost pe larg acoperite in presa, scandalul culminand cu demisia in bloc a 39 de jurnalisti, in frunte cu redactorul-sef Dan Turturica (ianuarie a.c.). A fost cel de-al treilea si cel mai consistent val de demisii de la Evenimentul din septembrie 2004 incoace, dupa plecarea lui Cornel Nistorescu de la conducerea ziarului.  In prezent, Nistorescu scrie sporadic editoriale in ziarul cu a carui conducere a semnat un contract de noncurenta, la sfarsitul lui septembrie a anului trecut. 

"Contractul este valabil un an de zile si, sub incidenta lui, nu pot desfasura nici o activitate de business in mass-media. In mod direct sau indirect. Ce voi face dupa aceea, nu stiu acum. Poate, un ziar", spune Nistorescu. 

Printre cele mai aprinse capete de acuzare aduse de jurnalistii demisionari se afla ingerinta editoriala si presiunea politica asupra echipei redactionale in demersurile jurnalistice, vizavi de fosta putere in special. Aceste imixtiuni, spun ei, sunt in stransa legatura cu achizitia Ringier a trustului Expres de la Gruner und Jahr - divizia de presa a Bertelsmann.

"Incidentele si, ulterior, conflictele iscate la Evenimentul Zilei au inceput prin vara anului trecut", povesteste unul dintre jurnalistii plecati de la Evenimentul la sfarsitul anului trecut, care a refuzat sa isi faca public numele. "Printre acestea, se numara momentul in care Thomas Landolt (director general Ringier Romania) a batut cu pumnul in masa si a zis: «Nu mai scrieti de PSD»". 

Referitor la intentia trustului de a "pesediza" un ziar care a excelat prin a critica fosta putere, Cosmina Noaghea spune ca nu au existat ingerinte politice, fiind vorba doar despre suspiciuni ale jurnalistilor. 

"Au fost niste diferente destul de mari referitoare la stilul de lucru, termenul de predare a materialelor si fluxul de activitati in cadrul redactiei. Se confunda notiunea de politica editoriala cu cea de organizare editoriala", spune Noaghea. "Este adevarat, a avut loc o intalnire intre partea elvetiana si echipa manageriala a ziarului cand s-au stabilit noi directii. Acolo s-a vorbit despre deadline-uri inclusiv", spune acelasi jurna-list plecat de la Evenimentul. 

"Dar nu asta ne-a deranjat, ci altceva. Imixtiunea in activitatea noastra editoriala. Pe la inceputul verii a venit un consilier editorial german, Uwe Dulias, care a inceput sa se implice activ si la nivel de continut. In conditiile in care, atunci cand s-a facut preluarea ziarului, intelegerea a fost clara: de partea editoriala raspunde Nistorescu si echipa lui, in timp ce Ringier gestioneaza partea admi-nistrativa. Asadar, aceasta intelegere a fost incalcata. Dupa nasterea conflictului, la scurt timp, neamtul a plecat si nu s-a mai intors." 

Fostul jurnalist al Evenimentului  spune ca povestea a continuat cu scandalurile in jurul numelui Tiriac. "Ziarul a publicat o ancheta despre afacerile lui, iar a doua zi Dan Turturica, redactorul-sef, a fost chemat la Landolt in birou si i-a cerut sa dea o declaratie scrisa ca tot ce fusese publicat este adevarat. Ceea ce Turturica nu a facut", spune el. Un alt incident a fost provocat de un material despre sora lui Adrian Nastase, Dana Barb - o ancheta la care se lucrase mai mult de sase luni. Materialul a fost promovat si anuntat cu cateva zile bune inainte de a fi publicat si era asteptat cu mare interes. "Spre surprinderea noastra, cu o zi inainte de aparitia acestei anchete, Libertatea a publicat un interviu cu Dana Barb, prin care se dezvinovatea de niste acuze pe care nici nu le primise inca. De fapt, preluarea ziarului a avut ca principal scop domolirea tonului Evenimentului in an electoral".

Este opinia unui jurnalist demisionar care, fie ca este adevarata fie ca nu, a fost promovata deja ca teorie verificata de o parte a media romanesti. Daca prin campania recenta de imagine Ringier a vrut sa inchida gurile rele sau sa-si indulceasca audienta, nu este clar. Oficialii ziarului spun ca indiferent ce s-ar fi intamplat in perioada decembrie-ianuarie, ziarul ar fi avut acest demers de imagine oricum. "Managementul ziarului a luat hotararea sa deruleze aceasta campanie de imagine in luna ianuarie, echipa avand aproximativ o luna la dispozitie sa o pregateasca", spune Noaghea.

Ce vor spune taximetristii nervosi, fri-zerii, specialistii media si oamenii de pu-blicitate cand Evenimentul Zilei va ajunge la cota 5.000? 10.000? Cum vor privi toti curiosii din Romania Evenimentul Zilei, atunci? Dar, mai ales, ce se intampla cu adevarat la cota 4.000, acum?

Nimeni nu cunoaste acum raspunsul. Dar Evenimentul Zilei ar putea reprezenta, pentru grupul Ringier, examenul de maturitate pe piata romaneasca. 

In lupta pentru Evenimentul, actualul detinator al pozitiei de lider in publishingul romanesc va dovedi daca este "o masina elvetiana de facut bani" sau o companie creativa, eficienta si moderna.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Evenimentele Evenimentului
/media-marketing/evenimentele-evenimentului-978090
978090
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.