Vocile de la capatul lumii

Postat la 10 iulie 2006 43 afişări

Peste 300 de milioane de oameni din India nu stiu sa citeasca sau sa scrie. Si totusi, India este unul dintre savantii economiei mondiale: sute de call center-uri si mii de km de cablu subteran ii tin in priza cu noutatile pe cei mai sofisticati clienti din vestul bogat si prosper. Unul dintre oamenii din spatele tehnologiei venite de pe "subcontinent" este Azim Premji, care detine al treilea mare exportator indian de solutii informatice din lume, compania Wipro.

Departe de luxIn fiecare zi la ora 4:30 dimineata se aprinde lumina in vila spatioasa a magnatului Azim Premji, situata in Bengalore, un oras din sudul Indiei. Presedintele companiei Wipro, al treilea mare exportator de servicii IT din India, in varsta de 61 de ani, se trezeste la aceasta ora din noapte si se \"alimenteaza\" cu multa cafea. Incepe apoi sa-si \"bombardeze\" subalternii, adica managerii companiilor pe care le detine pe patru continente, cu e-mail-uri despre orice: de la geopolitica pana la detalii contractuale. La ora 7, Premji parcurge, pe jos, 250 de metri - distanta de la casa sa pana la biroul din campusul Wipro, care se intinde pe o suprafata de 5 hectare. Acolo ia un mic-dejun englezesc si face vizite clientilor sai sau oficialitatilor guvernamentale. Inainte ca soarele sa arate ca e dupa-amiaza, Premji a parcurs deja sapte ore din programul sau zilnic de lucru care de obicei dureaza mai mult de douasprezece ore. Nu e nimic neobisnuit sa-si incheie ziua de lucru cu un zbor de lucru catre San Francisco sau Londra, sau oriunde in lume vreo echipa de-a sa de vanzari are nevoie de sprijin. Si desi zborul e in interesul afacerilor sale, avionul nu este proprietatea lui Premji, pentru ca indianul prefera liniile comerciale in locul luxului unui avion privat.Azim Premji detine 84% din compania Wipro, care are clienti precum Microsoft, Nokia sau Sony, afacere care i-a adus o avere de peste 13 miliarde de dolari, clasandu-l la sfarsitul anului trecut pe locul 25 in topul celor mai bogati oameni din lume, potrivit revistei Forbes. De la sapun la software\"Eticheta\" de cel mai bogat om din India apasa greu pe umerii lui Azim Premji. Greu, pentru ca i se pare o povara sa fie catalogat drept miliardar, dar nu se gandeste prea mult la asta, pentru ca \"e ocupat sa isi faca treaba cat mai bine\", dupa cum reiese din cea mai citata declaratie a sa.Modul de viata al mogulului IT a devenit legendar prin simplitatea sa si aminteste de Ingvar Kamprad, seful si fondatorul retailerului de mobila Ikea, care este recunoscut pentru zgarcenia sa si stilul de viata auster. Premji prefera sa calatoreasca la clasa a doua, evita sa stea in hoteluri de cinci stele si poate fi considerat o imagine \"made in India\" suta la suta. El prefera atat hainele, ceasurile cat si masinile care sunt fabricate in India. Premji este recunoscut in comunitatea locala de afaceri drept un veritabil \"maniac\" al corectitudinii. In anii \'70, compania sa a trebuit sa astepte 18 luni pentru a primi aprobarea de a produce o categorie de produse chimice, pentru ca Wipro a refuzat sa dea mita oamenilor influenti. Premji ar vorbi mai degraba despre compania sa si despre cum se fac afacerile in India decat despre viata personala. Pentru unul dintre ocupantii primelor pozitii din clasamentul Forbes, inceputul lui ca om de business nu a fost deloc spectaculos. La 21 de ani a fost fortat sa-si abandoneze studiile la Stanford University pentru a prelua afacerea cu uleiuri vegetale a familiei, dupa moartea neasteptata a tatalui sau, in 1966. Cu toate acestea, si-a continuat in paralel studiile si a reusit in cele din urma sa obtina o diploma in Inginerie Electrica. Afacerea Wipro, denumita initial Western India Vegetable Products, a fost fondata de tatal lui Premji inca de pe vremea cand acesta era doar un adolescent si era specializata in productia de sapun. Actuala Wipro si-a diversificat ulterior gama de produse cu \"vanaspati\", un ulei hidrogenat folosit la gatit, cu produse de ingrijire personala bazate pe ingrediente exotice si chiar cu produse de ingrijire pentru copii sau corpuri de iluminat. La sfarsitul anilor \'80, Wipro a facut pasul din industria chimica spre industria IT, specializandu-se initial in productia de hardware si componente IT, pentru ca numai cativa ani mai tarziu sa devina un competitor puternic pe piata mondiala de software.Cifra de afaceri a Wipro a ajuns la aproape 2 miliarde de dolari pentru anul fiscal care s-a incheiat in martie 2005, inregistrand un profit de aproape 400 de milioane de dolari, potrivit presei internationale. Serviciile de consultanta IT, care au aparut in 2001 pe lista obiectelor de activitate ale Wipro, au ajuns sa reprezinte in numai 2 ani circa 7% din veniturile companiei. Call center de 250 de milioane de dolari in RomaniaIn ultimii ani, compania a angajat 8.000 de oameni, dezvoltandu-si serviciile de call-center si solutiile de software folosite in sectorul medical, in retail si in domeniul energetic. Premji a mai cumparat intre timp trei companii IT competitoare din Statele Unite si Europa si se extinde in special in tarile din Orientul Mijlociu, unde produsele americane nu sunt chiar foarte bine primite. Premji a anuntat la sfarsitul anului trecut ca va investi 250 de milioane de dolari pentru deschiderea unui call center in Romania, in conditiile in care piata europeana a adus companiei indiene aproximativ o treime din veniturile sale. Pe langa Romania, Wipro mai este prezent si in Germania, Suedia, Finlanda si Marea Britanie.Pentru numarul tot mai mare al specialistilor americani din Silicon Valey, ambitiile miliardarului indian reprezinta o adevarata amenintare. Acestia sunt ingrijorati de faptul ca ar putea sa-si piarda job-urile din cauza soft-istilor din India, drept urmare in ultimii ani guvernul american a devenit extrem de protectionist cu forta de munca locala. Politicienii americani cer impunerea unor restrictii pentru ca afaceri precum Wipro sa intampine mai multe dificultati. Una dintre masurile care va lovi in compania lui Azim Premji si in toate companiile IT indiene, care aduc ingineri din Bangalore sa lucreze in sediile din America ale companiei, este diminuarea numarului de vize valabile pentru strainii care vor sa lucreze pe pamant american. Cum a invins OracleAzim Premji si-a propus sa aduca Wipro in primele 10 companii de servicii IT din lume, si pentru a-si atinge obiectivul a fost nevoit in 1999 sa mute sediile companiei in Santa Clara si California, mai aproape de clientii companiei, si l-a angajat, in functia de CEO, pe Vivek Paul, fost manager al companiei GE Medical Systems, lider mondial in servicii tehnologice in sectorul medical.Mariajul profesional dintre Vivek Paul si Wipro s-a incheiat dupa mai bine de sase ani, timp in care Paul a reusit sa creasca Wipro de peste 10 ori. Atat in perioada in care compania a fost condusa de Paul, cat si dupa plecarea acestuia din Wipro, Azim Premji a facut achizitie dupa achizitie. Astfel, el a platit in urma cu 3 ani aproape 100 mil. dolari pentru cel mai mare call-center din India, Spectramid. In 2003, Wipro a devenit prima companie IT din India care a facut o achizitie majora pe piata americana, cand Premji a platit 24 mil. dolari pentru o companie de servicii de consultanta tehnica din Boston. Apoi a cumparat NerveWire, o companie de servicii de consultanta financiara din Newton, pentru suma de 19 mil. dolari. \"Vreau ca Wipro sa fie protagonista pe scena IT din toata lumea\", a declarat la vremea respectiva Premji. Primul pas spre indeplinirea acestei dorinte a fost facut in momentul in care Wipro a castigat, impotriva Oracle, dreptul de a furniza servicii tehnologice operatorului telecom scandinav, TeliaSonera.Magnet pentru creiereAngajatii Wipro spun ca Premji este mult mai bine pregatit pentru sedinte decat ei. El vine tot timpul cu intrebari dificile si nu se supara cand cineva nu ii impartaseste opiniile. Uneori, poate parea ca \"desfiinteaza\" ideile angajatilor, dar nu ridica niciodata vocea la acestia. Desi Premji nu are planuri imediate de retragere din activitate, el spune ca se gandeste deja cine ar putea fi succesorul sau. Premji nu vrea insa sa spuna daca urmatoarea persoana care va sta in fruntea companiei va fi unul din fiii sai. \"Wipro tot timpul a fost pe maini bune. Descendenta familiala nu a fost niciodata un factor discriminant pentru sau impotriva cuiva\", a precizat el.Oricine va prelua compania, sigur nu va fi la fel de \"fanatic\" precum Premji in privinta costurilor. Magnatul indian monitorizeaza consumul de hartie igienica din cadrul companiei si verifica el insusi daca toate luminile au fost stinse cand angajatii au plecat de la birou. La sedintele saptamanale cu managerii departamentelor companiei, unele din preocuparile sale constante sunt diurna sau cazarea angajatilor sai care fac deplasari. De fiecare data cand Premji se intoarce dintr-o calatorie, nu este asteptat de limuzina la aeroport. De obicei, ia un taxi. Este proprietarul unui Ford Escort din 1996, care, de altfel, este si singura lui masina. Sotia lui, mai tanara decat el cu aproape 30 de ani, conduce un Fiat micut atunci cand isi viziteaza familia in Bombay. In timp ce actionarii aplauda aceasta strictete financiara a lui Premji, angajatii sunt de parere, spre deosebire de proprietarul Wipro, ca ar trebui sa aiba si ei beneficii de pe urma succesului companiei, in conditiile in care cei mai multi provin din elita societatii indiene. Managerii companiei Wipro nu au secretara si raspund singuri la e-mail-uri. In plus, compania nu are rezervate locuri de parcare. Chiar daca angajatii ar putea fi mult mai motivati daca simt ca beneficiaza de cresterea companiei, rivalii lui Premji admit faptul ca acesta a stiut intotdeauna sa atraga cele mai bune creiere.Stilul auster al lui Premji are ecouri si in afara companiei. Locuitorii din Bangalore se plang de dezinteresul pe care Premji il are fata de problemele sociale si spun ca i-a trebuit ani buni pana sa faca vreo donatie semnificativa. In anul 2000 el a transferat actiuni in cadrul Wipro care valorau, in acel moment, 45 mil. dolari unei fundatii pentru educarea copiilor. Fundatia care ii poarta numele dezvolta metode de predare pentru scolile indiene si apoi ajuta guvernul sa introduca aceste metode in sistemul de invatamant national.Drumul spre Wipro1945 MH Premji pune bazele companiei producatoare de ulei Western India Vegetable Products in Bombay 1966 Fiul Azim preia compania dupa moartea tatalui sau 1977 Numele companiei s-a schimbat in Wipro 1980 Wipro devine o companie IT 1981 Se lanseaza divizia hardware a Wipro 1984 A fost lansata divizia software a Wipro, iar in 1999 a primit certificarea Institului de Inginerie Software 1999 Paul Vivek devine CEO al companiei 2003 Face mai multe achizitii, cea mai importanta fiind preluarea Spectramid.Stil de managementAzim Premji se trezeste la 4:30 dimineata si ziua lui de lucru dureaza 14 oreConduce un Ford Escort vechi de 9 ani, calatoreste cu avionul la clasa a doua si sta numai in hoteluri de trei steleManagerii companiei nu au secretara si raspund singuri la e-mail-uriLa sfarsitul fiecarei zile, Premji verifica daca toate luminile din sediu au fost stinseCompania nu dispune de locuri rezervate pentru parcare pentru angajati

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Vocile,
de,
la,
capatul,
lumii
/lideri/vocile-de-la-capatul-lumii-4073185
4073185
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.