TURISM: DRUMETI IN CALEA NATURII

Postat la 21 decembrie 2005 1 afişăre

Ploi si inundatii, gripa aviara, aprecierea leului, cresterea preturilor la oferta interna. A fost un amalgam nefericit de factori care au facut din 2005 probabil cel mai prost an din istoria postdecembrista a turismului romanesc.

Ploi si inundatii, gripa aviara, aprecierea leului, cresterea preturilor la oferta interna. A fost un amalgam nefericit de factori care au facut din 2005 probabil cel mai prost an din istoria postdecembrista a turismului romanesc. 

Anul incepuse promitator. Sezonul de iarna se prelungise neasteptat de mult, primavara a fost foarte scurta, iar hotelierii si agentiile de turism faceau previziuni pentru cresteri pe litoral, dar si la munte, ca sa pastreze trendul din 2004. Numai ca, pe la jumatatea anului, agentiile au constatat nu doar ca vandusera putin, dar si ca ploile si inundatiile se tineau lant. Dar sperante mai existau, estimandu-se pe atunci ca vanzarile vor lua amploare cu adevarat de pe la sfarsitul lui iunie. Au fost invocate atunci diferite motive, incepand cu prognozele pesimiste ale meteorologilor si incheind cu examenele elevilor si ale studentilor.

Si toate astea pe un fundal al aprecierii constante a leului, care a facut ca preturile pe litoral (care oricum se majorasera cu aproape 10 procente fata de 2004) sa fie si mai mari. Asta in timp ce aceeasi apreciere a leului ieftinise vacantele externe cu 10-15%, iar tentatia turistilor era oricum mai mare pentru destinatiile din afara granitelor.

Urmarea fireasca a fost ca vanzarile agentiilor de turism pe sectorul "extern" au crescut semnificativ - cu aproape 20% sustin reprezentantii acestora -, in vreme ce incasarile pentru "intern" au intrat intr-un con de umbra, mai exact au fost mai slabe cu aproximativ 30% decat in 2004.

Dar de ce s-au scumpit vacantele la mare? Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), spune ca motivele sunt aceleasi care duc, an de an, la "saltarea" cu cateva procente a preturilor pe litoral. E adevarat, aprecierea leului reprezinta o particularitate pentru 2005, insa aceasta este doar una dintre piesele unui puzzle mult mai complex. Dincolo de capriciile vremii, hotelierii s-au confruntat cu o crestere semnificativa a tarifelor la consumurile de baza ale unitatilor de cazare (gaz, curent, combustibil, apa, taxe diverse).

A fost momentul in care au fost aduse din nou in discutie facilitatile de care se bucura investitorii in turism in tari precum Tunisia sau Turcia, in conditiile in care in Romania acestea sunt inexistente, cu exceptia cotei de 9% TVA pentru serviciile de cazare. Un alt motiv, de aceasta data independent de "factorul uman",  ar fi durata relativ scurta a sezonului estival in comparatie cu alte tari.

Potrivit statisticilor ANAT, numarul turistilor care au vizitat litoralul in perioada 1 mai - 15 septembrie 2005 a fost cu 10-15 procente mai mic decat in aceeasi perioada a anului trecut. "Scaderea a fost mai accentuata in primavara, dar s-a mai recuperat catre finalul sezonului. Principalele motive ale scaderii sunt vremea nefavorabila, cresterea preturilor la serviciile hoteliere comparativ cu oferta externa, precum si influenta mediului politic", spunea la un moment dat Nora Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

Partea proasta, pentru ca un rau nu vine niciodata singur, este ca profiturile scazute ale hotelierilor de pe litoral din aceasta vara vor afecta negativ si investitiile care ar trebui sa aiba loc in hoteluri pana la inceputul noului sezon 2006.

Vesta de salvare a hotelierilor de pe litoral a fost "week-end-ul la mare", in dreptul aproape fiecarui sfarsit de saptamana consemnandu-se un grad de ocupare de pana la 90%, fata de o medie de 50% in restul zilelor, in special la Mamaia.

La munte, in schimb, daca vanzarile au fost mai degraba modeste, o data cu venirea verii au revenit la nivelul celor din anii anteriori, mai exact la grade de ocupare intre 65 si 90%. Cel mai bine au vandut pensiunile si hotelurile din partea de sud a Carpatilor, zona neafectata de inundatii.

Conform hotelierilor, rationamentul dupa care s-au ghidat turistii a fost simplu: oamenii nu s-au mai dus la mare pentru ca ploua si nu avea nici un sens sa-si petreaca vacanta intr-o camera de hotel. Au preferat in schimb sa mearga la munte, despre care exista mai degraba o perceptie de odihna decat de soare si distractie.

Cea din urma lovitura din an a fost data hotelierilor din Delta, unde intemperiile lui 2005 nu prea afectasera vanzarile, deoarece acestia se bazau predominant pe turisti straini. Tocmai targetul acesta a fost puternic afectat de descoperirea virusului gripei aviare printre lebedele Maliucului.

Agentiile de turism au acumulat pierderi de un milion de euro si circa 1.500 de anulari ale rezervarilor facute de turisti, arata datele ANAT. Majoritatea turistilor care au renuntat in toamna la sejururile pe care le planificasera in Romania au provenit (bineinteles) din tari europene (Germania, Marea Britanie, Italia).

Hotelierii si agentiile spera ca toate nenorocirile care s-au abatut asupra turismului romanesc in 2005 sa nu se reflecte si in vanzarile din 2006. Mai ales in lipsa faimoaselor facilitati care sa permita prelungirea sezonului estival pe litoral. Si, dupa cum spunea un agent de vanzari al unei agentii de turism, turismul estival romanesc devine atat de neprofitabil incat s-ar putea sa dispara cu totul.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
TURISM: DRUMETI IN CALEA NATURII
/cover-story/turism-drumeti-in-calea-naturii-1047746
1047746
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.