STUDIU DE CAZ

Postat la 02 mai 2006 1 afişăre

Modelul CVP

 

CVP Packaging este un IMM din Franta, fondat in 1979, cu sediul in Linselles, aproape de frontiera cu Belgia. Compania e specializata in producerea de ambalaje din plastic si sticla pentru farmaceutice, produse alimentare etc.  Presedintele CVP si fondatorul acesteia este Jean Michel Lehembre, care face o analogie interesanta intre dezvoltarea companiei si povestea celui de-al patrulea copil al sau, Gaspard, un tanar indian care si-a petrecut primii opt ani din viata pe strazile din Bombay si alte 15 luni la orfelinat. Modul in care s-a schimbat tanarul dupa venirea in Franta e asemuita de Lehembre cu evolutia companiei sale. Pana in 1993, CVP s-a dezvoltat, practic, fara o forma coerenta de management. Dupa 1993, o serie de evenimente dramatice i-au schimbat destinul. Primul a fost plecarea partenerului lui Jean Michel Lehembre la manastire, din pricina tensiunii acumulate in cei sapte ani de afaceri. La scurt timp, Lehembre a avut un serios accident de masina, al carui singur supravietuitor a fost. Practic, timp de cateva luni compania a fost lipsita de management, supravietuind prin activitatea unui mic grup de angajati.

Marcat de experienta accidentului, Lehembre s-a schimbat, devenind mai flexibil si lipsit de temeri.

 

La schimbare au contribuit, spune el, atat volumul "Un merveilleux malheur", scris de sociologul Boris Cyrulnik, cat si activitatea la "Centre de Jeunes Dirigeants", o asociatie a tinerilor manageri. Asa ca in 1997 CVP fuzioneaza cu o alta companie, iar numarul directorilor creste la patru. Cum cele doua entitati erau la 200 de kilometri distanta, Lehembre intelege ca nu le poate administra si trebuie facuta integrarea. Cei patru directori petrec un an intreg, 2000, in sedinte de brainstorming despre viitorul companiei, redefinind roluri si activitati. Integrarea are loc in 2002 si un an mai tarziu compania era deja alta, cu obiective clare, ba chiar si cu un nou logo. Lehembre spune ca la baza managementului firmei sale stau acum: performanta (mix de nevoi si de rezultate ce implica stafful, clientii , actionarii, furnizorii, societatea in ansamblu si mediul); managementul si dezvoltarea acestuia; abilitatea de a gestiona schimbarile; adaptarea structurilor; permanenta reevaluare; capacitatea de a anticipa crizele.

 

Criza unei regiuni

Compania suedeza Pharmacia a fost fondata in 1911, ca distribuitor de produse medicale in regiunea Uppsala. Compania a devenit un important angajator in regiune si a fost, in perioada anilor ‘80 si ‘90 unul dintre liderii cercetarii farmaceutice. In cele din urma a fost achizitionata de Pfizer, in aprilie 2003.

 

Criza regiunii Uppsala a inceput in 1985, cand Pharmacia a renuntat, pe parcursul unui deceniu, la o serie de activitati - 56 de companii din zona si alte 14 in Stockholm. In 1995 sediul Pharmacia se muta din Upjohn-Uppsala la Londra, ceea ce duce la externalizari de activitati. Mai putin dispusi la schimbare s-au aratat unii angajati ai companiei de medicamente - manageri, cercetatori, ingineri - care au ales sa ramana in regiune. Unii au pornit noi companii, in baza tehnologiilor pe care le-au dezvoltat la Pharmacia. Altii au preluat afacerile la care Pharmacia a renuntat, iar o alta categorie a fost cea a fostilor angajati care au pornit alte genuri de afaceri. In urmatorii trei ani, regiunea a atras investitii de 400 de milioane de euro si existau deja 14 companii cu peste 100 de angajati.

 

Cinci ani mai tarziu, Uppsala era deja un hub de competente in farmaceutice si biotehnologii, cu companii in diverse stadii de dezvoltare, care umplusera spatiul creat prin plecarea Pharmacia. Regiunea devenise chiar mai prospera decat in perioada "dominatiei" Pharmacia, iar teama de somaj disparuse.

 

Cheia succesului a fost chiar politica de externalizare: afacerile la care aceasta a renuntat au fost, in esenta, o binecuvantare pentru regiune, generand stabilitate economica.

 


SURSA: EUROPEAN MONITORING CENTRE ON CHANGE

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
STUDIU DE CAZ
/cover-story/studiu-de-caz-1051164
1051164
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.